Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

haha :D toisto tehoaa (toivottavasti)

Olen nyt yrittänyt reenata yhden käden leuanvetoa ja saan jo pidettyä itseni vasemmalla kädellä ylhäällä monta sekuntia ja laskemaan itseni hallitusti alas siten että pystyn pysähtymään kesken liikkeen. Mutta ylös ei meinaa saada kiskottua kuin kymmenisen senttiä ja siihen pysähtyy. Saan kuitenkin jo kiskottua itseni vasemmalla kädellä ylös kun pidän oikeata kättäni oven karmissa pitämässä itseni suorassa. Kattoo nyt jos vaikka parin kuukauden päästä jo onnistuisi :)

juu saa laittaa mun pojalle kuutiollisen pikkuautoja tulemaan palkaksi :D

kannattaa voimakestävyyden jälkeen hetken aikaa keskittyä taas perus- ja maksimivoimaan. ne on kuitenkin se pohja. happotreenit on aika herkkää palautumisen suhteen, joten en tekis niitä kuin jaksottain. lisäpainoveto 80 kiloon, vitonen 65kg ja sitten 50 omalla painolla ;)

vedät ens perjantaina 36.

Testissä meni 31 leukaa. Ehkä hitusen kevyemmin kuin perussetti mutta syytän syömistäni, jotenki lopahti energia kesken. Parempaan oli rahkeet mutta syöminen jäi heikoksi pari päivää ennen testiä.

Millaista ohjelmaa peruskaudella ?

Olisko tässä mitää ideaa:
Maanantaina 5x3x30kg -> nostetaan 5kg viikossa kunnes ei enää kulje, kun ei kulje kolmonen niin 5kg pois ja nostot 2,5kg viikossa. Esim:

5x3x30
5x3x35
5x3x40
3x3x45 -- tiputus
5x3x40
5x3x42,5

Torstaina 5x8 1 min palautuksin ja lasketaan taukoja 15 sek viikossa aina 30 sekuntiin asti, sitten tauot takaisin minuuttiin ja 10kg lisäpaino kehiin ja jos tämäki menee läpi niin 15 kg lisäpaino kehiin (sitten tuleeki jo tauon paikka viimeistään 5x8+15kg 30" palautuksin). Vai pitäsköhän torstain treeninkin olla enemmän maximivoittoinen kuin toisto/kestävyyspainotteinen ?

Jokin muu vaihtoehto? Ma / To sopisi treeneiksi, keskiviikko olisi tarkoitus pyhittää levolle kesän kynnyksellä. Treenit yleisesti ma, ti, to, pe.

Ja tarkoitus on nostaa tuo maximi ylemmäs ja samalla tietysti toivoa toistoparannusta.

Ja mihin pikkuautot ? ;)

keskity peruskaudella lähes pelkästään voiman lisäämiseen. 2kk yrität saada 1-6 maksimeja ylös. sitten kuukausi taas voimakestävyyttä.

eli mee mieluummin 3-4 vkoa ylös ja sitten hilkku alaspäin. aaltomaisesti siis. esim.
5x5x25
5x5x30
5x5x35
5x4x30
5x4x35
5x4x40
5x3x35
5x3x40
5x3x45
5x2x40
5x2x45
5x2x50...

mutta anyway: paljon vaihtelua toistoihin ja sarjoihin. progressiivinen määrän lisäys, ei liian tiukkoja sarjoja, ei liian kevyitä ja pitkiä sarjoja. pyri vakauttaan nykyisiä isoja rautoja. esim. 3max = 40 -> 5*2*40 tai 3*3*40. kauheesti ei oman painon sais nousta, jos leuoissa meinaa pitkää sarjaa huitoa.

heh... pikkuautoista voit laittaa mailia. löytyy tuolta profiilista
:)

Olen nyt yrittänyt reenata yhden käden leuanvetoa ja saan jo pidettyä itseni vasemmalla kädellä ylhäällä monta sekuntia ja laskemaan itseni hallitusti alas siten että pystyn pysähtymään kesken liikkeen. Mutta ylös ei meinaa saada kiskottua kuin kymmenisen senttiä ja siihen pysähtyy. Saan kuitenkin jo kiskottua itseni vasemmalla kädellä ylös kun pidän oikeata kättäni oven karmissa pitämässä itseni suorassa. Kattoo nyt jos vaikka parin kuukauden päästä jo onnistuisi :)

Vitsi että oon hyvä arvioimaan... ei mennyt ihan 2kk vaan tänään meni jo yhden käden leuka vasemmalla käellä. Vielä pitäs oikiaa reenata vähäsen :)

jahonnes: millasta treeniä oot tehnyt ja kauanko tuli painittua ykl:n kans?

hieno suoritus btw. :)

Yhden käden "laskeutumiset" on aika käteviä kun reenaa tuota yhden käden leukaa. Vedin myös leukoja siten että vasenta kättä pidin leuanveto tangossa ja oikealla kädellä kiskoin oven karmista vähän avuksi. Pikkuhiljaa vähensin oikean käden tukea sitä mukaa kun kehityin. En nyt osaa sanoa kauanko nimenomaan tuota yhdenkäden leukaa reenasin kun leukoja on tullut kuitenkin vedettyä lähes päivittäin useamman vuoden ajan. Mutta nuita yhden käden harjoituksia olen nyt reilun kuukauden tehnyt aika urakalla.

Niin ja kannattaa kuitenkin yrittää reenata molempia käsiä tasapuolisesti, vaikka minulla selvästi taisikin painottua enemmän tuon vasemman käden reenaaminen kun se on melkoisesti vahvempi vaikka olenkin oikea kätinen.

edit. Niin ja painojen kanssa leukojen veteleminen on myös kätevää.

Onko hyötyä, että kun teen periaatteessa vaille failureen leukoja jotain vaikka viisi, kuusi ja sitten aivan viimeisessä kun huomaa, ettei enää jaksa ylös, niin tekee hiton hitaasti laskeutumisen sillain, että kädet soi ja pitää silmiä kiinni :D ? Loppunegatiivinen.

keskity peruskaudella lähes pelkästään voiman lisäämiseen. 2kk yrität saada 1-6 maksimeja ylös. sitten kuukausi taas voimakestävyyttä.

eli mee mieluummin 3-4 vkoa ylös ja sitten hilkku alaspäin. aaltomaisesti siis. esim.
5x5x25
5x5x30
5x5x35
5x4x30
5x4x35
5x4x40
5x3x35
5x3x40
5x3x45
5x2x40
5x2x45
5x2x50...

mutta anyway: paljon vaihtelua toistoihin ja sarjoihin. progressiivinen määrän lisäys, ei liian tiukkoja sarjoja, ei liian kevyitä ja pitkiä sarjoja. pyri vakauttaan nykyisiä isoja rautoja. esim. 3max = 40 -> 5*2*40 tai 3*3*40. kauheesti ei oman painon sais nousta, jos leuoissa meinaa pitkää sarjaa huitoa.

heh... pikkuautoista voit laittaa mailia. löytyy tuolta profiilista
:)

Aloitin tuosta 5x5x25 kilosta eilen, hyvin sujui. Tuota vielä vaan mietin että miten sitten toisena päivänä treenit ? Ajattelin kuitenkin pitää kahtena päivänä viikossa leuanvedot ohjelmassa. Mulla on mutu fiilis että kerta viikkoon treeni ei välttämättä toimi minulla (enää).

2-4 krt/vko kannattaa hk:n vedellä. joka toinen esim. nopeutta 0-15kg:lla. joka toinen toi ym. ja sitten toinen kovempi treeni myötäotteella tai hieman pidemmillä sarjoilla (5-8). eli:
1. 5x5x25...
2. 3x4x10, 3x3x15
3. 5x8x15
4. 12x3x5
tms.

oon lukenut jo pidemmän aikaa tätä leuanvetopalstaa ja nyt tuli sitten rekistöröityä. hyviä vinkkejä oon saanut täältä paljon, kiitos jto:lle. ois sellanen kysymys ku nyt oon noin 3 kk treenannut leukoja lisäpainoilla (noin 3 kertaa viikossa) ja tulokset on noussu ihan hyvin, mut enää ei jaksa vetää ilman lisäpainoi ku noin 16 leukaa, ne menee tosi kevyesti mut sitten yht'äkkiä hyytyy. tätä ennen on vetänyt ihan tavallisia leukoja aina silloin tällöin niin et max. on pysyny 15-20 välillä. ennätys 22. leuanveto lisäpainolla parhaat sarjat: 2*50kg, 3*3*40kg, 4*6*25kg. kaiken järjen mukaan pitäis 25 leukaa mennä, mut ei vaan mee.

aina se järki ei seuraa. hieman tyyppikysymys noin solubiologisesti. sun kannattaa jaksottaa treenejä. eli hetken kiskot hulluna woimaa ylös ja panostat siihen 1-6max alueeseen. sitten kun on saatu pohjaa kuntoon ja lisää reserviä alat hinkkaamaan voimakestävyyttä. jälkimmäinen piikkautuu helpommin, joten noiden jaksojen pituudet vois olla esim. 2kk ja 1kk.

toinen vk-treeni sisältää pidempiä sarjoja omalla painolla ja toinen pienellä lisäpainolla pätkittyinä. esim.
1:
tikapuu 1,2,3,4,5... kunnes sarja epäonnistuu. noita 3-5 kierrosta. sarjatauko yhtä pitkä kuin sarjapituus. alussa ehkä mieluummin 2:1, niin ei tunnu niin pahalta.

2:
10*6*10kg/ 30" tauot. lyhennä taukoa ja lisää toisto pari sarjoihin pikkuhiljaa. sarjamäärä voi olla mitä vaan 6-15 välillä. jos kulkee, älä jarruttele. älä kuitenkaan kiirehdi eteenpäin, vaan rakenna huolella.

