Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Nyt menee 1-2 leukaa, Jouluun mennessä tarkoitus nostaa leuat tuonne 10 tienoille, minkälaisella systeemillä kannattaisi ?

Treenaatko siis muuten? No minusta 3 krt viikkoon 3 sarjaa lähes tappiin, niin kyllä se siitä. Oma mielipiteeni on se, että leukoja voi treenata kuitenkin lähinnä leukoja tekemällä.

Selkälihakset tekevät töitä ihan koko liikeradan. Leuanveto on selkäliike. Mitä tarkoittaa, että puuduttaa mennä alas asti? Siis tarkoittaako se mitään muuta, kuin ettet jaksa tehdä täydellä liikeradalla kuin muutaman toiston?

Mihin perustuu se, että liike menee hauiksille, jos alhaalta ottaa? En mä huomaa, että menisi. Siitä en osaa nyt tuntumalla sanoa, että ovatko hauikset hieman enemmän aktiiviset alussa kuin lopussa, mutta merkittävää eroa en huomaa.

Jossain neuvottiin, että selkäliikkeitä voi tehdä vajaamalla liikeradalla ja on hyödyksi. Toki hieman alemmas, kuin 90 astetta pitäisi kyllä mennä, mutta siinä alussa se menee liikaa hauiksille vastaotteella.

Selkälihakset tekevät töitä ihan koko liikeradan. Leuanveto on selkäliike. Mitä tarkoittaa, että puuduttaa mennä alas asti? Siis tarkoittaako se mitään muuta, kuin ettet jaksa tehdä täydellä liikeradalla kuin muutaman toiston?

Mihin perustuu se, että liike menee hauiksille, jos alhaalta ottaa? En mä huomaa, että menisi. Siitä en osaa nyt tuntumalla sanoa, että ovatko hauikset hieman enemmän aktiiviset alussa kuin lopussa, mutta merkittävää eroa en huomaa.

En mäkään ole moista huomannut. Koko liikeradalla vaan ja kyl tulee lihat selästä kipeeks.

Nyt menee 1-2 leukaa, Jouluun mennessä tarkoitus nostaa leuat tuonne 10 tienoille, minkälaisella systeemillä kannattaisi ?

Saat kyllä paljon nopeammin tuon 10 kpl rikki, ittellä ei mennyt yhtäkään leukaa suorilta käsin 1-1.5kk sitten nyt menee jo 4kpl(suorilta)l.

Jto,

Nyt on saavutettu se kympin raja vastaotteella omalla painolla. Myötäotteella ei ihan vielä taida tulla mutta pikkuhiljaa. Kiitoksia vaan vinkeistä aikaisemmin. Kannattasko nyt ottaa niitä lisäpainoja sitten vastaotevetoon mukaan, ja jos kyllä niin mitenkä kannattas tehä?

Olen nyt tehnyt päätöksen, että niitä leukoja ruvetaan vetämään sieltä pohjilta kummiskin, vaikka tottumus- ja helppousrefleksi käskisi tekemään vajaalla liikeradalla enemmän. Kymppi niitä menee varmaan silti.

Samo, itsellä siis sama juttu edessä eli voisi kokeilla lisäpainoa. En osaa arvioida, paljon vaikuttaa 2.5 kg roikkumassa mukana, vitonen voisi kuitenkin lisäpainona olla alkuun ok tai katsoo nyt paljon sillä menee. En ole koskaan tehnyt leukoja lisäpainoilla, ei voi tietää.

Otanpa tavoitteeksi tyyliin vaikka se vitonen roikkumaan ja tavoitteeksi saada kahdeksan toistoa sillä, jonka jälkeen sitten seuraavalle kerralla 2.5 kg lisää ja sillä pyritään kahdeksaan. Onko hyvä suunnitelma, ihmiset?

meni 3*4*+40kg sarja leukoja vastaotteella, hyvältä alkaa näyttää :kippis1:. on vaan sellanen ongelma etten pysty kokeilemaan maksimia, koska en voi laittaa lisäpainoja enempää 50 kiloa, pitäis varmaan hankkia joku parempi systeemi, tähän asti olen käyttänyt tavalista köyttä. kannattaako vetää myös max. painolla ykkösiä kun on tavoitteena saada lisää voimaa. pitäis saada joku treeniohjelma, kun tähän asti oon vedellyt ihan vaan fiiliksen mukaan.

Milläs tempolla porukka muuten vetelee noita leukoja?
Itse oon alkanut vetämään tosi hidasta tahtia.
Joskus jopa jään vähäksi aikaan ylös jännitykseen ja sitten lasken alas hitaasti.
Oon ymmärtänyt niin että hitaampi tempo kasvattaa paremmin voimaa. Onkos näin?

Vaikka tämä 1 käden leuanveto nyt poikkeaa omasta tavoitteestani niin miten noita voisi treenata lisää. Saan tällä hetkellä molemmilla käsillä 1 toiston.

Päätavoite on perusleuanvedoissa, mutta pystyykö jollain ilveellä nostamaan 1 käden leuat vaikka 5 toistoon perusleukailu -treenien ohella ? Ja tosiaan perusleuanvedot ei mun mielestä pure hyvin yhden käden leukoihin vaan ne on kaksi eri asiaa (tuntuu ainaki jonkin verran eri paikoissa).

eritasovedot ja yhden käden negat (lisäpainoilla, jos paukkuja riittää) on kova sana, sekä yhden käden lukitukset eri nivelkulmissa.
joo ei "normileuoilla" pahemmin ykl mene eteenpäin. jos 5 meinaat vetästä niin joudut panostamaan pelkästään noihin yhden käden variaatioihin.

kuinka usein ajattelit treenata noita perusleuanvetoja viikossa?
ite tein yhessä vaiheessa volyymiohjelmaa ja sen ohella ykl treeniä. meinas ihan tympääntyä leuanvetoon ja aika tukkonen oli olokin.

Alku vuodesta kyselin täällä neuvoja ja hyvinhän niitä tulikin. Silloin oli mahdollisuus vedellä leukoja pitkin päivää ja maksimi toistot nousi vähän yli 20 toiston.

nyt on sitten tilanne sen verran muuttunut että voin tehdä leukoja enää ainoastaan salilla kolme kertaa viikkoon. Tähän pitäisi nyt saada tähän järkeä.

viimeisen kuukauden olen tehnyt ainoastaan lisäpainoilla, sarjoja 6-8 ja toistoja yleensä 3-5. Kahdesti viikossa vastaotteella ja kerran myötäotteella. Olen kyllä tätä palstaa lukenut ja paljon oppinut mutta kysynpä nyt kuitenkin että miten kannattaisi jatkaa? Onko järkeä tehdä 2 kk voimaa pelkillä painoilla (6-8 sarjaa, toistoja 2-8) jonka perään sitten voimakestävyyttä kuukauden verran (tikapuita, lyhennettyjä taukoja ilman painoja jne.)? Vai kannattaako sotkea voima ja voimakestävyys jaksot jotenkin keskenään? Myös tuohon voimakestävyyden käytännön toteutukseen toivoisin apua, eli missä välissä salitreeniä kannattaa tehdä, kaikki sarjat peräkkäin vai?

kiitos kaikille jo etukäteen. Tavoitteena edelleen se 30 toistoa josta jton pojalle nalle tai mopo :)

En lähtis tekemään yhden käden leukoja negatiivisina lisäpainojen kera. Varsinkaan, kun menee vain yksi toisto. Silloin pelkkä negatiivinen toistokin on tarpeeksi raskas. Oon samassa tilanteessa ja mulla jo normit negat ovat olleet rankkoja jänteille kyynerpäässä (oma paino 80). Negatiivisiä tehnyt muutamassa treenissä ja ajattelin jatkaa positiivisilla ja avustetuilla lisäillen vain niitä sarjoja.

Eikös hartioissa ala helposti poksua jo noinkin leveällä otteella? Siis pari kämmenleveyttä hartioita leveemmällä?
Kaipa se "luonnollinen" leveys on paras, mikä varmaan hiukan vaihtelee. Eli kun kuivaharjoitteluna nostaa kädet ylös siihen leuanvedon loppuasentoon (myötäotteella), itselläni luonnolliselta tuntuu sellainen noin 1-2 kämmenenleveyttä hartioita leveämpi ote. Ei ongelmia olkapäissä.

jos saa ykkösen ykl:ssa, ei kyl lisäpainoilla kannata tosiaan kyynärpäitään rikkoa. negoissa on hieman samaa vaaraa. kyl niitä hieman kannattaa tehdä ja ainakin laskuvaihe kontrolloida. staattisia osia heikon kohdan mukaan kannattaa myös tehdä. tee noita ykkösiä muutamia tasaseen tahtiin pitkin päivää. se on edelleen aika paljon opettelujuttu tossa vaiheessa. pyri pitään ne melko tehokkaina = helppoina. jos saat tehtyä 5 per päivä joka päivä, alkaa oleen homma aika rutiinia. eli kun tuntuu helpolta, rykäse kakkonen. ei siihen kauaa mee, kun nousee 2...3...4...5... sitten homma onkin jo sillä tasolla, että kaikki helpottuu, kun perusvoimataso on jo hyvä.
:)

Back
Ylös Bottom