Laskuvarjojääkäriksi 2012

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ManuTus
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millaista urheilutaustaa tyypeiltä löytyy?
Itse olen entinen yleisurheilija, ja saanut peruskuntoni niiltä ajoilta. Nykyään liikuntaharrastuksiin kuuluu parkour ja lumilautailu ja sitten tietysti niiden ohella monipuolista ja itsenäistä treenaamista. En siis käy nykyään säännöllisesti minkään seuran harjoituksissa.

Ylä-asteella satunnaista lenkkeilyä ja 09 syksystä kunnon tavoitteellista treeniä. Eli aika nollista lähin.

Juu ei itelläkään mitään huippu-urheilija taustaa löydy, joskus -08 tuli alotettua säännöllisempi liikkuminen lähinnä taekwondon parissa. Sitä ennen ol epäsäännöllistä lenkkeilyä, jalista jne. :). Notta nämä 8,5 kk tullaan reenaamaan melkosella raivolla, että ees jotain pisteitä sieltä testeistä saadaan :D:puntti:

Btw, pitää muutes laittaa toi 3000m cooper treeni päälle ens kuussa ja kassella miten käy. :whip:

Muutama vuosi sitten harrastin vesipalloa, mutta siitä huolimatta kunto oli kohtalaisen huono. Viime vuonna aloitin sitten omatoimisen lenkkeilyn ja kuntoilun. Että ei mitään ihmeellistä kuntoa täälläkään alussa ollut, viime vuonna on tosin parantunut huimasti. Ja tosiaan nythän sitten reenataan ihan kunnolla :)

Omatoiminen lenkkeily mennyt suoraan sanoen päin persettä. Lihaskunto taas kasvanut ja oon jo siinä saavuttanut tavotteeni ennen aikojani. Joten vois alkaa treenaamaan pian sotilaspenaa omalla painolla :) Mut pakko saada aerobinen kuntoon ja äkkiä!

Tänään pyysin uimavalvojaa kellottamaan 200m. Tulos oli 3:17 :puntti: Taisin vielä vetää vähän liian hiljaa, mutta oon kyllä todella tyytyväinen. Vikat 50m ois pitäny vaan kiristää reilusti kun paukkuja oli vielä jäljellä todella hyvin. Päivän kaatelin ja pyörittelin tukkeja, mutta hyvin jakso vielä vetää testiuinnit :D

Juu, ei mitään ihmeellistä taustaa täältäkään päin löydy.
Junnuna (1 luokalta 8:lle) pelasin lätkää ja kävin aika säännöllisesti uimassa. Niitten lisäksi harrastin karatea pari vuotta, taekwondoa kokeilin ~kuukauden ajan lätkän lopetettuani, jonka jälkeen on ollut (tähän asti) aika hiljaista, jotain satunnaisia punttailuja kotisalilla. :rolleyes: Lenkkeilyn aloitin joskus -09 keväällä, mutta into lopahti paskojen kelien myötä syksyllä. Viime vuosi tuli läskeiltyä niin pahasti, ettei hermot kestänyt enää sitä menoa, vaan oli pakko aloittaa treenaamaan ihan tosissaan ja ljk:n testit tuntui aika sopivalta tavoitteelta, kun kiinnostusta sinne kuitenkin löytyy. :D

Tuli tänään heitettyä ensimmäinen vauhdikkaampi lenkki pariin viikkoon (polvi oli vähän tohjona), eikä jalat oo ainakaan vielä normaalia aremmat, jes. :rock:

Juuh, jouduttiinpa sitten näin alustavasti 2vko tauolle jalkojen suhteen, jalkapallossa hieman polvi otti damagea.. Noh onneksi yläkroppaa voi aina reenata :puntti:

On ihan jees aika foresrunilla ollu tuossa uinnissa :thumbs:

Joo oon tohon tosi tyytyväinen, ku viime joulukuussa meni 3:55 johon olin tosin uinu alle joku 6-800m uimakoulussa. Miten on juoksut alkanu kulkemaa? Ite kävin eilen heittämässä 45min pk lenkin. Vähän alko vasenpolvi ja oikee nilkka vihottelemaan, mutta paljon venyttelyä ja kunnon alkuveryttelyt, niin eiköhän se siitä vielä :) Toivottavasti paikat kestää.

Heitän oman lanttini tähän cooper-keskusteluun. En ole juuri ikinä harrastanut varsinaisia peruskuntolenkkejä, vaan harjoitukseni ovat lähes aina olleet 20-30 minuutin vetoja kovalla sykkeellä. Immolaa varten harjoittelin juoksua kolmesti viikossa ja vedot olivat aina em. kaltaisia. Kovilla alle puolen tunnin juoksuharjoitteilla koin olleen suuri vaikutus juuri cooper-tuloksen nostamiseen, sillä lenkit olivat varsin pitkälti samanlaisia maksimikestävyysharjoitteita kuin cooperin testikin on. 20-30 minuutin raskailla lenkeillä sai siis hilattua henkistäkin kanttia korkeammaksi, mikä on tietysti omiaan palvelemaan reppujuoksua. Toisinaan juoksin mäkisempää soratietä ja joskus taasen jalkakäytävillä tasaista asfalttia, kuitenkin aina pitäen lenkkimatkat lyhyinä ja sykkeen korkealla. Reppujuoksun sain vedettyä tällä harjoittelulla aikaan 12:00 ja varsinaisessa cooperin testissäkin paukahti miltei 3400 rikki.

Heitän oman lanttini tähän cooper-keskusteluun. En ole juuri ikinä harrastanut varsinaisia peruskuntolenkkejä, vaan harjoitukseni ovat lähes aina olleet 20-30 minuutin vetoja kovalla sykkeellä. Immolaa varten harjoittelin juoksua kolmesti viikossa ja vedot olivat aina em. kaltaisia. Kovilla alle puolen tunnin juoksuharjoitteilla koin olleen suuri vaikutus juuri cooper-tuloksen nostamiseen, sillä lenkit olivat varsin pitkälti samanlaisia maksimikestävyysharjoitteita kuin cooperin testikin on. 20-30 minuutin raskailla lenkeillä sai siis hilattua henkistäkin kanttia korkeammaksi, mikä on tietysti omiaan palvelemaan reppujuoksua. Toisinaan juoksin mäkisempää soratietä ja joskus taasen jalkakäytävillä tasaista asfalttia, kuitenkin aina pitäen lenkkimatkat lyhyinä ja sykkeen korkealla. Reppujuoksun sain vedettyä tällä harjoittelulla aikaan 12:00 ja varsinaisessa cooperin testissäkin paukahti miltei 3400 rikki.
Kuinkas pitkään kyseisiä lenkkejä harrastit? Kuukauden, kaksi, kolme, kuusi?

Aloitin juoksemisen 16 vanhana, eli ennen testejä olin aktiivisesti juossut kolme vuotta. Lähtötaso cooperilla mitaten oli 2500 m. Alusta asti olen suosinut näitä 'lyhyitä' 20-30 minuutin lenkkejä, esimerkiksi yksi peruslenkeistäni on pituudeltaan noin 5 kilometriä ja aikaa siihen uppoaa 21-23 minuuttia päivän vireestä riippuen. Perustan näkemykseni lyhyiden ja nopeavauhtisten lenkkien paremmuudesta vain siihen että ne muistuttavat suuresti itse cooperin testiä ja ovat takuulla hyvää treeniä sitä varten. Lyhyet ja intensiiviset lenkit laittavat erityisesti hapenottokyvyn koetukselle, ja sitähän reppujuoksussakin tarvitaan. Niin harjoitellaan kuin pelataan. :)

Kovilla lenkeillä kehittyy lähinnä lihaksen maitohapon sietokyky (=nopeus jolla lihas pilkkoo maitohappoa) ja henkinen kantti. Hapenottokykyä kehitetään aerobisella sykealueella (70&-80% maksimista), joten kannattaa niitä rauhallisempiakin lenkkejä tehdä. Molemmat ominaisuudet ovat tietenkin coopperia ajatellen tärkeitä, eikä toista kannata jättää tietentahtoen pullonkaulaksi. Yleinen konsensus tuntuu olevan, että kaksi kovempaa lenkkiä, ja kolme tai useampi rauhallinen lenkki viikkoon.

Maximaalinen vitutus iski kun tulin terveystarkastuksista äsken. Jotain sivuääniä kuului kun stetoskoopilla lääkäri kuunteli -> lisätutkimuksia. Toistaiseksi kelpoisuusluokka E. Sanoi myös että voi johtua jo siitä että urheilen ja olen hoikka, ja ei silloin vaikuta siihen että olen hakemassa laskuvarjojääkäriksi.

Tosta ei kannata huolestua. Mulla kuulu kanssa sivuääni intin terveystarkastuksessa. Kävin 2 kertaa jatkotutkimuksissa ja se todettiin harmittomaks. Sivuääni kuuluu aika monelta ja yleensä se on harmiton, se kannattaa kuitenkin tutkia koska se voi olla merkki jostain vakavammasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom