Lepoaika

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bodom
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Luin joskus, että massaa hakemalla sarjojen välissä pitäisi olla n. 1min - 1min30sek palautukset eli aika tiiviiseen tahtiin saa treenata (nimim. kokeillu joskus) ja kyselisin nyt teiltä, että kuinka moni on itse kiinnittänyt huomiota sarjojen välissä oleviin palautuksiin ja onko sillä (1-1.5min) palautuksella ollut mitään ihmeempiä vaikutuksia vai vaan -> :david: "hifistelyä"? Ite ku o treenannu nii on yleensä tullu pidettyy aika pitkii taukoja ja sen verran ku omaa kehoo osaan "lukee" nii tuntuu kyllä siltä, että voimat olis kehittyneet ehkä vähän enemmän ku sitä massaa olis pitäny tulla. Voi toki johtua siitäkin että en osaa syödä ku läskipossu ja nukun aivan liian vähän (kiitos rakkaalle tietokoneelle), mut silti! Ajattelin nyt vaihtaa tuohon lyhyempään palautukseen kun sillä saa kivan pumpin lihaksille. Tosin lihakset ei ollu enää yhtä kipeet seuraavana päivänä ku reenas pidemmil palautuksil... mut eihä se kipu = kasvu, eiks je? :whip:

Mielipiteitä :david: :kysymykseen?

pöhh.... niin siis massaa ollaan hakemassa :evil:

unohtu se mainita...

Itte pidin kans joskus 2-3min palautukset mut siirryin sit 1-1,5min niin on kyl osottautunu paremmaks. Treenin jälkee on enemmän ollu semmonen fiilis et on todella pistäny kaiken peliin ja tuloksetki ruvennu huomattavasti paranee.

joo mäki reenaan nyt aika massapainotteisesti ja koitan pitää tauot lyhyinä, just semmost 1-2min...jotenki saa paremman tuntuman.

No tällä hetkellä itse treenaan "kovilla" painoilla keskimäärin kuuden toistoja. Yleensä treenaan niin loppuun, että palautuminen venyy sinne 3 minuutin kieppeille. Maastavedossa ja kyykyssä palautuminen menee väkisinkin pitkäksi kun tekee raskaita sarjoja ja viimiset sarjat maksimaalisilla painoilla. Nyt kun teen venäläistä penkkiohjelmaa niin siinäkin tauot pitenee.

Siis voimaa haettaessahan pidetään pidempiä taukoja, sen tiesin, mutta halusin kuulla muiden näkemyksen tuosta lyhyestä palautuksesta. Nähtävästi d0nilla homma on hanskassa eli pitää nyt kokeilla lyhyillä palautuksilla :whip:

45-60 sekkaa pelittää itellä.

Itse kokeilin tuossa kesällä sykemittaria. Asetin alarajaksi 100 ja hälytyksen päälle. Kun mittari alkoi piippaamaan, oli aika taas tehdä sarja. Menee nimittäin treeni sutjakkaasti läpi, kun ei tule turhia rupateltua / perseitä tuijoteltua...

Tuo sykeraja 100 tuli vedettyä ihan stetsonista, sitähän voi ensin sykemittaria seurailla, jotta löytää sen sykkeen jolloin aloittaa taas sarjan jne...

Maastavedoissa ja kyykyssä 1 min 30 sek - 2 min 30 sek.
Muuten yleensä 45 sek - 1 min 30 sek.

Joskus voi mennä hitusen enemmän. Mutta nuo toimii ainakin täällä hyvin. Jaa niin, massahakuista on treeni.

edit: säätämistä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Hgu
Itse kokeilin tuossa kesällä sykemittaria. Asetin alarajaksi 100 ja hälytyksen päälle. Kun mittari alkoi piippaamaan, oli aika taas tehdä sarja. Menee nimittäin treeni sutjakkaasti läpi, kun ei tule turhia rupateltua / perseitä tuijoteltua...

Tuo sykeraja 100 tuli vedettyä ihan stetsonista, sitähän voi ensin sykemittaria seurailla, jotta löytää sen sykkeen jolloin aloittaa taas sarjan jne...

On muuten varmaan hyvä idea toi sykemittari! Harmi vaan että semmosta ei multa löydy :jahas: mut pitää pistää korvan taakse. Varmasti kokeilemisen arvonen juttu! :thumbs:

Mä pidän ite palautukset siin 30-60s paitsi et kyykys ehkä 1,5min. Mun mielest saa paremman treenin ku pitää palautukset mahollisimman lyhyeinä et saa kunnon poltteen lihaksiin. Ja siis pelin nimihän on kehonrakennus ainaki meikäläisel.

Oon pitänyt palautukset isoille lihasryhmille (rinta, reidet, selkä) 3 minuutissa ja muille 2 minuuttia paitsi pohkeet ja vatsat, joille 1 minuutti on tarpeeksi. Voisi mielenkiinnosta testata lyhyempiä palautuksia esim. 1 min 30 s kaikille lihasryhmille. Ja siis kehoilumielessä mennään..

Itse osallistuin yliopiston voimaharjoittelu tutkimukseen viime vuonna ja siinä tutkittiin juuri tuota palautumisaikaa. Eka 3kk treenattiin 5min palautuksilla ja toinen 3kk 2min palautuksilla. Voisin kirjoittaa testeistä vaikka kuinka, mutta lopputulos oli se että palautumisajalla ei ollut lihasvoiman ja kasvun kannalta juurikaan mitään merkitystä. Oma kokemus oli, että 2min palautuksilla treenaaminen on todella rankkaa, mutta MaxVO2 testit ei tuntunut niin pahalta. Tosin hapenottokyky ei parantunut. Ensimmäisen 3kk aikana reisilihaksen poikkipinta-ala kasvoi 9787mm2 => 10276mm2 (MRI kuvaus). n. 10 jalkatreeniä ja 5% kasvua. Ihan hyvä vauhti :thumbs:

Pidän palautuksen noin minuutissa
ja lyhensin tietoisesti. Kun ennen en kattonu kellosta aikoja, niin saatto mennä kolmekin minsaa helposti, kun unohtu omaan sisäiseen maailmaani.

Mut tuo minsa tuntuu mulla pelittävän, tosi positiivinen kuva lyhyemmästä palautusajasta.

Sarjapainoja on kyllä pakko vähän vähentää, mut se ei menoa haittaa, ku kehoilumielessä väännetään.

Niin, kun puhutaan voimatasoista niin lyhyet palautukset eivät toki kuulu kuvioihin. Kehon anabolisten hormonien kannalta kuitenkin 30-90s. palautukset lienevät optimaaliset.

Harjoittelu Lihaskunnon osa-alueet ovat:
1. Kestovoima, joka jakautuu a) lihaskestävyyteen, b) voimakestävyyteen
2. Maksimivoima, joka jakautuu a) perusvoimaan, b) maksimivoimaan
3. Nopeusvoima, joka jakautuu a) pikavoimaan, b) räjähtävään voimaan

Palautukset
1a) 30 s
1b) 20 - 45 s
2a) 2 - 3 min
2b) 2 - 4 min
3a) 2 - 3 min
3b) 2 - 4 min

Lähde: Suomalainen valmennusoppi, harjoittelu, 1989:224