Kalju
Banned
- Ikä
- 46
Mitenkä noita laumanvartijakoiria muuten luovutetaan? En ole itse sellaista hankkimassa, mutta mielenkiinnosta kysyn. Luovutettaako kennelit niitä ihan kaikille, sen enempää taustoja tai asuinmahdollisuuksia tarkistamatta. Minulla ei ole lainkaan itse koiria vastaan ja varmasti ovat loistavia itse tarkoituksessaan, mutta jotenkin epäilyttää se, jos noita luovutetaan esim. kaupungissa taikka rivarissa asuvalle. Luulisi, että tuollainen koira tarvitsisi rutkasti tekemistä, että olisi tyytyväinen ja lisäksi osaavan kouluttajan.
Ongelmanahan näissä "tappajakoirissa" sun muissa suurissa koirissa ei ole ne pätevät kouluttajat, vaan ne saatanan tunarit, joille ei koiraa pitäisi luovuttaa ensinkään. Otsikoihinhan ei ikinä päädy ne tapaukset, joissa koiraa käytetään itse tarkoitukseen, vaan ne joissa ilmenee vakavaa häiriökäytöstä. Eli koira puree jotain lenkkeilijää tai vastaavaa. Mielestäni osavastuu näissä on koiran luovuttajalla. Hienon ja käyttökelpoisen koiran maine voi nopeasti pilaantua ja siitä kennelit saavat syyttää myös itseään.
Tämä ei ole hyökkäys ketään vastaan.
Ainakin minun tietämät kasvattajat ovat tarkkoja siinä kenelle myyvät, eivät myy kuin omakotitaloon ja muutenkin varmistavat että ostaja tietää mitä on hankkimassa. Todella usein kuulemma käy niin että kun ostajaehdokas näkee samaa rotua olevat aikuiset koirat niin hän ei sitten enää haluakkaan kyseistä rotua itselleen. Tämä siksi, että paperilla luettuna voi kuulostaa että pystyy laumanvartijan kasvattamaan mutta kun livenä näkee niin mieli muuttuu. On täysin ymmärrettävää että aikuiset koirat ovat todella epäluuloisia vierasta kohtaan kun on laumassa juuri syntyneitä pentuja ja siinä ostaja pääsee näkemään hiukan sitä asennetta joka pörröisen rauhallisen koiran sisältä löytyy.
Toki aina voi olla sellasia jotka harrastaa pentutehtailua ja myy kenelle vaan, mutta tämä ongelma on yleisempi pienten muotirotujen kanssa kuten chihuahua. Laumanvartijat ei oo onneks ainakaan vielä mitään muotirotuja eli harva niillä yrittää rikastua. pelkään tilannetta Myrsky elokuvan jälkeen http://www.myrskyelokuva.fi/ . Onneks elokuvassa tulee hyvin esiin se miten vaikea ja väärissäkäsissä vaarallinen koira kaukkari on.
Joo on vähän eriasia tuoda venäjältä chihuja ja muita vastaavia kun niistä saa 1500-2000 € /kpl rahaa ja paperittomistakin n. 1000 €. Laumanvartijoiden suhteen hinta on usein n. 1000 € ja markkinat ovat hyvin rajalliset kun taas Chihuja saadakseen porukka jonottaa.