Lepopäivän ruokailut (Myös flunssa-ajat jne)

Miten te syötte lepopäivinä tai muuten vain jos ette treenaa mitään?

Itse olen jo vuosikausia tehnyt jotain treeniä lähes jokapäivä. Välipäivinä lähinnä jotain kevyttä käppäilyä, lenkkiä, uintia jne ja silloin luonnollisesti syön saman verran kuin treenipäivinä, eli +3000kcal, mutta entä täysin lepopäivinä?

Olen ajatellut, että totaalilepopäivät silloin tällöin voi kehityksen kannalta olla tosi tärkeitä, mutta laardia en halua turhaan kerryttää.

Onko järkevää syödä silloin saman verran, entä palkkari?

Huvikseni sunnuntaina lepäsin ja korvasin palkkarin vain samalla määrällä oikeaa safkaa (rahkaa). Toisaalta palkkarin kaloreita en voi kokonaan passata lepopäivinäkään, koska tulee muuten nälkä, eikä tässä dietillä olla, joten miksi kärvistellä.

Flunssa-aikoina olen vetänyt myös ihan samalla ruokavaliolla kuin treeniaikoina uskoen, että kipeänä tarvitaan energiaa parantumiseen.

Onko järkevää syödä saman verran, vai karsia kaloreita jonkin verran alemmas?

Mites te muut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kipeänä syön just sitä mitä saan alas - pääasiassa kanapihvejä ja jäätelöä. Sairaana (ei siis missään pikkunuhassa) tosiaan tarvitaan energiaa parantumiseen, tarpeeksi kipeänä ei maistu mikään joten kannattaa tankata polttoainetta siinä muodossa kuin se maistuu.

Kipeänä syön just sitä mitä saan alas - pääasiassa kanapihvejä ja jäätelöä. Sairaana (ei siis missään pikkunuhassa) tosiaan tarvitaan energiaa parantumiseen, tarpeeksi kipeänä ei maistu mikään joten kannattaa tankata polttoainetta siinä muodossa kuin se maistuu.

Mulle ei kipeenä (perus flunssa) maistu juuri mikään normiruoka, mutta kokoajan tekee mieli jotain epäterveellistä roskaruokaa, einesruokaa ym. Toivottavasti ne ylimääräiset kalorit tosiaan nopeuttaa edes parantumista :)

Mulla tekee kipeenä kans mieli syödä kaikkea paskaa ihan hirveästi, mutta se ei salettiin auta oikeasti parantumista. Parempi vaan pysyä kunnon ruokinnalla ja vetää terveellistä arkisafkaa mun mielestäni. Siksi nykyään vedänkin normi ruokavaliolla kipeenäkin.

Houkutus on kyllä aina suuri repsahtaa lepopäivinä tai kipeenä.. Ehkä silloin on vain liikaa aikaa ja haluaa naatiskella :)

Itse pidän yleensä kevyen viikon totaalitaukona aika usein, jolloin harrastan vain aerobista. Tällöin syön ihan normaalisti, kuin muilloinkin ja vetelen protskudrinkkei pitkin päivää. Kipeenä yleensä syön mitä alas vaan saa ja koitan syödä mahollisimman terveellistä mättöö ja en juo mitään protskujuomii, jos ei maistu. Palkkaria en juo muilloin kuin vain salitreenin jälkeen, tai jonkun överi aerobisen jälkeen.

Se tuskin ylimääräisenä rasvana näkyy missään, jos totaalilepopäivinä syö samalla tavalla kuin treenipäivinä. Silloin kuitenkin kulutus on hieman koholla palautumisen takia. Sairaana tulee vedettyä ihan samaa ruokaa kuin terveenäkin. Olo on kauhee, mutta silti on hirvee nälkä :D ja kyllä sitä 39,5 asteen kuumeessa on oikeesti kipee. Silti uppoo. Paitsi jos pitempään on kipee, niin sitte alkaa ruokahalu kärsimään vaikkei niin kauhean sairas ole.

Sairaana (kunnolla, ei mitää pikkuflunssaoireita) kannattee syödä kunnolla ja juoda vettä. Tervehtyy nopeammin.

Lepopäivinä pitää syödä hyvin koska lepoon eli palautumiseen eli lihasten kasvuun tarvitaan sitä energiaa. Sairaana ei oikein maistu mitään joten syön kaikkea mahdollista mitä tekee mieli, vaikka sitten herkkuja. Niin harvoin sairastan, että parempi se viikko vuodesta on jotain energiaa syödä riittävästi kuin "kunnon ruokaa" vähän..

Kovassa flunssassa saan menemään ihan keittoruokaa. Sosekeitot on aika hyviä, niihin voi heittää aika paljon kaikkea erilaista ja soseuttajalla sekaisin. Maito on kestosuosikki, toivon etten ikinä siihen kyllästy (:

Sairaana tulee vedettyä protsku paukkuja terästettynä öljyllä, toi tosiaan siinä kunnossa kun mikään muu ei mene alas eikä jaksa mitään ruokaa tehdä, sitä ei tule ikinä tehtyä että alkaisi vetämään kaikkea paskaa kurkusta alas asenteella et nyt ollaan kipeitä niin syödään kaikki mahdollinen sonta mitä alas saa.

Ite pohdin just tätä kun dieetin "päätteeksi" iski flunssa, nyt sitten mietin että miten söisi, koska nyt kroppa ois kuitenkin altis keräämään tiputetun läskin takasin, eli kahden viikon ajan (aika yleinen flunssan kesto) en voi herkkuja mättää. Tän hetkinen mielipiteeni on se että pyrkis nyt syömään kulutuksen mukaan ja välttämään epäterveellisiä juttuja. Tiedä sitten mikä olis viisainta. Tietenkin tilanne on ihan eri jos ei pyri laihtumaan :)

Miten te syötte lepopäivinä tai muuten vain jos ette treenaa mitään?

Itse olen jo vuosikausia tehnyt jotain treeniä lähes jokapäivä. Välipäivinä lähinnä jotain kevyttä käppäilyä, lenkkiä, uintia jne ja silloin luonnollisesti syön saman verran kuin treenipäivinä, eli +3000kcal, mutta entä täysin lepopäivinä?

Olen ajatellut, että totaalilepopäivät silloin tällöin voi kehityksen kannalta olla tosi tärkeitä, mutta laardia en halua turhaan kerryttää.

Voi herranjumala. Jos sä oot vuosikausia treenannu niin luulis nyt sun nyt tietävän miten nä asiat menee. Kyseessä on kuitenkin ihan treeni-lepo-ravinto -akselin perusteiden perusteet.

Lepopäivänä sun pitää siis huolehtia siitä et syöt yli kulutuksen koska tällöin sun kroppa palautuu treenistä ja kasvattaa sitä pihviä. Sun lepopäivän kulutus on kuitenkin alhaisempi kuin treenipäivänä eli syömällä saman 3000kcal sä keräät sitä mainitsemaasi turhaa fläsää. Näin ollen alentamalla sen energiamäärän vaikka 2700kcal lepopäivänä sä syöt edelleen yli kulutuksen eli maksimoit lihaskasvun, mutta minimoit silti turhan laardin kertymisen.

Onko järkevää syödä silloin saman verran, entä palkkari?

Palkkari lepopäivänä? Never! Eli siis sun kroppa pystyy hyödyntämään/tarvitsee sellasta nopeaa hiilaripommia ainoastaan treenin jälkeen. Palkkarin vetäminen turhaan kerää sitä extra fläsää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom