Laskuvarjojääkäriksi 2004

Kyllä kyllä mutta tämäkin nainen muistaakseni ei saanut suoritettua edes hyppykoulutusta loppuun, koska painoa oli ~50kg ja rinkka se 40 kg:kuvia:. Minkä muun takia testejä olisi muutettu jos tämä nainen olisi kunnialla suorittanut LjK:n?! Tuskinpa SA haluaa syrjiä naisia vain sen takia, että ovat naisia, jos kerran muuten pystyisivät suorittamaan koulutuksen. Korjatkaa jos olen väärässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä ite oon kuullu, niin suoritti kyllä ljk:N, mutta muut joutuivat kantelemaan pidemmillöä reissuilla sen kamoja eikä kyseinen nainen edes saanut sodanajan sijoitusta ljk:ssa. :)

Hereford sanoi:
No tuota, laskuvarjojääkärikoulutuksen on käynyt läpi 1 nainen joskus vuoden 95 hujakoilla ja tämä on TIETO. Utissa on palvellut paljonkin naisia sotilaspoliisi ym. tehtävissä, mutta LJK:ssa VAIN yksi nainen.

Ja legendat muista naisista LJK:ssa ovat vain legendaa..

Testeihin tehtiin muutos juuri tämän vuoksi Cooper ==> Reppujuoksu.

OT/Oletko käynyt nimimerkkisi paikassa ?

Eikös toi ole oikeestaan aika väärin et naisten sisäänpääsy mahdollisuuksia vähennetään laittamalla Reppujuoksu coopperin sijasta? Toisaalta naisista ole ku haittaa, tuonnekki tuli toi reppujuoksu naisen takia :(

Tai no oikeestaan nyt kun hakijoiden määrät on noussu näin mahoton niin toi reppujuoksu tieten on hyvä karsija...

Minä taas olen ihan sitä mieltä, että LJK:hon pitäis ottaa vähintään tietyn kiintiön verran naisia! Tai siis tätä mieltä oon, jos läpäisen testit ja pääsen sisään. Muussa tapauksessa ihan sama :)

Eiköhän sinne ole kaikkien kannalta tarkoituksenmukaisinta valita sellaiset jotka selviytyvät koulutuksesta parhaiten (sukupuolella ei väliä). Naisilla on kuitenkin keskimäärin 30% vähemmän voimaa (ilmavoimien tyyppi sanoi aikoinaan testeissä), enkä usko siihen että kaikki ammatit ovat kaikille. Se ei ole kenenkään etu, että muut kantaa naisten kamat (jos se näin oli). Reppujuoksu karsii coopperia paremmin sellaiset, jotka ei jaksa kantaa isoja rinkkoja itse. Tämän takia EI naisten kiintiöille tai helpommille testeille eli lyhyesti ljk:hon parhaat sukupuolesta riippumatta. Tämä pätee mielestäni myös palomiesten kohdalla. Kaikista paras testi olisi pitkä marssi ison rinkan kanssa, mutta se ei taida olla aikataulullisesti tai kustannusten kannalta oikeasti mahdollista.

Kimmo sanoi:
OT/Oletko käynyt nimimerkkisi paikassa ?

No jos tiedät mistä paikasta on kyse ja jotain myös sen toiminnasta niin luulisin, että voit arvata vastauksen ilman isompia ihmettelyjä... :worship:

Niin ja noista reservin sijoituksista: Ei edes kaikkia koulutuksen loppuun saakka suorittaneita miehiä sijoiteta syystä tai toisesta LJK:n sodan ajan reserviin, vaan sijoitus on jokin muu..

HK kaudella(2) rinkan paino ei taida ihan yltää tuonne 40kg asti.. n.+20kg on oikeampi, mutta tarpeeksi sekin on kun aidan vierustaa ravataan :rock:

Sh:lle hypätessä voi teltta/kamina/radistin rinkka painaa kutakuinkin tuon verran riippuen veden määrästä.. Ja voin sanoa, että "putkessa" on vaikeahkoa liikkua :hyper: Ne tietää, ketkä tietää...

No jos tiedät mistä paikasta on kyse ja jotain myös sen toiminnasta niin luulisin, että voit arvata vastauksen ilman isompia ihmettelyjä... :worship:

Kyllä vaan :kippis1:

Viimoinen kysymys testeistä: pitääkö vatsa/alaselkäliikkeissä suorituksen olla yhtäjaksoinen vai voiko ajan salliessa välissä pitää taukoa? :whip: Leuanvedossahan ei saa alkaa roikuskelemaan.

Gideonin taival päättyi harmittavasti oksennukseen kesken reppujuoksun. Vaikka tiesin, mitä testeissä vaaditaan, yllätti kokeiden intensiteetti. Lihaskunnossa ei saa pitää pidempiä taukoja, jos hengähdät yli 5 sekuntia, ei sen jälkeisiä suorituksia lasketa. Varoituksen sanana hakijoille, vartalonhallintakoe heti ennen lihaskuntoja nostaa sykkeen sinne 160 tuntumaan. Sinä, joka et ole sitä reenannut, käy vaikka koettaa lähimmässä liikkasalissa. Lämmintä kannustusta täältä suunnasta jokaiselle, joka on testeihin menossa. Jos sisään pääset, nostan sinulle hattua. (harmi kyllä en punaista)

Gideon

Gideon S sanoi:
...clips... Varoituksen sanana hakijoille, vartalonhallintakoe heti ennen lihaskuntoja nostaa sykkeen sinne 160 tuntumaan. Sinä, joka et ole sitä reenannut, käy vaikka koettaa lähimmässä liikkasalissa. ...clips...
Mitäs tähän vartalonhallintakokeeseen sisältyy? Kenties jotain tasapainojuttuja?

SuBi sanoi:
Mitäs tähän vartalonhallintakokeeseen sisältyy? Kenties jotain tasapainojuttuja?

Se on semmosta seisaalta alas eteen mahalleen, ylös, alas taakse selälleen, ylös -liikettä ja sama alusta 10x.. aikaa 1.30min.. ja heti perään lihaskunto suoritteet ja juoksu..

Saa todella elimistön sekaisin... :hyper:

Muusinuija: Kyllä armeijaan menen ensi kesänä. Realistina tuskin saisin itseäni potkittua enään viime syksyä kovempaan harjoitteluun.
Subi: Viivajuoksu 10krt+vartalonhallinta 10krt putkeen. (vartalonhallinta 1 toisto: pystyasento,kädet ylös-makuulle,kädet suoraksi eteen-pystyasento, kädet ylös-selälle, kädet suoraksi, pystyasentoon)

ThoMass sanoi:
Long time ago, kun itse palvelin, oli erikoisjoukkoja silloin LJK, SuKu ja Rannikkojääkärikoulu (joka sittemmin lakkautettiin). Palvelin RannJK:ssa ja ehdottomasti kokemuksesta sanoisin, että kannattaa hakeutua erikoisjoukkoon (eli tänä päivänä sukeltajaksi tai punabaretiksi). Ajalta jäi loistava tsemppihenki ja tukku todella hyviä kavereita. Porukka on niin homogeenista, että siellä viihtyy ja henki vaan lujittuu mitä kovempaa mennään.
:offtopic: Oliko rannikkojääkärikoulu silloin Upinniemessä ja millä ajalla tuo koulu oli pystyssä

kas-vain sanoi:
Höpö höpö! Nyt taas hevosmiesten tietotoimisto antaa kuuluisia neuvojan... Lättäjälat eivät ole mikään este LjK:n tai muutenkaan A-papereihin ainoastaan askellusvirheet/pihti polvet/löysät nivelsiteet/selkävaivat voivat aiheuttaa jonkin näköistä harkintaa, koska ymmärrettävästi laskuvarjohyppy sotilasvarjolla vaatii paljon jaloilta ja selältä. Lättäjalat eivät haittaa mitään, koska tukipohjallisilla saa asian korjattua ja intti maksaa ne tarvitseville.PISTE.

Kiitoksia paljon oikeasta tiedosta! Tämä helpottaa hieman. Ongelmana on kuitenkin se, että niveleni ovat todella löysät ja yli liikkuvat. Kroppa on muutenkin harvinaisen liikkuva ja venyvä ainakin naprapaatin mielestä. Jos askelvirheen saisi kuntoon ( asiaa hoidan juuri ) ja ilmottaisi että löysistä nivelistä ei ole ennenkään ollut mitään haittaa ehkä päin vastoin niin voisikohan tästä huolimatta päästä sisälle ?

raggi sanoi:
Kiitoksia paljon oikeasta tiedosta! Tämä helpottaa hieman. Ongelmana on kuitenkin se, että niveleni ovat todella löysät ja yli liikkuvat. Kroppa on muutenkin harvinaisen liikkuva ja venyvä ainakin naprapaatin mielestä. Jos askelvirheen saisi kuntoon ( asiaa hoidan juuri ) ja ilmottaisi että löysistä nivelistä ei ole ennenkään ollut mitään haittaa ehkä päin vastoin niin voisikohan tästä huolimatta päästä sisälle ?

no en tiedä loppujen lopuksi kuinka oikea tuo tieto on, koska itse olin tänään lääkärintarkastuksessa kyseisessä paikassa ja lättäjaloista kyllä tuli huomautuksia. (tämä saattaa hiukan olla kiinni lääkäristä, paikalla oli tänään 2 joista toinen hiukan inhimillisempi :) )
eli yksi meni "just" läpi kun oli lättäjalat, ei ollut ihan tarpeeksi pahat, ja kaikille muillekin tuli sopivuus LJK:n kohtaan: mahdollinen.
kuulemma tulee marssimurtumia helpommin lättäjaloille.

löysät niveletkin testataan jalkoja eri tavalla kääntelemällä eli nekin voivat olla hylkäävä, mutta tietenkin kannattaa yrittää, aina on mahdollisuus.

Itse sain fyysisistä 30 pistettä eli jatkoon, mutta pari pistettä olisi kyllä pitänyt ponnistaa enemmän jotta mahdollisuudet olisi paremmat. (tänä vuona kyllä sisällä on alle 30 pisteelläkin joitakin). jäi harmittamaan kun monessa lajissa jäi juuri vähäsen vain paremmista pisteistä, esim. leukoja meni 13,75 :D

tosin he sanoivat että jos fyysiset läpäisee, niin pääpaino siirtyy psykologisille.
ne menivät suurimmaksi osaksi hyvin, varsinkin ongelmanratkaisuihin ja haastattelusuoritukseen olen täysin tyytyväinen.

maaliskuussa sitten nähdään miten kävi.

Kokeisiin menijöille: varautukaa äärimmäiseen rutistukseen, testit paljon pahemmat kun mitä paperilla. reppujuoksu äärimmäistä tuskaa ja alku 2km mennään kovaa, nyt sisällä olevat varusmiehet vetävät ja huutavat porukoita vauhtiin :)
aamupala klo 6.00 jälkeen tarjolla, ruoka on hyvää ja monipuolista.
ei tarvi makuupussia, lakanat ym. saa sieltä.
psykologisissa sitten kysytään keskittymiskykyä (ja ongelmanratkaisukykyä nopeassa ajassa), oli todella monennäköistä testiä ja ne kestivät KAUAN.
Onnea!

diameter sanoi:
no en tiedä loppujen lopuksi kuinka oikea tuo tieto on, koska itse olin tänään lääkärintarkastuksessa kyseisessä paikassa ja lättäjaloista kyllä tuli huomautuksia. (tämä saattaa hiukan olla kiinni lääkäristä, paikalla oli tänään 2 joista toinen hiukan inhimillisempi :) )
eli yksi meni "just" läpi kun oli lättäjalat, ei ollut ihan tarpeeksi pahat, ja kaikille muillekin tuli sopivuus LJK:n kohtaan: mahdollinen.
kuulemma tulee marssimurtumia helpommin lättäjaloille.

löysät niveletkin testataan jalkoja eri tavalla kääntelemällä eli nekin voivat olla hylkäävä, mutta tietenkin kannattaa yrittää, aina on mahdollisuus.

Itse sain fyysisistä 30 pistettä eli jatkoon, mutta pari pistettä olisi kyllä pitänyt ponnistaa enemmän jotta mahdollisuudet olisi paremmat. (tänä vuona kyllä sisällä on alle 30 pisteelläkin joitakin). jäi harmittamaan kun monessa lajissa jäi juuri vähäsen vain paremmista pisteistä, esim. leukoja meni 13,75 :D

tosin he sanoivat että jos fyysiset läpäisee, niin pääpaino siirtyy psykologisille.
ne menivät suurimmaksi osaksi hyvin, varsinkin ongelmanratkaisuihin ja haastattelusuoritukseen olen täysin tyytyväinen.

maaliskuussa sitten nähdään miten kävi.

Kokeisiin menijöille: varautukaa äärimmäiseen rutistukseen, testit paljon pahemmat kun mitä paperilla. reppujuoksu äärimmäistä tuskaa ja alku 2km mennään kovaa, nyt sisällä olevat varusmiehet vetävät ja huutavat porukoita vauhtiin :)
aamupala klo 6.00 jälkeen tarjolla, ruoka on hyvää ja monipuolista.
ei tarvi makuupussia, lakanat ym. saa sieltä.
psykologisissa sitten kysytään keskittymiskykyä (ja ongelmanratkaisukykyä nopeassa ajassa), oli todella monennäköistä testiä ja ne kestivät KAUAN.
Onnea!

Juu se olin minä kenelle sanottiin lättäjaloista =)

38 pistettä kaikenkaikkiaan. Pitäkää juoksussa etenkin lämmittely 2km aikana välit kiinni siihen vetäjään ni ei joudu kirittämään kokoaika.

Raskasta oli mutta jälkeenpäin ajatellen ihan mukava kokemus ainakin fyysiset. Psykologisia on tosiaankin niin paljon et alkaa jo ärsyttämään.

edit: Ja kukas muuten olitkaan Diameter siellä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom