Lentokentät maailmalla ja Suomessa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika harvalla menee passi sen takia vaihtoon, että sieltä loppuu tila.

No joo ei kait se yleistä ole, mutta ei omassa passissa kyllä enää montaa sivua ole jäljellä. Enkä nyt kauheasti matkustele edes. Toisaalta tilaahan passissa vievät viisumit, itellä niitä on 16 kappaletta (laskin).
 
Ei minulla ole yhtään sivun kokoista viisumia. Esim E-afrikasta mahtuu neljä leimaa + viisumi.

Miksei saman maan viisumia voisi lätkästä vanhan päälle?
 
Edit: Aiheeseen vielä, että Pekingin uusi kolmosterminaali on kirkaasti komein, mistä olen koskaan lentänyt. Ja se ei ole ihan vähän se. Laittaisin kuvia, jos olisi vipit, mutta kun ei. Miinuksena toki iso koko, joten liikkumiset kestää.

Tänne voit laittaa kuvia esimerkiksi: www.xs.to
 
Aika harvalla menee passi sen takia vaihtoon, että sieltä loppuu tila.
voisin väittää että täällä itärajalla asuvilla jotka käy useasti tuolla naapurin puolella ni menee uusiksi... ja niitä passeja vasta kieroon katotaankin muualla. Leimoja meinaan riittää!
 
Kansai International Airport, Osaka; Varsin siisti ja kliininen. Toimii ihan kivasti, mitä nyt immigration on aika helvettiä jos sattuu parikin konetta tulemaan. Hki-Osaka odottelin pääsyä passintarkastukseen lähes 2h (koneet myös Koreasta ja Taiwanista saapuneet samaan aikaan). Otetaan kuva ja sormenjäljet, jonka jälkeen tulliin. Matkalaukku avattiin ja pikaisesti tutkittiin kaikilta ulkomaalaisilta. Huhun mukaan kannattaa pukeutua suht siististi (itsellä farkut ja kauluspaita, ei ollut ongelmaa).

Automaatteja käteistä varten vähän hankalasti, junalippu pitää tietysti hankkia käteisellä. Alimmasta kerroksesta pääovien kohdilta löytyy kuitenkin.

Lähtöasemana mukana nopea ja avara, tuntui suorastaan autiolta. Lentokin (Bangkokiin) kyllä sitä oli, sanoi tiskillä että noin 150 tyhjää paikkaa (Boeing 777). Taxfree hinnat ihan kohtuulliset ja valikoimaakin on. Intl depts on ylimmässä kerroksessa, mihin pääseminen on vähän hankalaa jos tulee junalla paikalle. Aseman ulkopuolella opasteet osittain englanniksi.

Eivät edes huomauttaneet että matkalaukkuni kellotti 26kg (20kg sallittu) finskiin hypätessä, vaikka esitteissä oikein kehuttiin miten oli saatu 25kg vähennettyä koneen painoa mm. ohentamalla aterimia.
 
Kuinkakohan iso Frankfurtin kenttä on?
e: ilmeisesti iso.

Meillä siis vaihto 1 terminaalissa, terminaalia ei onneksi tarvi vaihtaa niin vaan tässä mietin että keretäänkö vaihtaa 1h 15minuutissa konetta, hope so!
 
Kuinkakohan iso Frankfurtin kenttä on?
e: ilmeisesti iso.

Meillä siis vaihto 1 terminaalissa, terminaalia ei onneksi tarvi vaihtaa niin vaan tässä mietin että keretäänkö vaihtaa 1h 15minuutissa konetta, hope so!


Aika iso, mutta hyvin onnistuu vaihto, jos vaan tuleva kone on edes suunnilleen ajoissa.
Juurikin tuolla kentällä olen tehnyt lentohistoriani tiukimman vaihdon. Lento Pekingostä Frankfurttiin oli niin paljon myöhässä, että aikaa jäi vain 25min. Siitä sitten kunnon ravia ensin passitarkastukseen, ja sieltä jotain maanalaista käytävää pitkin toiselle puolelle terminaalia. Juoksin koko matkan, ja pääsin täsmälleen ajoissa Muchenin koneeseen. Ovi kiinni ja rullaamaan heti, kun astuin koneeseen. Saksalaisille pisteet, että myös laukut tulivat jollain ihmeen kaupalla samaan koneeseen. Olisikohan onnistunut CDG:lla...
 
Nostetaas ylös tätä topicia.

Olisi lento Pariisiin (CDG-lentokenttä) ja saapuminen 2D terminaaliin. Jatkolento taas lähtee 2E terminaalista kohti USA:ta. Vaihtoaikaa se ''huikeat'' 1h10min.

Miten on, millä pääsee tuolta 2D-terminaalista tonne 2E terminaaliin, kun 2E on toisella puolella? Pitääkö hypätä johonkin free shuttleen vai pääseekö kävellen tonne?

Kuumottaa pikkuisen, kun ei ole ikinä tullut vaihdettua kyseisellä kyrpäkentällä ja vaihtoaikaa on noinkin vähän. Nyt joku kokenut matkustelija voisi heittää pientä vinkkiä jne! Niin, laukkua ei tarvitse noutaa tuolla kentällä :)
 
CDG on suoli. Jos vaihtoon on aikaa karvan yli tunti ja lennot lähtee eri terminaaleista, on pakko juosta ja siltikin saattaa tulla tuskainen kiire jos edes ehtii ja kamat katoaa suurella todennäköisyydellä joko vuorokaudeksi tai kokonaan. Paska kenttä ja vielä Ranskassa. Hyi.

Dubain kentän vanha terminaali on kans kauhee. Lippuja ja papereita tarkastetaan 10 krt ennen kun pääsee koneeseen, gin tonicia ei saa ja turvatarkastuksesta pääsee läpi ihan minkä tahansa juoman tai pullon tms kanssa. Täys vitsi se tarkastus, mutta ompahan paperit varmasti olemassa kun koneeseen pääsee.

Hurghada on kans jotenkin nihkee, en vaan diggaillu yhtään vaikka Dubain vanhan voittaa ihan pystyyn.

Miami international on kans ihan järkyttävää paskaa. Ennen maahan tuloa joutuu helvetin isoon halliin ja sit jonotetaan ja jonotetaan ja jonoa siirretään hallin laidasta laitaan ainakin 5 kertaa ennen kun pääset tiskille kuuntelee hönöjä kyssäreitä.

Lontoon Heathrow on odottelua ja jonottamista ja ennen kaikkea liian iso kenttä sekin. Pois pääseminen kestää aikansa ja jatkolennoille sählinki ja terminaalien vaihtorumba on kova... No onneks hyvät tax freet vähän kuittaa tota ja ruokaa yms saa joka nurkalta. Gordon Ramsayn kuppila on plussaa, joskin siellä saattaa saada omelettiin kananmunan kuorta...

Oulu oli kesällä aika jäätävä remonttien takia. Mikään kahvila ei ollu auki ja ryysis oli pahempi kuin millään lentokentällä ikinä. Ikinä. Ei kiitos uudelleen kun on vielä kaukana itse kylästä.

Oslon Gardemoen on siisti ja semihyvin toimiva, joskin joku ankeus siinä paikassa välillä on. No rapu- ja lohileivät on hyviä, patongit maistuu ja muffaritkin on jees. Sellasta rentoa pubia ei oo sattunu silmiin.

Stavangerin kentästä en oikein osaa sanoa muuta kuin että sieltä pääsee nopeasti ulos ja sisään ja lennolle. On lähellä Stavangerin keskustaa ja sikäli miellyrrävä.

Hki-Vantaa on ihan ok, siellä ei pahemmin tartte ettiä mitään ja homma toimii ihan kivasti. Kulmapuvi on ihan ok vaikka sellainen kosmopoliitti ilmapiiri kentästä puuttuu. Tunnelatausta sen verran toki että sieltä lähdetään ja sinne palataan.

Malagan kenttä oli ihan toimiva siitäkin huolimatta että tulivuoret sotki koko lentoliikenteen ja ihmisiä oli pilvin pimein ihmettelemässä. Hintataso kahviloissa ihan kiva.

Catanian kenttä sisiliassa oli perus lentokenttä. Toimii ihan ok ja oli peräti pari kauppaa josta sai Sisiliasälää. Hinnatkin oli ok kahvilassa kun työntekijä unohti puolet laskusta, tosin se canneloni oli sellainen ettei siitä paljoa olisi viitsinyt maksaa.

Edinburghin kenttä oli kaukana kylästä. Muuten homma pelasi ihan kivasti ja taxfreessäkin myytiin jotain... Hatarat muistikuvat kuitenkin, suuremmin ei tuosta kentästä osaa sanoa.

Lanzaroten kenttä Arrecifessä oli pieni ja siellä oli paljon lomailevia brittejä, yöh.

Ehkä siinä ny tärkeimmät mitä näin nopeesti tulee mieleen... Tärkeintä on muistaa se että CDG on nihkee ja LHR samoiten, joskin patongit hävii tän kisan ihan pystyyn...


;)
 
Nostetaas ylös tätä topicia.

Olisi lento Pariisiin (CDG-lentokenttä) ja saapuminen 2D terminaaliin. Jatkolento taas lähtee 2E terminaalista kohti USA:ta. Vaihtoaikaa se ''huikeat'' 1h10min.

Miten on, millä pääsee tuolta 2D-terminaalista tonne 2E terminaaliin, kun 2E on toisella puolella? Pitääkö hypätä johonkin free shuttleen vai pääseekö kävellen tonne?

Kuumottaa pikkuisen, kun ei ole ikinä tullut vaihdettua kyseisellä kyrpäkentällä ja vaihtoaikaa on noinkin vähän. Nyt joku kokenut matkustelija voisi heittää pientä vinkkiä jne! Niin, laukkua ei tarvitse noutaa tuolla kentällä :)

Kävellen pääsee helpoiten ja nopeiten, matka ei ole terminaalien välillä mikään mahdoton ja opasteet ovat hyvät. Jos vain lento Pariisiin laskeutuessa on ajoissa, ehtii kyllä kiirehtimättäkin.
Sama vaihto tuli tehtyä kuukausi sitten, lisäjännitystä vaihtoon toi 20min myöhästyminen Pariisiin laskeutumisesta sumun johdosta. Lisäksi oli koneellinen Japanilaisia turisteja CDG:n turvatarkastuksessa ennen meitä, vaikutti siltä etteivät olleet koskaan aiemmin olleet turvatarkastuksessa... Viimeistään siinä kohtaa meinasi usko jatkolennolle ehtimisestä mennä. Ehdittiin kuitenkin (juostiin), olimme viimeiset koneeseen tulijat ja ehdimme jopa istua pari minuuttia ennen koneen liikkeelle lähtöä. Jopa matkalaukut ehtivät mukaan jatkolennolle. Kannattaakin pyytää matkalaukkuihin "short connection" -laput Helsinki-Vantaan check-innistä, nopeuttaa laukkujen käsittelyä Pariisissa.
 
Oulu oli kesällä aika jäätävä remonttien takia. Mikään kahvila ei ollu auki ja ryysis oli pahempi kuin millään lentokentällä ikinä. Ikinä. Ei kiitos uudelleen kun on vielä kaukana itse kylästä.
Tätä en ymmärrä suomessa. Tilaa pitäis olla ja maailmanluokan suunnittelijat (yeah, right :D ) ja kentät pistetään kaikkein karmeimpiin sumppuihin johonkin päättyvän metsäautotien varteen. Maailmalla järjestään vaikka olisi mikä suurkaupunki niin kentälle pääsee keskustasta vartissa. Sitten tullaan johonkin tampere-pirkkalaan missä jo matka kehätieltä kentälle vie sen vartin. Silti kenttä on sellaisessa asennossa että koneet lentää kaupungin yli kauhealla metelillä. Oulun kenttä on ihan käsittämättömän skutsissa, eikä helvetti-vantaa ole kyllä yhtään kummempi. Silkkaa paskaa.

Tampereen kentälle siitä propsit että riittää kun ilmaantuu paikalle suunnilleen ennenkuin lento on lähtenyt niin kyytiin pääsee.
 
Kävellen pääsee helpoiten ja nopeiten, matka ei ole terminaalien välillä mikään mahdoton ja opasteet ovat hyvät. Jos vain lento Pariisiin laskeutuessa on ajoissa, ehtii kyllä kiirehtimättäkin.
Sama vaihto tuli tehtyä kuukausi sitten, lisäjännitystä vaihtoon toi 20min myöhästyminen Pariisiin laskeutumisesta sumun johdosta. Lisäksi oli koneellinen Japanilaisia turisteja CDG:n turvatarkastuksessa ennen meitä, vaikutti siltä etteivät olleet koskaan aiemmin olleet turvatarkastuksessa... Viimeistään siinä kohtaa meinasi usko jatkolennolle ehtimisestä mennä. Ehdittiin kuitenkin (juostiin), olimme viimeiset koneeseen tulijat ja ehdimme jopa istua pari minuuttia ennen koneen liikkeelle lähtöä. Jopa matkalaukut ehtivät mukaan jatkolennolle. Kannattaakin pyytää matkalaukkuihin "short connection" -laput Helsinki-Vantaan check-innistä, nopeuttaa laukkujen käsittelyä Pariisissa.

Oolrait. Tää on vähän tyhmä kysymys, mut jos päätän, että lähden kokeilemaan kävellen siirtymistä tonne terminaali 2E:hen, niin eikö mun pidä mennä ulkokautta? Vai meneekö tuolla joku ''pohjakerros'' jonka kautta pääsee sinne, koska toihan on ihan toisella puolella kuin 2D.

:D, vähän tyhmä kysymys. Minkäs teet,kun ei ole koskaan tultu käytyä tuolla lentokentällä ja varsinkaan tommoisella vaihtoajalla.
 
Joskus tehnyt saman vaihdon Stokiksesta-Nykin koneeseen CDG:llä. Meillä oli Air Francen ihminen siinä kyltin kanssa, että Nykii menijät ja sitten se odotti että kaikki oli tullut ulos koneesta jotka oli meossa Nykiin ja se vei suoraan oikeaan paikkaa, eli ei pitäs olla mikään ongelma.
 
Oolrait. Tää on vähän tyhmä kysymys, mut jos päätän, että lähden kokeilemaan kävellen siirtymistä tonne terminaali 2E:hen, niin eikö mun pidä mennä ulkokautta? Vai meneekö tuolla joku ''pohjakerros'' jonka kautta pääsee sinne, koska toihan on ihan toisella puolella kuin 2D.

:D, vähän tyhmä kysymys. Minkäs teet,kun ei ole koskaan tultu käytyä tuolla lentokentällä ja varsinkaan tommoisella vaihtoajalla.

Kävellen ilman muuta, olet nopeiten perillä. Sisäkautta vaan opasteita seuraten!
 
Nostetaas ylös tätä topicia.

Olisi lento Pariisiin (CDG-lentokenttä) ja saapuminen 2D terminaaliin. Jatkolento taas lähtee 2E terminaalista kohti USA:ta. Vaihtoaikaa se ''huikeat'' 1h10min.

Miten on, millä pääsee tuolta 2D-terminaalista tonne 2E terminaaliin, kun 2E on toisella puolella? Pitääkö hypätä johonkin free shuttleen vai pääseekö kävellen tonne?

Kuumottaa pikkuisen, kun ei ole ikinä tullut vaihdettua kyseisellä kyrpäkentällä ja vaihtoaikaa on noinkin vähän. Nyt joku kokenut matkustelija voisi heittää pientä vinkkiä jne! Niin, laukkua ei tarvitse noutaa tuolla kentällä :)
Muistapa sitten myös pakata käsimatkatavaroihin jotain mitä tarvitset perillä heti. Meinaan 90% varmuudella ruumalaukku ei tuossa ajassa CDG:llä ehdi jatkolennolle.
Ja CDG:llä on myös aina sitten turvatarkastus, siitä huolimatta että olet vain vaihtamassa. Se on ennen gatea, ja yleensä ne myös kollaa siinä laukun (vaikka läpivalaisussa ei mitään ihmeitä näkyisikään), joten on melko hidasta. Ei kannata kamalasti tuhlailla aikaa mihinkään ylimääräiseen ennen kuin pääset gatelle.
Ja jos takas tullessa on myös vaihto samassa paikassa, muista että ne ottaa siellä sitten KAIKKI nesteet pois (pl. se litrainen minigrip-pussi), vaikka ois miten sinetöidyissä pusseissa edelliseltä kentältä ostettua stafaa.
 
Saksalaisille pisteet, että myös laukut tulivat jollain ihmeen kaupalla samaan koneeseen. Olisikohan onnistunut CDG:lla...

Aika hyvin, Finnairilla taas ei tunnu onnistuvan vaikka aikaa olisi miten paljon. Niilla tuntuu olevan aivan kasittamattomia vaikeuksia ymmartaa sita etta jos lennolle X tulee porukkaa lennoilta Y ja Z, porukan mukana tulee yleensa myos laukkuja. Itsellani laukku havinnyt kahdesti... Taman vuoksi minulla on vahan viha-rakkaussuhde Finnairiin. Rakkaus tulee ilmaisesta ruuasta ja lyhyilla lennoilla ilmaisesta karkista :D

Mulle on yleensa aika sama mista kentalta/mihin kentalle lennan. Suunnilleen samalta ne kaikki nayttavat ja kaikissa venailu on perseesta. "Lentokenttatunnelma" ja "ihana lahdon tunne" on karissut sita mukaa mita enemman on joutunut pakon edessa lentelemaan maiden valilla. Ainoastaan Stanstedt on sellainen kentta milla on tunnearvoa, koska sinne aikoinani lensin Ryanairilla ensimmaista kertaa yksin joskus 15-vuotiaana. Odottelin siella sit nelisen tuntia toista lentoa Italiaan ja kelailin miten siistia on matkustaa yksin :D
 
Paitsi että finnair ei koske niihin laukkuihin kuin siinä vaiheessa kun ne koskeen koneen ruumaa. Suomessa taitaa finpro etc. hoitaa ground handlingin.
 
Paitsi että finnair ei koske niihin laukkuihin kuin siinä vaiheessa kun ne koskeen koneen ruumaa. Suomessa taitaa finpro etc. hoitaa ground handlingin.

No, niiden kavereiden vika sitten. Syytin/syytan Finnairia koska millaan muulla lennolla ei ole ikina laukut kadonneet vaikka on ollut tiukkoja vaihtoja ja olen lentanyt paljon halpiksilla. Ehka siella boikotoidaan mun laukkuja.
 
AirPro se taitaa olla joka noi hoitaa. Ei tosiaan mitenkään lentoyhtiökohtainen homma vaan he hoitavat kaikki Hki-Vantaalle millä vain yhtiöllä tulevat laukut jne...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom