Lapset ja vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja asbesti
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi sosiaalivirasto viedät lapset vanhemmilta, jos lapsia viedään johonkin mma-kurssille.

Kuinka vahvalle kokemukselle tämän harkitun näkemyksesi perustat ?
Toivottavasti ei kuitenkaan ihan pelkästään television "kohudokumentteihin" perustuva aivupieru ole kyseessä.

Oma empiirinen mielipide aiheeseen on tullut n. viimeisen kolmen vuoden ajalta, kun sisarenpoika tätä brutaalia kidustusta, aka. junnujen vapaaottelu, on harrastanut.
Treenit pitävät sisällään painia, bjj:tä, kehonhallintaa, kuntopiiriä yms. leikinomaisia harjoitteita. Toki kamppailulajille luonteisia ja fyysisesti rankkojankin harjoituksia on, mutta todella kaukana ollaan siitä että ala-asteikäiset verissäpäin toisiaan pieksisivät. Itse asiassa lyöntiharjoittelua tulee aikaisintaan n. 12-13 vuoden ikäisinä, eikä silloinkaan pikkuhanskoilla täyskontaktilla sparrailla, vaan varsin tekniikkapainotteisesti edetään.
Ja ei ole edellä kuvailtua luokkatovereita kiduttavaa kiusaajaa pojasta kolmessa vuodessa tullut. Sosiaalinen, hyvin pärjäävä ja kaikinpuolin tasapainoinen lapsi on kehittynyt. Ihan samoin kuin aikuistenkin kamppailulajien treenisaleilla, väärillä kriteereillä harrastusta aloittevat mädät omenat kyllä karsiutuvat/karsitaan pois tästäkin seuratoiminnasta.

Ikävä tuottaa kukkahattuilijoille pettymys. Hieman muutakin kuin mutu-tuntumaa voisi olla ennen kuin noita syviä analyysejä heittelette.
Eikö ne punttisalihommatkin ole aika vaarallisia, kun niillä saleilla liikkuu niitä proteiineja.

Kuinka vahvalle kokemukselle tämän harkitun näkemyksesi perustat ?
Toivottavasti ei kuitenkaan ihan pelkästään television "kohudokumentteihin" perustuva aivupieru ole kyseessä.

Oma empiirinen mielipide aiheeseen on tullut n. viimeisen kolmen vuoden ajalta, kun sisarenpoika tätä brutaalia kidustusta, aka. junnujen vapaaottelu, on harrastanut.
Treenit pitävät sisällään painia, bjj:tä, kehonhallintaa, kuntopiiriä yms. leikinomaisia harjoitteita. Toki kamppailulajille luonteisia ja fyysisesti rankkojankin harjoituksia on, mutta todella kaukana ollaan siitä että ala-asteikäiset verissäpäin toisiaan pieksisivät. Itse asiassa lyöntiharjoittelua tulee aikaisintaan n. 12-13 vuoden ikäisinä, eikä silloinkaan pikkuhanskoilla täyskontaktilla sparrailla, vaan varsin tekniikkapainotteisesti edetään.
Ja ei ole edellä kuvailtua luokkatovereita kiduttavaa kiusaajaa pojasta kolmessa vuodessa tullut. Sosiaalinen, hyvin pärjäävä ja kaikinpuolin tasapainoinen lapsi on kehittynyt. Ihan samoin kuin aikuistenkin kamppailulajien treenisaleilla, väärillä kriteereillä harrastusta aloittevat mädät omenat kyllä karsiutuvat/karsitaan pois tästäkin seuratoiminnasta.

Ikävä tuottaa kukkahattuilijoille pettymys. Hieman muutakin kuin mutu-tuntumaa voisi olla ennen kuin noita syviä analyysejä heittelette.
Eikö ne punttisalihommatkin ole aika vaarallisia, kun niillä saleilla liikkuu niitä proteiineja.

Täyttä asiaa! Ja varsinkin perinteiset kamppailulajit joissa se filosofinen puoli on todella isossa roolissa (toki saleissa ja seuroissa eroavaisuuksia kuinka paljon näitä sit painotetaan), niin kasvattaa todella tasapainoisiksi sosiaaliksi lapsiksi/teineiksi ihmiset, joilla elämänarvot kohdillaan. Plus niil on itsetunto hyvä ja itseluottamus, niin ei tarvi egopäissään uhitella ja haastaa riitaa että sais todistettua jotain.

Älä Andy esihä tyhmää kun et kuitenkaan ole. Jos koulussa potkitaan reisille ja kuristetaan niin jostainhan se oppi tulee. Ei meidän nuoruudessa osattu kuin lyödä.

Okei, Kumma ettei yksikään yli 30 vuotias ole UFC:n mestarina. Vapaaottelu on vielä aivan lapsien tasolla ja ihan turha lähteä selittämään tuollaista paskaa täällä. Se miten jalkapalloa treenataan maailmanlaaajuisesti niin vapaa-ottelu on naurettavaa verrattuna siihen. Ruvetaanko täällä vertaamaan jalkapallon tai NHL:n parhaita jos sieltä kautta näiden "mestareiden" kautta tulee parhaat fiilikset.

Sen verran mitä nyt lapsia seurannut kouluelämässä parin viimeisen vuoden ajan, niin se potkiminen, hutkiminen, painiminen ja kuristaminen on melko harvinaista. Jokaisen oman elämänsä ufc-sankarin olen jututtanut ja jokaisen "tausta" on se perinteinen. "No ku isi kattoo niitä ja sit veri lentää ja pau, piu, ufff ja se on siistii ja sit me katotaa niitä yhdessä." Eli yksikään ainakaan näistä minun kohtaamistani välituntivapaaottelijoista ei ole koskaan itse harrastanut kamppailulajeja. Aika pitkälti on käyty ne vaarat läpi näiden lasten kanssa ja sen jälkeen on meno rauhottunu. Tai ainakaan mun silmien alla ei ole enää potkittu ja painittu. Nämä kaikki kohtaamani tapaukset on pääkaupunkiseudulta ja alakouluikäisiä. Ehkä näiden isien pitäisi miettiä onko ihan ok näyttää lapselle ufc-matseja. Aikuinen ymmärtää (useimmiten) olla egoilematta jotain mma-liikkeitä ihan vaan katsottuaan pari Fight Nightia. Lapsi on aika paljon alttiimpi ja voi kuvitella olevansa yhtä kova jätkä kuin ne tyypit isin telkkarissa.

Itse vapaaottelutreenaus lasten osalta on minulle tuntematon puoli, mutta mikäli homma toteutetaan järkevästi, on se mielestäni hyvä harrastus siinä missä moni muukin. Pienille painia, kehonhallintaa, leikinomaisempaa touhua. Lyönnit vasta paljon myöhemmin ja silloinkin totta kai pistelyöntinä ensin, ihan niin kuin aikuisillakin. Järjetöntähän ketään olisi ekalla treenikerralla pistää kehään ja sanoa että no niin, hakatkaapa paskat ulos toisistanne. Jos seura on järkevä, hoitavat treenit fiksusti ja mahd. turvallisesti, en näe syytä sille miksei lapsikin voisi vapaaottelua treenata.

Eipä tuo touhu ole meillä sosiaalisesti hyväksyttyä. Vaimolle ehdotin kirppujujutsua meidän nassikalle, niin eihän se käy. Hullua hommaa. Nyt olen koittanut painonnostoa nostaa pöydälle, mutta eipä sekään käy. Ei ole kuntosali lasten paikka ja jne.

Jääkiekkoon taas saa viedä ja voi koko perhe harrastaa. Iskä huutaa 9v pojalleen jään reunalta, että hakkaa se vitun homo ja poikahan antaa poikittaisen laulaa. Ja jos ei runttaaminen kiinnosta, niin valmentaja viimeistään kertoo pojan olevan vitun neiti hame päälle ja tanssia harrastamaan. 13v viimeistään osataan jo istua koulussa nuuska huulessa. Lahjattomat opiskelee mutta meidän poika menee NHLään. Tai ainakin mestikseen. Tässä kärjistetty esimerkki.

Se on jännä juttu että Judo ja jopa nyrkkeily on ok lajeja mukuloille mutta kun ne yhdistetään ni lastensuojelua kutsutaan paikalle. Toki on hyvä käydä keskustelua missä iässä tulee opettaa kuristuksia ja päähänlyömistä. Mitä tohon koulu kiusaamiseen tulee niin kyllä ainakin mun lapsuudessa kuristettiin ja potkittiin 20v sitten. Eikä silloin mistään UFC:stä puhuttu. Kukkahatut nyt päästä hei ihan oikeesti.

Kyllä kamppailulajit soveltuu jo pienillekin, mutta mielestäni siihen soveltuisi paremmin paini. Tai vaikka judo. Vapaaottelu sitten kun puhutaan ennemmin nuoresta.
Mutta on kyllä aika ristiriitainen aihe, herättää niin paljon tunteita ja ajatuksia että hiukan hankalaa pukea mietteitään sanoiksi...

Julkisuudessa paistattelee vain vapaaottelun ammattilaissarjat, mikä MINUN MIELESTÄ tekee hallaa ajatukselle lapsen lajista. Yleinen mielipide voisi muuttua suopeammaksi, jos olisi paremmin tiedossa amatöörisarjat ja niiden säännöt.

Eipä tuo touhu ole meillä sosiaalisesti hyväksyttyä. Vaimolle ehdotin kirppujujutsua meidän nassikalle, niin eihän se käy. Hullua hommaa. Nyt olen koittanut painonnostoa nostaa pöydälle, mutta eipä sekään käy. Ei ole kuntosali lasten paikka ja jne.

Jääkiekkoon taas saa viedä ja voi koko perhe harrastaa. Iskä huutaa 9v pojalleen jään reunalta, että hakkaa se vitun homo ja poikahan antaa poikittaisen laulaa. Ja jos ei runttaaminen kiinnosta, niin valmentaja viimeistään kertoo pojan olevan vitun neiti hame päälle ja tanssia harrastamaan. 13v viimeistään osataan jo istua koulussa nuuska huulessa. Lahjattomat opiskelee mutta meidän poika menee NHLään. Tai ainakin mestikseen. Tässä kärjistetty esimerkki.

Samaa mieltä. Muksut nyt 14ja 9 v, vanhempi paininut 5-vuotiaasta, nuorempi ravannut molskilla mukana 3-vuotiaasta. Vanhemmalla matseja takana about 60, nuoremmalla noin 30. kertaakaan en ole kisoissa törmännyt vanhempien asiattomaan huuteluun tai vastustajan pilkkaamiseen. Menin ekaa kertaa sukulaispojan lätkäpeliä kattomaan(10v), herranjumala sitä kielenkäyttöä ja käytöksen puutetta aikuisilla ihmisillä...ei voinut kuin tuntea syvää myötähäpeää, mitä ei ikinä ole tarvinnut kokea kamppailulajipuolella(omaa harrastustaustaa vuodesta -92)

Samaa mieltä. Muksut nyt 14ja 9 v, vanhempi paininut 5-vuotiaasta, nuorempi ravannut molskilla mukana 3-vuotiaasta. Vanhemmalla matseja takana about 60, nuoremmalla noin 30. kertaakaan en ole kisoissa törmännyt vanhempien asiattomaan huuteluun tai vastustajan pilkkaamiseen. Menin ekaa kertaa sukulaispojan lätkäpeliä kattomaan(10v), herranjumala sitä kielenkäyttöä ja käytöksen puutetta aikuisilla ihmisillä...ei voinut kuin tuntea syvää myötähäpeää, mitä ei ikinä ole tarvinnut kokea kamppailulajipuolella(omaa harrastustaustaa vuodesta -92)

Lätkästä ei ole kokemusta (kuullut näitä samoja tarinoita paljonkin), mutta jalkapallossa on siinäkin asiatonta käytöstä vanhemmilta nähty. Ei onneksi kovin usein. Sen sijaan painimolskilta täysin samat kokemukset, omatkin pojat (9 & 7) painii. Koskaan ei ole mitään asiatonta tai pilkkaamista ole näkynyt kenenkään osalta. Kannustusta kilpakumppaneilta paljonkin. Ja jos ottelussa jotain on käynyt (kolhuja tulee aina), tai vaikka pelkästä tappion harmista ruvennut itkemään, niin monesti on se vastustaja ottelun jälkeen käynyt kysymässä onko kaikki hyvin ja en kai satuttanut? Sekin mun mielestä kuvaa kuitenkin ilmapiiriä.

Ei varmaankaan tee hyvää kehittyville aivoille nuo D-luokan iskutkaan.Hölmöä antaa lasten kilpailla vaparissa.

Juurihan täällä moneen kertaan todettiin, että painilajeihin saa mennä kilpaileen, muttei niihin, missä isketään. Esim pistareita voi lyödä salilla jne muttei toisia hakata, isompana sitten. Sitähän tehdään karatessakin ja sinne mennään muksuna, harjoitellaan iskuja. Valoja päälle nyt. Ja vapaapaini ei tarkoita vapaaottelua, mikäli siinä oli jotain epäselvyyttä.

Nyrkkeiijöillä ne päät muuten todennäköisemmin hajoaa ku vapaaottelijoilla. :rolleyes: Siellä sitä iskua tulee kokoajan ja tasaisella tahdilla päähän. Ja kaikki, otteleminen ja sparraaminenki koostuu vain siitä lyömisestä, toisin kuin MMA:ssa.

Taitaa tuo "vapaa" sana olla melkonen kirosana ja saakin ihmiset kaivamaan sen kukkahattunsa syvimmistäkin vaatekasoistaan. Harmi ettei Mixed Martial Artsia oikein voi suomentaa niin että se kuulostaisi luontevalta.

Vapaaotteluhan viittaa enemmänki freestyle fighting/luta livre/vale tudo.. jos sanaa ajatellaan ja sillä haluaa kikkailla, lajinahan nuo melkeen samaa, ja MMA nimenä onkin "pussified" versio, vaikka onkin coolimpi ja osuvampikin, koska nykyään sitä lajitietämystä tarvitaan joka alueelta että voi edes kilpailla, eikä vaan vapaasti mennä rymistelemään ku mikäki katutappelija toisen vahingoittaminen ja väkivalta mielessä. Tyyliin ysärin alkupuolella ku laji syntyi.

Yhdistetyt Kamppailulajit olisi kait kukkahattutätien korvaanki parempi, eivät mieltänsä pahoita kun kuulevat uutisia iltapaskalehdissä!

Yhä mä luen, että "Lapset ja vapottelu".
Tämä. Toinen otsikko "Vapaaottelun vittumaisuudet". Asiaan. Vapaaottelutreeneistä pitäis tehdä muksuille alle 15v. niin pitkäveteisiä yleiskuntoa ja motoriikkaa kehittäviä, että koulukiusaajat ei jaksaisi tulla kärsimättöminä treeneihin. Eihän Karate treeneissäkään opeteta alkeiskursseilla "leffapotkuja". Painista olis hyvä aloittaa ja kuristukset ja lukot vasta, kun vähän on tullut älliä päähään, ja saanut sopivasti pataan salilla, että ymmärtää nöyryyttä. Ugh pappa on puhunut:puntti:

Ei varmaankaan tee hyvää kehittyville aivoille nuo D-luokan iskutkaan.Hölmöä antaa lasten kilpailla vaparissa.

Tää varmaan viittas tuohon mun mainintaan että ilmapiiri vapaaottelua kohtaan olis suopeampi jos amatööripuoli tois itseään enempi julki.
Vähän huono ulosanti multa tässä kohtaa. Paljon ajatuksia jotka katkeilee kesken kirjoituksen jne. En siis kannata lapsen harrastukseksi lajeja joissa tarkoitus on jollain tavalla vahingoittaa toista. Lyömällä, potkimalla, kuristamalla taikka vääntämällä niveliä niiden normaali liikeratoja vastaan.

Alkuperäinen ajatus mulla oli lähinnä, että niin kauan kuin julkikuvaa pidetään yllä ammattilaissarjojen kautta, joissa kärjistetty mielikuva on kaveri selällään ja toinen hajareisin päällä mätkimässä päähän, niin on mun mielestä turha puhua kukkahattutädeistä. Ei ole tätien homma yrittää ottaa selvää mitä muuta lajissa voisi olla kuin vain julkisuudessa näytetään. Siinä olisi lajiorganisaatiolla tekemistä jos haluaa mainetta parantaa. Mutta tää on vain mun mielipide.

Viimeksi muokattu:
Mua hakattiin lapsena tatamilla ym ja musta on tullut näin älykäs ja hieno ihminen, niin suosittelen tätä myös tuleville lapsilleni.

Musta ei oo kovinkaan kiva, jos Jani-Petteri 9-v osaa rnc:t ja triangelit. Joku kerta esittelee skilssejä välitunnilla ja kuristaa luokkakaverin tajuttomaksi. Iltapulu kiittää. Siinä mielessä toi on vahinko joka oottaa tapahtumista.

Penskat voi painia ja nujuta, mutta tollaset vaaralliset tekniikat voi kyllä imo jättää myöhemmälle iälle. Kuka vie pikkunatiaisensa nyrkkeilysparreihin? En minä ainakaan. Enkä kyllä vapaaotteluunkaan. Kun on riittävästi ikää ja jos on polte harrastaa niin sitten mietitään ja keskustellaan. Kunhan ei kuitenkaan jääkiekkoa ala harrastamaan. :D

No ei kakaroilla mitään tappotaitoja ole. Aina on koulussa se iso läski, mikä lyö nyrkillä päähän vaikka kuinka olisi käyty iskän kanssa karateharkoissa pari vuotta.

Ihan sama juttu, kun meilläkin oli koulussa lätkänpelaajia luokalla. Silti paras pelaaja oli yksi seiväshyppääjä. Myöhemmin osasta pelaajista tuli hyviäkin. Mutta osa ei tullut sen kummemmaksi mitä kukavain silloisen amiksen jääkiekkokaukalon höntsypeleissä. Ainoa ero oli, että harrastajalla oli lätkähanskat ja muilla nahkalämsät.

Back
Ylös Bottom