Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Voimaleuanvedon tuore SE haltija Liisa Penttinen ja kaksinkertainen Rautakoura 2008 Suomenmestari.

Video http://www.youtube.com/watch?v=nH6cw7XDCYc

Maaginen 100 kiloa on nyt rikottu naisten sarjassa! Onnea Lissu :rock: :hyper: :hyvä:
Siis vetääkö tämä 100kg lisäpainolla leuan :s Taidan harkita lajin vaihtamista shakkiin tai kuviokelluntaan jos näin on.

mw: no jos sait 2*20kg, sun maksimi on 22-25kg. käytä suurin osa treeneistä perusalueen parantamiseen 5-8 toiston paikkeilla. 2kk semmosta ja sitten niitä 1-3 toiston maksimitouhuja kuukausi päälle. negat on aika rasittavia, enkä kyl tekis niitä kauheen paljoa.
No niin. Oon nyt ohjeiden mukaan tehny vähä pienemmillä panoilla noita 5-8 toiston sarjoja. Paras sarja tähän mennessä on ollut tuo 4x25kg eli parannusta on tullut. Hassua sinäänsä mutta kokeilen tuossa ykspäivä ilman lisäpainoja ja sain vain 14leukaa. (syynä tietysti voi olla vapusta hieman toipuminenkin) Ote ei yksinkertaisesti vaan enää pitänyt vaikka puhtia ois todennäköisesti riittänyt enempäänkin. Onko tämä nyt ihan realistinen tulos kun omapaino on 70kg vai mistä johtuen sain saman tuloksen silloin kun jaksoin tuon 4x15kg vetää?

mw2: no jos grippi on se rajottava tekijä, ei se sillon oo leuanvetolihoista kiinni. on gripin puolesta aika sama vetää 4*25 tai 4*15, kun kummatkin kestää niin vähän aikaa ja painoero ei kovin suuri ole. eli grippitreenejä sun kannattaa tehdä, kun se tuntuu olevan noin heikko. ja vappuna ois riittäny vaan tippaleivät... :)

Terveppä terve, olen tässä jo jonkin aikaa seuraillut tätä palstaa ja olen täältä saanut täältä paljon uusia hyvin mielenkiintoisia vinkkejä, leuanvetoni on kehittynyt 14:sta 23:een ja lisäpainoleuat 25kg:sta 55kg:een, jotka ovat tämän hetken ennätyksiäni. Olen viime aikoina vedellyt paljon lisäpainoilla, mutta muutama viikko siiten kokeilin toistomaksimia joka tosiaan oli juuri tuo 23.
Näihin olen päässyt hyvin paljon tämän palstan neuvoilla, joista kiitos JTO:lle(en ole vain pahemmin täällä kirjoitellut), teet paljon hyvää työtä täällä ja ihmettelen järkkymätöntä jaksamistasi. Kiinnostuin kovasti leuanvedoissa kilpailemisesta ja laitoi itselleni ohjelman, tässä on siis tavoitteena vain ja ainoastaan toistomaksimi, aikaisemmin tein samanlaisen ohjelman mutta pienemmillä toistomäärillä n. puoli vuotta sitten, haluaisin vähän ulkopuolisen kommenttia tähän, eniten mietin ohjelman monotonisuutta, minkälaista maustetta tuohon voisi lisätä? Aloitin jo tuon ohjelman ja 2.viikko alkoi juuri. Kotoa löytyy ihan hyvä leuanvetotanko niin mikäs siinä vedellessä.
(vähän epäselvä kieltämättä)
1viikko:
8x10 3krt
8x6x6kg 1krt
2vko
4krt 10x10
1krt 10x6x6kg
3vko
4krt 12x10
2krt 12x6x6kg
4vko kevyt
5viikko
9x11 3krt
9x7x8kg 1krt
6viikko
11x11 4krt
11x7x8kg 1krt
7viikko
13x11 4krt
13x7x8kg 2krt
8viikko kevyt
9viikko
10x12 3krt
10x8x10kg 1krt
10viikko
12x12 4krt
12x8x10kg 1krt
11viikko
14x12 4krt
14x8x10kg 2krt
12vko kevyt
sitten maksimitestiä :thumbs:, tavoite n. 30 toistoa.

Terveppä terve, olen tässä jo jonkin aikaa seuraillut tätä palstaa ja olen täältä saanut täältä paljon uusia hyvin mielenkiintoisia vinkkejä, leuanvetoni on kehittynyt 14:sta 23:een ja lisäpainoleuat 25kg:sta 55kg:een, jotka ovat tämän hetken ennätyksiäni. Olen viime aikoina vedellyt paljon lisäpainoilla, mutta muutama viikko siiten kokeilin toistomaksimia joka tosiaan oli juuri tuo 23.
Näihin olen päässyt hyvin paljon tämän palstan neuvoilla, joista kiitos JTO:lle(en ole vain pahemmin täällä kirjoitellut), teet paljon hyvää työtä täällä ja ihmettelen järkkymätöntä jaksamistasi. Kiinnostuin kovasti leuanvedoissa kilpailemisesta ja laitoi itselleni ohjelman, tässä on siis tavoitteena vain ja ainoastaan toistomaksimi, aikaisemmin tein samanlaisen ohjelman mutta pienemmillä toistomäärillä n. puoli vuotta sitten, haluaisin vähän ulkopuolisen kommenttia tähän, eniten mietin ohjelman monotonisuutta, minkälaista maustetta tuohon voisi lisätä? Aloitin jo tuon ohjelman ja 2.viikko alkoi juuri. Kotoa löytyy ihan hyvä leuanvetotanko niin mikäs siinä vedellessä.
(vähän epäselvä kieltämättä)
1viikko:
8x10 3krt
8x6x6kg 1krt
2vko
4krt 10x10
1krt 10x6x6kg
3vko
4krt 12x10
2krt 12x6x6kg
4vko kevyt
5viikko
9x11 3krt
9x7x8kg 1krt
6viikko
11x11 4krt
11x7x8kg 1krt
7viikko
13x11 4krt
13x7x8kg 2krt
8viikko kevyt
9viikko
10x12 3krt
10x8x10kg 1krt
10viikko
12x12 4krt
12x8x10kg 1krt
11viikko
14x12 4krt
14x8x10kg 2krt
12vko kevyt
sitten maksimitestiä :thumbs:, tavoite n. 30 toistoa.

Vastailen nyt tähän ku näyttäis siltä että toi JTO on lähtenyt johonki viidakkoon kiipeilemään:D. Yleensä se meinaa vastailee alle 15 minuutis. Niin ja sitten asiaan eli mun mielestä toi on oikein hyvän tuntuinen ohjelma, mutta korvaisin 1 harj. kerran viikossa tekemällä 3*16, seuraavalla viikolla 3*17 jne. Ja siis yhtenä päivänä viikossa ainoastaan tämä. On hyvä totutella vetämään isoja toistomääriä ja keskittyä puhtaasen tekniikkan, ettei kuluta energia mihinkään turhaan rimpuiluun. Niin ja tää oli vaan mun mielipide...

joo..o, sinänsä ihan hyvä pointti, mutta mutta. Ajattelin ottaa tuon tyylistä treeniä sitten peruskauden jälkeen ns. piikkauskaudella, vai olisiko hyvä pitää yksi treeni jossa tavallaan ylläpidetään tuntumaa siihen maksimitoistomäärään, niinkin tuossa tavallaan ehdotettiin. Vähän niinkuin kestävyysjuoksija vetää pajon kevyttä helppoa juoksua peruskuntokaudella, mutta pitää aina yhden kovemman juoksuharjoituksen viikkoon, jotta tuntuma kovaan juoksuun säilyy, pitäisikö ajatella nyt samoin? Kommentteja

heh... en mä viidakossa kiipee, kun suomessa on nyt niin priimat kelit. kuivaa kylmää! mulle sopis semmonen auringonpaiste ja 5-10 astetta tonne joulukuun tokalle viikolle asti ja sit lunta pari kuukautta ja sit taas alkais kuivat :D

ohjelmasta. 12 vkoa on sellanen aika, että jos toistomaksimia aikoo nostaa, ei kannata tehdä voimakestävyyttä pitkillä sarjoilla kuin siellä vipalla 4-6 vkolla vaan. suosittelen ihan normaalia voimatreeniä 2-3 kertaa viikossa toistovälillä 1-8 eli esim. kerta viikkoon eka maksimiin tai lähelle sitä ja sen jälkeen perusvoimaa 3-6*3-6. toinen treeni voi keskittyä perusvoimaan välillä 3-8. näissä on normaalit paussit 2-5´.

voimakestävyyttä kannattaa kuitenkin treenailla peruskaudella isoilla romuilla, mutta pätkityillä sarjoilla ja melko lyhyillä pausseilla. esim. 10*5*n kg/30". näissä siis pyritään tekeen kokonaisvolyymia paljon enemmän kuin se oma toistomaksimi, mutta isommalla romulla kuin se omapaino. tauot voi olla alkuun minuutinkin verran ja siitä sitten pikkuhiljaa lyhennellään mitä lähemmäs varsinainen voimakestävyysjakso tulee.

varsinainen voimakestävyystreeni koostuu tollasista lisäpainohappoiluista, suorista submax-sarjoista, joissa ei mennä ihan sinne tappiin, mutta tehdään sarjoja semmonen 3-4 per treeni pitkillä 10-20´ pausseilla. niissä treenaillaan jo hyvin testinomaista suoritusta suoritusrytmeineen (!) ja taukoineen.

on aika raskasta psyykkisesti vetää esim. 51 leukaa, kun se määrä on niin suuri ja sitä ajattelee alusta alkaen ja menee siihen aikaakin paljon. sen takia kannattaa pätkiä sitä sarjaa suorituksellisesti ja ajatuksellisesti pienempiin osiin ja pitää osien välillä lyhyt roikkumistauko. tauot pidetään ennenkuin menee liikaa hapoille, että kroppa palautuu hieman nopeempaa. esim. siis jos se 51 pätkittäs laskevalla systeemillä 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1. on paljon helpompaa aatella, että seuraavaksi vedät vaan 6 kuin 21 :)

ahaa, hyvin mielenkiintoista, jos nyt ymmärsin oikein.
eli tekisin sitten vähän isommilla painoilla nuo lisäpainopäivät, ideana niillä oli lähinnä tuoda vaihtelua omalla painolla hinkkaamiseen kun pidän paljon lisäpainovedoista, mutta kyllä etukäteen tiedostin että maksimiykkönen pienenee kun päämäränä on toistomaksimissa kilpaileminen.
juuri tuollaista pätkittyä tekniikkaa ajattelin hyödyntää ns. piikkauskaudella tuon peruskauden jälkeen, kisat kun on vasta lokakuussa, jos kaikki menee hyvin
Eli kausisuunnitelma on tämmöinen:
toukokuu-heinäkuun loppu: peruskausi
elokuu-syyskuu: piikkausjakso
syyskuun alku-syyskuun puoliväli(3viikkoa kisaan): lyhyt voimakestävyysjakso
syyskuun puoliväli-´lokakuun alku: 2. piikkauskausi

korpikuusi: no jos aikataulu on toi eli aikaa about 20 vkoa, tekisin vaikkapas sen tällai:

8 vkoa: perusvoima 3:1
6 vkoa: maksimivoima 2:1
6 vkoa: voimakestävyys 2:1

pinaatti: vaihtele. kaikki leuat kehittää selkää.

Ajattelin ruveta vetämään leukoja 10 vuoden tauon jälkeen...

Tällä hetkellä menee 4-5 leukaa (painoa 110 kg)

Ajattelin ruveta nykimään leukoja 3 kertaa viikossa 3 x 3 alkuun.

Kuulostaako ok:lta + Mites noi kannattaa sijoittaa viikolle ja kuinka nopeasti lähden kasvattamaan määriä?

Salitreenit menee tyypillisesti:

Ti: Rinta, ojentajat, olkapäät, vatsat

To: Selkä ja hauis. (Selän perusliikkenä maastaveto.)

La: Rinta, ojentajat ja jalat.

Edit. Ja lisäyksenä vielä, että ajattelin tehdä noita kotona...

no tostahan opn hyvä lähtee mutta määriä voi nostaa koska vaan alkaa hyvältä tuntumaan. oikeesti se menee noin yksikertasesti. älä hakkaa päätä seinään, vaan lisää toistoja, kun tuntuu, että menee. älä tee aina sarjoja loppuun asti, vaikka ne voi olla aika tiukkojakin, kun niitä on noin vähän. toisaalta sarjojakin voit lisätä ja tavotteeksi vaikkapas alkuun 6*6*omapaino.

Olen tässä nyt 3 viikkoa vedellyt leukoja seuraavasti:

1.vko 10*5*op 3krt/vko ja 5x4x5kg 1krt/vko
2.vko 9*6*op 3krt/vko ja 5x5x5kg 1krt/vko
3.vko 8*7*op 3krt/vko ja 5x6x5kg 1krt/vko

Aloittaessani toistomaksimi oli 10 ja ensi viikolla nähään mitä on kolmessa viikossa saatu aikaan. Nyt jo huomaa, että jaksaa paljon paremmin vedellä :rock:

Omapainovedoissa varaa sen verran, että olisi viellä pari-kolme sarjaa mennyt. Lisäpainovedoissa se 1-2 toistoa per sarja. Ensi viikolla torstaina kevyt herättelytreeni 5x3 ja lauantaina testi. Vielä meinasin tykittää voimaa seuraavan kuukauden ajan. Kannattaako sen jälkeen aloittaa maksimivoiman vai voimakestävyyden hakeminen?

en laskis noita sarjamääriä (10,9,8), jos kerran volyymin lisäys on tarkotus. mutta kyllä se yleislisäyskin kehittää jo. tee vielä 1-2 tollasta 4 vkon settiä ja sit maksimivoimaa ja sit voimakestävyyttä.

Mistähän johtuu että leuanvetoa myötäotteella tehtäessä esiintyy itselläni päänsärkyä? Vastaotteella tätä ongelmaa ei ole. Sarjat jääneet nyt ohjelmassani pari kertaa kesken päänsäryn takia.
Liekkö hengityksessä tai tekniikassa vikaa?

älä vedä sitä tankoa otsaan ;)

no ei siinä kyllä pitäs fysiologisesti olla tollasia vaikutuksia. hyvin harvoin saattaa joku hermo hieman puristella jne, mutten usko tollaseen. vedä ne hartiat alas kunnolla, niin hyvin menee.

Kiitosta JTO:lle ohjelmasta! Hyvin näyttää purevan. :)

Tausta lyhyesti:
Lähdin 6-7 toistosta tekemään kk. sitten. Tavoitteena 20 toistoa.

Ja tausta hieman pidemmin:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1970560&postcount=1649
ja tossa JTO:n vastine:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1970585&postcount=1650

Näin etenin:
Sarja x toisto x OP

Vk. 1:
ma: 6 x 2 x OP
to: 8 x 3 x OP
pe: 6 x 2 x OP
(Yht. 48 toistoa)

Vk. 2:
ma: 7 x 4 x OP
ke: 12 x 2 x OP
pe: 6 x 5 x OP
su: 10 x 3 x OP
(Yht. 112 toistoa)

Vk. 3:
ma: 5 x 4 x OP
ti: 6 x 5 x OP
to: 11 x 3 x OP
pe: 3 x 3 x OP (Vasemman hauiksen kiinnitys alko pikkasen ilmoitteleen itsestään, joten jätin tän viikon tähän, muuten olisin tehnyt vielä lauantainakin. Tarkoituksena oli vetää n. 150 toistoo tällä viikolla.)

Vk. 4: (Herkistävä/Palauttava, jonka loppupuolella ennätyskokeilu)
ma: 5 x 2 x OP
ke: 5 x 2 x OP
pe: MAX. testi = 10 reps.

No nyt on 10 toistoo maksimi, joten seuraavaksi pitäisi ottaa lisäpainoja käyttöön.

Eli jatkanko jotenkin näin, tietysti hieman vaihdellen, mutta keskiarvoisesti:
1.vko 8*5*op 3krt/vko
2.vko 8*6*op 3krt/vko ja 5x5x5kg 1krt/vko
3.vko 8*7*op 3krt/vko ja 5x6x5kg 2krt/vko
4. vko helpompi + maksimikokeilu

Onko parempi, jos vetelee noita sarjoja hieman eri oteleveyksillä, välillä myötä ja vasta -otteella vai parempi tehdä päivä aina samalla tyylillä?

Kannattaako välillä vedellä myös oikea käsi vastaote ja vasen käsi myötäote-tyylillä? Pää vasemman käden puolelta ylös ja siitä oikealle puolelle ja siitä alas ja samaa reittiä takaisin.

Olen kiitollinen, jos JTO viitsii vähän ohjailla, mikäli olen menossa ihan väärään suuntaan. :)

Back
Ylös Bottom