Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

mukavaa, että homma on toiminu.

jossain vaiheessa kannattas panostaa lisäpainoihin, koska sarjat menee liian pitkiksi muuten, eikä välttämättä saa nostettua määriä loputtomiin. erillinen voimakestävyysjakso tekis kyllä myös hyvää kohti sitä puhdasta 40:n vetosarjaa :D

jatkossa

voimakestavyysjakso ?
Millaset toistot ? Tassa kait pelataan myos lyhyilla tauoilla sarjojen valissa ?

taman jakson voisin itseasiassa aloittaa ensikuussa, nimittain tamminkuun jalkeen alkaa painonpudotus. Silloin olisi tarkoitus vetaa isommilla painoilla 2 - 6 toistoa per sarja. tata 12 viikkoa. taman jalkeen pitas teoreettisesti olla yli 40 toistoo mahdollinen. Talla hetkella 40kg lisapainoja 3 toistoa, ja oma paino on 90kg. - kesan alussa 40kg 5 kertaa ja paino 82kg.
nooh saapi naha. Noilla isoilla kipeytyy hauis/janteet tosta kyynartaipeesta.

lisäpainojaksolla kannattaa pitää ainakin yllä sitä kestävyyttä tikapuilla tai muilla kevyehköillä, pitkillä sarjoilla. yks esimerkki voimakestävyysjaksosta sun tasolla:

A
1. 4*15*op/ 2´tauko
2. 5*15*op/ 2´
3. 6*15*op/ 2´
4. 6*15*op/ 1´30"
5. 6*15*op/ 1´10"
6. -
7. 2*lähes maksimi omalla painolla/ 20´

B
1. 10*8*10/ 2´
2. 10*6*15/ 2´
3. 10*8*10/ 2´
4. 10*6*15/ 1´
5. 10*8*10/ 1´
6. -
7. 2*tikapuu 2,4,6,8,10... /sarjapituus:tauko = 1:1

eli aika paljon määrää ja happotasolla mennään. lisäpainoilla vois vedellä voiman ylläpitämiseksi 1krt/vko. hyvää tekis tietenkin paikallisen aerobisen kapasiteetin lisääminen jo tässä vaiheessa ylätaljassa leuanvetotyylillä ja tosi pitkillä sarjoilla tyyliin 1-3*5-10 minuuttia KEVYESTI.

Toi B ohjelma on mita oon nyt tehnyt kyllakin pitkilla palautuksilla (3 - 6 min). Painotkin on ihan samat. Taanaan just tein:
2*10*15
2*10*10
2*10*5
2*12*op
Naissa sarjoissa vedin kaikki aika tiukalle, ehka hieman liiankin. Se vaan tarkoittaa etta olis lepopaiva.
Tuo ylatalja pitaa ilmeisesti olla todella kevyt, silla tollasella saa itsensa varmasti TOSI jumiin. Pitaa varmaan vuodenvaihteessa tosiaankin tehda niin etta rupee enemman panostamaan tuohon airobiseen puoleen.
Tahan mennessa on vaan ollu aika mageeta kun on tullu lisaa toistoja, ja aika helevetisti voimaa.

yli kympin sarjoja ei kannata pätkittyinä (B) tehdä. tarkotus on saada paljon määrää lyhyessä ajassa pienellä ylikuormalla. sun tapauksessa kokonaismäärä vois olla 50-70. tossa sun treenissä menee liian tiukille ja siks kuormaa joutuu laskeen. 10*6*15kg/30" ois hyvä tavote.

A-mallissa eka lisätään volyymiä ja sit aletaan kiskoo lepotaukoo lyhyemmäksi. noi painot tossa on aika viitteelliset. ne pitää soveltaa sillai, ettei tuu ekan sarjan jälkeen kuolema.

ja jep. se ylätalja on erittäin kevyt. lepopäivien jumppaa. 10 minuutin jälkeen saattaa hieman työnteon fiilis olla, mutta siinä happorajan alapuolella pitäs olla koko ajan. alkuun ei varmaan kauaa jaksa sillai, mut pikkuhiljaa.

Noniin...
Tänään oli kuntotestit koulussa, jossa siis mukana leuanveto. Luokka-asteeni on 9, eli 90-syntyneet on nyt kyseessä...

Kuntotesti alkoi vatsalihastestillä, itse pääsin vain 47/min, kun 48:lla olisin saanut kympin vatsoista kuntokorttiin... :(

Ja sitten leuat... Minä ensimmäisenä tangolle, liikunnanopettaja tuli valvoon ja laskeen leukani, muut luokkatoverit vetelikin sitten "miten sattuu" keskenään. Puhtaita toistoja pääsin vain 15 :( vaikka keväällä menin saman. Painoo mulle on tosin tullu ainakin 6kg lisää keväästä. Ennätys kotitangolla on 16, ja ainakin koulussa leuat oli kyl mun osalta aikas puhtaita.

Liikuntaryhmäni, jossa on oppilaita vain n.15, leuanvetäjistä olin 2. paras. Paras tulos oli 19 toistoa, joista en olisi kyl itse hyväksyny ihan kaikkia... Vetäjänä 62kg kaveri, mulla painoo kuitenkin 75... ;) Arvostelusta en muuta paljoo katsonut, kun että 15 toistoo tais olla kympin raja 9lk pojilla, papereiden mukaan n. 2% vetää 15 tai yli :O Kymmenen toiston ylittäjiä oli siis meistä 15:ta kun vaan 2, hiukan yli keskimääräisen 2%.

En oikeen oo pettyny, mutten täysin tyytyväinenkän tulokseeni. Ainakaan tippua ei saisi yhdelläkään... Opettaja kyllä kehu mua ja käytti esimerkkinä leuoissa, et kai ne sitten ihan jotenkin suju... :):)

Kiitokset jto:lle neuvoista ja ohjeista leuanvetoon, treeniäsi en kyllä oo täysin noudattanut, vika on täysin mussa. Mutta keväällä sitten 20 toistoo! :D:D

jto sanoi:
väärin... keväällä 25...:D
heh, ok

Jos oikein muistelen ohjeitas, niin...
Maksimini on siis 15 vastaotteella ja 13 myötäotteella. Taisit ehdottaa, että vetäisin joka toinen päivä vastaotteella 10x10 ja joka toinen päivä myötäotteella 10x8 tms ja et lisään toistoja kun helpottuu. Onko noi tiukkoja ohjeita?

ei ole. oikeestaan voisit alotella hieman pienemmällä volyymilla ja lisätä sitten. tee vaikkapas tällasella progressiolla 3kk:
ma: 3*3*X --> 5*5*X+
ke: 4*6*Z --> 6*8*Z+
pe: 2*tikapuu 1,2,3,4... --> 4*tikapuu 1,2,3,4...

eli semmonen paino, jolla menee suht ok toi alotus. sitten pikkuhiljaa lisää sarjoja, toistoja ja kiloja. tässä järjestyksessä. tikapuissa lopetat onnistuneeseen sarjaa ja palaat ykköseen sen jälkeen. tauot 2*sarjan mittaset. joka neljäs viikko 1-2 treeniä vaan ja iisisti esim. 2*8 ja toisessa treenissä pari yli kymppiä omalla painolla helppoina.

:D

jto sanoi:
ei ole. oikeestaan voisit alotella hieman pienemmällä volyymilla ja lisätä sitten. tee vaikkapas tällasella progressiolla 3kk:
ma: 3*3*X --> 5*5*X+
ke: 4*6*Z --> 6*8*Z+
pe: 2*tikapuu 1,2,3,4... --> 4*tikapuu 1,2,3,4...

eli semmonen paino, jolla menee suht ok toi alotus. sitten pikkuhiljaa lisää sarjoja, toistoja ja kiloja. tässä järjestyksessä. tikapuissa lopetat onnistuneeseen sarjaa ja palaat ykköseen sen jälkeen. tauot 2*sarjan mittaset. joka neljäs viikko 1-2 treeniä vaan ja iisisti esim. 2*8 ja toisessa treenissä pari yli kymppiä omalla painolla helppoina.

:D
Öööööö.... X on lisäpainojen määrä? Y sitten kans? Ja perjantain treeniin sit ilman lisäpainoja? Tarviiko mun alkaa käyttää noit lisäpainoja? Kun jotenki ei tuntunu sitten lopulta ihan kauheen luonnollisilta ne lisäpainoleuat, en tiä sitte kyl varmaks.. Reppu etupuolella koitin.

lisäpainot kiloina juu. alussa esim. 3*3*10 ja lopussa 5*5*15 tms.

paksu naru lanteilla on paras. reppu selässä parempi kuin edessä. lisäpainot on tie parempaan kestävyyteenkin, joten hommiin vaan.

Huomenna ensimmäinen lisäpainotreeni, täytyypi koittaa paljon menee ;)
On kyl sellane tunne et hauikset on taas pari viikkoa kipeät huomisen jälkee :D

Minkähänlainen leuanveto ohjelma voisi sopia minulle? Eli käyn salilla joka toinen päivä ja vaihdoin juuri 3-jakoisen tuohon pakkiksen 2-jakoiseen eli leuanvetoa olisi 4 päivän välein.
Tähän asti tehny kerran viikkoon 3x niin monta kun menee ja yhen jättäny varastoon. Tällä hetkellä menee 1x10 omalla painolla ja 1xomapaino +30kg.

Vai kannattaako tuota nykyistä tapaa lähteä edes muuttamaan?

RiverCapt sanoi:
Minkähänlainen leuanveto ohjelma voisi sopia minulle? Eli käyn salilla joka toinen päivä ja vaihdoin juuri 3-jakoisen tuohon pakkiksen 2-jakoiseen eli leuanvetoa olisi 4 päivän välein.
Tähän asti tehny kerran viikkoon 3x niin monta kun menee ja yhen jättäny varastoon. Tällä hetkellä menee 1x10 omalla painolla ja 1xomapaino +30kg.

Vai kannattaako tuota nykyistä tapaa lähteä edes muuttamaan?
niinkaun ku toimii ei kannata muutoksia tehdä IMO

Mitenkäs suosittelisitte leuanvedon aloittamista, kun tällä hetkellä menee vain muutamia leukoja... Kotona olis tanko, mutta kannattaako siinä sen enempää vedellä vai ottaako vaan salilla selkäpäivänä sen minkä saa? Tarkotuksena olis nopeesti päästä semmoseen kuntoon, että sais kiskottua joku 3*6 vaikka alkuun. Tuntuu kovin turhalta vetää kerran viikossa 2*3 leukaa...

Eli nopeesti sanottua, miten saan nopeasti leuanvetotuloksen sellaiseen malliin, että voin ottaa leuat treeniohjelmaan? 2-jakosella meen tällä hetkellä...

Tämä tredi on pullollaan erilaisia malleja leanvetotulosten parantamiseksi, ja vielä hyvin eri lähtötason omaaville. Jos hommaan aikoo tosissaan panostaa, niin ei pitäisi olla liikaa pyydetty, että voisi ensin itse tutustua tredin antiin, eikä pyytää jto & co:ta selittämään samoja asioita moneen kertaan.

Sepsis sanoi:
Tämä tredi on pullollaan erilaisia malleja leanvetotulosten parantamiseksi, ja vielä hyvin eri lähtötason omaaville. Jos hommaan aikoo tosissaan panostaa, niin ei pitäisi olla liikaa pyydetty, että voisi ensin itse tutustua tredin antiin, eikä pyytää jto & co:ta selittämään samoja asioita moneen kertaan.
En vaatinut jto:lta yhtään mitään. Ajattelin vaan, että jos joku avulias jaksaisi jakaa hivenen tietojaan, että säästyn 40:n sivun kahlaamiselta. Oli ilmeisesti liikaa pyydetty! :jahas:

En itse tästä mitään tiedä mutta itse teen / tekisin jos tosiaan 2 kolmen sarjaa saat ni. Vaikkapa 1x1, 1x2, 1x1, 1x2, 1x1, 1x2, 1x1 jne. niin pitkälle kun saa. Siitten joskus taas 1x1, 1x1, 1x1 jne. niin kauan kun saa. Sitten kokeilee taas yhden sarjan maksimia montako menee, sitten 2x2, 2x2, 2x2, 2x2 niin kauan kun menee. Sitten eriotteilla, esim. myötä ja vastaote, niskantaakse vai eteen. Myös otteen leveyttä voi vaihtaa. Välilllä voi lyhyttä sarjaa tehdä lisäpainolla. Sitten taas jos salilla on niin kevennys laitteessa 3x6 ja pikku hiljalleen tiputtaa painoa pois loppujen lopuksi omalla painolla.

Ja muutenkin tommonen tikapuu systeemi, lisäpainoilla, sekä aina välillä maksimien kokeilu tuottaa varmasti tulosta. Ja kaikista helpoin tapa : PAINON PUDOSTUS.

Leukoja vetämällä se leukojen vetotulos kasvaa :thumbs:

Kiitti vinkeistä! :thumbs:

Mutta kannattaako vedellä kuinka usein? Joka päivä olis mahdollista, mutta jääkö siinä jo muut treenit jalkoihin.

En oo nyt testaillu, mutta kylmiltään, ehkä 5-6 leukaa menis.

Minä päivänä noita leukoja kannattaisi vedellä? Nyt on tullu tehtyä hauis/selkä/ojentajapäivänä loppuun 2*10 toistoa ja viiden kevyen toiston jälkeen alkaa väsymään. Olisiko viisasta vaihtaa nuo leuat jalkapäivälle?

Back
Ylös Bottom