Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Meinasin enempi sitä, etten ehkä usko että nuo sarjat/toistot tulee...että voiko paikkailla lyhyemmillä seteillä.
jto:lla on nuo progressiot esimerkeissään aika optimistiset, älä ota niitä minään annettuna ehdotuksena jota suoraan lähtee ”kokeilemaan”. Kaikkihan riippuu treenien määrästä ja siitä miten pitkälle ajalle sarjat jakaa, mutta käytännössä varmaan siirtyisit nelosista viitosiin ja nelosiin, sitten kun tuntuu että kuutoseen jää pari varaa niin niitä mukaan jne. Eikä tietenkään viikon jokainen päivä ole samanlainen.

Just tollai. Jos se 7 menee nyt, sillon nelosia tosiaan pitäs pystyä tekemään pitkin päivää vallan hyvin. Ei siis parin minuutin tauolla 10 sarjaa.

Se sarjojen kohtalainen helppous on tässä se juttu ja toi mun malli oli pelkästään esimerkki siitä rakenteesta. Eli ellet jaksa, et tee väkisin. Et sarjojakaan ylenpalttisesti lyhyemmillä sarjoilla. Sillon vaan väsytät liikaa ja kroppa ei oo valmis vielä. Seuraava treenipäivä tulee kuitenki pian jo.

Eli ellei mee helpohkosti 10*4*op, teet vaikka 6*4, 3*3 ja et hakkaa liikaa. Älä tuijota kokonaisvolyymiä, vaan tuota toistomäärää enempi. Kun et jaksa pitää tavoitetahtia yllä, treenit riittää siltä osin. Kropan pitää saada tottua.

Kiitoksia! Toistaiseksi en ole oikeastaan pitänyt lepopäiviäkään ollenkaan, joten kiinnostavaa nähdä miten se vaikuttaa. Otetta ajattelin myös alkaa vaihtelemaan, myötäotteella tulee ehkä puolet siitä, mitä vastaotteella :(

Progressiivista vuotta JTO:lle ja muillekin voimailijoille!

Juu vaikka noi ei läheskään ylös asti tuu, on siellä aika rujosti voimaa kyllä. Vaikka sitten setä mitä söis ja itteensä laittais... silti!

Kirjoitan saman kysymyksen tähän ketjuun, kun yleiselle treeniosiolle. Eli kuinka moni tätä lukeva saa vedettyä 10 puhdasta leveätä myötäoteleukaa tanko kiinni rintaan? Aloin tekemään näitä ekaa kertaa reilu vuosi sitten, meni n. kuukausi, että sain 1 toiston. Nykyisellä ohjelmalla toistot ovat tuplaantuneet 9 vkon aikana, lähtötaso oli 4, nyt meni 8. 10 tuntuu jonkinlaiselta haamurajalta, varmaan psykologia vaikuttaa myös. Vertailuksi olen vetänyt lisurilla 60kg ykkösen vastaotteella vuosia sitten. Tämä vain viitekehyksenä sille, kuinka vaikea tämä variaatio on (ainakin mulle).

Kirjoitan saman kysymyksen tähän ketjuun, kun yleiselle treeniosiolle. Eli kuinka moni tätä lukeva saa vedettyä 10 puhdasta leveätä myötäoteleukaa tanko kiinni rintaan? Aloin tekemään näitä ekaa kertaa reilu vuosi sitten, meni n. kuukausi, että sain 1 toiston. Nykyisellä ohjelmalla toistot ovat tuplaantuneet 9 vkon aikana, lähtötaso oli 4, nyt meni 8. 10 tuntuu jonkinlaiselta haamurajalta, varmaan psykologia vaikuttaa myös. Vertailuksi olen vetänyt lisurilla 60kg ykkösen vastaotteella vuosia sitten. Tämä vain viitekehyksenä sille, kuinka vaikea tämä variaatio on (ainakin mulle).
Kuinka leveä ote?

Pitänee kokeilla seuraavalla kerralla salilla. Luulen, ettei montaa tulee (jos yhtään). Tosin tähän vaikuttanee reiluisti oma paino (itsellä +100kg) ja se etten ole leukoja tehnyt pitkään aikaan. Itsekin olen joskus 60kg lisäpainolla vetänyt leuan, kun niihin enemmän panostin ja painon ollessa niihin aikoihin ~90kg.

