Lentokentät maailmalla ja Suomessa

Eri mieltä. Olen sieltä nyt kerran lentänyt eestaas kotimaanlennon Air Asialla ja ulkomaanlennon Finskillä ja onhan se aika tavanomainen moderni ja toimiva kenttä.

Vertaa melkein mitä tahansa kotimaanterminaalia USAssa Suvarnabhumiin enkä kyllä ymmärrä miten tuo on maailman paskin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole ajatellut kenttiä lokeroida mutta tosiaan kun charles de gaullesta puhutaan niin on ehdottomasti huonoimmasta päästä. Keskustaankin on melkoisesti matkaa ja maisemat on surkeat.

Helsinki vantaa lienee paras lähdön hetkellä ;) Barcelonan kentästä itse pidin melkoisesti myös.
 
Berliinin Tegelin kentän hyvä puoli on se kun siitä on vaan n. 5 km keskustaan. Mut ihme juttu on se kuinka pieni kenttä se on. Kuitenkin noin 4 miljoonan ihmisen kaupunki. No onhan siellä se Schönefeldin kenttä, mut se on niin kaukana...

Berliiniin ovat rakentamassa (suunnittelemassa, no anyway..) uutta kenttää. Maksaa varmaan aika paljon, mutta ei auta kun nykyisetkään eivät riitä:

Tegel on kuin vanha, mukava ostoskeskus, Schönefeldt pieni ja huitsin tuutissa, Gatow'ia ei kai käytetä liikennöintiin. Itse olisin rakentanut Tempelhofista tosi huippukentän, hyvällä historialla jne, mutta eivät kysyneet minulta :curs:

Mutta, Tegel-Zoo -taksimatka n 12 euroa, 5-10 minuuttia :dance:
 
derego: Joo, pienihän se Tegel kyllä on. Finskin lennot vielä usein lähtevät siitä pienimmästä osasta (olikohan C) ja sen turvatarkastuksen jälkeen ei oo kuin pieni kahvila ja pari hassua kauppaa. Kentälle saavuttaessa matkalaukut saa melkein samantien hihnalta, joten tuommonenkin asia on iso etu, jos on joskus vaellellut vaikkapa Heathrown terminaalien odotushalleissa :rolleyes:.

Sinne tosiaan suunnitellaan uutta kenttää n. 30 km:n päähän keskustasta. Saas nähdä miten suunnitelmat etenee...

Se Tempelhofin kenttä olis myös ollut aika hyvällä paikalla, siitähän on Kreuzbergin kebabkojuille vaan kävelymatka. On muuten siisti näkymä jos matkustaa S-bahnilla kentän eteläpuolelta, niin näkee ne kaikki kiitoradat...

Hitto tässä kun muistelee niin tekis taas mieli lähtee Berliiniin, on se vaan mukava city! :thumbs:
 
Ite tykkään kovasti Abu Dhabin kentästä. Palvelu pelaa ja ei ole turhan iso. Ulkonökin miellyttää silmää.

airport_5.jpg


abu%20airport.jpg
 
Kyllä Intian Ahmadabad on jättänyt upeat muistot ,
koiria kiitoradoilla , uskomaton haju , ehdottomasti hikisin ja pienin kenttä missä ollut , äijillä rynkyt kädessä ja natiivien pukeutuminen suoraan saturday night feveristä... ei helvetti.. sekä koominen että kammottava paikka... :D ja stoppi siellä ainoastaan halvan gason takia..:dance:
 
Kyllä Intian Ahmadabad on jättänyt upeat muistot ,
koiria kiitoradoilla , uskomaton haju , ehdottomasti hikisin ja pienin kenttä missä ollut , äijillä rynkyt kädessä ja natiivien pukeutuminen suoraan saturday night feveristä... ei helvetti.. sekä koominen että kammottava paikka... :D ja stoppi siellä ainoastaan halvan gason takia..:dance:
Kevyt aseistus vartijoilla tuntuu olevan yleistä vähän joka puolella intiaa.
Lisätty turvallisuus muttei sen tunne.

Mumbain lentokenttää ovat pari vuotta jo pyrkineet nykyaikaistamaan, mutta ei se nyt ihan vielä taida olla.
1 terminaalista (maan sisäiset lennot) ei ole hajuakaan paitsi pari kaunista kuvaa olen nähnyt.
2 termari (international) sisältää kyllä useita duty free shoppejakin muiden (sikahintoisten) liikkeiden ohessa, tyhjiä kauppoja koristavia tarroja siis löytyy. Muistan kuulleeni jostain sopimuksesta johon ei päästy jonka takia ovat tyhjinä.
Kaiken kaikkiaan melko laimea paikka kauniita pukunaisia lukuunottamatta.
Vessat ovat A-luokkaa.
Muutamia tietokoneita sisältävä nettikahvila (automaattikahvi, tee)
Kun porteille päin pääsee niin muuttuvat penkit jo varsin mukaviksi.

Sunnuntai - maantain välisenä yönä tuli vietettyä tuolla noin 8h istuskellessa. Hajosin ruokatarjontaan ja veden hintaan.


Pätkittäin sinne tänne kirjotettu teksti. Viitsi edes läpi lukea.
 
Hitain kenttä puolestaan Dabolim Intiassa.

Nyt tuli mentyä tuon kentän läpi ja oli kyllä uskomatonta toimintaa! Tarkastuksia ainakin riitti:

1. Ovella tarkastettiin matkalippu
2. Matkalaukun läpivalaisu, jossa laukku "sinetöitiin" (läpivalaisimia 1kpl käytössä, joten jonoa riitti ulos asti)
3. Check-in, josta siis saatiin boarding pass ja jätettiin laukut, ja käsimatkatavatoihin laitettiin lipukkeet, joiden tarkoitus selviää myöhemmin...
4. Passin/viisumin tarkastus, mihin tarvittiin 2 viiksiniekan toimenpiteet ja monta leimaa
5. Jonotettiin seuraavaan pisteeseen, jossa ruksattiin nimi matkustajalistasta. Jep, 1 henkilö hoiti tätä joten jono oli pitkä
6. Käsimatkatavaroiden läpivalaisu + metallinpaljastin. Tässä kohtaa vaiheessa 2 käsimatkatavaroihin laitettuun lipukkeeseen laitettiin leima jos tavarat ok. Näitä pisteitä oli sentään 2, naisille ja miehille omansa

Sitten tässä vaiheessa 3 tunnin odottelu huonosti ilmastoidussa huoneessa. Limpparia sai ostaa kioskista jossa sentään oli 2 myyntiluukkua. Taxfree shoppeja oli muutama mutta valikoimat olivat aika vaatimattomat.

Sitten koneeseen, boarding!
7. Tarkistettiin matkalippu ja se, että matkatavararoissa olevissa lipukkeissa oli leimat. Jos leimaaja oli missannut laukun niin tottakai leima piti mennä erikseen hakemaan.
8. Ja vielä ennen koneeseen astumista matkalippu tsekattiin kertaalleen.

Kentällä oli useassa kohdassa ylpeät taulut siitä että kenttä sertifioidusti täyttää ISO-9001 2000 laatuvaatimukset. Jepjep.
 
Ei tuo LAX:kaan mikään herkku ole. Yhteydet toimii suht hyvin, mutta tällähtekellä taitaa olla ulkomaanterminaali remontissa, joten check inn:n jälkeen ei ole kuin yksi kahvila käytössä.

Kaikki ravintolat ja tax freet ovat siis ennen turvatarkastuksia, josta ei ole missään mitään mainittu.
 
Nyt tuli mentyä tuon kentän läpi ja oli kyllä uskomatonta toimintaa! Tarkastuksia ainakin riitti:

1. Ovella tarkastettiin matkalippu
2. Matkalaukun läpivalaisu, jossa laukku "sinetöitiin" (läpivalaisimia 1kpl käytössä, joten jonoa riitti ulos asti)
3. Check-in, josta siis saatiin boarding pass ja jätettiin laukut, ja käsimatkatavatoihin laitettiin lipukkeet, joiden tarkoitus selviää myöhemmin...
4. Passin/viisumin tarkastus, mihin tarvittiin 2 viiksiniekan toimenpiteet ja monta leimaa
5. Jonotettiin seuraavaan pisteeseen, jossa ruksattiin nimi matkustajalistasta. Jep, 1 henkilö hoiti tätä joten jono oli pitkä
6. Käsimatkatavaroiden läpivalaisu + metallinpaljastin. Tässä kohtaa vaiheessa 2 käsimatkatavaroihin laitettuun lipukkeeseen laitettiin leima jos tavarat ok. Näitä pisteitä oli sentään 2, naisille ja miehille omansa

Sitten tässä vaiheessa 3 tunnin odottelu huonosti ilmastoidussa huoneessa. Limpparia sai ostaa kioskista jossa sentään oli 2 myyntiluukkua. Taxfree shoppeja oli muutama mutta valikoimat olivat aika vaatimattomat.

Sitten koneeseen, boarding!
7. Tarkistettiin matkalippu ja se, että matkatavararoissa olevissa lipukkeissa oli leimat. Jos leimaaja oli missannut laukun niin tottakai leima piti mennä erikseen hakemaan.
8. Ja vielä ennen koneeseen astumista matkalippu tsekattiin kertaalleen.

Kentällä oli useassa kohdassa ylpeät taulut siitä että kenttä sertifioidusti täyttää ISO-9001 2000 laatuvaatimukset. Jepjep.

Oliko sieltä suora lento Eurooppaan?

Kuwaitissa oli hieman samanlainen meininki:
- kaikki tavarat läpivalaistiin ennen check-in:iä ja taisi siinä olla metallinpaljastinkin.
- lentoyhtiön tiskillä herra tutki passia vähintään kuin passintarkastuksessa
- passintarkastus ja viisumi otettiin talteen.
- erittäin tarkka passin ihmettely ennenkuin pääsi portille
- portilla vielä käsimatkatavaroiden läpivalaisu ja metallinpaljastimen läpi

Miten aina tuntuu, että tullessa on tiukempi meininkin kuin mennessä.
 
Helsinki-Vantaan kenttä on ihan kiva, siisti, selkeä ja siellä tulee aina sellainen lähdön tunnelma.
Dubain kenttä oli aika hieno, itse tykkäsin, vaikkakin saimme pienen episodin aikaiseksi turvatarkastuksessa. Vanhin poika oli pakannut Dubaista ostamansa tv-pelin käsiaseen reppuun.. Tekstiä tuli virkailijalta ja kiivasta viittomista, kunnes Finskin lentäjä käveli paikalle ja ilmoitti ottavansa leluaseen mukaansa ja kehotti hakemaan sen Hki-Vantaan laukkuhihnalta. Oli pienellä pojalla valkea naama säikähdyksestä :rolleyes:

Karsein kokemus on Thaimaan-lennon välilasku Intian Jaipuriin: pieni sottainen kenttä, tiukkailmeisiä aseistettuja vartijoita ja pitkä jonotus koneesta odotus"halliin." Paluumatkalla odotimme samalla kentällä koneessa portaita 45min.
 
Tampere, Pirkkala. Kotikenttä. Perusjutut löytyy. Lähinnä vituttaa se, kun ei ole mitään näppärää julkista kulkuneuvoa tuonne. Tulisi nyt se kevytraide jota ainakin jossain vaiheessa suunniteltiin.

Arlanda, Tukholma. Peruspohjoismainen kenttä, joskin jotenkin nuhjuisen ja väsyneen tuntuinen. En tiedä miksi. Mulla ollut käytössä lähinnä vaihtokenttänä.

Kastrup, Kööpenhamina. Mun suosikkikenttä. Kun varaan työmatkani, niin pyrin kulkemaan ensisijaisesti tämän kautta, jos koneen vaihtoja pitää tehdä. Selkeä, erinomaisia kauppoja ja ravintoloita (mm. hyvä pihvipaikka!) ja kun sen kätköt tuntee tarpeeksi hyvin, niin aina löytyy mukava vapaa penkki vaikka nukkumiseen. Suhteellisen tiukat turvatarkastukset tosin. Hyvät junayhteydet kellarikerroksesta joka puolelle Tanskaa ja Ruotsia.

