Lepo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J2M
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

J2M

Tarvitseeko lihaksisto lepoa heti treenin jälkeen eli onko nukkuminen välttämätöntä heti tietyn ajan kuluttua treenistä vai merkitseekö tarvittava lepo tiettyä keskiarvoa viikossa? Esim. vuorotyössä kannattaako päivällä käydä treenaamassa jos seuraava yö kuluu työskennellessä?

J2M sanoi:
Esim. vuorotyössä kannattaako päivällä käydä treenaamassa jos seuraava yö kuluu työskennellessä?
Tottakai kannattaa. Jos pystyt vielä treenin (ja syömisen) jälkeen oikaisemaan itsesi vaikkapa puoleksi tunniksi (saa nukahtaa ;) ) niin aina parempi. Toki vuorotyöläisen täytyy kiinnittää enempi huomiota palautumiseen.

J2M sanoi:
Tarvitseeko lihaksisto lepoa heti treenin jälkeen eli onko nukkuminen välttämätöntä heti tietyn ajan kuluttua treenistä vai merkitseekö tarvittava lepo tiettyä keskiarvoa viikossa? Esim. vuorotyössä kannattaako päivällä käydä treenaamassa jos seuraava yö kuluu työskennellessä?

Ei kai lihaksisto heti unta tarvitse. Tosin pääosa kasvuhormonin erityksestä tapahtuu nukkuessa ja eniten sitä erittyy kaikkein syvimmän unen aikaan. Kasvuhormoni taas (kuten varmaan tiedät) on tärkeä tekijä lihaskasvussa.

Jos olisin sinä ja yövuoro olisi tiedossa, ottaisin treenin (ja palautusjuoman ja sen jälkeisen kunnon aterian) jälkeen 1,5-2 tunnin torkut. Tässä ajassa ehdit nukkumaan yhden "unisyklin" läpi, heräät virkeänä ja treenistä palutuminen helpottuu.

Sillon tällöin teen kahta vuoroa (kuten nyt) ja iltavuoroa ennen käyn treenaamassa ja sieltä suoraan duuniin. En ole huomannut mitään huonoa tässä, hyvin jaksaa vielä töissä painaa, tai oikeastaan paremmin.

Jampsu sanoi:
eli oisko treeni paras tehdä illalla? ja sen jälkeen käydä yöunille vai?
:zzzz:

Mun mielestä ei. Kannattaa treenata niin, että kroppa ehtii rauhoittua ennen nukkumaan käymistä. Treenin jälkeen kroppa käy vielä hetken aikaa kovilla kierroksilla ja silloin nukkumisesta ei juurikaan tule mitään.

Edelleen kannattaa myös treenata niin, että ehtii syödä riittävästi treenin jälkeen.

Sumu sanoi:
Mun mielestä ei. Kannattaa treenata niin, että kroppa ehtii rauhoittua ennen nukkumaan käymistä. Treenin jälkeen kroppa käy vielä hetken aikaa kovilla kierroksilla ja silloin nukkumisesta ei juurikaan tule mitään.

Edelleen kannattaa myös treenata niin, että ehtii syödä riittävästi treenin jälkeen.

Jep, yrittää voi mutta itse en pysty ainakaan nukahtamaan 4 tuntiin treenin jälkeen. Olo on todella vireä. Uskon kuitenkin että uni tekisi hyvää jos joku omaa niin uskomattomat unenlahjat että pystyy heti treenin ja murkinoinnin jälkeen nukahtamaan.

Sumu sanoi:

Samaa mieltä. Suoraan duunista menen yleensä salille ja tämän jälkeen ehtii vielä syödä aterian, välipalan ja iltapalan. Ja nukkumaan menoonkin on yleensä se 4-6 tuntia salillakäynnistä. Iltatreenistä ei todellakaan tule mitään, unta ei vaan saa millään.

Pyranha sanoi:
Jep, yrittää voi mutta itse en pysty ainakaan nukahtamaan 4 tuntiin treenin jälkeen. Olo on todella vireä.
Jos et ole vain treenannut itseäsi tarpeeksi piippuun? ;)

Itse joudun treenaamaan nykyään aamuisin - iltapäivällä ja illalla salilla on ruuhkan vuoksi vaikea saada tehtyä mitään - mutta ennen kävin salilla aina töiden jälkeen iltaisin (klo. 19-21). Ainoa ongelma mikä minulla oli, oli lihasten ikävä sätkiminen nukahtamisvaiheessa jos en venytellyt kunnolla. Muuten väsytti ihan kivasti ja jos venyttelyt oli OK, niin hyvin sai untakin.

kumma kun porukoilla ei näköjään tule nukkumisesta mitää treenin jälkeen,itse kuulun siis niihin jotka pystyvät nukkumaan suhtkoht nopeasti treenin jälkeen.en oikastaan huomaa mitään eroa. :eek:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
maastonakki sanoi:
kumma kun porukoilla ei näköjään tule nukkumisesta mitää treenin jälkeen,itse kuulun siis niihin jotka pystyvät nukkumaan suhtkoht nopeasti treenin jälkeen.en oikastaan huomaa mitään eroa. :eek:
Ei mullakaan yleensä ole ongelmia treenin jälkeen nukahtamisessa eli tulen treenistä syön ½-1h päästä ja sitten käyn noin tunnin päästä nukkumaan! Mutta se nyt vaihtelee!

Jamspu ja maastonakki, laitetaan 10 vuotta ikään lisää tai muutama vuosi treenikokemusta niin todennäköisesti rupeaa hommat muuttumaan. Ton ikäisenä itsekin nukkui vaikka päällään seisten. Mutta toki on varmasti eroja yksilöissä tässäkin asiassa, toiset saa nukuttua paremmin ja toiset taas huonommin.

Ei mitää ongelmaa nukahtamisessa treenin jälkeen..
treeni
palkkari huiviin
kotiin syömään
ja ku on syöty hyvin nii verensokerit heilahtaaki siihen malliin että reilun tunnin torkut tekee hyvää.(treenin päättymisestä tässä vaiheessa ~tunti)
Ja uni tulee yleensä noin vartti siitä ku on saanu koipensa oikastua.

Timba79 sanoi:
Jamspu ja maastonakki, laitetaan 10 vuotta ikään lisää tai muutama vuosi treenikokemusta niin todennäköisesti rupeaa hommat muuttumaan. Ton ikäisenä itsekin nukkui vaikka päällään seisten. Mutta toki on varmasti eroja yksilöissä tässäkin asiassa, toiset saa nukuttua paremmin ja toiset taas huonommin.

Tai sitten ei, kun meikäläisellä on 31 mittarissa ja silti tulee uni melkein paremmin (yleensä n. 2 h) reenin jälkeen kuin ilman! Muutenkin täytyy sanoa, että nyt vanhempana se uni tulee paaaaaljon paremmin kuin teininä hormoonien hyrrätessä.

Lisäksi nykyään malttaa jopa nukkua, ennen oli muka aina jotain tekemistä niin paljon ettei malttanut.

Nykyään vain hyvän seksin mahdollisuus pitää meikäläisen yömyöhään hereillä :hyper:

Vinyylipommi sanoi:
Lisäksi nykyään malttaa jopa nukkua, ennen oli muka aina jotain tekemistä niin paljon ettei malttanut.

Tämä pitää täysin paikkansa, vielä joskus 5 vuotta sitten ei paljon ollut väliä miten, missä ja paljonko nukkui. Nykyisin vituttaa jo etukäteen jos ei saa sitä n. 8 tuntia yössä nukkua.

Mulla saattaa normaalisti kestää pari tuntia ennenkun nukahdan, vaikka olisinkin väsynyt. Kun olen treenannut illalla niin jumaliste mähän uinahdan heti kun saan simmut kiinni :)

Back
Ylös Bottom