Laskuvarjojääkäriksi 2015

Vähän turhan aikasin kirjottelen, mutta olis mukava tietää, että onko mun lisäksi muita 96-syntyneitä hakemassa laskuvarjojääkäriksi vuodelle 2015. :D
Toiseksi ois mukava tietää, että miten treenailut menny, tai ootteko vielä edes alottanut treenaamaan vielä tonne. Ite alotin säännöllisen juoksemisen jo tossa viime syksynä ja cooperikin on noussut syksyn tuloksesta, 2600, suunnilleen tonne 2700-2800. Tällä hetkelle tulee tehtyä hiihtolenkkiä 2-4 kertaa viikossa vähän keleistä riippuen ja tälle talvelle on tullut hiihdettyä n. 100 km (aivan liian vähän). Ainoana ongelmana tällä hetkellä on iskiaisvaiva, joka aina sillon tällön vaivaa. Salilla treenaan viidesti viikossa bodausohjelmalla ja olenkin juuri vaihtamassa treenausohjelmaan hieman erilaiseksi (tarkalleen ei vielä tietoa minkälaiseksi), mutta testien lihaskunto-osuudet kyllä ovat nyt jo tosi hyvin hanskassa. Paino on tällä hetkellä n. 95 ja pituutta 185. Ylpeänä voin onneksi todeta, että paino johtuu suurimmaksi osaksi lihaksista eikä suinkaan läskistä, mutta silti painoakin olisi tarkoitus hieman pudottaa. Tarkoituksena nyt peruskunnon vahvistaminen hiihdolla ja myöhemmin keväällä erilaisia juoksutreenejä ja kesällä myös mukaan uinti.
Vielä haluaisin nyt tammikuussa testeissä käyneyltä kysellä, että miten meni ja antakaa joitain vinkkejä niihin testeihin ;)
Hyviä treenejä kaikille! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Salia vähemmän ja aerobista enemmän. Kiloja pois. Turha kantaa mitään ylimääräistä! Jos olo tuntuu liian kevyeltä, niin rinkka hoitaa homman. ;)

Oot ainakin ajoissa, hyvä homma! :thumbs:

Testeistä ja niihin valmistautumista.

Vähän turhan aikasin kirjottelen, mutta olis mukava tietää, että onko mun lisäksi muita 96-syntyneitä hakemassa laskuvarjojääkäriksi vuodelle 2015. :D
Toiseksi ois mukava tietää, että miten treenailut menny, tai ootteko vielä edes alottanut treenaamaan vielä tonne. Ite alotin säännöllisen juoksemisen jo tossa viime syksynä ja cooperikin on noussut syksyn tuloksesta, 2600, suunnilleen tonne 2700-2800. Tällä hetkelle tulee tehtyä hiihtolenkkiä 2-4 kertaa viikossa vähän keleistä riippuen ja tälle talvelle on tullut hiihdettyä n. 100 km (aivan liian vähän). Ainoana ongelmana tällä hetkellä on iskiaisvaiva, joka aina sillon tällön vaivaa. Salilla treenaan viidesti viikossa bodausohjelmalla ja olenkin juuri vaihtamassa treenausohjelmaan hieman erilaiseksi (tarkalleen ei vielä tietoa minkälaiseksi), mutta testien lihaskunto-osuudet kyllä ovat nyt jo tosi hyvin hanskassa. Paino on tällä hetkellä n. 95 ja pituutta 185. Ylpeänä voin onneksi todeta, että paino johtuu suurimmaksi osaksi lihaksista eikä suinkaan läskistä, mutta silti painoakin olisi tarkoitus hieman pudottaa. Tarkoituksena nyt peruskunnon vahvistaminen hiihdolla ja myöhemmin keväällä erilaisia juoksutreenejä ja kesällä myös mukaan uinti.
Vielä haluaisin nyt tammikuussa testeissä käyneyltä kysellä, että miten meni ja antakaa joitain vinkkejä niihin testeihin ;)
Hyviä treenejä kaikille! :)

Morjes! Hyvä valinta hakea tonne Uttiin. Itse olin nyt tammikuussa, eli 23.-24.1.2014 valintakokeissa. Omalta osaltani ne menivät ihan hyvin, sain joko 37 tai 38 pistettä fyysisestä osuudesta. Nyt siis olen siinä vaiheessa, että odottelen vaan tietoa siitä, pääsinkö sisään vaiko en. :E Kuumottaa, ja paljon!

Oot tosi ajoissa treenamisen kanssa, hyvä juttu! Itse treenasin "vain" 4 kuukautta ennen testejä, tosin alla oli jo suhteellisen hyvä peruskunto joka oli tullut jalkapallon pitkäaikaisesta harrastamisesta. Jotain käytännön vinkkejä silti sulle:
- vähennä salitreenin määrää. sanoisin, että kolme kertaa viikossa on aikalailla maksimi, mitä kannattaa pitää. penkkipunnerrukset, maastavedot ja jalkaprässit on aikalailla turhia. kannattaa panostaa ihan perus leukoihin, punnerruksiin, vatsoihin, selkiin. vauhditonta pituushyppyä varten hyppykyykky tangolla on oikein hyvä harjoitus.
- testeissä jokainen laskuvarjojääkäri painotti, että "Meneehän kaikilla yli 3000 cooperissa?" ja ei ihan turhaan. juoksukunto on ÄÄRIMMÄISEN tärkeää, eikä sen merkitystä voi korostaa. itse juoksin rinkkajuoksun aikaan 12:34, cooperintulokseni ollessa ennen testejä noin 3200 metriä. joten juokse, juokse, juokse! mutta huomioi: älä turhaan aloita rinkan kanssa juoksemista, rikot sillä vain paikkasi. testejä edeltävänä viikkoina voit toki käydä pari kertaa juoksemassa repun kanssa, jotta saat jotain tuntumaa sitä varten, mutta muutoin, keskity vain juoksemiseen! n. 3-6 kilometrin pituisia lenkkejä, mitään 10km lenkkejä on turhaa reenata.
- uinnissa karsiutui yllättävän moni, koska tekniikka oli aivan paskaa. itse pyysin muutamaa uimarikaveriani neuvomaan minulle hyvän tekniikan, ja näin selvisin itse uinnista 2/3 pisteellä. hyvä tekniikka on tärkeä! tee uinti ja tekniikka tutuksi itsellesi hyvissä ajoin. vapaauintia siis kannattaa mennä, sillä se on ehdottomasti nopein tyyli.
- heti kun lumet tulevat, pyri tekemään hiihtäminen myös tutuksi. itselläni se oli heikoin osakoe, tosin sain siitäkin 4/10 pistettä. en ollut itse hiihtänyt kuin kahdesti ennen testejä. jos mahdollista, koita hankkia inttisukset ja niihin sopivat monot (kumisaappaat :D) luistelua niillä on lähes mahdotonta vetää, joten keskity perinteisen tyylin harjoitteluun! hiihtotesti on viimeisenä, ja siinä on kunto koetuksella. matka on pitkä; 10 kilometriä.

tsemppiä reeneihin kuitenkin! lukaisen tätä ketjua vielä myöhemmin, ilmota ihmeessä jos kaipaat jotain muita vinkkejä koskien valintakokeita!

Täällä olis yks! Hiihtokelit tais mennä tältä talvelta ohi mut ehtii sitä ens talvenakin. Treenaan vakituisesti kamppailulajeja (taekwondo ja nyrkkeily) ja omatoimisesti juoksuu, uintii, pyöräilyy ja tietysti punttii. Cooper-tulos vaatii paljon parannusta mut 1000m vetotreeni toimii hyvin. Vuosi tässä aikaa ruoskia ittensä tarvittavaan kuntoon. Mulla tavotteena juosta kesällä pari puolmaratonia aikaan 1h 30min - 2h (juoksen puolimaratonohjelman mukaan) ja osallistuu Helsinki City triatlhonille. Kevään ja kesän aikana rakentaa peruskestävyyttä ja syksyl sit vauhtikestävyyttä ja maitohaponsietokykyy.

Ennakkoterveystarkastus ja kutsunnat vasta edessä mutta kouluterkkari sano et jos näät ja kuulet normaalisti eikä oo mitää vakavia sairauksia ni saa A-paperit eli ei mitään huolta sillä puolella.

Kovat tsempit kaikille jotka meinaa pyrkiä, pääsykokeissa tavataan! ;) Vinkt nyt tammikuussa pyrkineiltä olis tervetulleita esim. hiihdon pisteytyksestä

Moi!

Kiitos paljon vinkeistä, tulevat tarpeeseen! Voisitko vähän kuvailla niitä psykologisia testejä? Tiedän että niistä selviytyy jokainen täysjärkinen, jos on vaan oma itsensä eikä niihin voi valmistautua, mutta olis silti kiva saada semmone hyvä yleiskuva siitä mitä on vastassa :)

Täällä olis kans yks ketä meinaa hakea! Treenaamista en ole vielä varsinaisesti aloittanut mutta käyn salilla ja lenkeillä. Mitä vinkkejä harjoitteluun? Lenkkiä, uinti, hiihto ja vähän punttia?

Kuulostaa oikein hyvältä :) Kannattaa hankkia hyvä peruskestävyys ja maitohaponsietokyky sillä ne viime kädessä ratkaisevat. Lihaskunnon ja kehonhallinnan parantamiseksi suosittelen jotain kamppailulajia ja/tai crossfittiä :D

Täällä olis kans yks ketä meinaa hakea! Treenaamista en ole vielä varsinaisesti aloittanut mutta käyn salilla ja lenkeillä. Mitä vinkkejä harjoitteluun? Lenkkiä, uinti, hiihto ja vähän punttia?

Itellä ainakin tarkotus tehä vaa ihan hitosti lenkkiä. Testejä aatellen varmasti tärkein on reppujuoksu, josta täydet pisteet ei oo kyllä helposti saatavilla. Uintia ja hiihtoa erityisesti kannattaa myöskin treenata jonku verran. Lihaskunto-osuudet saa aika vähällä työllä treenattua sinne täysiin pisteisiin, mutta totta kai niitäki kannattaa treenata. Puntti ei oo todellakaan välttämätön, mutta en nää sitä kyllä negatiivisenäkään asiana, kunhan vaan tekee oikeanlaista treeniä. Itse tuossa heti alussa sanoinkin, että oon muuttamassa salitreeniohjelmaa, ja olenkin nyt aikalailla varma millanen se olis nuin suunnilleen, eli ohjelmassa tulis olemaan mm hyppykyykkyjä, rinnallevetoo, syväkyykkyä ja sit liikeitä, joissa yhdistän eri liikkeitä kuten esim. rinnallevetoo, etukyykkyä ja pystypunnerrusta. Painotan vielä sitä, että teen treenin nimenomaa räjähtävästi, kohtalaisen pienillä painoilla (esim. kyykky 60 kg) ja sarjojen pituudet about 10-20 liikkeestä riippuen. Salikertoja viikkoon tulee 2-3 max., mutta oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä teen sitten enemmänkin (4-5 kertaa viikossa) keskittyen niihin lihaskuntotesteihin.
Mahtava homma, että tää meidän jengi vaan kasvaa, tsemppii treeneihin! :)

Täältä löytyis kanssa yksi lisää Uttiin pyrkivä :rock:Itse olen pelannut jalkapalloa seuratasolla viime syksyyn saakka, josta on jäänyt suhtkoht hyvä peruskunto. Viime kesästä tähän päivään saakka olen käynyt puntilla noin 5krt/viikossa. Sen ansiosta kaikki kuntotesteissä olevat liikkeet menevätkin jo kirkkaasti maksimpisterajan yli :). Ahkeran salilla käymiseni takia viime aikoina kaikki kestävyysharjottelu on jäänyt vähiin. Cooper-kuntoni on tällä hetkellä todennäköisesti jotain 2600-2800m luokkaa, joten paljon lenkkeilyä on edessä :D! Hiihto- ja uimataitoni ovat myös vain keskitasoa, joten reissuja ladulle ja uimahalliin on myös ohjelmassa :D Toki aion myös jatkaa salilla käymistä, mutta saliohjelmaan pitänee tehdä hieman muutoksia :D. Ajattelinkin, että on parempi aloittaa testeihin harjoittelu ajoissa kun on niin paljon parannettavaa, ja näköjään muutkin ovat jo aloittaneet! Tsemppiä treeneihin Anattiniga, Urheilija95 sekä Uttiin pyrkivä :puntti: Mistä päin Suomea ootte muuten kotoisin? Ite oon pk-seudulta :D Ois mielenkiintoista tietää ovatko muut hakijat ihan eripuolilta Suomea kun on kuitenkin erikoisjoukosta kyse :)

Mä oon tämmösestä pikkusesta 3000 ihmisen maalaiskunnasta ku Vaala :D. Sijaitsee suunnilleen Oulun korkeudella. Pankaa Google mapsiin nii löytyy :D.
Näyttää harmillisesti siltä, että hiihtokelit ois sulamassa pois, mutta ei vielä luovuta toivosta :( Huomenna täälläpäin ois ainaki sääennustuksen mukaan pari astetta illasta pakkasta nii pääsee kunnon luistolla hiihteleen :P
Nyt ihan off topic kyselen, että millasta treenimusaa tykkäätte kuunnella :D Itellä ainaki toimii aivan perkeleen hyvin tällanen tiukempi mättö kuten Lamb of god, Pantera, Trivium ja muu tämmmönen musa. Saa treeniin mukaan ihan uutta intensiteettiä :D Totta kai myös Rocky leffoista tutut Survivorsin biisit, Eye of the tiger ja Burning heart, saa hengen päälle treeniin.

yksi lisää!

Moikka! Yksi yrittäjä ilmoittautuisi myös mukaan pk-seudulta. Olen 182cm pitkä ja painan 75kg. Viime kesänä juoksin COOPER-testissä 3325m, mutta tulos on todennäköisesti laskenut rutkasti talvella. Lihaskunnon suhteen en ole aivan täydellisessä kunnossa, mutta kyllä noista utin testeistä pitäisi täydet tulla, lukuunottamatta leukoja. Olen nuorempana myös harrastanut uintia joten siitä pitäisi myös tulla maximi pisteet. (täytyy vaan vielä vuoden aikana opetella uimaan ilman laseja.) Heikoimpana osa-alueella itselläni on hiihtäminen ja varsinkaan tänä talvena en ole sitä päässyt treenaamaan. Toivottavasti sisulla pärjää. Reppujuoksua olen treenannut itseasiassa jo jonkin aikaa kerran viikossa, joten sekin alkaa tulla tutuksi kropalle.
Itsekkin kaipaisin kaikkia mahdollisia neuvoja mitä vaan löytyy varsinkin koulutuksen käyneiltä! Olisi myös kiva tietää paljonko muut juoksevat coopperista tai paljonko edellisille kurseille pääsijät ovat juosseet, että tietäisi vähän millä tasolla mennään. (vaikkei tuo kaikkea testeissä pärjäämisestä kerrokkaan)

Miks muuten haette laskuvarjojääkäreiks? Onks jotain tiettyä syytä vai haluatteko vaan haastetta? ;)

Totta kai sen haasteen takiaki haen, mutta itellä on vielä seki että se tuonne pääsy ois kans merkki itelle siitä että on oikeesti pystyny treenaamaan ittensä siihen kuntoon että tonne pääsee :D Seki on mulle yks tekijä, että pääsee suorittaan asepalveluksen semmosten jätkien (miksi ei naistenkin) kaa joilla on sitä motivaatiota käydä se intti kunnialla, ku niitäki kyllä riittää, jotka vaan inisee että miten paskaa se intti on :D

Miks muuten haette laskuvarjojääkäreiks? Onks jotain tiettyä syytä vai haluatteko vaan haastetta? ;)

Meikäläisella oikeastaan aika samankaltaiset motiivit kuin Anattinigalla. Eli haluaisin suorittaa asepalveluksen sellaisessa paikassa, jossa porukka ottaa intin tosissaan ja pyrkii saamaan siitä kaiken irti :) Mulla on myös aina löytynyt mielenkiintoa kyseistä koulutusta kohtaan, koska se on vaativa, ja monipuolisempi kuin muissa paikoissa. Juurikin se, että pääsee kokemaan asioia mitä vain kourallinen pääsee kokemaan kiinnostaa minua :D Tietty sekin, että voisi sanoa olevansa laskuvarjojääkäri olisi suuri ylpeydenaihe :) Tänään tuli muuten vedettyä kevään ensimmäinen lenkki ;)

Tervetuloa joukkoon RUHA ! Kuten sanoitkin, olisi tosiaan mukavaa jos joku testeissä käynyt tai palveluksen suorittanut jaksaisi kertoa vinkkejä treeneihin :)

Morjes! Täältäkin löytyy yksi testeihin pyrkivä. Tänään kävin juokseen ensimmäisen pidemmän lenkin (10km) yllätyin kuinka hyvin juoksu kulki vaikka en ole vähään aikaan käynyt lenkillä vaan lähes joka päivä salilla. Harrastan myös lukkopainia ja brassi jujutsua. Harmittaa vaan kun hiihtään ei ole päässyt tänä talvena metriäkään:( toivottavasti ens talvena lumet tulis hyvissä ajoin että edes vähän pääsis reenaa hiihtoa. Itte ajattelin hakea myös erikoisrajajääkäriksi onko kukaan muu aatellu pistää paperit meneen myös sinne?

No vähän on sellasta ideaa että eka koitan lentorukkiin ja jos ei sinne ovet aukee nii laskuvarjojääkäriks tai erkkariks koittaisin.

No vähän on sellasta ideaa että eka koitan lentorukkiin ja jos ei sinne ovet aukee nii laskuvarjojääkäriks tai erkkariks koittaisin.
Erkkareita eli erikoisjääkäreitä ei kannata sitten sotkea erikoisrajajääkäreihin enää valintakokeissa.

Täältä löytyis kanssa yksi lisää Uttiin pyrkivä :rock:Itse olen pelannut jalkapalloa seuratasolla viime syksyyn saakka, josta on jäänyt suhtkoht hyvä peruskunto. Viime kesästä tähän päivään saakka olen käynyt puntilla noin 5krt/viikossa. Sen ansiosta kaikki kuntotesteissä olevat liikkeet menevätkin jo kirkkaasti maksimpisterajan yli :). Ahkeran salilla käymiseni takia viime aikoina kaikki kestävyysharjottelu on jäänyt vähiin. Cooper-kuntoni on tällä hetkellä todennäköisesti jotain 2600-2800m luokkaa, joten paljon lenkkeilyä on edessä :D! Hiihto- ja uimataitoni ovat myös vain keskitasoa, joten reissuja ladulle ja uimahalliin on myös ohjelmassa :D Toki aion myös jatkaa salilla käymistä, mutta saliohjelmaan pitänee tehdä hieman muutoksia :D. Ajattelinkin, että on parempi aloittaa testeihin harjoittelu ajoissa kun on niin paljon parannettavaa, ja näköjään muutkin ovat jo aloittaneet! Tsemppiä treeneihin Anattiniga, Urheilija95 sekä Uttiin pyrkivä :puntti: Mistä päin Suomea ootte muuten kotoisin? Ite oon pk-seudulta :D Ois mielenkiintoista tietää ovatko muut hakijat ihan eripuolilta Suomea kun on kuitenkin erikoisjoukosta kyse :)

Asun Helsingissä

- - - Updated - - -

Haluun saada enemmän irti intistä ja poistua vähän siltä mukavuusalueelta ettei käy elämä liian helpoks. Sit oon kuullu aika ristiriitasta palautetta tuosta koulutuksesta ja noudatan vanhaa kiinalaista viisautta eli: "älä kuuntele heidän puheitaan, mne ja katso itse" Sit siellä toki tehdään juttuja mitä normi-intissä ei päästä tekemään ja se tietysti kiinnostaa.

Meikäläisen treenisoundtrackiin kuuluu kaikenlainen rock- ja metallimusa. Suosikkeja on AC/DC, Metallica, Motörhead, ZZ Top, Anthrax, Led Zeppelin, Lynyrd Skynyrd ym.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom