Lastut, päivitykset ym. nopeat viritykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HarryG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 455
Niin.

Katselin tossa auto-foorumeilta, tietoa tollasista lastuvirityksistä ja kävin muutamien firmojen sivuillakin.

Mutta mitä mieltä jengi täällä on "lastuttamisesta"?

Itse päivitin 1.6:sen VW borani 1.8 T -malliin tällä viikolla. Hyppäys oli melkoinen jo muunkin tekniikan osalta.(kytkin, vaihteisto, alusta esim.)

Mietinkin, nyt kun noi päivitykset ja lastuttamiset on muotia, että kuinka riskittömiä ne on? Yritykset lupaavat jopa 50 hevosvoiman lisäystä, mutta mietityttää, että kestääkö turbo ynnä muut sälät tätä tehonlisäystä? (Ja en tiedä autojen tekniikasta tosiaan paljoakaan)

Entä vakuutukset? Kuulin, että tehtaan takuu katoaa heti uudesta autosta lastun laittamisesta? Mitä lastujen valmistajien takuut korvaa?

Kokemuksia? Vikoja?

Kysymyslistan voisi erästä toista forumia keveästi lainaten laittaa: (Jotta saisi ehkä jopa pientä galluppia aikaan):

1. Autosi (vuosimalli, merkki, malli ym.)

2. Virityksesi? tehonlisäys?

3. Onko ollut vikoja ja jos on mitä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
mitä olen yhdeltä autopalstalta lueskellut niin lastulla ei saa suurtaakaan hyötyä ainakaan VAPARISSA ellei konetta muuten ole jo viritetty. hintaahan noilla taitaa olla 400€ ja ylöspäin, joten nuo rahat laittaisin johonkin ihan muuhun viriin.
esim: tuohon mun vanhempaan mitsuun (gti) maksaisi 471 ja tehoa LUVATAAN n. 10 hevosta lisää.

turbo koneisiin taitaa sitten tuo lastu ilmeisesti vaikuttaa enemmän?

en minäkään näistä paljoa tiedä mutta tollasia olen lueskellut.
 
Zone-sarja -42%
Jep. Niin mäkin oon kuullut, että vapareihin noi lastut on ajan- ja rahanhukkaa...

Mutta jos esim. omaan autooni hepat lisääntyy lastulla n. 50hp, niin sen tuntee jo varmasti ajossa.

Kiinnostaisi vaan, että kuinka luotettavia ko. lastu-viritykset ovat? Vai laukeaako se kone noista?
 
Hyvinhän kone ja esim. vaihdelatikko kestää tuollaisen pienen tehonlisäyksen. Ainakin Saapin saa lastutettua ilman että takuu menee, täytyy tosin olla tietyn merkkinen softa kyseessä.
 
Jep. Niin mäkin oon kuullut, että vapareihin noi lastut on ajan- ja rahanhukkaa...

No ei aivan noinkaan. Jos vaparikoneen tehot on rajattu softalla niin voidaan tehoja saada lastulla ihan reilustikin lisää. Esim. Volvohan myy samaa 2.4 litraista vaparia 140hv ja 170hv versioina. Ohjelmaa lukuunottamatta nämä ymmärtääkseni ovat täysin sama kone. Lastulla tuosta (kuulemma) saa 180+ hv.
 
No ei aivan noinkaan. Jos vaparikoneen tehot on rajattu softalla niin voidaan tehoja saada lastulla ihan reilustikin lisää. Esim. Volvohan myy samaa 2.4 litraista vaparia 140hv ja 170hv versioina. Ohjelmaa lukuunottamatta nämä ymmärtääkseni ovat täysin sama kone. Lastulla tuosta (kuulemma) saa 180+ hv.

Hölmöä Volvolta...

Totta kai se sitten jo alkaa kannattamaan...

No mites, kannattaako lastuttaa vai teettättää se uusi softa? Jossain vaiheessa lastut oli kuulemma ei-niin-luotettavia, kuin se koko softan päivitys?
 
Volvolta fiksua, halvempaa tehdä samaa konetta mutta vain softasta rajata tehot kuin tehdä kokonaan uusi pienempi kone.

Ja sitten tohon vag 1.8T. Eli tuo konehan on tunnettu tuosta virityksen helppoudesta, tuo vakioturbo joka sinulla on siinä riittää tuonne 210 hepan tuntumaan. Eli autoon vain uusi softa niin hepat nousevat 150 --> +200 ja vääntö 210Nm tuonne 300Nm tuntumaan.

Suosittelen ostamaan valmiin softan, jos alkaisit vaihtamaan muitakin osia ja todella laittamaan autoa niin sitten tulisi ajankohtaiseksi teettää autolle oma softa. Lastulla ja softalla nyt voisi tarkoittaa samaa asiaa, joskus voidaan jokin piiri vaihtaa ECUun mutta nykyään monet päivitykset onnistuvat ihan kaapeleiden kautta.

Sinun kannattaa katella esim. REVOn lastuja, merkkejä on monia jotka noita tekevät, toiset lupaavat enemmän tehoa ja toiset vähemmän. Hinnat ovat kuitenkin melkein samat niin ainakin itse ottaisin tuon tehokkaimman vaihtoehdon.

Takuu lähtee moottorin ja voimansiirron osalta kun lastutat autosi. Lastuttaminen on laitonta ellet tee autoon tarvittavia muutoksia, ja siltikään et luultavasti saisi sitä lailliseksi.

Jotkut lastuvalmistajat lupaavat jonkinlaisen takuun voimansiirrolle mutta niihin en ole perehtynyt, luultavasti melko huuhaata ovat.

Autosi kyllä kestää tuon lastutuksen tuoman rasituksen jos ajat järkevästi. Auton saa vakiotehoillakin rikki jos vain tahtoo.

Tässä on vastaukset valmiina galluppiisi, kaikki vastaukset koskevat tuota samaa 1.8T konetta joka sinulla on http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=35761

REVOn lastulla tulisi autosta ulos hieman tämän näköisiä käppyröitä
getImage.asp
getImage.asp


Huomattavin ero tuossa tulee tuon keskialueen väännön kanssa joka tuntuu siellä persuksessa..
 
Jooh... tohon forumiinhan mä viittasin epäsuorasti... :)

Eli niinkuin meinasinkin... kannattaa ainakin odottaa se liikkeen takuu (1 vuosi/15000km) umpeen, ennenkuin alkaa mitään säätämään.

Hmmm... vai laittomia? Eiks se tehonlisäys mee jotenkin %-osuuksina alkuperäisinä... Ja sit pitää vaihtaa jarruja järeämpiin yms?

Kyllähän toi kutkuttaa, toi lastu... Antaa pirulle pikkusormen ja se vie sun lompakkos, vai miten se nyt menikään? :)

Luulen, että sit, kun saan ton lastun kehiin, niin 200hp ja 300Nm alkaa etuvedolle riittämään muutenkin...
 
eikö se teholisä % mee niin että teho saa lisääntyä ?prosenttia jos samasta autosta on tehokkaampi malli jolla on suomeen tyyppihyväksyntä ja on samalta vuodelta?

eli esim: jos sulla on mitsu lancer -95 1.6koneella niin tuossa on vertailukohtana sitten -95 1.8 gti, mutta jos sulla taas on -95 1.8 gti niin tuohon ei saa tehoa lisätä koska tuo on sen mallin tehokkain auto tuolta vuodelta (toki evo3 on olemassa mutta sillähän ei oo suomeen tyyppihyväksyntää)

jotenkin noin tai ainakin osittain tonneppäin se taitaa mennä? vai oonko nyt taas muistanut lukemani väärin? :)
 
eli esim: jos sulla on mitsu lancer -95 1.6koneella niin tuossa on vertailukohtana sitten -95 1.8 gti, mutta jos sulla taas on -95 1.8 gti niin tuohon ei saa tehoa lisätä koska tuo on sen mallin tehokkain auto tuolta vuodelta
Ei ihan näin. teho saa lisääntyä vertailumallin tehokkaimman version +20% verran. Eli tota tehokkaintakin saa laittaa vielä 20% tehokkaammaksi. Tietysti ajoneuvon pitää silloin vastata alustaltaan ja jarruiltaan ko. vertailumallia.

Edit: Eikä noi tehorajat mitään meinaa. Ihan turhanpäiväistä höpötystä. Dynosta saa otettua katsastusta varten sellaisen lapun kuin haluaa ja sen jälkeen ruuvataan "vähän" lisää esim. ahtopaineita. Hups. Tehoja onkin 200hp enemmän kuin lapulla, eikä ketään kiinnosta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noh..omakohtainen kokemus omasta autosta =)). Saab 9-3 vm 99, 2.2TID. vakiona 120 heppa ja jotain 200Newtonia vääntöä. Käytin Saban Oulussa http://www.powerflash.fi/ Firmassa. Homma kesti jotain 15 minuuttia, ajettin uus softa koneeseen. Nyt tehoa +150hp,+350 Newtonia vääntöä (dynossa mitattu , ei Esson baarin kehuskelu tehoja). Enempikin heppoja ois saanu koneesta irti. Tyyppi meinas ettei kannata ottaa 160heppaa 200tuhatta ajetusta DiselSaabista. Sitte kokemuksia..kulutus tipahti noin 0,5-1litra 100 kilsaa kohdin. Yleensä kulutus on siinä 6.5 litran luokkaa kun ajaa kaasua säästämättä, kaupunki ajoa. Kerran kokeilin ajaa todella nuukasti ja rajoitusten mukaan vaihtelevaa matkaa 45km niin keskikultus oli 4.8litraa, mutta siihen ei pääse kuin TODELlA nätillä ajolla. Yleensä matka ajo sadalla kilometrillä n.5.6-6 litraa. Sitte suoritus kyvystä..tänään kokeiltiin niin ei pärjänny kiihdytyksessä kaverin bensa 2.2sport karvaani opel vectra vm2001 ja pitäs olla se 150 heppaa...Mutta eniten teki vaikutus vääntöön. Nyt voi huoletta polkaista 60 vauhdista 4 vaihteella kaasun pohjaan pykältelemättä pienempää, kiihtyvyyttä riittää kohtalaisen hyvin 120km/h asti ..jos kiinostaa niin tässäpä video pätkä vedätyksestä 4 vaihteella 60ylöspäin, kestää jonku aikaa ladata...http://www.kotinet.com/ellu.pekka/60-120.MOV Tosin huipputeho saavutetaan jo pikkasen päälle 2000kierroksen ja huomattavasti paremman kiihtyvyyden sais kun pykältäs 5 päälle ennen satasta. Otin ton videon pätkän saab foorumia varten jossa keskusteltiin 4.vaihteella kiihdyttämistä ohitustilanteessa. Omasta mielestäni kulkee kohtuu hyvin Diseliksi, ja kun on viritysaste vielä semmonen ettei kestävyyden kanssa pitäs tulla ongelmia
 
Noh..omakohtainen kokemus omasta autosta =)). Saab 9-3 vm 99, 2.2TID. vakiona 120 heppa ja jotain 200Newtonia vääntöä. Käytin Saban Oulussa http://www.powerflash.fi/ Firmassa. Homma kesti jotain 15 minuuttia, ajettin uus softa koneeseen. Nyt tehoa +150hp,+350 Newtonia vääntöä (dynossa mitattu , ei Esson baarin kehuskelu tehoja). Enempikin heppoja ois saanu koneesta irti. Tyyppi meinas ettei kannata ottaa 160heppaa 200tuhatta ajetusta DiselSaabista. Sitte kokemuksia..kulutus tipahti noin 0,5-1litra 100 kilsaa kohdin. Yleensä kulutus on siinä 6.5 litran luokkaa kun ajaa kaasua säästämättä, kaupunki ajoa. Kerran kokeilin ajaa todella nuukasti ja rajoitusten mukaan vaihtelevaa matkaa 45km niin keskikultus oli 4.8litraa, mutta siihen ei pääse kuin TODELlA nätillä ajolla. Yleensä matka ajo sadalla kilometrillä n.5.6-6 litraa. Sitte suoritus kyvystä..tänään kokeiltiin niin ei pärjänny kiihdytyksessä kaverin bensa 2.2sport karvaani opel vectra vm2001 ja pitäs olla se 150 heppaa...Mutta eniten teki vaikutus vääntöön. Nyt voi huoletta polkaista 60 vauhdista 4 vaihteella kaasun pohjaan pykältelemättä pienempää, kiihtyvyyttä riittää kohtalaisen hyvin 120km/h asti ..jos kiinostaa niin tässäpä video pätkä vedätyksestä 4 vaihteella 60ylöspäin, kestää jonku aikaa ladata...http://www.kotinet.com/ellu.pekka/60-120.MOV Tosin huipputeho saavutetaan jo pikkasen päälle 2000kierroksen ja huomattavasti paremman kiihtyvyyden sais kun pykältäs 5 päälle ennen satasta. Otin ton videon pätkän saab foorumia varten jossa keskusteltiin 4.vaihteella kiihdyttämistä ohitustilanteessa. Omasta mielestäni kulkee kohtuu hyvin Diseliksi, ja kun on viritysaste vielä semmonen ettei kestävyyden kanssa pitäs tulla ongelmia

Jep. Kyllähän toi kestävyys ja taloudellisuus on noissa virityksissäkin keskeisessä osassa... Koska mitään projektia ei ole tarkoitus autosta väsätä, vaan kyse on hyödykkeestä.

Dieseliä itsekin mietin ensiksi, juuri noiden kulutusten takia, mutta kuitenkin vanhoillisena miehenä päädyin unelmaani, jota sattui edustamaan bensa-auto. Kyllä se esinahka aina kuitenkin taakse liikkuu, kun kierrokset nousee yli kahden tonnin... :D ;)

Vääntöhän dieseleissä on etuna... Varsinkin matka-ajossa... Ei tosiaan tarvi pykällellä.

Otin ton sun videon... Kesti 2 sekuntia, joten ei kovin hidas... Tosin en voi sitä tällä työkoneella katsoa, kun eihän tässä ole mitään asennettuna... Katson sit himassa.
 
Nyt olen suunnilleen 4 tuntia selaillut nettiä enkä millään löydä omaan autooni lastua :curs:

Sattuisiko joku tietämään mistä saan lastun omaan Honda preludeen vm.93 2.3i?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.:worship:
 
Nyt olen suunnilleen 4 tuntia selaillut nettiä enkä millään löydä omaan autooni lastua :curs:

Sattuisiko joku tietämään mistä saan lastun omaan Honda preludeen vm.93 2.3i?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.:worship:

taittuuko saksan kieli? http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/Honda/

Varmaan siksi löytyy heikosti, koska yleensäkin vapareiden chippaaminen on melko kyseenalaista teho-/hintasuhteeltaan. Turbo-autot ovat sitten aivan toinen lukunsa.
 
taittuuko saksan kieli? http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/Honda/

Varmaan siksi löytyy heikosti, koska yleensäkin vapareiden chippaaminen on melko kyseenalaista teho-/hintasuhteeltaan. Turbo-autot ovat sitten aivan toinen lukunsa.


Jos tosiaan tulisi tuon +14hv 18Newtonia niin kyllä siitä voisi tuon maksaakin :)

Mutta jos tuon kanssa tulee jotain ongelmia niin on se ikävä selvitellä asioita Guntherin kanssa. Ja sitten pahimmassa tapauksessa auto hajalla ja rahat mennyt täysin hukkaan.
 
Tutuilla on vaikka mitä vehkeitä lastutettuna: passat 1.8t, 530d biimeri, volkkarin 1.9 diiseleitä, mb E270cdi...

Omat kokemukset mb C 200cdi vm 00:
vakio hepat 102 nyt reilu 150
vakio vääntö 235 nyt yli 350nm

Autolla oli ajettu 100 tkm kun lastu laitettiin, nyt tuli 300 tkm täyteen. Kulutus ei ainakaan kasvanut ja ongelmia ei ole ollut. Ero on entiseen ihan törkeen suuri. Näkeehän sen numeroistakin, että 50%(!!) lisää voimaa. Toisaalta autossa on samat osat ja loota kuin tehokkaammissakin malleissa ja se meinaa tosi paljon se. Malliston tehokkaimman virittäminen on aina riskaabelia. Laatikkohan rikotaan just ajamalla ylämäessä raskaalla lastilla kaasupohjassa matalilla kiekoilla... vääntö rikkoo paikat. Mutta on se vaan valtava se ero entiseen. huiput ja kiihtyvyys ihan eritasolla, mutta just joku peräkärryn vetäminen tai ohittaminen helpottuneet niin hitosti... Ei tarvii vaihtaa nelosta, jos ei tahdo pelleillä.
 
Tutuilla on vaikka mitä vehkeitä lastutettuna: passat 1.8t, 530d biimeri, volkkarin 1.9 diiseleitä, mb E270cdi...

Omat kokemukset mb C 200cdi vm 00:
vakio hepat 102 nyt reilu 150
vakio vääntö 235 nyt yli 350nm

Autolla oli ajettu 100 tkm kun lastu laitettiin, nyt tuli 300 tkm täyteen. Kulutus ei ainakaan kasvanut ja ongelmia ei ole ollut. Ero on entiseen ihan törkeen suuri. Näkeehän sen numeroistakin, että 50%(!!) lisää voimaa. Toisaalta autossa on samat osat ja loota kuin tehokkaammissakin malleissa ja se meinaa tosi paljon se. Malliston tehokkaimman virittäminen on aina riskaabelia. Laatikkohan rikotaan just ajamalla ylämäessä raskaalla lastilla kaasupohjassa matalilla kiekoilla... vääntö rikkoo paikat. Mutta on se vaan valtava se ero entiseen. huiput ja kiihtyvyys ihan eritasolla, mutta just joku peräkärryn vetäminen tai ohittaminen helpottuneet niin hitosti... Ei tarvii vaihtaa nelosta, jos ei tahdo pelleillä.


Mulla on samanlainen auto ja melko vastaavalla tavalla viritetty ja kyllä siinä tosiaan vakioon on melkoinen ero. Saman olen huomannut itse, että kulutus ei lisäänny eikä siitä ole muutakaan haittaa. Esim. katsastuksessa ei mitään ongelmia päästöjen kanssa jne.
Vaihtamiseen en niin ole kiinnittänyt huomiota,kun oma on automaatti, mutta ei se varmaan niin helposti pienempää ylämäkeen vaihda kuin vakiona.
 
Tutuilla on vaikka mitä vehkeitä lastutettuna: passat 1.8t, 530d biimeri, volkkarin 1.9 diiseleitä, mb E270cdi...

Omat kokemukset mb C 200cdi vm 00:
vakio hepat 102 nyt reilu 150
vakio vääntö 235 nyt yli 350nm

Autolla oli ajettu 100 tkm kun lastu laitettiin, nyt tuli 300 tkm täyteen. Kulutus ei ainakaan kasvanut ja ongelmia ei ole ollut. Ero on entiseen ihan törkeen suuri. Näkeehän sen numeroistakin, että 50%(!!) lisää voimaa. Toisaalta autossa on samat osat ja loota kuin tehokkaammissakin malleissa ja se meinaa tosi paljon se. Malliston tehokkaimman virittäminen on aina riskaabelia. Laatikkohan rikotaan just ajamalla ylämäessä raskaalla lastilla kaasupohjassa matalilla kiekoilla... vääntö rikkoo paikat. Mutta on se vaan valtava se ero entiseen. huiput ja kiihtyvyys ihan eritasolla, mutta just joku peräkärryn vetäminen tai ohittaminen helpottuneet niin hitosti... Ei tarvii vaihtaa nelosta, jos ei tahdo pelleillä.

Hmmm... Mitenkäs ne huiput kasvaa, jos välitykset pysyy samana?
 
Hmmm... Mitenkäs ne huiput kasvaa, jos välitykset pysyy samana?

Omalla autolla ainakin olen huomannut sen, että ennen viritystä kun ajoi moottoritiellä niin kierrokset oli 130km/h vauhdissa n. 3300rpm, virityksen jälkeen tippuivat aika tasan 3000rpm, eli ehkä se vähän huippuihinkin vaikuttaa. Ei tosin merkittävästi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom