Laskuvarjojääkäriksi 2004

Ikä
38
Meinaako täällä kukaan hakea ljk:hon ens vuonna?Ite oon innolla menossa mutta saa nähä pääseekö!oon nyt 1,5 vuotta puntannu ja sitä ennen juoksin kilpaa 6 v.Lihaskunto nykyään parempi mutta juoksukunto laskenu jonkuverran.Miten meinaatte reenailla pääsykokeisiin?Ite aattelin alkaa lenkkeileen taas vähän enemmän ja jättää puntin vähemmälle!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh joo. Mä tuolla jo kyselin yhessä threadissa neuvoa. Oon treenaillut jo 4kk tonne, paskoin tuloksin tosin. Nyt heivaan koko puntin huitsin helvettiin ja alan vain kuntopiireillä.

3 kuntopiiriä tästä eteenpäin viikkoon(http://www.trainforstrength.com/ , tuolta workout 1) ja vielä 3 juoksua viikkoon. Juoksen joko painon kanssa tai ilman. Painon kanssa tota 5km juoksua. 1-2 noista lenkeistä alan vetää intervallina.

Nyt menee toi 5km 10kg selässä 26min 30sek ja ei oo mikään kuolemasuoritus.

Tätä ennen tein liian pitkiä lenkkejä ja liian vähän kuntopiiriä.

ljk

itte olin ljk testeissä tänävuonna... ja voin sanoa että kivaa oli:urjo: . Nyt jälkeenpäin vituttaa vain se että jätti punttiksen pois ja treenas vaan kuntopiirii ja juoksuu... massaa lähti ihan liikaa pois... :itku: fyysiset testit meni kirkkaasti yli keskitason mutta en silti päässyt sisään vaikka pisteitä oli 39 ja huonoimalla sisäänpäässeellä oli pisteitä vain 24..(pällitestit ei vissiin menny ihan putkeen :blow: )
Mutta kannatta lähteä kokeilemaan testit jo sinällään on unohtumaton kokemus...

Re: ljk

Originally posted by haba-harri
itte olin ljk testeissä tänävuonna... ja voin sanoa että kivaa oli:urjo: . Nyt jälkeenpäin vituttaa vain se että jätti punttiksen pois ja treenas vaan kuntopiirii ja juoksuu... massaa lähti ihan liikaa pois... :itku: fyysiset testit meni kirkkaasti yli keskitason mutta en silti päässyt sisään vaikka pisteitä oli 39 ja huonoimalla sisäänpäässeellä oli pisteitä vain 24..(pällitestit ei vissiin menny ihan putkeen :blow: )
Mutta kannatta lähteä kokeilemaan testit jo sinällään on unohtumaton kokemus...

Niinno. Oonhän mä laihtunut jo kymmenisen kiloa. Jos mulle ois joku sanonut tän 4kk sitten en olis ihan heti uskonut. Olinhan kynäniska jo ennen tätä.

Mä haluan sinne sisään, emmä nyt ihan turhaan tässä viittis juosta ja silleen. Jos tää nyt noihin psykologisiin testeihin kaatuu, niin voi japadapaduu.

Kyllähän munkin tonne piti yrittää, mutta vittuakos siitä juoksuharjottelusta kesän aikana mitään tullu.. Ajattelin nyt sitten mennä mopoilemaan Vekaralle :eek: tms, mutta kuudella kuukaudella ois tarkotus selviytyä!

Re: Re: ljk

Originally posted by Nike
Mä haluan sinne sisään, emmä nyt ihan turhaan tässä viittis juosta ja silleen. Jos tää nyt noihin psykologisiin testeihin kaatuu, niin voi japadapaduu.

Ei sitä kande niin kuolemanvakavasti ottaa. Aina pitää olla vaihtoehtoja ja varasuunnitelmia. Jos ei LJK:hon jostain syystä pääse (pällitestit siis), niin voihan hakea sissiksi, joko Rajavartiostoon tai Puolustusvoimiin (jos on kova tarve saada intissä jonkinlainen sissisodankäynnin koulutus). Eiköhän siellä saa melkein saman sotilaskoulutuksen kuin LJK:ssa, ilman laskuvarjohyppelyä tietenkin. Tietenkin LJK:n käyneet loukkaantuvat em. lausunnosta verisesti -> "No ei tod.!! Niitä ei voi ollenkaan verrata!! Vähän nää oot typerä!", mutta aivan sama.

Jos ei muu auta, niin sitten pioneeriksi tai tav. nurmiporaksi (eli jääkäri, kiväärimies) vaan. Pätee siellä sitten huolella, pyrkii RUKkiin tai vähintään särmää kessuksi. :D

Onko siellä pääsykokeissa joku sukellustesti ja uintitesti. Jos on niin kannattaa treenata niitäkin.

:offtopic: Eräs ljk:n käynyt kertoi, että se joka oli kovin juoksemaan ilman varusteita oli ollut niin heiveröinen, että varusteiden kanssa sitä oli joutunut aina odottamaan, joten ei se punttitreenikään välttämättä hukkaan mene.

:offtopic: On muuten varmaan ensimmäinen kerta kun käytän hymiöitä, mutta tällä offtopic hymiöllä on vain kyseinen asia niin kätevä ilmoittaa.

Originally posted by mtk77

:offtopic: Eräs ljk:n käynyt kertoi, että se joka oli kovin juoksemaan ilman varusteita oli ollut niin heiveröinen, että varusteiden kanssa sitä oli joutunut aina odottamaan, joten ei se punttitreenikään välttämättä hukkaan mene.

No joo, eiköhän tuo kuntopiirillä hoidu. Uinnista saa huimat 3 pinnaa maksimissaan. 2p saa uimalla 200m alle neljään minuuttiin, 3p tulee alle 3m 15sek. Eli aika turhauttavaa alkaa tota treenaamaan enemmän kuin uintitaidon ylläpito vaatii.

Ja emmä tosiaan tosta pällitestistä mitään superpaiseita ota. Koen kuitenkin olevani suht täysjärkinen..

Hapero, kyllä tässä vielä ehtii jos alat vaan treenaamaan. Onhan tässä 4-5 kuukautta aikaa...

Mun mielestä vähän turhan pieni merkitys noilla fyysisillä testeillä...mutta sinne olis kans tarkotus hakia!! luulen että 90% hakijoista saa ne vaadittavat pisteet nois fyysisis, mutta psykologia ratkasee... HYVÄ VAAN!!!

Originally posted by MaxWilkins
Mun mielestä vähän turhan pieni merkitys noilla fyysisillä testeillä...mutta sinne olis kans tarkotus hakia!! luulen että 90% hakijoista saa ne vaadittavat pisteet nois fyysisis, mutta psykologia ratkasee... HYVÄ VAAN!!!

minkälaiset ne psykologiset testit on?.Kysytäänkö siellä tyyliin "haluaisitko olla puutarhuri" tai "pelkäätkö verta"

Notta semmosta

...jotta suosittelen lukaisemaan ihka uuden opuksen Punabaretit... siellä on sellainen jännä osuus kuin pääsykokeet, jossa selostetaan miten ne kehitettiin ja mitä osa-alueita painotetaan. Taisipa olla vielä niin, että psykologiset ratkaisevat.

Ekana päivänä on lääkärintarkastukset ja psykologiset kokeet. Koko setti kestää aamusta 06-21... elleivät ole sitten muuttuneet itsenäisen Lsvjk:n.

Täältä tähän.

LJK:ta en ole käynyt mutta yhden toisen juoksukoulun kävin ja täytyy sanoa että minun mielestäni juoksukunto ja kestävyys pitkillä matkoilla on kaiken a ja o lähes kaikissa aselajeissa. Jos ei ole tottunut juoksemaan pitkää matkaa (10-20km) niin helposti tulee rasitusvammoja.

Itselläni meni lonkka aika huonoon kuntoon ja monet saivat rasitusmurtumia kun juoksumarssit taisteluvarustuksessa venyivät +20km:hän ja täyspakkausmarssit samoihin lukuihin (max 55km).

Kyllä massaa tarvitaan siihen että jaksaa kantaa kamansa (kun ainakin meillä täpöön piti tunkea kaikki yöasusta ja suihkusandaaleista lähtien, ja kolme erilaista kenkä- ja vaateharjaa...) mutta siitä ei ole mitään hyötyä jos jalat tai muut tukielimet hajoavat ensimmäisten kuukausien aikana.

Eli jos nyt olisin taas 19 ja menossa samaan paikaan, juoksisin itseni henkihieveriin, aikanakin Haminassa se juoksukestävyys oli se tärkein juttu (jota mulla ei ollut tarpeeksi ja siitä sai kärsiä). Se massa lähtee kuitenkin sitten paikan päällä juostessa että ei sitä kannata etukäteenkään säästellä.

Intti on sellainen kokemus että sitä ei koskaan unohda ja se antaa sellaisia kokemuksia joita useimmat meistä eivät enää myöhemmin kohtaa joten kannattaa ottaa siitä kaikki irti mikä lähtee. Se ei jälkeenpäin harmita missääntapauksessa, mutta kokematta jättäminen voi harmittaa loppuelämän.

Tämä nyt tälläinen I/98 gona vänskän näkemus.

...

Iivili, tuossa kun sanoit, että meinasit RUK:iin, tai ainakin särmäät kessuksi, niin ei mene ihan noin. Jonnekin kivääri RUK:hon on varmasti helpompi päästä, kuin kessuksi. Kessuksi pitää olla näyttöjä koko intin ajan ja RUK:hon riittää parin kuukauden särmäys... Toisaalta riippu monta otetaan mistäkin RUK:hon ja monta ylennetään kessuiksi. Joistain ihme aselajeista saatetaan ylentää melkein kaikki... mutta keskiverto kessu on "kovempi", kuin keskiverto koksu.

Re: ...

Originally posted by Jyrki-Poika
Iivili, tuossa kun sanoit, että meinasit RUK:iin, tai ainakin särmäät kessuksi ... mutta keskiverto kessu on "kovempi", kuin keskiverto koksu.

Juu näino! Ainakin sotilaallisen särmäyksen suhteen ja monesti (ei aina, täysin tapauskohtaista) myös johtajuuden suhteen. Munkin yksikössä oli (siis IMO) pari paperitiikerikoksua. Älliä riitti (lukiosta ja AUKin kokeista huipputulokset, jotka ratkaisivat RUKkiin pääsyn), mutta luonnetta ja elämänkokemusta puuttui johtajaksi. Toisenlaisiakin koksuja toki oli, mutta pari tuommostakin tapausta.

Yksikköni/saapumiseräni kersanteista kaksi sai kolmannen natsansa ultrasotilaallisen olemuksensa/käytöksensä ja MYÖS pätevän johtajuuden ansiosta (taas kerran IMO). Myös jääkärit arvostivat ko äijiä melkoisesti, syystäkin. Kaksi muuta kessuuntuivat huippuluokan pätevyyden ansiosta, olivat erikoistehtävissä. Yleensä varmaan kessun jämiin tarvitaan molempia: pätevyyttä ja sotilaallista käytöstä/olemusta. Joskus vain toinen riittää. Koksuksi riittää joskus pelkkä lukupää.

Ainiin, tarkennanpa vielä, että ite en halunnut/pyrkinyt RUKkiin enkä myöskään kessuksi. Kun 2 natsaa oli kauluksessa, loppui kaikki särmääminen ja minkään ylim. hommien tekeminen tyystin. Pakolliset jutut tein kunnolla, muuten rötväsin ja sluibasin. :D

Iivili, tuossa kun sanoit, että meinasit RUK:iin, tai ainakin särmäät kessuksi, niin ei mene ihan noin. Jonnekin kivääri RUK:hon on varmasti helpompi päästä, kuin kessuksi. Kessuksi pitää olla näyttöjä koko intin ajan ja RUK:hon riittää parin kuukauden särmäys... Toisaalta riippu monta otetaan mistäkin RUK:hon ja monta ylennetään kessuiksi. Joistain ihme aselajeista saatetaan ylentää melkein kaikki... mutta keskiverto kessu on "kovempi", kuin keskiverto koksu.

No nyt kyllä laitat aika rajua ja provosoivaa tekstiä mikäli olet tosissasi. Kyllähän se perusidea on niin että AUKin parhaimmisto valitaan RUK:hon, ja jäljellejäävistä parhaat saavat kessun natsat. Huom. tuo on siis perusidea. Ainahan se ei toteudu, poikkeuksia on. Mutta en kyllä ymmärrä miksi kukaan erikseen haluaisi kessuksi jos olisi helpompi päästä koksuksi.

Riippuu tietysti paljon koulutushaarastakin minkäperusteella porukkaa valitaan ylempiin tehtäviin. Jossain viestissä varmaankin painottuu aikapaljon lukupää yms. Itse olin PMPA:n alueella spollena, meidän 12:ta AUKkissa olijoista yksi pääsi RUK:hon (arvatkaas kuka :D ), ja voin sanoa että kyllä piti joka osa-alueen olla aika kunnossa. Tiedän sen ohjesäännön minkä mukaan RUK-pääsypisteitä annettiin (laskin koko AUK1:n niitä pisteitä :) )

RUK:hon päästäksesi sinun on oltava ensimmäiset 3+ kk paras/parhaiden joukossa, seuraavat 3kk suht. särmänä RUK:ssa ettet lähde maitojunaan (no ok, melko harvinaista mutta aina näitäkin on) ja vielä mahdolliset jatkokurssit. Johtajakaudella taas kokelailla ja alikers./kersanteilla on eri tehtävät joten ne eivät ole aivan vertailukelpoisia. Yleensä kuitenkin kokelailla on enemmän vastuuta.

Joukkueen varajohtajan tehtävä muuten (eli yleensä kersantti/ylik) on mielestäni ehkä paskamaisin tehtävä joukkueen sisällä (ainakin ylemmistä henkilöistä). Jvaraj:hän toimii eräänlaisena joukkueen vääpelinä, eli hänen tehtävä on huolehtia muonituksesta, kalustosta ja kuljetuksista yms., siinä missä JJohtaja huolehtii taistelusta ja sen suunnittelemisesta.

Originally posted by aropupu
No nyt kyllä laitat aika rajua ja provosoivaa tekstiä mikäli olet tosissasi. Kyllähän se perusidea on niin että AUKin parhaimmisto valitaan RUK:hon, ja jäljellejäävistä parhaat saavat kessun natsat.

Niin, kun se nykyään on noin. Silloin ennen vanhaan kun valittiin AUK ja RUK lähtijät samaan aikaan, koksut eivät AUKin kautta kulkeneet. Ja RUK:un pääsikin lähtemään sitten kaikenlaista porukkaa. (Tuota systeemiä ennen oli tietysti taas tämä nykyisen kaltainen hommeli käytössä.) Kun sitten systeemi vaihtui II/98, olin AUK:ssa apukouluttajana, ja kyllä sieltä RUK:un lähti sotilaallisilta (käytännön/teoreettisilta) taidoiltaan huonompia taistelijoita, kuin mitä au-kurssille jäi. Aika pitkälti käytännön koulutus hoidettiin meidän apuk:ien johdolla, ja esitimme omat mielipiteemme tulevien koksujen valinnasta, mutta skapparit sitten ratkaisivat lopulliset lähtijät jollain tavalla, mitä lie ollut perusteena. Totta kai päteviä tyyppejä tarvitaan myös ryhmänjohtajina, mutta muutamilta tyypeiltä olisi pitänyt vaihtaa väkäset ja salmiakit keskenään.

meilla oli ivalon rajajaakarikomppaniassa koksu joka oli kayny laskuvarjojagstereiden kaa jonun aikaa, mutta meinas ettei meno ollut maisnostetun veroista, ja tuli takas. Jai viela sopimussotilaaksi ivaloon, eli ei tod nak. ollu vain selittelya jos viela jai armeijahommat kiinnostaan. kovin paikka suomen armeijan sisalla mihin paasee ilman erityista hakua on ivalon rjk. ehkapa kovempi kuin muutamat erikoisosastot ( tai onhan rajajoukotkin erik.osasto)

Täytyy sanoa että siellä AUK:ssa missä minä olin (LapItR, II/99, spol-linja, "koti"varuskuntana kuitenkin JPr) oli tämä RUK-valinta/pisteytyshomma hoidettu erinomaisesti. AUK:n alusta asti seinällä oli lappu, jossa luki Pääesikunnan ohjeet RUK-valintapisteytykseen, ja näitä myös noudatettiin. Siinä oli kahdeksan eri kohtaa erilaisilla painotuksilla, ja vain yksi kohta oli koemenestys [josta sai 0-5p]. Muita oli muistaakseni (myös pisteet muistaakseni, eli pieniä heittoja voi olla, mutta jotain kuvaa tulee painotuksista) kouluttajien arviointi [0-4p], apukouluttajien arvointi [0-2p], vertaisarviointi [0-3p], P-kokeet [0-5p], oma halukkuus [0-2p], joku oma arviointi -kohta joka tehtiin haastatteluna pääkouluttajan kanssa [eli käytännössä kouluttaja kuitenkin päätti pisteet, 0-2p] ja joku liikuntakilpailuista annettu pisteytys [0-2p].

Eli loppupeleissä noiden lukukokeiden osuus oli varsin pieni, etenkin kun tuohon koemenestykseen laskettiin myös ne muutamat käytännön kokeet. AUK1:n lopussa myös nuo pisteet sai sitten tietää (ainakin me RUK:hon lähtijät). Kuulemani mukaan monessa muussa paikassa tätä RUK-valintaa ei ole hoidettu noin hyvin, eli tavallaan ei toimita Pääesikunnan ohjeen mukaan.

Mietin kans että on se aika syvältä jos läpäsee kuntotestin mutta pomppaa psykologisista!! mutta sehän on kaikille sama! Jos en pääse ljk:hon niin 99% varmasti ivaloon vuodeksi! kiitti hyvistä kommenteista....:thumbs:

Originally posted by Nike
No joo, eiköhän tuo kuntopiirillä hoidu. Uinnista saa huimat 3 pinnaa maksimissaan. 2p saa uimalla 200m alle neljään minuuttiin, 3p tulee alle 3m 15sek. Eli aika turhauttavaa alkaa tota treenaamaan enemmän kuin uintitaidon ylläpito vaatii.

Kävin tarkistamassa ja uintitesti voidaan hylätä, jos aikaa kuluu liika kauan ja yhdestäkään testistä ei saa tulla hylättyä. Sukellustesti arvostellaan hyväsytty/hylätty periaatteella, eli jos ei kykene hakemaan neljästä metristä kahta esinettä tulee hylätty. Kyllä minä ainakin kävisin kokeilemassa uimahallissa selviytyykö noista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom