Lapset ja vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja asbesti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mistä sinä tiedät mitä kokemusta kenelläkin näistä asioista on? Oon vuosien varrella reenannu thainyrkkeilyä, käynyt vaparin peruskurssin ja nyt useempi vuosi lukkopainia/bjj:tä tullu enemmän tai vähemmän reenailtua. Lisäks mulla on pari lasta ja ainaki yrittäny jollaki tasolla osallistua kasvatukseen (samassa taloudessa asuu koko perhe).

Itse henkilökohtaisesti omalta kohdaltani olen todennut, että vaparin reenaaminen on liian aikaa vievää ja pitkässä juoksussa en halua nuita osumia päähänkään ottaa liikaa. Enkä kyllä halua, että penskatkaan niitä ottavat.

Se nyt vaan on fakta, että lapset perseilee ja tekee tyhmiä temppuja. Missä vaiheessa tuo loppuu niin en tiedä. Mutta ei mun mielestä ole järkevää antaa ainakaan alle 10-v kersalle työkaluja millä saadaan kaverilta taju pois sekunneissa. Mun mielestä vaikka perus painia tai bjj:tä ilman lopetuksia on hyvä reenailla heti vaikka 5-vuotiaasta. Tässä nyt painaa vaakakupissa ehkä liikaakin se, että mitä fiiliksiä on kovempien sparrien jälkeen itellä ollu kun puhutaan pystytreeneistä. Ja onhan noita eläviä esimerkkejä sekä tutkimuksia jotka kertoo karua kieltään mm. nyrkkeilijöiden kokemista vaurioista lajinsa parissa. Missä vaiheessa lapsi on sitten riittävän kypsä ottamaan riskin mitä päähän lyönnit mukanaan tuovat? Erittäin hankala sanoa, että kyllä äkkiseltään tuntuu, että pitkällä ylä-asteella pitäisi mennä.

Enkä minä nyt pidä tätä minun mielipidettäni sen parempana kuin kenenkään muunkaan, mutta sitä näiden omien kersojen kohdalla nyt sovelletaan. Jokainen taplaa tyylillään.

En mä mistään tiedäkään, ja painota tähän vielä uudelleen jos sitä joku ei ole jo ymmärtänyt, että kaikki puheeni on täyttä mutuilua ja perustuvat lähinnä peruskurssitason kosketuksiin kamppailulajeihin ja kahden, kohta kolmen, lapsen kasvattamiseen. En ole hyökkäämässä ketään vastaan, mutta uskon että spidey tulkitsit ainakin osan postistani jonkinlaisena henkilökohtaisena hyökkäyksenä mutta sitä se ei missään nimessä ollut.

Sanoinko, että jossain seurassa opetetaan verisuonikuristuksia alle 10-vuotiaille? Empä tainnut sanoa. Totesin, että tuollainen ei ainakaan olisi järkevää. Niin kuin ei ole päähän lyöminenkään.

Ymmärsin itse myös postistasi, että olit kovin huolissasi kuristustekniikoiden ja lyöntien opettelusta/vastaanottamisesta lapsien harrastamisen osalta. Tummennettuun osaan nyt sen verran, että eiköhän tuo ole kaikille ketjuun osallistujille itsestäänselvää.

Tässä ketjussa on jo sanottu, että se lajiharjoittelu lapsilla koostuu koordinaatioharjoitteista, kuntopiireistä ja muista lapsille soveltuvista harjoitteista. Tuskin sitä tilannetta päästetään missään vaiheessa kuristus- tai lyöntiasteelle. Yhtälailla muistan oman lapsuuden kokemukseni karatesta. Leffapotkujen ja lyöntien perässähän sinne lähipiirin lasten kanssa mentiin ja 2v myöhemmin alkoi jo vähän kismittään kun ei niitä ninjahyppykiertopotkuja vieläkään oltu opetettu. Joutui katsomaan american ninjas -leffoja ja opetteleen itse talon lasten kanssa ;)

Mun mielestä, kuten aikaisemmin jo mainitsin, niin olisi hyvä jos seurat koittaisi saada näkyvyyttä lajille ja totta kai myös vanhempien tulee ainakin jonkin verran koittaa ottaa selvää ko. lajista mikäli esa-pekka sitä haluaa harrastaa. Eli molemmat osapuolet koittaisi laajentaa tietämystä lajista. Vanhemmilla on myös se vastuu, että jos tulee ilmi esim. koulussa väkivaltatekoja muita lapsia kohtaan, niin yhteys seuraan ja seuran kanssa yhteinen päätös harrastuksen jatkosta. IMO ei nyt ehkä ihan heti pitäisi koko harrastusta kieltää, mutta vaikka jotain parin kk bannia treeneihin ja vanhempien puolelta lisäpenalttia, että lapsi varmasti ymmärtäisi tehneensä väärin. Ja syykin tulisi tietää, että mistä se penaltti tuli.

Varmaan loppupeleissä pakkiksen ulkopuolella tää keskustelu perustuu lähinnä sille pelolle, että miksi opettaa tappavia tekniikoita pienille lapsille. Vaikka riski niiden käyttöön muita lapsia kohtaan on minimaalinen, niin silti on aina joku uuvatti joka haluaa olla se poikkeus joka säännön vahvistaa.

Oletko tehnyt tuota koskaan?

Kirjoitin alkuvuodesta aiheesta artikkelinkin FightSportiin. Pienen paikkakunnan paikallislehden voi toki saadakin kirjoittamaan jutun amatöörikisoista, joskaan mitenkään erityisen varmaa se ei ole. Ongelmaksi tulee se että se on vain se yksi juttu ja todennäköisesti lajiin vihamielisesti suhtautuvat ihmiset eivät edes lue sitä. Sellaisen jatkuvan näkyvyyden saaminen paikallismediassa että laji tulisi edes jollain tavoin tutuksi taviksille on käytännössä mahdotonta. Etenkin siksi että pienillä seuroilla on vähän tapahtumia, joista olisi kirjoitettavaa. Jos tekee itse juttuja niin silloin niitä voi saada läpi myös kisoista joissa omat ottelijat käyvät muilla paikkakunnilla, mutta niihin on vähän vaikea saada syvempää sisältöä kuin tulokset ja jotain "meni oikein mukavasti, kiitti treenikavereille" -tason juttua.

Ei ole kokemusta miten vaikuttaa ihmisten asenteisiin, mutta olen mukana seuratoiminnassa (pikku seura) ja yritetty saada näkyvyyttä lajille. Tiedän kyllä ettei lehtijutuilla saa jatkuvaa näkyvyyttä. Eri laji ja eri lähtökohta. Eli me on pyritty sitä kautta saamaan uusia harrastajia, lähinnä lapsia. Viimeisen vuoden sisään saatu 2 lehtijuttua, toinen oli kyllä koko sivun juttu lasten harrastamisesta ja pikkukisoista. Lisäksi sitten lajiesittelyä tapahtumissa joissa esitelty harrastusmahdollisuuksia lapsille jne, mitä paikkakunnalla tarjota.
Samalla pitää vaan toivoa, että viidakkorumpu toimisi. Tyytyväiset harrastajat ja vanhemmat mainostaisivat tutuilleen, ja kyllä sitäkin on vähän ollut.

Eli on kokemusta joka liippaa läheltä, mutta ei ihan samasta aiheesta. Vaparin osalta homma on varmasti moninverroin vaikeampi.

Muistatko mikä lehden numero oli? Voisin katsoa jos kirjastosta löytyisi ja lukasta jutun läpi.

Luulen, ettei hyväkään koutsi voi karsia piireistä huonoa ainesta kokonaan. Eikö se ollut vaparin joku Suomen mestari, joka Stadissa potkaisi bussikuskilta aivot paskaksi tossa pari vuotta sitten, kun toinen mamu (eestiläinen) piti tätä kiinni takaa päin? Ko. iranilaisten (muistaakseni) mamujen jälkeläinen ei ollut tekohetkellä täysi-ikäinen. Tai jos oli juuri ja juuri, hän oli lapsena jo aloittanut lajin.

Ei mulla ole vastausta siihen, pitäisikö rankimmat kamppailulajit (ennen puhuttiin "itsepuolustuslajeista") kieltää lapsilta, joten kommentit "yksittäistapauksen takia olet kieltämässä lajit" voimme kai jättää väliin? Joka tapauksessa aihe antaa aihetta funtsailuun.

Asia sitten on vähän erikseen, ovatko itsepuolustuskurssit ja jotkut siihen suuntautuvat lajit tarpeen jo nuorista alkaen. Niissä kun ei olisi ensimmäinen prioriteetti toisen tuhoaminen, vaan itsensä suojeleminen. Tiedän, että Niinikedolla ja muilla niitä on ollut maailman sivu, mutta ajattelen asiaa vähän laajemmin. Eikö Krav Maga ole juurikin tämän kaltainen laji?. Suomen kaduilla kun hilluu etenkin suhteessa kasvava määrä narkkeja, kunniakulttuurien ihmisiä, "laajemman sukupuolisuuskäsityksen" piirissä eläviä (suomeksi muualta tulleet ahdistelijat ja puskaraiskaajat) ja syrjäytyneitä pikkukriminaaleja (kotoperäisiä tai ei - -tun väliä). Tiedän, että kuulema kannabiksen käyttäjät ovat rauhaa rakastavia buddhia, mutta he eivät vielä kesää tee.

Luulen, ettei hyväkään koutsi voi karsia piireistä huonoa ainesta kokonaan. Eikö se ollut vaparin joku Suomen mestari, joka Stadissa potkaisi bussikuskilta aivot paskaksi tossa pari vuotta sitten,

Ei ollut.

- - - Updated - - -

Sanoinko, että jossain seurassa opetetaan verisuonikuristuksia alle 10-vuotiaille? Empä tainnut sanoa. Totesin, että tuollainen ei ainakaan olisi järkevää. Niin kuin ei ole päähän lyöminenkään.

No miten se sitten liittyy vapaaotteluun jos vapaaottelussa ei opeteta verisuonikuristuksia alle 10-vuotiaille?

Just oli paikallisen kurkipotkuseuran ilmoitus seinällä. Sen mukaan ei saa tulla jos on rikollista taustaa. Milläs ne sen tarkastaa...pitää poliisilta hakea todistus? Harmittaisi kyllä olla tuomittuna kuittikaupasta ja nyt ei voi edes judoa treenata. Onneksi on vielä shakkikerho ja uimaliitto :D

off-topiccia joo, mutta alkoi vaan ilmoitus huvittamaan kun sitä aikani kuluksi katselin.

Lapsena kamppailulajiharrastuksen aloittaminen eroaa IMO täysin nuorena aloitetusta. Eriasia jos janipetteri 6v alkaa kuntopiirimäisesti ja temppukoulumaisesti harrastamaan lajia, kuin että se yläasteikäinen laiha koulukiusaajamulkku menee vaparitreeneihin todennäköisesti hakemaan kompensaatiota siihen laihuuteensa (=ei pärjää välitunnilla isommille kiusaajille).

Viitaten siis tähän bussikuskitapaukseen. En taustoja sen tarkemmin tiedä, ihan ulkomuistista lehtiartikkelin perusteella. Muistaakseni jotain potkunyrkkeilytaustaa oli, muttei tainnut mitenkään kovan tason peluri olla kyseessä. Mene ja tiedä.

Kodari: rupee tuleen nuoren harrastukselle hintaa kun muiden maksujen päälle pitää vielä hakea todistus nuhteettomuudesta :D (en taaskaan tiedä varmasti, muistelisin että se maksoi jotain kun vaimo sen haki mennessään päiväkotiin töihin)

Pyytäiskö ne semmosen rikostaustaselvitys lapun, jonka esmes päiväkotityöntekijät joutuu antamaan työnantajalleen?
Sen joutuu ite hankkimaan, mutta ihan napin painalluksen verran vaivaa.
Tuskin kumminkaan kurkipotkijat semmosia :D

Just oli paikallisen kurkipotkuseuran ilmoitus seinällä. Sen mukaan ei saa tulla jos on rikollista taustaa. Milläs ne sen tarkastaa...pitää poliisilta hakea todistus? Harmittaisi kyllä olla tuomittuna kuittikaupasta ja nyt ei voi edes judoa treenata. Onneksi on vielä shakkikerho ja uimaliitto :D

off-topiccia joo, mutta alkoi vaan ilmoitus huvittamaan kun sitä aikani kuluksi katselin.

Lapsena kamppailulajiharrastuksen aloittaminen eroaa IMO täysin nuorena aloitetusta. Eriasia jos janipetteri 6v alkaa kuntopiirimäisesti ja temppukoulumaisesti harrastamaan lajia, kuin että se yläasteikäinen laiha koulukiusaajamulkku menee vaparitreeneihin todennäköisesti hakemaan kompensaatiota siihen laihuuteensa (=ei pärjää välitunnilla isommille kiusaajille).

Viitaten siis tähän bussikuskitapaukseen. En taustoja sen tarkemmin tiedä, ihan ulkomuistista lehtiartikkelin perusteella. Muistaakseni jotain potkunyrkkeilytaustaa oli, muttei tainnut mitenkään kovan tason peluri olla kyseessä. Mene ja tiedä.

Kodari: rupee tuleen nuoren harrastukselle hintaa kun muiden maksujen päälle pitää vielä hakea todistus nuhteettomuudesta :D (en taaskaan tiedä varmasti, muistelisin että se maksoi jotain kun vaimo sen haki mennessään päiväkotiin töihin)

Kyseinen kaveri kävi häviämässä vaparin SM-kisojen finaalin kahden osallistujan painoluokassa.

Missähän seurassa olet vapaaotteluun tutustunut, jos käsityksesi teini-ikäisinä vapaaottelun aloittaneista on tuo? Minun kokemukseni näistä on että ehdoton valtaosa on normaaleja ja vastuuntuntoisia nuoria, jotka etsivät uutta vauhdikasta urheiluharrastusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missähän seurassa olet vapaaotteluun tutustunut, jos käsityksesi teini-ikäisinä vapaaottelun aloittaneista on tuo? Minun kokemukseni näistä on että ehdoton valtaosa on normaaleja ja vastuuntuntoisia nuoria, jotka etsivät uutta vauhdikasta urheiluharrastusta.

Nyt on ymmärretty mun tekstini täysin väärin. Kuten tuossa ao. postissani sanoin (boldattu) viittasin sillä siihen bussikuskitapaukseen. En siis väitä missään nimessä, että kaikki harrastajat olisivat siellä ko. motiivein. Tarkoitin, että aina on niitä yksittäisiä mätiä omenia, joilla ko. motiivit lajiharrastukseen on. Lisäksi hain takaa sitä, että yleensä ne uutisotsikoissa olevat "pahoinpitelijällä kamppailulajitaustaa" tapaukset ovat juuri niitä, jotka ovat vasta teini-iässä lajin aloittaneet. Voisin kuvitella, että lapsena (mä ymmärrän lapsena aloittamisen ennen teini-ikää, vaikka jo alle 10v) aloitettu harrastus toisi sitä järkeä siihen touhuun sen verran, että ehkä sitten teini-iässä muistettaisiin että jos mä nyt potkasen tota bussikuskia päähän, niin kiinni jäädessä saan kovennetun rangaistuksen koska olen kamppailulajien harrastaja.

Tai tämän ajattelutavan ainakin toivon kuuluvan siihen lajiharrastuksen filosofiaan.

En ehkä tuonut itseäni hyvin esille tuossa, pahoittelut siitä.

Olisikin outoa jos lapsena vapaaottelun aloittaneet olisivat otsikoissa pahoinpitelyistä, kun ei alle 10-vuotiaana ole oikein voinut aloittaa vapaaottelua missään eikä ainakaan niin kauan sitten että olisivat siinä iässä jossa ruvetaan kaduilla rähisemään. Siksi Suomessa ei ole käytännössä yhtään +15v. vapaaottelijaa joka olisi aloittanut lajin alle kymmenvuotiaana.

Noin muuten olen edelleen sitä mieltä että lapsiryhmien veto vapaaottelussa on resurssien hukkaamista eikä sille ole muuta lajin edistämiseen liittyvää perustelua kuin rahan hankkiminen seuralle. Hukkaprosentti on vaan liian kova.

EDIT: Pahoittelut. Käsitin tuosta että jälkimmäinen kappale viittaa bussikuskitapaukseen ja ensimmäinen kappale on yleistä pohdintaa.

Moni täällä puhuu vain vaparin puolesta, toiset taas lasten puolesta. Toisinsanoen toisella puoliskolla ei ole kokemuksia lapsista ja niiden kasvatuksesta ja vastapuolella ei ole kokemusta vaparista. Suurin kukkahattutouhu johtunee epätietoisuudesta. Tuntematon pelottaa. Vaparista ei ole välttis nähty kuin joku nopea mtv sport-uutisten väläys missä aikuiset verissäpäin kuristavat kaverin tajuttomaksi. Jos tältä pohjalta tekee päätöksen, ettei anna jani-petterin harrastaa vaparia, niin onko hän paha ihminen? Tai "vitun urpo"? Onko se 100%:n vastuu vanhemmalla ottaa selkoa joka vitun ikisestä lajista jota se janipetteri haluaa elämänsä aikana kokeilla kaksi päivää? Vai voisiko ne seurat ja harrastajat ehkä tulla myös vähän vastaan?

Tässä kohtaa ollaan mielestäni asian ytimessä. Itseäni ei häritse jos vanhempi pitää lajia liian rajuna lapselleen, mutta se kukkahattutäteily joka vaatii koko lajin kieltämistä lapsilta on se asia mikä kyrsii. Varsinkin kun se usein perustuu vääriin mielikuviin, eli ei tajuta että lapsivaparissa ei rummuteta maassamakavaa eikä kuristeta ketään verissäpäin. Itse en ole törmännyt suuremmin vaatimuksiin junnunyrkkeilyn tai nasikkapainin kieltämisestä, mutta kun nämä kaksi on samassa paketissa niin homma onkin yht'äkkiä kiellettävien listalla.

Nassikkapaini, nassikkajudo, nuorten nyrkkeily, lasten voimistelu, lasten punttikoulu, nassikkakarate ja lasten krav maga ryhmät ovat kaikki olemassaolevia ja toimivia harjoitusryhmiä. Ei ole olemassa mitään estettä miksi lapsille ei voisi olla myös vapaaotteluryhmää. Tällöinhän on mahdollisuus vain vetää entistä monipuolisempia harjoituksia kun ei olla tietyn lajin rajoittamia. Se että pelätään harjoitusten olevan väkivaltaisia tai väkivaltaan opettavia kertoo enemmän omista asenteista kuin kenenkään lapsille harjoituksia vetävän ajatusmaailmasta.

Kaikki eivät ole sillä kannalla että vapaaottleu olisi hyvä harrastus lapsille tai yhtään kenellekään.

?Rahat pois jonninjoutavilta höpöhöpö-urheilulajeilta? - Iisalmen Sanomat - Iisalmen Sanomat

Nykyisin valtio jakaa toiminta-avustuksia peräti 69 eri lajiliitolle. Kuutsan mielestä nykyinen malli hajauttaa resursseja liikaa, homma on puuhastelun asteella vähän joka lajissa.

– Hiihto on itsestään selvä numero ykkönen, suomalaiset ovat hiihtäneet jo viisituhatta vuotta. Hiihdon jälkeen tulee yleisurheilu, erityisesti kestävyysjuoksu ja keihäänheitto. Suomalaiset eivät ole onnellisia, jos arvokisamenestystä ei tule näistä lajeista.

Joukkuelajeista Kuutsan sydän sykkii jalkapallolle.

– Jos nuori ei valitse hiihtoa tai yleisurheilua, loppujen urheilijanalkujen pitäisi mennä jalkapalloon. Jalkapallo on suurta taidetta, parasta viihdettä urheilumaailmassa.

Kuutsa poistaisi valtiot tuet ainakin puolelta nykyisin tuetuista lajeista. Hänen mielestään valtion rahaa haaskataan kaiken maailman höpöhöpö-lajeihin.

Hiihtovalmentajavelhon inhokkeihin lukeutuvat itämaiset kamppailulajit, kuten judo ja karate.

– En hyväksy näitä kaukaa tulevia, suomalaisille vieraita lajeja. Niissä kiskotaan ja revitään vaatteista eikä kansa tiedä, kuinka monta pistettä mistäkin liikkeestä saa. Saahan niitä harrastaa, mutta mitään valtion tukea ei pitäisi näille jonninjoutaville lajeille antaa.

– Onhan näitä muitakin ihmeellisyyksiä, vapaaottelu ja potkunyrkkeily. Potkia nyt hyvä ihme toisia päähän. En hyväksy näitä ollenkaan.

Kaikki eivät ole sillä kannalla että vapaaottleu olisi hyvä harrastus lapsille tai yhtään kenellekään.

?Rahat pois jonninjoutavilta höpöhöpö-urheilulajeilta? - Iisalmen Sanomat - Iisalmen Sanomat

Yksi mielipide muiden joukossa.
Suomalaiset ei ole onnellisia....paskan marjat sanon mä. Jos suomalainen menestyy nyrkkeilyssä ja voittaa jonkin liiton vyön niin tasan varmasti laji saa katsojia ja ihmiset ovat iloisia vaikka samaan aikaan hiihdossa ei pärjäisi kukaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom