Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

jto sanoi:
stopista veto siis lähtee suoralta kädeltä ilman vauhtia. yhden käden ylätaljoilla voi alotella juu.
Entä olisko järkevää tehdä jossain välissä(sitten kun hommassa on edennyt tiettyyn pisteeseen) myös negatiivisia toistoja yhdellä kädellä eli joltain jakkaran päältä mentäs tuonne yläasentoon ja yritettäs mahdollisimman paljon jarruttaa alas tuloa?

kyllä. esim. tangon päässä kädet vastakkain tai peräkkäin ja vedät ylös. sit lasket vaan toisella kädellä tai toisella vaan vähän autellen. eritasovedot on kans hyviä.

Sori olen ollut hieman kiireinen kouluasioiden kanssa joten ei ole paljoa ehtinyt pakkotoistoa selailemaan...

jto sanoi:
jep. jos vetää esim. 55-kilosena 13 leukaa ja 60-kilosena 16, on nostettu näennäismäärä yhdessä sarjassa kasvanut 715kg --> 960kg. ei ihan huono... ja todella vaan kuukaudessa.
Semmonen nolo juttu, että oli tuommonen yhteiskuntaopin tutkielma, joka piti valmistua tossa pari viikkoa sitten, tein sitä joka päivä tyyliin klo 15-20 ja ruokailut päivän aikana olivat aamupalaksi leipää, koulussa vähän jotain ja sit iltapalaksi taas joku leipäpala. Eli paino tippu perkeleesti kun ei salilla käynyt viikkoon ja ei syönyt kunnolla. Tässä tapauksessa perkeleesti tarkoittaa ~2-3kg ja viidessä päivässä siis. Siitä huolimatta siis toistomäärä on kasvanut vain kolmella, eli tuo kokonaistyömäärä on mennyt näin: 715kg --> 792kg... elikä kaipa tuossa kehitystä on, vaan onko tahti nyt sitten ihan hyvä?

jto sanoi:
niin... paljonko vedit leukoja ekalla viikolla eri päivinä ja paljonko nyt?
Aluksi tein semmoisia 20x5 päivässä ja juuri tuossa 5 päivää sitten siirryin tekemään 7 leuan satseja, niitä menee nihkeästi, eli periaatteessa kokonaistoistomäärä päivän aikana on laskenut verrattuna noihin vitosiin ja kutosiin. Ajattelin, että kun onnistun tekemään 25x7=175 leukaa niin siirryn sitten kahdeksan satseihin. Miten olis?

Niin ja sellainen vielä, että lisäpainoilla menee hyvin ja kehitystä tullut voimapuolelle huomattavasti, aluksi meni jotain 8kg x 5 ja nyt semmoinen 15kg x 5. Tuo on itseasiassa vieläkin aika :kakka: tulos, eli sen vuoksi alun nopea nousujohteisuus.

Mä treenaan leukoja vaan pari kertaa viikos seuraavasti: 2*15 vastaotteella 2*15 myötäotteella 2*10 sellai et keskeltä tankoo kiinni kädet päällekkäin et toine käsi toiselta puolelta tankoo ja toine toiselta sitte vuorotellen aina joka toinen leuka osuu oikeeseen olkapäähän ja joka toine vasenpaan. Ja jokainen leuka lasketaan suorille käsille! Pitäskö tehä enemmän??

tom: suurin virhe tossa onkin juuri se kokonaisvolyymin lasku. ne seiskat ei saa mennä nihkeesti. se sarjojen helppous on avain. jos lisäpainoleuat kuitenkin nousee, ei oo kyse ylitreenaamisesta. keskity siis siihen.

voit myös kokeilla vaihtaa yhen volyymipäivän tällaseen intervallitouhuun:
5-20*5*omapaino/tauko 1´- 30"
eli alotat 5*5*op./tauko 1´ ja pyrit lisäämään PIKKUHILJAA sarjoja ja sitten pikkuhiljaa lyhetään taukoa. toi kehittää hyvin kestävyyttä. 20*5*op/30" on aika kova jo :)

anyway, jos kuitenkin saat lisäpainovoimaa, kehittyy se kestävyyskin taatusti. päinvastoin ei.

maitooo: jos kehityt, se on hyvä mittari. jos et, sillon pitää jotain muuttaa. kannattas hieman syklittää treenejä, ettei koko aikaa mennä samoilla toistoilla ja sarjoilla.

Olen tehnyt leukoja nyt viidesti viikossa : aluksi 14x5/päivä , sitten 14x6/päivä, ja nyt viimeiset ajat 14x7/päivä. Kolme viikkoa aina samalla toisto määrällä. Aina ennen kolmen viikon periodin päättymistä olen huomannut että kyseisellä toistomäärällä vedot sujuvat helposti.
Onkohan tuo 14 sarjaa päivässä sopiva määrä vai pitäisikö sitä nostaa, että saisi vielä volyymia lisää ( jonain päivinä olen voinut tehdä 17 sarjaakin mutta tavoitteena olen pitänyt tuota 14). En ole lisäpainoilla tehnyt yhtään kertaa, kannattaisiko se ottaa mukaan vai hinkata tuolla tavalla niin kauan kun tuntuu hyvältä?

Aiempi ennätys mulla on 13 leukaa mutta nyt muutaman kuukauden oon treenannu enemmän punteilla ja paino noussu, leukoja menee nyt 10. Ajattelin alkaa tekemää 14x6, eli tehdäänkö niitä leukoja nyt päivän mittaan se 14 kertaa ja joka kerralla 6 toistoo, eli ei yhtenä treeninä, vai? Onko oikeesti järkee jättää toistot siihen kuuteen vaikka menis kymppi? Vai kannattaako tehdä se maksimi tietty määrä kertoja päivässä? Vedän leukoja joka toinen päivä. Onko järkevää tehdä viikon ajan 14x6 ja sitten 14x7, seuraava viikko 14x8 jne? Ajattelin ottaa käyttöön lisäpainot sitten kun oon tehny ton 14x8 viikon.

lisäpainoilla vetäminen tuo vaihtelua treeneihin, mikä on ensiarvoista. samoin se, että joskus tekee enemmän.

Ja semmosta vielä että onko leuanvetoon olemassa hyviä apuliikkeitä? Onko ylätalja hyvä? Vaikuttaako yläselän treenaaminen leuan vetoon, leuoissahan vedetään yläselällä myös.

apuja ja variaatioita vastaotevedolle on mm. myötäote-, eritaso-, vuoro- (leveempi=vaikeempi), alaosa-, kuminauha-, ketju-, ristiote-, poikkitanko-, stoppi-, ranskalais-, pätkityt vedot jne jne...

ylätalja on turha, jos leukoja vetää. yhden käden talja sen sijaan on hyvä variaatio ja helpompi ku yhden käden leuka.

jto: (toki muutkin saavat vastata)

Tiedät kaikesta kaiken niin sanopas mielipiteesi tällaisesta leuanveto ohjelmasta:

Teen leukoja joka toinen päivä. Tämän viikon tekisin 14x6 systeemillä (tänään eka päivä) Seuraavan viikon 14x7 ja sitä seuraavan 14x8. Sitten kevyt viikko jonka lopuksi kokeilen maksimitoistomäärän. Sitä seuraava viikko lisäpainoilla esim. 8x5 8-10kg:lla. Sitten seuraava viikko ilman lisäpainoja 14x9 systeemillä, jonka jälkeen taas kevyt viikko ja maksimitoistomäärän kokeilu.
Mitä mieltä? Onko ehkä liian rankka?

en tiedä kaikesta kaikkea. jos kuitenkin sinnikkäästi niin uskot, pyydä tilinumeroni yksityisviestillä ja lahjoita rahaa mun pikkupoijalle :)

esimerkkiohjelmasi on kevyempi versio sellasesta megavolyymijutusta, jossa leukoja (tms.) tehdään joka päivä tai joka toinen. sarjat on melko helppoja, mutta niitä tehdään usein. 14 ei siis oo mikään kiveen kirjotettu sarjamäärä. yhtä hyvin 10 tai 30.

kaavailemasi ohjelmanpätkä ei oo mitenkään erityisen rankka ja tuottaa tulosta jo senkin takia, että se lisää melkosesti määrää, johon oot tottunut. kevyt vko kannattaa olla aika kevyt ja vedettävät sarjat vaan kropan hereilläpitämistä pituudeltaan 5 tms.

eli vetelemään vaan :)

En ole lukenut koko ketjua alusta mutta kysyisin; korvaako mielestänne leukojenveto esim käsipaino-haukkarit?

Kannattaako tollasta treeniä syklittää miten kun meinasin tehä tota vähän pitemmällä aikavälillä. tekisin nyt vuodenvaihteesta jonnekkin tonne kesäkuulle asti. oisko tälläsessä mitään ideaa: viikoittaan esim. 6, 6, 7, 7, 8, 8, 8, 9, 9, 10, 10, 11, 11, 11...
ja tolleen tonne 14-15 asti. nyt menee 17-18 leukaa. selkäpäivänä teen kerran viikossa lisäpainoilla 3 sarjaa. päviässä esim. noita kutosia sen 10-12. tein tollalailla nyt jonkun 2kk ja ennätys nous parilla. mutta kannattaako noin pitkään tehä vai vaihtaa jotenkin jossain välissä?

jos menee 17-18 leukaa omalla painolla, ei kannata kutosilla alotella. jos noin kuitenkin teet, käytä jo lisäpainoa. jos omalla painolla vedät, alottele kaseilla ainakin.

syklittäminen onnistuu mm. siten, että kiskot noita korkeevolyymisiä juttuja 1-2kuukautta ja sit vaikka vitosia ja muita raskaampia kuukauden. sitten taas takasin määriin.

Tuntuu mielenkiintoiselta ohjelmalta :thumbs:
täytyy laittaa kokeiluun keväällä.
Kummalla otteella pitäis vetää?
Tottunut oon vetämään leukoja kapealla vasta otteella....

vaihtele otetta, ettei mee ykspuoliseksi. kokeilepas myös vedellä kevyessä takakenossa leukoja ylävatsaan. aivan erinomanen koko selän liike. sellanen hartialevynen vastaote tossa esim.

Jos tähtää mahdollisimman kovaan maksimiykköseen, kannattaako vetää kaikki leuat kisatyylillä, eli pysäytys alhaalla, paineet pois, roikutaan kädet suorina olkapäät korvissa? Vai olisiko järkevämpää tehdä pieni pomppu alhaalla aina kun tekee yli 1 toiston sarjaa?

Pompputyylillä saan 35kg:llä kakkosen ilman jaloilla potkimista "suht puhtaasti". Kisatyylillä ykkönen on 27,5kg. Käytän vastaotetta.

Maksimissa vetoni pysähtyy siihen kun kyynärnivelessä on 90-asteen kulma. Eli hauikset ovat heikoin lenkki (?)

Back
Ylös Bottom