3:
lisäpainotreeni ylläpitäen voimatasoja. esim. 6*4*n.

voimajaksolla kova:kevyt-rytmitys 3:1 ja vk-jaksolla vaikka 2:1 tai 3:1.

hth

Kun puhutaan vastaotteella vetämisestä onko väliä vetääkö "leveällä" vai kapealla. Itellä tuo leveämpi vastaote tuntuu paremmalta.

2-4 krt/vko kannattaa hk:n vedellä. joka toinen esim. nopeutta 0-15kg:lla. joka toinen toi ym. ja sitten toinen kovempi treeni myötäotteella tai hieman pidemmillä sarjoilla (5-8). eli:
1. 5x5x25...
2. 3x4x10, 3x3x15
3. 5x8x15
4. 12x3x5
tms.

Tein silleen että lisäsin torstaille eli tälle päivälle leveän myötäotteen ja oli kyllä tuskaa. tein vain 4x6x+10kg sarjat ja tuntuu kivasti keskiselän "putkissa". Tässä öytyi sitten heikko lenkki.

Parantaako leveät myötäotteet myös kapeamman n.40-50cm vastaotteen tuloksia ? Ja jos parantaa niin miksi ? Yleensähän lajinomaisuus tuo parhaat tulokset ?

mulla meni leukojen alottelussa 3-4 leukaa. Tein 2 krt vko:ssa näin:
vko
1. ma: 6*2*op................ pe:sama ku ma
2. ma: 8*2*op................. pe:sama
3. ma: 10*2*op................ pe:sama
4. ma: 1*max*op...............pe:samoin...

4.viikolla meni ekassa testissä 5-6 ja toisessa testissä 8...

Kiitos kertoisitko paljonko pidit taukoja sarjojen väleissä?ite oon tehny nyt 1vk:n tuota ja 2kpl menee kyllä parissa ekoissa sarjassa, mutta sen jälkeen ei pysty vetämään kuin yhdestä, yhteen ja puoleen leukaa muissa sarjoissa .Ite oon pitäny 2-3min tauot sarjojen väleissä.

Jos joku nyt ei tajunnu mitä tarkoitin niin 2 leukaa menee sarjoissa 1-3 jonka jälkeen iskee väsymys, jonka takia en pysty vetämään muissa sarjoissa kuin yhden tai puolitoista leukaa.

Itse väännän tällä hetkellä ilman painoja myötäotteeseen panostaen. 4x4x4x4x4 menee vaikka viimeiset toistot aika säälittäviä onkin. Painoja tuskin otan vähään aikaan mukaan, ku painokin näyttää olevan +5kg talvesta (varmaankin kreatiinin ja ehrmannin syytä). Oma lempiliikkeeni leuanveto ehdottomasti, kyykky ja penkki menettelee, mutta maastaveto aiheuttaa hikipurkaukset ja hengästyksen (niin varmaan pitäisikin).

hk: eri otteilla tehdyt leuat auttelee toisiaan ja tasapainottaa kehitystä, vaikka se lajinomaisuus varsinkin hermostollisessa treenissä on tärkeetä.

hurja: jos kerran jotain kysyt, pyytäisin LU-KE-MAAN ne vastaukset. vedä leukoja PIT-KIN PÄI-VÄÄ eli SIL-LOIN TÄL-LÖIN (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) sarjatauot voi olla vaikka 15min - 5h. sun tasolla ei kannata vedellä lähesmaksimisarjoja liian tiuhaan tahtiin. uppoiskohan tää seittemästuhannes kerta jo... zzzz...

Kiitos kertoisitko paljonko pidit taukoja sarjojen väleissä?ite oon tehny nyt 1vk:n tuota ja 2kpl menee kyllä parissa ekoissa sarjassa, mutta sen jälkeen ei pysty vetämään kuin yhdestä, yhteen ja puoleen leukaa muissa sarjoissa .Ite oon pitäny 2-3min tauot sarjojen väleissä.

Jos joku nyt ei tajunnu mitä tarkoitin niin 2 leukaa menee sarjoissa 1-3 jonka jälkeen iskee väsymys, jonka takia en pysty vetämään muissa sarjoissa kuin yhden tai puolitoista leukaa.

2-3min pidin kans suunnilleen. kuitenkin, riittävät palautukset tulee olla, sillä tarkotus ei oo podailla tai hapottaa, vaan vetää runsaasti helppoja, siistejä leukoja, että alkaa se hermostopuoli pelittämään. eli vetele vaan niitä ykkösiä vielä, vaihda vaikka tosta "ohjelmasta" ne kakkoset ykkösiks. tai sit vaikka vetelet yötä-päivää ykkösiä...

e: jto näköjään tais jo selvittääkin ton muutamaan otteeseen :D noo...kertaus on opintojen emo...:lol2:

Back
Ylös Bottom