Lastut, päivitykset ym. nopeat viritykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HarryG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omalla autolla ainakin olen huomannut sen, että ennen viritystä kun ajoi moottoritiellä niin kierrokset oli 130km/h vauhdissa n. 3300rpm, virityksen jälkeen tippuivat aika tasan 3000rpm, eli ehkä se vähän huippuihinkin vaikuttaa. Ei tosin merkittävästi.

En tiennyt että noinkin voi vaikuttaa.. mutta kyllähän sen vaikutuksen huomaa suurimmalla vaihteella. Vai kuinka monen auto jaksaa vääntää rajoittimelle isoimmalla vaihteella vakiona?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En tiennyt että noinkin voi vaikuttaa.. mutta kyllähän sen vaikutuksen huomaa suurimmalla vaihteella. Vai kuinka monen auto jaksaa vääntää rajoittimelle isoimmalla vaihteella vakiona?

Yllätys tuo oli itsellekin, mutta päättelin sen niin, että kun vääntö ja teho on kasvanut, niin koneesta ei tartte ottaa yhtä paljon kierroksia saman vauhdin aikaan saamiseksi... tai sitten olen kuvitellut koko homman ;)

Tuo mitä sanoit isoimmasta vaihteesta, on kyllä aivan totta.
 
Zone-sarja -42%
Lastuttaminen, chippaaminen ja tehoboksittaminen on hankalaa puuhaa. Merkkejä ja malleja on vaikka kuinka monta. Kaikki lupailevat about samanlaisia teholisiä. Toiset antavat takuuta, toiset sanovat että pitäisi kestää mutta eivät takaa mitään. Sitten on se hintahaitari! 500-1000e väliin mahtuu kaikenlaista virveliä. Toiset tarjoaa 700e uutta ECUa ja dynometriä, toiset vain jonkun no-name-tehoboksin.

Moni sanoo että auto kestää, ei ole ollut mitään ongelmia, vaan onko näin? Meneekö takuu? Toiset sanoo että ei toiset että menee...Vaan kuinka moni on oikeasti rikkonut jotain autostaan ja joutunut tappelemaan maahantuojan kanssa? Monesti tuntuu että lastuttaminen on yhtä kuin joulupukki; moni puhuu mutta harva on nähnyt.

Itsellä on V70 D5 ja kyllä kieltämättä olen katsellut lastusivuja. Noihin turbodieseleihin on muutenkin melkein ylitarjontaa noista virilaitteista. 163hp on vakiona ja mainosten mukaan 190hp pitäisi päästä. Hieman noissa dieseleissä pelottaa vaihteiston ja kytkimen puolesta. Bensakonehan ei mitään väännä, vaan kun noissa naftoissa mennään nopeasti sinne 400Nm yli...Käsittääkseni tästä syystä D5 automaatteja ei mielellään viritetä, oma on kuitenkin "onneksi" manuaali.

Hyviä pajoja on kuitenkin muutamia Suomessa. Pitäisi vain löytää ne. Jokainen rasvarihan myy noita virejä, vaan tajuavatkohan he oikeasti mitään niistä. Sanovat että joojoo kestää kestää hyvä on, mutta eipä nuo lupaukset mitään maksa. Jos jotain hajoaa niin sanotaan oho ja voivoi. Luultavasti kestää, vaan pitää sitä kuitenkin ymmärtää, että jokin syy siihen on miksei noissa autoissa ole vakiona noita tehoja.
 
Omalla autolla ainakin olen huomannut sen, että ennen viritystä kun ajoi moottoritiellä niin kierrokset oli 130km/h vauhdissa n. 3300rpm, virityksen jälkeen tippuivat aika tasan 3000rpm, eli ehkä se vähän huippuihinkin vaikuttaa. Ei tosin merkittävästi.

Virityksen jälkeen sun nopeusmittari on mennyt rikki :hyper: Renkaat pyörii sitä nopeutta mitä moottorikin, vaihteiston välityksellä tietenkin. Samoilla kierroksilla tulee siis aina sama vauhti, ellei sitten renkaat ole vaihtaneet kokoaan.

Ilmankos sitä tehoa tuntuukin tulevan lisää. Ennen meni 0-100 11s ja nyt 8s :D Tosin mittauksen lopussa auton oikea nopeus on vasta 80km/h :hyper:

edit taas: niin paitsi jos sulla on multironic tai CVT vaihteisto. Nehän ovat portaattomia, joten kierrokset ja nopeus eivät mene käsi kädessä. Tällöin isommilla väännöillä saadaan sama nopeus pienemmillä kierroksilla.
 
Lastuttaminen, chippaaminen ja tehoboksittaminen on hankalaa puuhaa. Merkkejä ja malleja on vaikka kuinka monta. Kaikki lupailevat about samanlaisia teholisiä. Toiset antavat takuuta, toiset sanovat että pitäisi kestää mutta eivät takaa mitään. Sitten on se hintahaitari! 500-1000e väliin mahtuu kaikenlaista virveliä. Toiset tarjoaa 700e uutta ECUa ja dynometriä, toiset vain jonkun no-name-tehoboksin.

Moni sanoo että auto kestää, ei ole ollut mitään ongelmia, vaan onko näin? Meneekö takuu? Toiset sanoo että ei toiset että menee...Vaan kuinka moni on oikeasti rikkonut jotain autostaan ja joutunut tappelemaan maahantuojan kanssa? Monesti tuntuu että lastuttaminen on yhtä kuin joulupukki; moni puhuu mutta harva on nähnyt.

Itsellä on V70 D5 ja kyllä kieltämättä olen katsellut lastusivuja. Noihin turbodieseleihin on muutenkin melkein ylitarjontaa noista virilaitteista. 163hp on vakiona ja mainosten mukaan 190hp pitäisi päästä. Hieman noissa dieseleissä pelottaa vaihteiston ja kytkimen puolesta. Bensakonehan ei mitään väännä, vaan kun noissa naftoissa mennään nopeasti sinne 400Nm yli...Käsittääkseni tästä syystä D5 automaatteja ei mielellään viritetä, oma on kuitenkin "onneksi" manuaali.

Hyviä pajoja on kuitenkin muutamia Suomessa. Pitäisi vain löytää ne. Jokainen rasvarihan myy noita virejä, vaan tajuavatkohan he oikeasti mitään niistä. Sanovat että joojoo kestää kestää hyvä on, mutta eipä nuo lupaukset mitään maksa. Jos jotain hajoaa niin sanotaan oho ja voivoi. Luultavasti kestää, vaan pitää sitä kuitenkin ymmärtää, että jokin syy siihen on miksei noissa autoissa ole vakiona noita tehoja.

Takuu menee jos uuteen autoon lastun laittaa, eli itse en lastuttaisi takuun voimassa ollessa.

Esim. oman auton kohdalla on niin, että kun itsellä on tuo 200CDI, niin siinä on täsmälleen samat osat kuin 220CDI:ssä, pienemmät tehot on tuotettu ainoastaan softalla. Eli tuollaisissa tapauksissa lastuttaminen on ihan turvallista, kunhan pitää siinä maltin mukana.

Mutta jos sinulla on jo valmiiksi malliston tehokkain auto, niin silloin kannattaa kyllä jo miettiä muutakin osan vaihtoa, jos tehoja aikoo kasvattaa.
 
Virityksen jälkeen sun nopeusmittari on mennyt rikki :hyper: Renkaat pyörii sitä nopeutta mitä moottorikin, vaihteiston välityksellä tietenkin. Samoilla kierroksilla tulee siis aina sama vauhti, ellei sitten renkaat ole vaihtaneet kokoaan.

Ilmankos sitä tehoa tuntuukin tulevan lisää. Ennen meni 0-100 11s ja nyt 8s :D Tosin mittauksen lopussa auton oikea nopeus on vasta 80km/h :hyper:

Renkaat muuten vaihtoi kokoa samaan aikaan... nyt on aika tyhmä olo :D :david:
 
Jos jotakuta kiinnostaa MB 200CDI:n tehojen kasvattaminen muutenkin kuin lastuttamalla (vai laitetaanko siihen vain uusi softa...), niin mersuforumilla on aiheesta paljon tietoa. Yli 200 heppaa on nimimerkki tuikku omastaan ottanut eikä mitään ole vielä hajonnut, ajoa kuitenkin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä takana.
 
Jos jotakuta kiinnostaa MB 200CDI:n tehojen kasvattaminen muutenkin kuin lastuttamalla (vai laitetaanko siihen vain uusi softa...), niin mersuforumilla on aiheesta paljon tietoa. Yli 200 heppaa on nimimerkki tuikku omastaan ottanut eikä mitään ole vielä hajonnut, ajoa kuitenkin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä takana.

Mun yksi hyvä kaveri on eräs mersuforumin admineista ja ottanut omasta autostaan "ihan mukavasti tehoa", mutta ei siitä sen enempää ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikä takuut automaattisesti raukea lastuttamisen yhteydessä, esimerkkeinä esim. ABT Audilla ja Hircsh Saabilla. Taisipa Mersullekkin olla vastaava.

Mutta kyllä lastusta on hyötyä. Entisessä kärryssä (200sx s14a) oli vakiosoftalla ja putkisto vaihdettuna 259hv/310Nm 1bar ahdoilla. Myöhemmin lähes vastaavilla vireillä (vapaavirtaussuodatin lisättynä), mutta autoklubilaisen tekemällä softalla 272hv/350Nm lähes vakioilla 0.8bar ahdoilla. Eli 0.2bar vähemmän ahtoja, mutta 23hv/40Nm enemmän tehoa. Ei mikään huono parannus ihan kestävyydenkään kannalta.

Luonnollisesti samoja 1bar ahtoja käyttäen erot tehoissa olivatkin lastuttoman ja lastullisen välissä ~40hv/90Nm. Kun tuohon lisätään, että lastun hinta asennuksineen autoklubin sisällä on lähinnä nimellinen, niin "bang for buck" -suhden on melkoisen kohdallaan.
 
Mutta miten?

Ja sitäkin tärkeämpi kysymys: mitä sitten? Missään et pääse yli kahtasataa ajamaan. Ja 99% autoista alustaa ei ole tehty yli 150-170 nopeuksiin. Kokeilin omalla autolla tuossa viikko sitten ajaa lujaa, sain jotain 160-170 mittariin, vääntöä olisi ollut vielä reippaasti suurempiinkin nopeuksiin, mutta ohjaus alkaa hakemaan jo tosi pahasti, ja pienetkin töyssyt Suomen tunnetusti hyvälaatuisissa asfalteissa pomputtivat autoa kovasti. Ei ollut enää kivaa. Eikä laillistakaan :nolo:

Tehoa kaipaa kun ohittaa 80->120km/h, sekä motariliittymissä satunnaisesti. Valoista ei kukaan lähdeä nollasta sataan (poikkeuksena lippispää-type-R:t jotka luulevat saavansa pilua muoviosien lennellessä asfalttiin). Lastun lisäksi olisi jees jos saisi omaan autoon 6. vaihteen jolla matka sujuisi 140km/h nopeudella kierrosten ollessa 2000 pinnassa :thumbs:
 
Niinhän noi näyttäis lupailevan... Mullakin huiput pitäs nousta hurjista 216 km/h -> 235 km/h...

Mutta miten?

Tämä nyt on puoliksi mutuilua mutta eikös tuo selity sillä että kun moottorissa on enemmän tehoa, lisääntyy myös kierrosten määrä suurimmalla vaihteella --> lisää huippunopeutta.
 
Mun yksi hyvä kaveri on eräs mersuforumin admineista ja ottanut omasta autostaan "ihan mukavasti tehoa", mutta ei siitä sen enempää ;)

Joo, on tullut seurattua diisselimersujen virittelyä alusta asti. Onhan ne kivoja! Alle 12s menty vartilla 300 dieselillä ja 200 loppunopeutta. Hatut pois poijaat!
 
Joo, on tullut seurattua diisselimersujen virittelyä alusta asti. Onhan ne kivoja! Alle 12s menty vartilla 300 dieselillä ja 200 loppunopeutta. Hatut pois poijaat!

On siellä juu kovia pelejä. Ja tuon kaverin auton (autojen) rakentelua on päässyt seuraamaan läheltä jo muutaman vuoden. Vaikka en itse niistä niin paljon tiedäkään, niin on se ihan mielenkiintoista katsella mitä sellaiset kaverit tekevät, jotka asian osaavat. Se mun kaveri on nimimerkillä Mauri H, varmaan tiedät ketä on kyseessä ;)
 
kodari76 sanoi:
Ja sitäkin tärkeämpi kysymys: mitä sitten? Missään et pääse yli kahtasataa ajamaan. Ja 99% autoista alustaa ei ole tehty yli 150-170 nopeuksiin. Kokeilin omalla autolla tuossa viikko sitten ajaa lujaa, sain jotain 160-170 mittariin, vääntöä olisi ollut vielä reippaasti suurempiinkin nopeuksiin, mutta ohjaus alkaa hakemaan jo tosi pahasti, ja pienetkin töyssyt Suomen tunnetusti hyvälaatuisissa asfalteissa pomputtivat autoa kovasti. Ei ollut enää kivaa. Eikä laillistakaan :nolo:

Tehoa kaipaa kun ohittaa 80->120km/h, sekä motariliittymissä satunnaisesti. Valoista ei kukaan lähdeä nollasta sataan (poikkeuksena lippispää-type-R:t jotka luulevat saavansa pilua muoviosien lennellessä asfalttiin). Lastun lisäksi olisi jees jos saisi omaan autoon 6. vaihteen jolla matka sujuisi 140km/h nopeudella kierrosten ollessa 2000 pinnassa :thumbs:

Ahahahahaaa, tälle vois antaa melkein vuoden "puhun paljon enkä siltikään tiedä mitään mistään mistä puhun" -palkinnon. Tossa pilluasiassakin olet väärässä, ainakin omalla typerälläni olin jatkuvasti korvia myöten toosassa, onneks auto vaihtuu nyt ettei tartte sentään ihan koko ajan panna. Rock on! Ei oo muitten vika jos olet muodostanut itsellesi kuvan sporttisten autojen suorituskyvystä tai ajettavuudesta V70 D5 diisselivolvosi avulla. Nuo kyseiset autot tunnetaan yleisesti myös mainioina peleinä kuljettamaan 5 matkustajaa. :D

Nimim: "Se lippispää älähtää mihin muoviosa kalahtaa." ;)
 
Ja sitäkin tärkeämpi kysymys: mitä sitten? Missään et pääse yli kahtasataa ajamaan. Ja 99% autoista alustaa ei ole tehty yli 150-170 nopeuksiin. Kokeilin omalla autolla tuossa viikko sitten ajaa lujaa, sain jotain 160-170 mittariin, vääntöä olisi ollut vielä reippaasti suurempiinkin nopeuksiin, mutta ohjaus alkaa hakemaan jo tosi pahasti, ja pienetkin töyssyt Suomen tunnetusti hyvälaatuisissa asfalteissa pomputtivat autoa kovasti. Ei ollut enää kivaa. Eikä laillistakaan :nolo:

Tehoa kaipaa kun ohittaa 80->120km/h, sekä motariliittymissä satunnaisesti. Valoista ei kukaan lähdeä nollasta sataan (poikkeuksena lippispää-type-R:t jotka luulevat saavansa pilua muoviosien lennellessä asfalttiin). Lastun lisäksi olisi jees jos saisi omaan autoon 6. vaihteen jolla matka sujuisi 140km/h nopeudella kierrosten ollessa 2000 pinnassa :thumbs:

Kyllä mä tonne 180 yli pääsin ihan ilman mitään kolinoita tai ohjauksen "hakuja"...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom