leuanveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xjanix
  • Aloitettu Aloitettu
No jos käytännön kokemusta kerran on ("- -kun joskus kiskoin joka päivä ohimennen - - tulos nousi äkkiä - -"), niin miksi et tekisi niin kuin ennen?

xjanix sanoi:
testeihin tosiaan reenaan niitä leukoja ja sen päälle teen ihan normaalia saliohjelmaa...muut osa-alueet on kunnossa mutta leukojenveto on siinä kinttaalla ni ajattelin siinä tehdä vähän tehostettua reeniä niin sais toistoja pari lisää

Eli ilmeisesti on kohtuu lyhytaikainen ja tilapäinen projekti? Jos näin niin sitten kannattaa enemmän panostaa niiden leukojen vetoon vaikka muu treeni siitä vähän kärsisikin. Mitään jokapäivä vetelyä ei ehkä kuitenkaan kannata tehdä. Vaan esim. sillä tikapuusysteemillä joka toinen tai kolmas päivä vetelet. Tosin ehkä yks kerta viikossa kannattas vetää lisäpainoillakin. Kokemusta ei asiasta ole, ihan mutulla heitin.

itse saan hikisesti 6 toistoa, mutta kehitys tuntuu tyssänneen siihen... kannattaisikohan ottaa lisäpainoa kehiin vaikka en ton enempää saa?

Jos saisin tällä hetkellä 6 toistoa ja olisi noin kuukausi aikaa saada se tuonne 12-15 toiston paikkeille. En ole tottunut treenaamaan leuanvetoa salilla, joten en tiedä miten siellä treenaisin.

Eli kotitreenillä vetäisin joka arki-ilta 3-4 kertaa ja 2-4 toistoa (toistomäärä sen mukaan mikä menee todella kevyesti). Sarjojen välillä reilusti taukoa, tuollainen vartti vähintään (mainostauot sopivat hyvin tähän). Launtaina jättäisin välistä, sunnuntaina yksi 3-4 toiston lämmittely sarja, muutaman minuutin palautus ja sitten testamaan maksimia. Seuraavat viikot samalla kaavalla, toistomäärät aina sen hetken kunnon mukaan, eli jättää sen vaikka kahteen toistoon jos ei kulje, jos menee hyvin niin vetää sen viisi.

Jotakin tuon tyyppistä tyyppistä on tullut vedettyä kun kunto on repsahtunut ja tarvinnut saada se 20 toistoa mahdollisimman nopeasti. Noita välipäiviä voi olla useamminkin. Ja sarjoja voi koittaa tehdä enemmänkin päivässä. Jos ei pääse samaan toistomäärään (helposti) kuin edellisessä sarjassa niin lopeta päivän treeni siihen.

Tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon toistoja viikossa vetämättä itseä ylikuntoon. Kehittää samalla hyvin maksimivoimaa kun jättää toistot reilusti vajaaksi ja vetää nuo helposti tulevat suhteellisen nopeasti (ei hosuen, puhtaasti, ei levätä ylhäällä eikä alhaalla).

Se maksimin vetäminen on lähinnä motivaation takia, näkee onko kehitystä tullut. Jos ei kahdessa viikossa tapahdu kehitystä niin viimeistään silloin on tehtävä muutoksia ohjelmaan. Jos taas kehitystä tulee reilusti, niin kevyt viikko johonkin väliin on paikallaan.

Naisille se taitaa olla hieman hankalampaa, mutta vaikea uskoa sitäkään kun paras leuanvetäjä mitä olen salilla nähnyt on ollut nainen. Veti leukoja nopeusvoimatreeninä, 4-5 todella nopeaa leukaa, lyhyt tauko ja sama uudestaan viisi tai kuusi kertaa. Saattoi olla lisänä vielä pieni lisäpaino. Mulla hajoaa tekniikkaa/lähtee heilumaan jos edes yritän samaa nopeutta.

hurmurico sanoi:
Miten sä oot syöny kun oot massaa noin hyvin saanu lisää? Meikä alotti samasta painosta mutta massaa tullu vasta jotain 5kg lisää suunnilleen samassa ajassa.

Päivässä menee yleensä 6 ateriaa joista 2 lämmintä ruokaa. Proteiinia joka aterialla vähintään 30 g (lämpimillä aterioilla tulee yleensä enemmän, jos vetää vaikka 200 g lihaa saa jo n. 40 g + maidot ym päälle) ja kaloreita PALJON koska mulle kelpaa myös fläsä ku multa suunnileen paistaa luut läpi :hyper: Ja kyllä niitä voi sitten diettaa pois jos tulee liikaa. Ja mielummin liikaa ruokaa ku liian vähän ni onpahan lihaksilla jotain mistä kasvaa.

Proteos sanoi:
Idiootti täälä taas kyselee, kun ei auennut mulle edes tosta linkistä toi systeemi. Mennäänkö tossa siis näin: ensin yks leuka...pidetään paussi(kuinka pitkä?)..sitten 2 leukaa..paussi...3leukaa...jne. Mutta tätäkö tehdään vaan 10:een toistoon asti ja tullaan alaspäin vai alotetaan taas 1 toistosta...vai miten siis hä? Olisin kiitollinen rautalankaversiosta..

jarze sanoi:
Idiootti täälä taas kyselee, kun ei auennut mulle edes tosta linkistä toi systeemi. Mennäänkö tossa siis näin: ensin yks leuka...pidetään paussi(kuinka pitkä?)..sitten 2 leukaa..paussi...3leukaa...jne. Mutta tätäkö tehdään vaan 10:een toistoon asti ja tullaan alaspäin vai alotetaan taas 1 toistosta...vai miten siis hä? Olisin kiitollinen rautalankaversiosta..

No noita on kai erilaisia tikapuu systeemejä mutta yks on mun mielestä silleen 1 tauko 2 tauko 3 tauko... tolleen failureen asti. Ja toi tauko voi olla vaikka 1 min. Tää oli se versio minkä oon kuullu niitä voi olla muitakin.

Tauko on se mikä mielikuvitus kaveriltasi menisi vastaavaan suoritukseen, eli pitenee hiukan sarjojen kasvaessa. Tuo on erittän raaka systeemi vetää 15-35 min leukoja lähes putkeen. Tai ei se taida kestää kuin pari minuuttia jos saa vain muutaman.
Tuo oma systeemi on lähinnä mukavuuden haluisille, en halua käydä joka välissä suihkussa. Ja kyllä siinäkin tulee 300-400 leukaa viikossa kun sarjamäärät hieman kasvaa. Tai itsellä pysähtyi tuonne 350 paikkeille, sen jälkeen oli rauhoitettava tahtia.

Itse tein joku vuosi sitten leukoja tähän tyyliin http://www.oo-rah.com/Store/pt/pt0830.asp. Ilman ylätaljaa kylläkin, kotona kun leukailin oteleveyttä vaihdellen. Aika äkkiä nousi tulos 8->15. Sitten olen aina muutaman päivän välein silloin tällöin vetänyt maksimin. 20 menee nyt ja koko ajan helpottuu. Kestävyysurheiluksi menee kylläkin.

bablo sanoi:
Tuli tässä vaan mieleen, kun leuoista puhutaan että saako kukaan puhdasta yhdenkäden leukaa ??

Mä saan leuan yhdellä kädellä. Tosin vaa vasemmalla, oikee uupuu ihan pikkasen. Hassuu sinäänsä et oon oikee kätinen.

Angel of Death sanoi:
No noita on kai erilaisia tikapuu systeemejä mutta yks on mun mielestä silleen 1 tauko 2 tauko 3 tauko... tolleen failureen asti. Ja toi tauko voi olla vaikka 1 min. Tää oli se versio minkä oon kuullu niitä voi olla muitakin.

Taukoa pitää olla yhtä kauan kuin mitä edellinen suoritus kestää.

naamarj sanoi:
Mikä ois paras tyyli alkaa treenaa leuanvetoa kun ittellä painoa vähän enemmän kun pitäis :). Salilla oon käyny nyt 3kk ja laihduttanu samalla ja koittanu kanssa aina välillä leukoja vetää, mutta kertaakaan en oo vielä saanu :(. Se ei vaan lähe alkuasennosta mihkään kun käsissä vielä vähän voimaa verrattuna painoon. Välillä koitan treenata silleen että hyppään niin korkeelle kun pääse ja sit koitan tulla alas hiljalleen (siis silleen että ihan kun olis tehny yhden leuan ja päästelis hiljalleen itteään alas), mut onko toi paras tyyli harjotella vai mikä olis?

Älä stressaa... kyllä ne leuat sieltä vielä tulee, tuli ne mullaki :)
Senkus laihdutat hieman läskiä pois ja teet leukavetoja taljalla, jossain vaiheessa huomaat että kappas perkele, onpa komeat näkymät täältä tangon yläpuolelta.
Itsekään en ihan vielä vedä leukasarjaa omalla painolla, jaksan vain 5-7 toistoa. Painoa on 95kg ja siinä on ainakin 7kg ekstraa.

LIHAMUREKETTA.. sanoi:
Mä saan leuan yhdellä kädellä. Tosin vaa vasemmalla, oikee uupuu ihan pikkasen. Hassuu sinäänsä et oon oikee kätinen.
Joskus oikee käsi on vaan jonkun takia heikolla päällä. Muistelen viimeistä hauispäivää esimerkiksi. Oikea hyytyi 7. toistoon ja vasen jaksoi viitentoista asti.

Ylikuntoon tikapuulla...?

Eikös tuolla tikapuusysteemillä tule ylikuntoon nopeasti?

Jos treenit on 3x viikossa, eli miltei joka toinen päivä. Ja joka treenissä tulee vähintään kaks kovaa sarjaa, eli ne viimeset sarjat. Miten ihmeessä kädet+selkä kerkee palautumaan?

Oisko jotain muita hyviä systeemejä kuin toi tikapuu? Itse oon aloittelija leuanvedossa ja en panis pahitteeks jos siinä lajissa kehittyis nopeasti.

Originally Posted by naamarj
Mikä ois paras tyyli alkaa treenaa leuanvetoa kun ittellä painoa vähän enemmän kun pitäis . Salilla oon käyny nyt 3kk ja laihduttanu samalla ja koittanu kanssa aina välillä leukoja vetää, mutta kertaakaan en oo vielä saanu . Se ei vaan lähe alkuasennosta mihkään kun käsissä vielä vähän voimaa verrattuna painoon. Välillä koitan treenata silleen että hyppään niin korkeelle kun pääse ja sit koitan tulla alas hiljalleen (siis silleen että ihan kun olis tehny yhden leuan ja päästelis hiljalleen itteään alas), mut onko toi paras tyyli harjotella vai mikä olis?

En tiedä mikä on paras tyyli ja mikä ei, mutta itse aloitin muutama kuukausi sitten leanvedot alla olevan artikkelin avulla (siis negatiiviset ovat se keino jolla itsekin aloitin.) Ensin meni yksi, sitten kaksi, ja kohta meni "oikeakin". Tsemppiä ! Kyllä se siitä ! :thumbs:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_100back

Rock^ sanoi:
Eikös tuolla tikapuusysteemillä tule ylikuntoon nopeasti?

Jos treenit on 3x viikossa, eli miltei joka toinen päivä. Ja joka treenissä tulee vähintään kaks kovaa sarjaa, eli ne viimeset sarjat. Miten ihmeessä kädet+selkä kerkee palautumaan?

Ihan hyvinhän tuossa ehtii palautumaan, sillä sarjoja ei vedetä ihan loppuun asti, eli lihaksille ei tule kuitenkaan hirveän suuri rasitus. Sitäpaitsi tuollaiseen rytmiin tottuu nopeasti, eikä leukojen vetely tunnu enää missään.

Back
Ylös Bottom