Lastuttaminen, chippaaminen ja tehoboksittaminen on hankalaa puuhaa. Merkkejä ja malleja on vaikka kuinka monta. Kaikki lupailevat about samanlaisia teholisiä. Toiset antavat takuuta, toiset sanovat että pitäisi kestää mutta eivät takaa mitään. Sitten on se hintahaitari! 500-1000e väliin mahtuu kaikenlaista virveliä. Toiset tarjoaa 700e uutta ECUa ja dynometriä, toiset vain jonkun no-name-tehoboksin.
Moni sanoo että auto kestää, ei ole ollut mitään ongelmia, vaan onko näin? Meneekö takuu? Toiset sanoo että ei toiset että menee...Vaan kuinka moni on oikeasti rikkonut jotain autostaan ja joutunut tappelemaan maahantuojan kanssa? Monesti tuntuu että lastuttaminen on yhtä kuin joulupukki; moni puhuu mutta harva on nähnyt.
Itsellä on V70 D5 ja kyllä kieltämättä olen katsellut lastusivuja. Noihin turbodieseleihin on muutenkin melkein ylitarjontaa noista virilaitteista. 163hp on vakiona ja mainosten mukaan 190hp pitäisi päästä. Hieman noissa dieseleissä pelottaa vaihteiston ja kytkimen puolesta. Bensakonehan ei mitään väännä, vaan kun noissa naftoissa mennään nopeasti sinne 400Nm yli...Käsittääkseni tästä syystä D5 automaatteja ei mielellään viritetä, oma on kuitenkin "onneksi" manuaali.
Hyviä pajoja on kuitenkin muutamia Suomessa. Pitäisi vain löytää ne. Jokainen rasvarihan myy noita virejä, vaan tajuavatkohan he oikeasti mitään niistä. Sanovat että joojoo kestää kestää hyvä on, mutta eipä nuo lupaukset mitään maksa. Jos jotain hajoaa niin sanotaan oho ja voivoi. Luultavasti kestää, vaan pitää sitä kuitenkin ymmärtää, että jokin syy siihen on miksei noissa autoissa ole vakiona noita tehoja.