En usko että on kovinkaa kummoinen suoritus on tehdä 10 puhdasta myötäoteleukaa, tanko kiinni rintaan. Toki en ole kokeillut. Ja vaatii että on joskus nähnyt leuanvetotangon.
Pikemminki otteen leveys voi haastaa sen että saako sitä rintaa kiinni siihen tankoon. Tuo kapea vastaote on vaan niin erilainen liike, kun siinä voi avittaa kaikella muulla hytkymisellä ja lisäksi ottaa eri lihaksiin. Tuo sinun 1x60kg vastaotteella lisäpainoveto luulis kuitenkin vastaavan 1x40-50kg lisäpainolla myötäoteleukaa. En ole koskaan saanut tuollaista lisäpainoa ylös, joten eiköhän tuo oo vaan uuteen liikkeeseen totuttelua niin tulee helposti.
Tuli aikonaan myös vedettyä aina kapealla vastaotteella, ja sen jälkeen kun siirtyi myötäoteleukohin huomas että täähän on paljon raskaampaa. Sitten kun siirtyi ylileveään leuanvetoon ilman että kroppa hytkyy joka suuntaan tajusi että tää liike on aivan eri planeetalta. Olo oli tosi heikko kun yksikin leuka tuntui haasteelliselta. Jopa hieman epäuskoinen olo. Mutta tuntui kehittävän selän voimaa aika nopeasti kun noita vaan vetelee ja nyt voikin jo laittaa pikkasen lisäpainookin ja vetää lyhkäsiä sarjoja.
En tiedä onko kuvitelmaa mutta liikkeet joissa tehdään omalla kehonpainolla ja pelkästään sillä omalla kehonpainolla tai alle sen kehittyvät paljon nopempaan kuin mikään muu liike.
Niin no, riippuu paljon yksilön heikkouksista, vahvuuksista ja aiemmasta treenitaustasta, miten vaikea / helppo tietty liike tai variaatio on. Mulle henk. koht just ne vikat sentit leveällä myötäotteella, missä tanko puoliksi soudetaan solisluihin kiinni, tekee liikkeestä raskaan. Kropan kulma ei siis ole sama, kuin oikeassa sternum-leuassa, missä nojataan reippaasti taakse vedon alusta lähtien, mutta ero on silti huomattava "normaaliin" myötäoteleukaan.
Vertailun vuoksi sarjat treeneissä meni päivästä riippuen suurinpiirtein näin: 1. sarja lev. ote tanko rintaan, 6-8 toistoa, 2. sarja 5-7t, 3.s 4-5t, 4.s 3-4t, 5s. 2-3t, 6s. 1-2t, 7s. 1-0t. Mutta tämän jälkeen, kun en siis saanut enää yhtäkään toistoa rintaan saakka, pystyin silti suht helposti pumppaamaan samalla oteleveydellä 3x 8-10 toistoa leuka tangon yli siistillä tekniikalla. Ero on kuin yö ja päivä, nämä ovat kaksi täysin eri liikettä.
Olen samaa mieltä tosta kropan heilumisesta, auttaa huomattavasti lisureillla vetäessä, kun ottaa pientä kippiä lantiosta. Pirun vaikea päästä tästä tavasta irti, kun yrittää vetää puhtaasti. Tämä on muuten yksi syy, miksi toi rintaan vetäminen on niin vaikeeta mulle: kropan liike-energiasta saatava hyöty otetaan pois ja samaan aikaan vedetään korkeammalle, kuin normaalisti. Mulla myös hauikset kasvoivat lisureilla vetäessä ehkä jopa enemmän, kuin selkä. Kun olen vetänyt nykyisellä tyylillä, niin ekaa kertaa ikinä latsien alaosassa alkaa näkyä jotain kehitystä, varsinkin sillä heikommalla vasemmalla puolella.