Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tää varmaan viittas tuohon mun mainintaan että ilmapiiri vapaaottelua kohtaan olis suopeampi jos amatööripuoli tois itseään enempi julki.
Vaikka näemmä tykkäät vankalla judopohjalla julistaa kovasti asioista, joista et mitään tajua, niin ymmärrä nyt edes se, että kamppailu-urheilu ei ole väkivaltaa. Lyöminenkään ei ole automaattisesti väkivaltaa. Muutenkin tässä ketjussa on porukkaa joilla ei ole päähänlyönnistä kamppailu-urheilussa mitään käryä. Vastoin yleistä ennakkoluuloa esim. nyrkkeilyharjoitukset eivät ole sitä, että siellä seistään vuorotellen silmät kiinni ja muut hakkaavat päähän niin kauan, että taju lähtee. Nyrkkeilyssä ja muissakin päähänlyöntiä sisältävissä lajeissa harjoitellaan päähänlyönniltä puolustautumista vähintään yhtä paljon kuin itse päähänlyöntiä.Kasvatuksessa täytyy kyllä sitten tehdä aivan kolossaalinen ero väkivaltaan harjoituksissa ja väkivaltaan harjoitusten ulkopuolella.
Millä tavalla tämä julkituominen pitäisi tapahtua ja kenen toimesta?
Niinkuin Max131 alla mainitsikin, niin seuroilla siinä olisi avainrooli. Yksi vaihtoehto olisi esimerkiksi seuran omien kisojen alla ottaa yhteyttä paikalliseen pieneen sanomalehteen ja kysellä voisivatko tulla tekemään jutun, ja kertoa samalla lajista. Turha ehkä mitään Hesaria kysellä, mutta kai joka paikkakunnalla joku oma paikallislehti on. Näinhän ne muissakin lajeissa toimii, varmaan jotku seurat vapaaottelussakin. Eiköhän niitä keinoja löydy jos vähän käyttää mielikuvitusta.
Heitetääs oma lusikka myös soppaan.
Täällä nyt on vähän aiheen ohi menevää vääntöä. Ei ole kyse siitä, onko vapari vaarallista/väkivaltaa/mitä lie, vaan on kyse siitä, että miten lapset soveltuvat tähän kuvioon. Lapsen mieli ei välttämättä osaa erottaa "ei-väkivaltaista" kontaktia (lue: sääntöjen puitteissa tapahtuva paini tms.) siitä väkivaltaisesta vaihtoehdosta (lue: koulun välitunnilla petteriä turpaan).
Moni täällä puhuu vain vaparin puolesta, toiset taas lasten puolesta. Toisinsanoen toisella puoliskolla ei ole kokemuksia lapsista ja niiden kasvatuksesta ja vastapuolella ei ole kokemusta vaparista. Suurin kukkahattutouhu johtunee epätietoisuudesta. Tuntematon pelottaa. Vaparista ei ole välttis nähty kuin joku nopea mtv sport-uutisten väläys missä aikuiset verissäpäin kuristavat kaverin tajuttomaksi. Jos tältä pohjalta tekee päätöksen, ettei anna jani-petterin harrastaa vaparia, niin onko hän paha ihminen? Tai "vitun urpo"? Onko se 100%:n vastuu vanhemmalla ottaa selkoa joka vitun ikisestä lajista jota se janipetteri haluaa elämänsä aikana kokeilla kaksi päivää? Vai voisiko ne seurat ja harrastajat ehkä tulla myös vähän vastaan?
Kun lapset ovat kyseessä, niin myös sillä filosofialla ja mystiikalla on vähän pirun iso rooli. Nykypäivän kännyköissä olevien youtube- ja somepalveluiden myötä ei voida olettaa, etteikö pikku janipetterit olisi nähneet tätä samaista veristen miesten tajuttomaksi kuristamista jostain kanavasta. Tällöin he tietävät, mitä se touhu on "sitten isompana". Ja milloin maailmanhistoriassa lapsi ei ole halunnut tehdä asioita "niinkuin aikuiset tekee"? Lapsen mieli voi niin pienestä vinksahtaa täysin katolleen jonkin moraalisen dilemman suhteen, että sen kanssa on (minun mielestäni) oltava vähän pirun tarkkana.
Täällä on myös puhuttu seuravastuusta lyöntien ja päänsuojausten suhteen. Voisi kuvitella, että tämä täälläkin väännetty asia on tiedossa aika hyvin seuroissa ja vanhempien ennakkoluuloista kuullaan harva se päivä. Tästä syystä uskon, että se kasvatuksellinen seikka on treeneissä ja kaikessa lasten seuratouhuissa aika hyvin läsnä.
Itse en usko, että hyvin valvottuna ja erityisesti lapsille suunnattuna vapari olisi mitenkään haitallinen harrastus aloittaa jo pienestä pitäen. Koulukiusaaja on aina koulukiusaaja. Oli niitä jo omassa nuoruudessa että kuristettiin kaverin naama siniseksi eikä silloin ollut kyse mistään triangelista tai muusta erikoistekniikasta.
Toivon itse tästä keskustelusta järkevää ja nimenomaan keskustelua. Näkökulmia on meillä kaikilla, tollaset "lolololol vapariottelijat tappaa" ja "turpa kii kukkahattutädit vittu ette tiedä mistään mitään, mma 4 life" -huutelut kannattaa suorilta jättää tekemättä. Ne eivät mitään tälle keskustelulla anna. Myöskin ärsyttää tuo toisten "mutu-juttujen" alas ampuminen vaikkei itse nojata mihinkään tutkimuksiin tai faktatietoon (viittaan tällä 1- sivulla olleeseen kommenttiin jossa kehoitettiin unohtamaan mutuilut, mutta oma pointti nivottiin silti omakohtaiseen kokemukseen. Omakohtainen kokemus netissä on imo mutuilua parhaimmillaan). Mutuilua täällä varmasti on kaikki keskustelu, ellei erikseen viitata tutkimuksiin/artikkeleihin, jolloin toivottavasti myös lähteet esitetään muiden tarkasteltaviksi.
Mutta ei mun mielestä ole järkevää antaa ainakaan alle 10-v kersalle työkaluja millä saadaan kaverilta taju pois sekunneissa.
Kyllä ne oli just ne tyypit jotka koulussa aiheutti ongelmia joilla ei harrastuksia ollut. Monelle tekisi hyvää minkä tahansa kamppailulajin harrastustaminen ja valmentajan auktoriteetti.
Kaikki harrastaminen on enemmän tai vähemmän vaarallista, mutta eniten mua huolestuttaa tässäkin tapauksessa lasten vanhemmat. Osaava koutchi kyllä ohjaa ja pystyy klaaraamaan hommat niin, että harrastaminen olisi mahdollisimman turvallista tekniikoiden hiomista ja opettelua, mutta vanhempien hommat on asia erikseen.
...
Missä seurassa opetetaan verisuonikuristuksia alle 10-vuotiaille?