Schiphol, Amsterdam. Ison tuntuinen suhteellisen siisti kenttä jossa ei ole ainakaan mulla ollut koskaan mitään ongelmia. Hollanti on siitä mukava maa, että toisin kuin skandinaavisissa maissa ja tietyissä muissa euromaissa, ihmiset puhuvat aina mielellään englantia. Jopa Tanskassakin tulee toisinaan paskaa palvelua tuon vuoksi.

Flughafen Zürich. Kentästä ei ole jäänyt mieleen oikeastaan muuta kuin joku helvetin rynnäkkövaunu arrivals-oven paikkeilla. :D

Barajas, Madrid. Yllättävän toimiva kenttä eikä kieliongelmia ole ollut. Täälläkin oli muistaakseni vähän raskaammin aseistautuneita vartijoita. Muistaakseni se vain vitutti, että kansainväliset lennot tuli terminaaliin yksi ja metro lähti terminaalista kaksi.

Dublin, Irlanti. Myös ihan toimiva, mutta ainakin silloin ihan helvetin tupakansavuinen kenttä. Hyvää ruokaa. Lisää rynkkymiehiä ja departures puolella taksi pujotteli sellaisten betoniporsashidasteiden läpi, että pääsi ovelle. Tästä on tosin noin kymmenisen vuotta, joten en tiedä nykytilanteesta.

Marco Polo, Venetsia. Kentässä ei sinänsä ollut moittimista, mutta jatko-yhteyksien sumpliminen oli ihan perseestä ainakin ensimmäisellä käynnillä. On se perkele kun ei turistikohteen kansainväliselle lentokentälle saada englantia puhuvia ihmisiä.

Tegel, Berliini. (Edit: meni Berliinin kentät sekaisin) Jotenkin vastenmielinen kokemus. Ynseää porukkaa, turvatarkastus oli teutoonisen perusteellinen ja käskytys tuli saksaksi eikä kaupoissa ollut oikein hurraamista.

Sturup, Malmö. Pieni paikalliskenttä Skånen peltojen keskellä. Vähän isompi kuin Tampere, Pirkkala. Jotenkin letkeä tunnelma verrattuna joidenkin kenttien kireään olemukseen. Varsinkin viikonloppuisin kauppa- ja ravintolavalikoimat on joskus olleet heikot.

Genova, Italia. Hataria muistikuvia vuosikymmenen takaa. Mitään ei ole jäänyt mieleen, joten ilmeisesti ihan toimiva kenttä.

Helsinki-Vantaa. Toinen kotikenttä. Äärimmäisen toimiva, johtuen varmaan osin siitä, että kenttä on hyvin tuttu (kuten Kastrupin tapauksessa). Pari yötä on tullut vietettyä ko. kentän hotellissa kun jatko-yhteydet ovat kariutuneet. Hauskoja ikkunattomia bunkkereita nuo huoneet. Ja ei, en muista väärin. Kyse ei ollut putkassa vaan hotellissa yöpymisestä. :)

Wien, Itävalta. Germaaninen kenttä. Ei ongelmia, mutta ei mitään erityismainintojakaan. Vartijat kantelivat Steyr Augeja.

Viikon päästä listalle Sandefjord (Trondheim) ja Gardemoen (Oslo). Ensimmäinen matka euroalueen ulkopuolelle. :thumbs:
 
Luxus on kyllä mielestäni lentomatkustamisesta kaukana kaikkine jonotuksineen ja tarkastuksineen. :(

Ihan samaa mieltä. Ennen oli kiva matkustaa työasioissakin, mutta nyt fiilis on lähinnä sellainen "äh, ei kai taas" olo - varsinkin jos kohde on tuttu. Turvatarkastuksista on tullut ihan helvetin tarkkaa nysväämistä vöiden, kenkien ja nestemäärien arvioinnin kanssa ja lentäminen on myös erinomainen tapa kerätä nuhakuumeita.

Gardermoenissa Oslo on tullut vietettyä paljon aikaa. Vaikka kenttä on kaunis ja avara, opin henkilökohtaisista syistä inhoamaan sitä nopeasti.

Voitko eritellä tarkemmin? Itsellä on tosiaan viikon päästä lento tuonne, joten jos on jotain erityistä jota pitää välttää, niin olisi kiva tietää etukäteen. :)
 
Nyt tuli mentyä tuon kentän läpi ja oli kyllä uskomatonta toimintaa! Tarkastuksia ainakin riitti:

1. Ovella tarkastettiin matkalippu
2. Matkalaukun läpivalaisu, jossa laukku "sinetöitiin" (läpivalaisimia 1kpl käytössä, joten jonoa riitti ulos asti)
3. Check-in, josta siis saatiin boarding pass ja jätettiin laukut, ja käsimatkatavatoihin laitettiin lipukkeet, joiden tarkoitus selviää myöhemmin...
4. Passin/viisumin tarkastus, mihin tarvittiin 2 viiksiniekan toimenpiteet ja monta leimaa
5. Jonotettiin seuraavaan pisteeseen, jossa ruksattiin nimi matkustajalistasta. Jep, 1 henkilö hoiti tätä joten jono oli pitkä
6. Käsimatkatavaroiden läpivalaisu + metallinpaljastin. Tässä kohtaa vaiheessa 2 käsimatkatavaroihin laitettuun lipukkeeseen laitettiin leima jos tavarat ok. Näitä pisteitä oli sentään 2, naisille ja miehille omansa

Sitten tässä vaiheessa 3 tunnin odottelu huonosti ilmastoidussa huoneessa. Limpparia sai ostaa kioskista jossa sentään oli 2 myyntiluukkua. Taxfree shoppeja oli muutama mutta valikoimat olivat aika vaatimattomat.

Sitten koneeseen, boarding!
7. Tarkistettiin matkalippu ja se, että matkatavararoissa olevissa lipukkeissa oli leimat. Jos leimaaja oli missannut laukun niin tottakai leima piti mennä erikseen hakemaan.
8. Ja vielä ennen koneeseen astumista matkalippu tsekattiin kertaalleen.

Kentällä oli useassa kohdassa ylpeät taulut siitä että kenttä sertifioidusti täyttää ISO-9001 2000 laatuvaatimukset. Jepjep.

Intiassahan pyörii monilla lentoasemilla noita eri lentoyhtiöiden vaatteissa olevia heppuja. Kannattaa bongata oman lentoyhtiön "edustaja" jo ennen kun menee ovesta sisään. (Yleensä ne kyllä bongaa länsimaalaisen ilman että tarvitsee itse alkaa etsimään.) Kantavat laukut ja kiilaavat kärkeen kaikissa jonoissa ja täyttävät vielä mahdolliset maastapoistumislaputkin ennen turvatarkastukseen siirtymistä. Lentokentät ovat harvoja paikkoja Intiassa missä mielellään maksaa tippiä...
 
Schiphol Amsterdam

Schiphol Amsterdam on jotenkin mukava kenttä minunkin mieleen. Melkosen laaja kompleksi haarautuu joka suuntaan kuin mustekala lonkeroineen. Tästä syystä ja monista turvatarkastukseista jonoineen portilta toiselle siirtyminen voi kestää yllättävänkin kauan...Erikoisuutena kentän alla on juna-asema.

Eri kulttuurien sekamelska kohtaa tällä kentällä ja tuntuu että etenkin ns. huonommissa hommissa on kentällä paljon ulkomaalaistaustaisia. Paras köyhän kansan ruokapaikka kentällä on hampparimesta Burger King jotain 7€ ateria jossa iso hamppari olikos peräti 4 pihviä välissä...löytyi muutama kuvakin ko. kentästä...laitan tylsän sadepäivän ajankuluksi ja Vippien kunniaksi tämmösen kuivan rapsan Schipholista tähän niin pääsen samalla testaa miten näitä kuvia liitetään suoraan...

Tässä pari ulkokuvaa alkuun
main.php


main.php


Siirtymiseen kannattaa varata aikaa, joskin näilla moottoriteillä pääsee melkein juoksuvauhtia kävellenkin...tästä lähtee koneet Helsinkiin
main.php


Ja kuten näkyy niin mikäs kiire sitä jonoon on sillä tällä kentällä on aina pitkä jono
main.php


Aikaansa kannattaa viettää täällä...
main.php


Totuus on tavalliselle pulliaiselle kuitenkin tässä
main.php


Joskus odotus voi olla pitkä
main.php


Nettiinkin pääsis mutta on niin kalliiksi hinnoiltu ettei kellään ole varaa...olisko ollu jotain 10€ tunti...
main.php


Siksi kaikki istuu mielummin viehättävissä kahviloissa
main.php


Rentoutua voi myös vesihieronnassa, ei muuta kun sisään ja vesisuihkua rupee tulee...
main.php


Kentällä on hyvä pongailla sinisiä KLM:n ja punasia Nwa:n lentoemoja...tässä KLM-emo (kuva koneesta kylläkin) vaikka Nwa:lla onkin nätimpiä...no makua asia mutta minusta se punanen univormu on kyllä aika sexy...
main.php
 
Schiphol oli kyllä vaihteeksi mukavan toimiva, peloittelut 3 tunnin etukäteensaapumisista sun muista oli ihan huuhaata taas vaihteeksi kun perjantaina tuli sieltä lähdettyä.

'98 tuli tuolla kentällä päästyä check-inistä koneeseen reiluun 5 minuttiin; virkailija juoksi edellä ja me perässä. Itse olin kyllä ajoissa kaverini kanssa - mutta lentolippumme (vai passimme?) olivat kavereillamme jotka sitten saapuivat rutosti myöhässä paikalle. Tuli muuten vietyä aika miehekäs määrä tavaraa matkustamoon silloin, varmaan kaikkia mahdollisia lakeja rikkoen :)

Lempparikenttäni saapumisen suhteen on Kuala Lumpurin Low Cost Carrier Terminal (LCCT), joka on niin kirjaimellisesti läpihuutojuttu kuin olla ja voi. Kävelet ensin koneelta ;) terminaaliin, sitten 10m kävely ja passintarkastuksessa, joku 10-15m lisää ja matkatavarat hihnalta, siitä sitten 20m ja ulkona rakennuksesta. Saapuessani Phom Penhistä Kambodzasta oli kiva valita joku niistä neljästä aukiolevasta "foreign passport" tarkistuspisteestä kun koneessa oli 3 ulkomaalaista minä mukaanlukien. Meni varmaan alle 10min koko operaatio, lentokoneesta taksiin. Lähtöjen suhteen tuo on sitten puolestaan aika helvetti.

Suvarnabhumista ole myöskään pahemmin pahaa sanomista, 13 kertaa laskin silläkin kentällä käyneeni, mistä 10 lähtöjä/saapumisia/transitteja. En tosin koskaan sisäisillä lennoilla ollut. Alussahan se oli aika kaaos, mutta kyllä se ihan kelvosti toimi itse siellä käyneenä. Parhaiten jäänyt mieleen ne patongit mitä siellä ostoskadulla myydään, tuli traditio ostaa aina ilmakuivatulla kinkulla täytetty kun sieltä lähdettiin. Sekä se viinakaupan myyjätyttö joka suunnilleen hyppi kattoon riemusta kun en halunnutkaan punaista tai mustaa johnny walkeria, vaan sitä sinistä. Ensimmäinen kokemus ko. asemasta tosin oli avajaispäivää seuraava, kun kaverini (lentoemo lokaalilla yhtiöllä) itki noin tunnin puhelimessa ennen töihin lähtöään ettei halua mennä sinne kaaokseen.

Toistaiseksi kauheimmat kokemukset ovat Frankfurtista. Lento KL:ästä BKK:n kautta Frankfurtiin ja sieltä sitten Helsinkiin; oli reilut 6h vaihtoaikaa. EU-rajan sisälle saapumisessa oleva tarkistus sitten kesti ja kesti ja kesti, joku 1.5h jonotus siinäkin; sitten kun oli 4 ulkoista kovalevyä (1 oma, 3 työnantajan) niin lähdettiinkin johonkin koppiin ihmettelemään mitä ne ovat - noin tunnin istuin siellä vartijan kanssa joka ei puhunut sanaakaan, ennen kuin joku tutkija tuli nappaamaan näytteet pumpulilla kaikista näistä aparaateista (ilmeisesti etsivät nitraatteja), analysoi ne jossain laitteessa ja sitten toivotettiin hyvää päivänjatkoa.

Huonosti koneessa nukkuvana voitte kuvitella homman mieluisuutta kuuden aikaan aamulla paikallista aikaa (ja ero KL:ään on -6h). No ei tässä vielä kaikki, lähdin siitä sitten lipussa lukevaa sijaintia kohdin missä oli tyhjä portti eikä edes mitään tulevia tietoja, oli joku 2h vielä lentoon aikaa. Ihmettelin sitä virkailijalle, joka korjasi lippuuni jonkun ihan toisessa päässä olevan portin, jonne siinä sitten kiiruhtelin - vain havaitakseni saman uudelleen. Taas mentiin, nyt takaisin sinne mistä lähdinkin - ja oliko sillä portilla lähtöä? No ei todellakaan. Onneksi portti löytyi vahingossa aika läheltä (joku 6 numeroa eroa viimeisimpään, kymmenisen alkuperäiseen), ja olinkin paikalla noin tunti ennen lähtöä, vartti ennen koneeseen pääsyn alkamista.

Oli siinä pari kertaa ihmeissään, kun 6 tuntia ei meinannut riittää transittiin..

Jännin kenttä ehdottomasti on ollut Phom Penh, missä oleva yksityiskoneiden määrä ei mitenkään yllättänyt, mutta miten helkutissa se Qantasin Boeing 747-400 oli pystynyt laskeutumaan sinne ?!?! Yksi niistä kolmesta rakennuksesta kyseisessä maassa missä on rullaportaat :)

p.s. 30.3. KLM:än lennolla HKI-AMS oli joku vanhempi äijä siellä cabin crewissa. Tosi rento ja lupsakka tyyppi, ja hiton hyvä näyttelijä! Veti sellaisella lasten teatteri-tyylillä sen esityksen, ja koko kone taputti ja hurrasi näytöksen jälkeen :D
 
Viikon päästä listalle Sandefjord (Trondheim) ja Gardemoen (Oslo). Ensimmäinen matka euroalueen ulkopuolelle. :thumbs:

Matka ohi, joten lisätääs listalle...

Værnes/Trondheim, Norja. Keskikokoinen kenttä. Skandinaavinen, toimiva kenttä. Jatkoyhteydet Trondheimiin bussilla tai taksilla (500-700 NOK). Kauppoihin en kerinnyt.

Sandefjord/Oslo, Norja. Ei sijaitse Trondheimissa kuten yllä epähuomiossa kirjoitin, vaan on eräs Oslon kentistä ainakin Amadeus -matkajärjestelmän mukaan josta lippuni varasin. Paikalliskenttä ja kooltaan Tampere-Pirkkalaa jonkin verran isompi. Ei ollut ongelmia suunnistuksen tai matkatavaroiden kanssa - taas ihan perinteinen skandinaavinen hyvin toimiva kenttä. Se sijaitsee kuitenkin noin kahden tunnin junamatkan päässä Oslosta (220 NOK), joten on melkoisen liukuva käsite tällainen "lähikenttä". Junaan ei pääse lentokentällä, vaan ilmainen shuttle bus kuljettaa lähimmälle rautatieasemalle ja junasta voi ostaa lipun. Kaupat näytti aika vaatimattomilta, mutta en ehtinyt niissä käymään.

Gardemoen/Oslo, Norja. Oikein mukava kenttä. Rauhallinen, siisti ja selkeä - taitaa olla yleinen piirre kaikissa pohjoismaissa. Hyviä kauppoja ja ravintoloita. Paikalle pääsee junalla, bussilla tai taksilla (690 NOK Airport Taxi fixed price etukäteen sovittuna).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom