Lepopäivät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katupora
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koitin hakusanaa: Lepopäivä, ja vastaukseksi tuli:

Sorry - no matches. Please try some different terms.

Kun täällä puhutaan niin paljon siitä itse treenaamisesta, niin olisi kiva tietää vastapainoksi siitä kehon lepäämisestä.

Eli aloitetaan siitä, että treenipäivät ovat: Ma, Ti, TO, PE, LA (Eli keskiviikko ja sunnuntai lepoa)

Onko se mielestänne riittävästi lepoa viikolle?

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, käyttekö LEPOPÄIVÄNÄ lenkillä? tai edes kävelyllä? Vai meneekö lepopäivät kirjaimmellisesti sohvalla levätessä?

Kuinka paljon teillä eroaa ruokavaliot normitreenipäivistä?

Siinä olisi kasa tyhmiä kysymyksiä, joten jäädään odottelemaan vastauksia. Mikäli täältä kuitenkin löytyy valmisketju asiasta, niin laittakaa ihmeessä linkkiä. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Parastapa löytää täältä jotain on käyttää googlea. Eli esim. "lepopäivä pakkotoisto" niin johan alkaa ketjuja löytymään..

Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, joten aika monta asiaa pitää ottaa huomioon jos tuohon sun kysymykseen "riittääkö 2 lepopäivää" lähdetään vastaamaan. Eli joillekin riittää, joillekin ei jossakin tilanteessa ja toisessa ei. Olis tosi tärkeä oppia ymmärtämään omaa kehoa ja mitä se sulle kertoo eli kuuntelemaan sitä. Ongelmat alkaa kun oman kropan kuuntelu loppuu. Jos on vasta aloittelija niin pitää totutella hitaasti sietämään fyysistä stressiä ja jos toisaalta elämässä on paljon muuta stressiä kuten huono syöminen, uniongelmat, kiire, stressaava työ tai elämäntilanne niin silloin 2 päivää ei välttämättä riitä. Se on HYVIN yksilöllistä ja vaihtelee aina oman tilanteen mukaan. Jos esim. tietää että töissä tulee olemaan kiirusta niin silloin treeniä pitäisi keventää automaattisesti eikä härkäpäisenä vaan puskea menemään totutulla tyylillä.

Tässä on mun mielestä hyvä artikkeli aiheesta, joka auttaa hahmottamaan miten sitä kroppaa pitäisi pystyä kuuntelemaan ettei mennä yli:
bodylehti.fi

Hyvin tyypillistä näyttää olevan, että pidetään 1-2 ns. täyttä lepopäivää ettei tehdä aerobisia tms treenejäkään. Jos lepopäiviä on 2 niin esim. toisena voinee käydä kävelyllä ja palautua ns. aktiivisesti. Lisäksi kun treenivuosia tulee usempi täyteen porukka pitää kevennettyjä viikkoja n. 3-4 viikon välein eli syklitellään treenejä.

Zone-sarja -42%
Itse suhtaudun kehonrakennukseen niin vakavasti, että saatan lepopäivinä käydä töissä, kaupungilla tai kävellä pisteestä A pisteeseen B sen suuremmin ajattelematta urheilusuorituksia. Ruokaa sitten hiukan vähemmän naamariin elu noin palttiarallaa palkkari pois ja treenin jälkeiseltä aterialta tiputetaan hiilarit puoleen. Tästä tulee ehkä 300kcal ero treenipäivään.

Sinänsä minusta hyvä kysymys. Aina sanotaan, että lihas kasvaa levossa. Samoin painotetaan voimakkaasti harjoittelun - ravinnon - ja levon pyhää kolmiyhteyttä. Näistä kahta ensimmäistä, harjoittelua ja optimaalista ravintoa on tutkittu hartaasti ja kauan. Tiedetään solutasolla, miten harjoittelu vakuttaa lihakseen ja molekyylitasolla millaista ravintoa pitäisi saada ja milloin. Nämä tutlimukset on hyvin dokumentoitu ja myös popularisoitu normi-ihmiselle ymmärrettävään muotoon.

Levosta sitten todetaan artikkelin lopuksi, että nuku riittävästi ja pidä lepopäiviä. Ihan kiva näin ja minulle kyllä riittää, mutta jotenkin jää sellainen fiilis, että asia on tutkimuksen puolesta jäänyt vähän lapsipuolen asemaan. Esimerkkinä vaikka Hulmin sinänsä mainio kirjoitus aiheesta:
Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt | Lihastohtori

Levosta sitten todetaan artikkelin lopuksi, että nuku riittävästi ja pidä lepopäiviä. Ihan kiva näin ja minulle kyllä riittää, mutta jotenkin jää sellainen fiilis, että asia on tutkimuksen puolesta jäänyt vähän lapsipuolen asemaan. Esimerkkinä vaikka Hulmin sinänsä mainio kirjoitus aiheesta:
Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt | Lihastohtori
Oot varmasti ihan oikeessa. Mulle eräs kuuluisa ja aihetta tutkinut urheilulääkäri sanoi, että tutkimusten mukaan 2 on, 1 off, 1 on, 1 off -treenitapa on optimaalinen myös kehityksen kannalta eikä tuosta tiheämpi treenaaminen ole sen kehittävämpää. Tämä siis hänen vastauksensa lepopäiviä koskevaan keskusteluumme. Rautalankamalli: Itse lepään siis tuon 2 päivää per 5 päivän kierto, kun palautuminen ei sinänsä ole mitään maksimaalista enää. Moni kestää varmasti paljon enemmän, mutta onko sitten sen järkevämpää kehityksen kannalta.

Ei noita "optimaalisia" treenikiertoja voi tollai hakata kiveen, kun se riippuu ihan siitä monijakoisella ohjelmalla veivaa, miten syö, mitä ja kuinka paljon muuta ns. elämää arkeen sisältyy jne.

Ei noita "optimaalisia" treenikiertoja voi tollai hakata kiveen, kun se riippuu ihan siitä monijakoisella ohjelmalla veivaa, miten syö, mitä ja kuinka paljon muuta ns. elämää arkeen sisältyy jne.
Kyllä, tiedostan asian hyvin. Hän kuitenkin halusi tämän tutkimustiedon esittää ko. yhteydessä joten se on varmasti ihan sellainen perushyvä nyrkkisääntö jos jostain halutaan lähteä liikkeelle. Ei mikään absoluuttinen totuus.

Mun mielestä tommonen totaalilepääminen on järjetöntä. Mulle lepopäivä tarkottaa sitä, etten vedä semmosta treeniä, mistä pitäs palautua. Parhaiten kroppa ja mieli palautuu kun pysyy aktiivisena ja käy vaikka höntsää futista. En tosin ole mikään ammattitason kehonrakentaja, mutta epäilen ettei ole ketjun aloittajakaan.

Ei tuota lepoa kannata pitää mitenkään sellaisena asiana mikä on "pakko" olla.
Tällä tarkoitan sitä, että hyvä treenijakso katkaistaan levolla, koska "pakko" ja "lihas kasvaa levossa" sekä pakkis.
Ne lihaksethan on levossa heti sen jälkeen kun treeni on tehty seuraavat 22h kunnes on aika treenata uudestaan.

Itse vedän sillä filosofialla, että silloin on treenattava kun kulkee. Jos mulla on 5 perättäisen treenipäivän jälkeen vielä sellainen fiilis, että 6 päivä tulee niin todellakin menen treenaamaan.
7 päivä onkin sitten totaallista lepoa, koska oikeasti ei tee mieli liikkua. Kroppa pitää olla sellaisessa rullaavassa tilassa eli treenataan tarpeeksi ja levätään kun on tarvetta. Liika ja turha lepääminen vie terää treeneistä eikä yleensä liiallisen levon jälkeen koskaan tule hyviä treenejä. Myöskin jos katkaisee hyvän putken "pakollisella" levolla niin se putki menikin sitten siinä, mutta jos levon ottaa oikeaan kohtaan niin hyvät treenit jatkuu myös levon jälkeen. Silloin lepo tuli tarpeeseen ja lihakset tarvitsivat lepopäivät kasvaakseen. Kropan pitää olla "rytmissä" treenin ja levon suhteen.

Tärkeintä tossa levossa on se, että yöt nukkuu säännöllisesti ja hyvin. Kunnon unet yöllä on ihan parasta lepoa ja yleensä tuo unen puute tekee sen, että palautumisprosessi kärsii normaalin päivän sisällä.
Myöskin silläkin on väliä mitä lepopäivinä tekee, ei se ole kropalle lepoa kun krapulasta toivutaan.

Varastoon ilman todellista syytä lepääminen on turhaa. Siksi itse treenaan aina useamman päivän putkeen ja pidän 1-2 päivää lepoa kun levolle on tarvetta.
Jollekkin toiselle toimii joku toinen rytmi, mutta tärkeintä on se, että rytmi on itse määritelty kropan ehdoilla eikä siksi koska "lihas kasvaa levossa".

En tiedä ymmärtääkö tuosta sitä pointtia mitä koitan sanoa :)

Edit: Koska näköjään näytti olevan tällä aloittelijoiden osiolla tämä ketju niin sellainen juttu vielä. Aloittelijan lienee helpompi opetella treenaamaan ja pitämään lepoa kun käyttää jotain valmista kaavaa siitä milloin treenaa ja milloin lepää. Näin ensinnäkin oppii pitämään rytmin treenissä ja tottuu tuohon uuteen "elämäntyyliin". Sen jälkeen kun treeneistä ja levoista on tullut rutiinia eikä lipsumista treeneistä tapahdu voi ruveta kuuntelemaan mitä se kroppa sanoo. Eli aloittelijoille jo aikasemmin mainittu 2 treeniä 1 lepo on varsin toimiva kaava kunnes oma rytmi löytyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun on kanssa pakko sanoa, että eiköhän tämä ole täysin yksilöllistä riippuen monista asioista, kunnosta, lajista, intensiteetistä, elämäntilanteesta, ravinnosta jne.

Mulla on hyvin harvoin täyttä lepopäivää. Eilen oli lepopäivä, pyöräilin 25 kilsaa. Sunnuntaina on lepopv, olen aamusta iltaan töissä jaloillani.

Itse harrastan lähinnä kuntosalia. 2-jakoisella (ylä/alakroppa) treenatessa 4 krt/vk alakroppa ei millään tuntunut saavan tarpeeksi rasitusta. Vaikka treenit menevät perille ja täysin poikki olen, niin jo seuraavana päivänä voisin tehdä alakropan uusiksi. 2 krt viikossa alakropan treenatessa kehitystä ei juuri tullut. No ehkä vähän tiivistymistä ja muotoa. Nyt treenaan alakropan 3 krt/vk salilla ja vielä lisäksi 1 mäkijuoksu/loikka/spurtti -treeni siihen päälle, niin lyhyessä ajassa reisiin on tullut ympärysmittaa lisää n. 4 cm. Mutta mä olenkin tällainen tavan touho ja ikiliikkuja muutenkin :)

Jostain brassi-persus-malli -typyn haastattelusta luin, että treenaa äässiänsä 7 krt/vk kuten "kaikki" muutkin brassi-naiset. Että onhan siinä aina vuorokausi aikaa palautua. Ja kyllähän sillä hyvä takamus oli. Mutta koska mä nyt haluan muutenkin tiukan kropan, niin ihan tuohon en lähde :)

seitsemän päivää äässiä :wtf:

Mulla on nyt treeniohjelman ekassa neljän viikon pätkässä kolme alakroppapäivää ja kolme yläkroppapäivää, sunnuntaina viikon ainoa lepopäivä. Ja joo, äässi on ollut ihanan kipee, ihan eri tavalla reagoi kuin aiempaan nelijakoiseen. Yläkroppa ei oo läheskään niin kipee eli selvästi kankut kaipas vähän lisäaktivointia. Tuo yks lepopäivä on ihan riittävä ainakin näin väliaikaisesti - seuraavassa treenijaksossa onkin jo kaks vaparia.

Mäkin ajattelin ensin seuraavaks kokeilla 4-jakosta lisättynä yhdellä alakroppapäivällä, mutta sitten ajattelin, etteihän siinä selkä saa hittiä ku sen kerran viikossa. Ja se kun on mun ykköskehityskohteeni tällä hetkellä. Mitä järkeä?

Taidankin siis lisätä kolmannen yläkroppapäivän :hyvä:

mulla ei oo kovin usein niin sanottua totaalista lepopäivää, jolloin en tekisi mitään. vaikea levottomalle sielulle vaan makoilla ja olla jouten, ei pää kestä ja alkaa selkäkin särkee :) itselle lepopäivä on ennemmin puntista välipäivä, saatan käydä kävelyllä, pyöräilemässä yms. lomallakin ihan parhautta on treenata ja liikkua, se on niin mieleistä ja itsehän saan tästä usein kuulla tuttavilta, että ''hullu liikkuu lomalla, silloin pitäisi relata''. no tapansa kullakin :D

Mulle lepopäivä on nimenomaan lepopäivä treenaamisesta. Lepopäivinä teen sitten sitä kaikkea muuta, mitä ei treenipäivinä ehdi tekemään. Toisinaan lepopäiville sattuu enemmän fyysistä aktiviteettia ja toisinaan vähemmän. Mun treeni ei ole hirveen kovaa, mutta pään ja pyykkivuoren kasvamisen vuoksi treenittömiä päiviä on pakko pitää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom