Let the punishment fit the crime...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zonked
  • Aloitettu Aloitettu
No, englanti sikseen ja pistetään suoraa lainausta Iltasanomien sähkesivuilta, jos joku ei ole vielä nähnyt/kuullut:

"Sukupuolikumppaneiltaan hiv-positiivisuutensa salannut 50-vuotias muusikko on tuomittu Espoon käräjäoikeudessa kymmenen ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen.

Miehen syyksi luettiin 15 törkeän pahoinpitelyn yritystä sekä yksi törkeä pahoinpitely tapauksesta, jossa nainen sai hiv-tartunnan.

Espoolainen George Kwasi Okoe Mensah tuomittiin myös kuudesta raiskauksesta, väkisinmakaamisesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta vapautta loukkaavasta haureudesta sekä kotirauhan rikkomisesta.

Mensah määrättiin maksamaan 23 uhrille yhteensä 214 700 euron korvaukset henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, kipuun ja särkyyn verrattavasta henkisestä kärsimyksestä tai pysyvästä viasta ja haitasta.

Suurimmat korvaukset saa nainen, joka sai Mensahilta HI-viruksen. Hänen kokonaiskorvauksensa ovat 87 000 euroa.

Suomen Aids-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Bengt Lindblom on tyytyväinen siitä, että käräjäoikeus ei tuominnut syytettyä tapon yrityksestä.

- Hiv ei enää välttämättä johda kuolemaan, Lindblom sanoi lähettämässään tiedotteessa. (STT)"

Taas voi ihailla Suomessa annettavien rangaistuksen lievyyttä. No, tolla veijarilla ei varmaan tule vankilassa olemaan mitään kliffaa.

Mä en tahdo mitenkään syyllistää uhreja, mutta ihmettelen kyllä mikä saa 14v. tytön vapaaehtoisesti lähtemään 50v. miehen kämpille... Ja kaikkiahan noista uhreista ei raiskattu, vaan suostuivat seksiin vapaaehtoisesti, ilman kumia tietenkin. Ihmeellistä.

En malta olla siteeramatta virolaista Villu Tammea & hänen ironista runoaan 'Aidsist' tähän loppuun:

"Jos mä joskus saan viruksen, mä lähden verta luovuttamaan. Miksi mun pitäisi kuolla yksinäni?"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harmi vain kun noita tuomioita ei voi laittaa peräkkäin kärsittäviksi.
Siis esim. 10 kpl törkeää pahoinpitelyä, ja jokaisesta 10 v linnaa niin sehän tekisi jo 100 vuotta :)

Originally posted by Zonked
Suurimmat korvaukset saa nainen, joka sai Mensahilta HI-viruksen. Hänen kokonaiskorvauksensa ovat 87 000 euroa.

Olisi mielenkiintoista tietää, millä perusteella nämä 87000e määriteltiin. Kivusta/särystä, elinajan menettämisestä vai "taposta"?

Re: Re: Let the punishment fit the crime...

Originally posted by I Drink Alone
Olisi mielenkiintoista tietää, millä perusteella nämä 87000e määriteltiin. Kivusta/särystä, elinajan menettämisestä vai "taposta"?

Ei tullut ainakaan taposta. Eilen muistaakseni uutisissa sanottiin, että HIVin tartuttamisesta ei enää saa tuomiota tapon yrityksestä vaan ainoastaan törkeästä pahoinpitelystä. Tämä ilmeisesti siksi, että nykylääkkeillä pystyttäneen estämään ainakin teoriassa taudin kehittyminen AIDSiksi.

Oikeus ja kohtuus olisi ollut elinkautinen tuomio, mutta eipä sellaista voi lain mukaan noista teoista saada. Saa nähdä kuinka kauan kaveri kestää vankilassa. Toivon mukaan ei kovin pitkään. :curs:

No viiden vuoden päästä kun hän on suorittanut tuomionsa ja tasannut tilinsä yhteiskunnan kanssa hän voi aloittaa uuden elämän --------- tyttäresi kanssa

Mun mielestä on käsittämätöntä, että joku huumekauppias saa samanlaisen tuomion kuin tietoisesti kymmeniä tappoja yrittävä lapsiinsekaantujanilkki.

Tovottavasti naiset oppis edes tästä jotain!!! :itku:

Tovottavasti naiset oppis edes tästä jotain!!!
neekereihin ei kannata luottaa?

Originally posted by Zonked

Mä en tahdo mitenkään syyllistää uhreja, mutta ihmettelen kyllä mikä saa 14v. tytön vapaaehtoisesti lähtemään 50v. miehen kämpille...

Nii-in. Sepä on kysymys sinänsä se, tosin sellainen kysymys, jota ei kauheasti pohdita. Ehkä siksi, että tiedetään vastauksen olevan jotain sellaista, mitä ei haluta kuulla?

Monessa suhteessa on niin paljon helpompaa tuomita, kuin ymmärtää.

georgekings.jpg

Originally posted by Phat
Mun mielestä on käsittämätöntä, että joku huumekauppias saa samanlaisen tuomion kuin tietoisesti kymmeniä tappoja yrittävä lapsiinsekaantujanilkki.

... Niin, tai entä kun yrität päästä "vihreälle oksalle" vähän rahaa huijaamalla milloin mistäkin.. Olen samaa mieltä siinä, että pitäisi siinä määrin rinnastaa esim. omaisuusrikokset, huumausainerikokset että saataisiin tuomioihin vähän edes järkeä. Siksi toisekseen jos ei korvausvelvolliseksi osoitetulla ole varallisuutta maksaa vahingonkorvauksia, ja valtionkonttorista kerran nämäkin pennoset revitään, niin eikö valtio ole vähintäänkin oikeutettu pakottamaan korvausvelvollisen pakkotyöhön?

Mielestäni kyllä.
:whip:

Mun mielestä on oikein, että huumekauppiaskin saa yhtä kovan tuomion kuin lapsiinsekaantuja.

joo. on totta että tollasesta liuskasta eri rikoksia, varsinkin noin törkeistä, pitäis rapsahtaa kuritushuonetta ja kuolema.
mutta tuomioistuin valitettavasti ?sidottu lakiin. Tuomari/tuomarit eivät siis voi miettiä että annetaanko elinkautinen vai ei ,kun rikoksesta ja rangaistuksesta on säädettävä lain tasoisella säädöksellä. rikoslaista voi lukea jokaisen rikoksen asteikko (esim tuomittava vankeuteen vähintään 1 ja enintään kahdeksi vuodeksi) ja tuomioistuimen on annetava tuomio sen mukaan, eli ei voi antaa enempää eikä vähempää kuin ko.rikoksesta säädetty rangaistukseksi.. mm. tässä jutussa ei voi antaa elinkautista, vaan korkeimmillaan olisi voitu antaa 15 vuotta, joka on maksimi yhteisrangaistus useammasta rikoksesta.
ja tuomioon vaikuttavat niin miljoonat asiat esim vähentämisperusteet, rangaistusta lieventävät /koventavat tekijät, ihmisoikeussopimukset sekä perustuslaissa jokaiselle säädetyt oikeudet(siis rikollisellekkin kuuluvat)eli tämä äskeinen niitä ihmisiä varten jotka haukkuvat tuomioistuimia liian keveistä tuomioista.
eli lain muutokset olis tervetulleita, tollaset kuulus häkkiin kuolemaansa saakka. mut taitaa olla niin että yhteiskunnan varat ei riitä tohon vankien paapomiseen niin kaikki päästetään liian vähällä. Parasta kun olis vielä hammurabin lait.. siis silmä silmästä, hammas hampaasta. Sais jokainen saatana kokea sen saman mitä toisille on tehty. kuolemantuomiotkin kunniaan.

Originally posted by Annie Stark

eli tämä äskeinen niitä ihmisiä varten jotka haukkuvat tuomioistuimia liian keveistä tuomioista.

ketä semmost on sanonu, ai tarkotiks sä et jossai muualla, ku en noist ylemmist löytäny ainaskaa tommosta, mut jos ne oli jossai muual ni miks ne tänne kirjotit.

Eiku ei niistä kukaan tos sanonu, mut se on siis aika yleinen uskomus monilla. Eli en paasannu kellekkään ku kerroin vaan ihan yleisesti ku useat ihmiset tänään töissäkin murisi siitä ku tuomarit on ni tyhmiä:D ko. tapauksen yhteydessä. joten ei toi ollu vastaus kellekkään kuhan tollanen yleinen paasaus sydämeni lohkoista pulppuavana tietoiskuna.clear.

Huumekauppias käy kauppaa toisten kurjuudella, siitä pitää rangaista ankarimman mukaan. Samoin myös em. lapsiinsekaantujanilkkejä.

Originally posted by habatus
Huumekauppias käy kauppaa toisten kurjuudella, siitä pitää rangaista ankarimman mukaan. Samoin myös em. lapsiinsekaantujanilkkejä.

Niinkö?

Otetaan esimerkki: Henkilö X kasvattaa kannabista kotonaan pieniä määriä omaan käyttöön. Hänen kaverinsa, joka kasvattaa myös kotonaan pieniä määriä omaan käyttöönsä, tulee vierailemaan X:n luo ja tuo mukanaan pitsaa. X tarjoaa jointtia kaverilleen ja kaveri tarjoaa pitsaa. Suomeksi sanottuna X myy huumeita kaverilleen.

En haluaisi tuomita kaikkia huumekauppiaita, ainakaan jos huumekauppiaan määritelmä on sama, kuin mitä yhteiskunta yrittää tuputtaa ihmisten arvomaailmaan.

Originally posted by habatus

Samaa mieltä. Tiedän useita henkilöitä joiden elämä on loppunut alkoholin väärinkäyttöön. Mielestäni alkon johto sekä koko henkilökunta ansaitsisivat kuolemantuomion :david:

Eiköhän sitä jokainen osaa itse valita käyttääkö(kokeileeko) niitä huumeita vai ei. Tietysti helppo on "kuulemma" teini ikäisiä kusettaa käyttämään ,mutta itselläni ei ainakaan ollut siinä iässä minkäänlaisia kokeilun haluja vaan pidin käyttäjiä ja myyjiä ihan yhtä idiootteina. Vaikee tajuta mikä vie ihmisen narkomanian tielle. Joka paikassa on nähty mihin se johtaa ja silti ihmiset on niin helvetin tyhmiä ,että kokeileevat ja jäävät koukkuun. Mistähän sekin johtuu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom