Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

hk: eri otteilla tehdyt leuat auttelee toisiaan ja tasapainottaa kehitystä, vaikka se lajinomaisuus varsinkin hermostollisessa treenissä on tärkeetä.

hurja: jos kerran jotain kysyt, pyytäisin LU-KE-MAAN ne vastaukset. vedä leukoja PIT-KIN PÄI-VÄÄ eli SIL-LOIN TÄL-LÖIN (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) sarjatauot voi olla vaikka 15min - 5h. sun tasolla ei kannata vedellä lähesmaksimisarjoja liian tiuhaan tahtiin. uppoiskohan tää seittemästuhannes kerta jo... zzzz...

Jto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mää teen sillain miten ite koen parhaiten!onhan noi sun neuvos tosi hyviä, mutta ite teen sillain miten koen parhaiten ja jarzen ohjelma kuullosti hyvältä.Parempi etten kirjottele mitään tähän aiheeseen kun joillakuilla kiehuu niin herkästi.

Jto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mää teen sillain miten ite koen parhaiten!onhan noi sun neuvos tosi hyviä, mutta ite teen sillain miten koen parhaiten ja jarzen ohjelma kuullosti hyvältä.Parempi etten kirjottele mitään tähän aiheeseen kun joillakuilla kiehuu niin herkästi.

juu, heh, mutta toi mun antama pätkä on kans siis jto:n käsialaa, olis tietysti oikeestaan pitänyt heti mainita :) oon itte treenannut jo aikoja jto:n ohjelmilla&ohjeilla, ja suosittelen kyllä ottamaan neuvosta vaarin..:D

juu ja en mä kuule hyvä nuorimies mitään kiehu, en todellakaan. kunhan pyrin selvittään hitaasti ja rauhallisesti. mun neuvoja ei kenenkään ole pakko noudattaa, kun eivät ole käskyjä. mutta hei tee sä ihan vaan "miten koet parhaaksi", mutta siinä tapauksessa ihmettelen, miksi yleensä mitään kyselet, jos kerran se oma kokemuksen rintaääni kertoo kaiken.

Tässä välissä pieneksi vinkiksi näiden city-marketin yms. kotitankojen ostajille, että repäiskää niistä ne vaahtomuoviset kädensijat huit hiiteen ja käärikää tilalle esim. lätkäteippiä. Saa paljon paremman otteen kun ei ole sitä ylimääräistä pehmomössöä sormien ja tangon välissä.

Kysymystä Jto:lle

Tavoitteena toistomaksimin parantaminen. Leukailu treenit tällä hetkellä 2 x viikossa.

1 pv. 5x5 -> 5x3 - , 2.5 kg korotuksilla per.vk. esim. tänään 5 x 3, 40 kg

2.pv kehonpainolla tikapuut (toistoja n. 60 -70) tai 6 x 8-10.

Eli kysymys: Lisäpaino ykkönen on noussut (max 50 kg), mutta miten tuota happorajaa siirtäisi toisto maksimeissa?

Ja toinen kysymys tekniikasta?

Toistoissa "kroppa" tahtoo karata kauas tangosta. Pitäsikö vedossa pyrkiä vetämään suoraviivaisesti ylös vai onko kaareva liikerata kuitenkin luonnollisempi?

Kysymystä Jto:lle

Tavoitteena toistomaksimin parantaminen. Leukailu treenit tällä hetkellä 2 x viikossa.

1 pv. 5x5 -> 5x3 - , 2.5 kg korotuksilla per.vk. esim. tänään 5 x 3, 40 kg

2.pv kehonpainolla tikapuut (toistoja n. 60 -70) tai 6 x 8-10.

Eli kysymys: Lisäpaino ykkönen on noussut (max 50 kg), mutta miten tuota happorajaa siirtäisi toisto maksimeissa?

Ja toinen kysymys tekniikasta?

Toistoissa "kroppa" tahtoo karata kauas tangosta. Pitäsikö vedossa pyrkiä vetämään suoraviivaisesti ylös vai onko kaareva liikerata kuitenkin luonnollisempi?

itellä ainakin vetää luonnostaan hartiat taaemmas ja lantio eteenpäin jos lisäpainojen kanssa vetää leukoja...jos tahtois ihan suoraan vetää ylöspäin, veis enemmän voimaa... en sit tiiä pitäiskö vai eikö, saa ammattilainen vastata

en ole pro. suora linja parempi, koska saa vedettyä enemmän selällä, eikä käsillä. heilumisen ehkäisy ja nostojen samanlaisuus on yks harjoittelun tavoite ja tarkoitus.

toistomaksimia nostetaan maksimin nostamisen jälkeen voimakestävyystreeneillä. se hapotus ei ole toistoista vaan ajasta kiinni. tulis vetää mahdollisimman nopeasti, mutta ei voimia tuhlaten. eli semmonen ekonomisuus on myös harjoituskohde.

voimakestävyyteen tikapuut on ok, mutta myös pätkityt sarjat lisäpainoilla tai ilman toimii hyvin. esim. 6-10*10*10kg/ 1´ lähdöillä. taukoa sitten pikkuhiljaa lyhennellen jne. voimakestävyystreenejä em. tavalla tehden kannattaa painottaa ominaisuuden kumpaakin päätä eli lyhempiä (4-8 toistoa) voimasarjoja ja hieman pidempiä (8-15) kestosarjoja. tärkeetä IMO on kuitenkin treenien intervalliluonne, eli ne tauot on hyvin tärkeet. ennen varsinaista testiä kannattaa piikkailla vetämällä treenissä vain muutama lähes toistomaksimisarja hyvin pitkillä (10-20´) pausseilla.

Tuo suoraan vetäminen on muuten yllättävän vaikeaa. Itse olen tehnyt joskus niin että pahimpia heijareita olen ala-asennossa jalalla hiljentänyt. Helpottaa kummasti että jaksaa vetää vielä muutaman toiston puhtaasti.

Eilen tuli kokeiltua yhden käden leuanvetoa, nousi vähän yli puoleen väliin mut sitten loppus voimat kesken. joku kolme kuukautta sitten kun kokeilin oli onnistuminen paljon lähempänä, silloin sain vedettyä niin että tanko oli suunnilleen ohimon kohdalla. Eli kannattaisiko pitää viikko vai 2 viikkoa taukoa ennen yritystä. Ja mitä sinä aikana pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Entä millainen lämmittely ennen koitosta. yhden käden ylätaljasta olen vetänyt 65kg treenin lopuksi joten uskon max. olevan aika lähellä 70kg. painoa mulla on 73kg, pitäiskö ylätalja max. saada 75kg ennen kun kannattaa edes yrittää yhden käden leukaa.

Eilen tuli kokeiltua yhden käden leuanvetoa, nousi vähän yli puoleen väliin mut sitten loppus voimat kesken. joku kolme kuukautta sitten kun kokeilin oli onnistuminen paljon lähempänä, silloin sain vedettyä niin että tanko oli suunnilleen ohimon kohdalla. Eli kannattaisiko pitää viikko vai 2 viikkoa taukoa ennen yritystä. Ja mitä sinä aikana pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Entä millainen lämmittely ennen koitosta. yhden käden ylätaljasta olen vetänyt 65kg treenin lopuksi joten uskon max. olevan aika lähellä 70kg. painoa mulla on 73kg, pitäiskö ylätalja max. saada 75kg ennen kun kannattaa edes yrittää yhden käden leukaa.

Turha sun on mitään ylätaljaa treenailla, koska kyseessä on täysin eri liike. Jollain tavalla kevennettyjä yhden käden leukavariaatioita ja negatiivisia toistoja vaan, niin homma hoituu melko nopeasti.

Kokeilin tänään kulmasoutua väärinpäin. Lopulta onnistuin pari hassua epäpuhdasta suoritusta tekemään. Hauska liike, kun normaali kulmasoutu on mulle on ollut aina epämiellyttävä. Joten JTO, onko tuolle liikkeelle omaa nimeä vai onko ensinnäkään tuttu?

Suoritustapahan on seuraava. Normaali ote tangosta. Keskivartalo vaakasuoraan tangon alle ja jalat pystysuoraan ylös. Sitten vain vedetään vatsa tankoon. Eli kulmasoutu väärinpäin omalla painolla.

oikein hyvä liike. en nyt mitään virallista nimee muista. jalat voi myös olla kropan jatkona tuettuina penkillä tms. sillon tulee treenattua myös keskivartaloa staattisesti. kokeile esim. vasen jalka penkillä, oikeella kädellä veto ja toisinpäin.

Ihan nopea kysymys nytten, kun en kehtaa selata koko threadia:
nytten treeninä 1-jakoinen ja joka toisella tehdään leveällä myötä ja joka toisella kapealla vastaotteellaleukoja 3x ja sitten vähän ylätaljaa leveällä tai v-kahvalla. Olettaisin näiden käyvän loistavasti selkään loppujen lopuksi.

Myötäotteella meni viimeeksi leukoja 4 (tulee paranemaan varmaan pian, kun on saatu selkään mässyä vähän) ja vastaotteella 7 ekassa sarjassa. Selällä nuo pyrin vetämään, mutta epäilen käsien väsymistä vastaotteella.

Kysymys tulee tässä: tulisiko noissa päästä kummassakin sinne 15-25 alueelle toistoissa, ennenkuin tulisi miettiäkään lisäpainoja voiman ja massan parempaan hankintaan? En epäile, etteikö niitä omapainolla johonkin tappiin asti tulisi, mutta järkevät ottavat myös vatsoihin lisäpainoja, jos toistot menevät sinne muutamaan sataan, jos haluavat hyötyä saada.

no periaatteessa voi lisäpainoja käyttää jo, kun saa kakkosen, mutta kymppi on semmonen mukava perusvoimataso, että lisäpainoista alkaa olla jo enempi hyötyä.

Kysymys tulee tässä: tulisiko noissa päästä kummassakin sinne 15-25 alueelle toistoissa, ennenkuin tulisi miettiäkään lisäpainoja voiman ja massan parempaan hankintaan? En epäile, etteikö niitä omapainolla johonkin tappiin asti tulisi, mutta järkevät ottavat myös vatsoihin lisäpainoja, jos toistot menevät sinne muutamaan sataan, jos haluavat hyötyä saada.

Toistot voit ajatella samanlailla kuin muissakin liikkeissä esim. ethän sä tee penkissä mitään 20 toistoja vaan kympin molemmin puolin. Ite teen niin, että kun lisäpainojen kanssa menee se 5 toistoa niin otan lisää painoa ja tavotteena saada taas se 5.

Jess, tänään 10 leukaa meni vastaotteella eikä varsinaisesti edes tehnyt tiukkaa. Piti vain päättää, että nyt vedetään se kymmenen ja siinä se. Jostain sitä voimaa on selkään hieman saatu.

Vielä vastaotteesta, että mihin saakka on järkevä laskea ihan perusleukoja vedettäessä, jos ei puhuta mistään kilpasääntöalaisuuksista? Itselläni tuntuu aika hyvälle laskea sillain kyynärpään kohdalle 90 asteen kulmaan, jos saatte jotakin selvää. Aivan alas lasku vain tuuppaisi puuduttamaan aivan turhaan, ennenkuin on kahta leukaa vetänyt.

Tällä hetkellä ei mene myötäleukoja leveällä otteella, kuin joku 3-4. Kun teen 3-4 sarjaa leukoja ja vuorottelen kertoja, että joka toisella vasta ja joka toisella myötäotteella + taljavitkutusta aina päälle, niin voinko jo tehdä vastaleukoja pienellä lisäpainolla ja sitten antaa niiden myötätulosten tulla sieltä perästä? Itse en näkisi tuossa haittaa, sillä varsinaisesti ne samat selän lihathan siellä työskentelee oli ne kädet kuin päin vaan. Voisi olla hyötyäkin hakea voimaa sillä vastaotteella; voima menee sinne samaan selkään -> parantaisi myötäotteen tulosta?

Back
Ylös Bottom