Kuinka leveä ote?

Pitänee kokeilla seuraavalla kerralla salilla. Luulen, ettei montaa tulee (jos yhtään). Tosin tähän vaikuttanee reiluisti oma paino (itsellä +100kg) ja se etten ole leukoja tehnyt pitkään aikaan. Itsekin olen joskus 60kg lisäpainolla vetänyt leuan, kun niihin enemmän panostin ja painon ollessa niihin aikoihin ~90kg.

Reilusti hartiota leveämpi ote. Eli käytännössä sama ote, kuin useimmilta saleilta löytyvässä ylätalja tangossa siinä kohtaa, kun tanko alkaa kaareutua. Toki voi ottaa vielä leveämmän otteen, mutta en ole itse kokeillut. Itse painan vain 84-85kg tällä hetkellä, vähemmän kuin lisureilla vetäessä, jolloin paino oli 90kg. Turhauttavan vaikea liike, varsinkin, jos jaloista ei ota yhtään apua, vaan antaa reisien roikkua lahnana. No ei voi valittaa, tänään salilla just pääsin todistamaan, kun muo vahvempi ja puolet nuorempi jannu pumppaili näitä huvikseen. Ja mä sit yritän tosissani kehittyä, voi v***u....

En usko että on kovinkaa kummoinen suoritus on tehdä 10 puhdasta myötäoteleukaa, tanko kiinni rintaan. Toki en ole kokeillut. Ja vaatii että on joskus nähnyt leuanvetotangon.

Pikemminki otteen leveys voi haastaa sen että saako sitä rintaa kiinni siihen tankoon. Tuo kapea vastaote on vaan niin erilainen liike, kun siinä voi avittaa kaikella muulla hytkymisellä ja lisäksi ottaa eri lihaksiin. Tuo sinun 1x60kg vastaotteella lisäpainoveto luulis kuitenkin vastaavan 1x40-50kg lisäpainolla myötäoteleukaa. En ole koskaan saanut tuollaista lisäpainoa ylös, joten eiköhän tuo oo vaan uuteen liikkeeseen totuttelua niin tulee helposti.

Tuli aikonaan myös vedettyä aina kapealla vastaotteella, ja sen jälkeen kun siirtyi myötäoteleukohin huomas että täähän on paljon raskaampaa. Sitten kun siirtyi ylileveään leuanvetoon ilman että kroppa hytkyy joka suuntaan tajusi että tää liike on aivan eri planeetalta. Olo oli tosi heikko kun yksikin leuka tuntui haasteelliselta. Jopa hieman epäuskoinen olo. Mutta tuntui kehittävän selän voimaa aika nopeasti kun noita vaan vetelee ja nyt voikin jo laittaa pikkasen lisäpainookin ja vetää lyhkäsiä sarjoja.

En tiedä onko kuvitelmaa mutta liikkeet joissa tehdään omalla kehonpainolla ja pelkästään sillä omalla kehonpainolla tai alle sen kehittyvät paljon nopempaan kuin mikään muu liike.

Ylileveille leuoille ei oikein ole perustetta, ellei ne tue jotain tiettyä lajisuoritusta. Sekä voima- että lihasmielessä parempaa tulosta saa kapeammilla versioilla.

Itellä omassa päälajissa (kiipeily) näkisin niille jotain käyttöä tietyissä lukotuksissa, mutta vastaaviin saa parempia siirtovaikutuksia ite lajisuorituksilla. (Ite oon vetänyt 23 nättiä myötäoteleukaa joskus reilun 4h kiipeilytreenin lopuksi.)

En usko että on kovinkaa kummoinen suoritus on tehdä 10 puhdasta myötäoteleukaa, tanko kiinni rintaan. Toki en ole kokeillut. Ja vaatii että on joskus nähnyt leuanvetotangon.

Pikemminki otteen leveys voi haastaa sen että saako sitä rintaa kiinni siihen tankoon. Tuo kapea vastaote on vaan niin erilainen liike, kun siinä voi avittaa kaikella muulla hytkymisellä ja lisäksi ottaa eri lihaksiin. Tuo sinun 1x60kg vastaotteella lisäpainoveto luulis kuitenkin vastaavan 1x40-50kg lisäpainolla myötäoteleukaa. En ole koskaan saanut tuollaista lisäpainoa ylös, joten eiköhän tuo oo vaan uuteen liikkeeseen totuttelua niin tulee helposti.

Tuli aikonaan myös vedettyä aina kapealla vastaotteella, ja sen jälkeen kun siirtyi myötäoteleukohin huomas että täähän on paljon raskaampaa. Sitten kun siirtyi ylileveään leuanvetoon ilman että kroppa hytkyy joka suuntaan tajusi että tää liike on aivan eri planeetalta. Olo oli tosi heikko kun yksikin leuka tuntui haasteelliselta. Jopa hieman epäuskoinen olo. Mutta tuntui kehittävän selän voimaa aika nopeasti kun noita vaan vetelee ja nyt voikin jo laittaa pikkasen lisäpainookin ja vetää lyhkäsiä sarjoja.

En tiedä onko kuvitelmaa mutta liikkeet joissa tehdään omalla kehonpainolla ja pelkästään sillä omalla kehonpainolla tai alle sen kehittyvät paljon nopempaan kuin mikään muu liike.

Niin no, riippuu paljon yksilön heikkouksista, vahvuuksista ja aiemmasta treenitaustasta, miten vaikea / helppo tietty liike tai variaatio on. Mulle henk. koht just ne vikat sentit leveällä myötäotteella, missä tanko puoliksi soudetaan solisluihin kiinni, tekee liikkeestä raskaan. Kropan kulma ei siis ole sama, kuin oikeassa sternum-leuassa, missä nojataan reippaasti taakse vedon alusta lähtien, mutta ero on silti huomattava "normaaliin" myötäoteleukaan.

Vertailun vuoksi sarjat treeneissä meni päivästä riippuen suurinpiirtein näin: 1. sarja lev. ote tanko rintaan, 6-8 toistoa, 2. sarja 5-7t, 3.s 4-5t, 4.s 3-4t, 5s. 2-3t, 6s. 1-2t, 7s. 1-0t. Mutta tämän jälkeen, kun en siis saanut enää yhtäkään toistoa rintaan saakka, pystyin silti suht helposti pumppaamaan samalla oteleveydellä 3x 8-10 toistoa leuka tangon yli siistillä tekniikalla. Ero on kuin yö ja päivä, nämä ovat kaksi täysin eri liikettä.

Olen samaa mieltä tosta kropan heilumisesta, auttaa huomattavasti lisureillla vetäessä, kun ottaa pientä kippiä lantiosta. Pirun vaikea päästä tästä tavasta irti, kun yrittää vetää puhtaasti. Tämä on muuten yksi syy, miksi toi rintaan vetäminen on niin vaikeeta mulle: kropan liike-energiasta saatava hyöty otetaan pois ja samaan aikaan vedetään korkeammalle, kuin normaalisti. Mulla myös hauikset kasvoivat lisureilla vetäessä ehkä jopa enemmän, kuin selkä. Kun olen vetänyt nykyisellä tyylillä, niin ekaa kertaa ikinä latsien alaosassa alkaa näkyä jotain kehitystä, varsinkin sillä heikommalla vasemmalla puolella.

Joo kyllä nuo leveät ottaa ihan erilailla selkään, varsinkin jos yrittää olla heilumatta.

Jossain videolla sanottiin että noita ei kannattais koko aikaa tehdä, voi tulla ylirasitusta. Tuntuu että jo muutamassa kuukaudessa oon huomannut saman, alkaa haitata jo muuta treenaamista. Selkälihat menee jotenki jatkuvaan pumppiin, kuten tälläkin hetkellä. Tulee niin paljon kokonaiskuormitusta samoille alueille. Vaikka kaikki sarjat teen RIR2 tai enemmän, mutta muiden soutuliikkeiden kanssa liikaa.

Ennen sitä tuli kädet kipeeksi leuanvedosta :D

Back
Ylös Bottom