Lapsellisten ketju (vanhemmat)

Kun naiset halutaan pitää poissa tuolta isien ketjusta, niin mun mielestä olis tarvetta ketjulle, jossa kummatkin sukupuolet voisivat keskustella jälkikasvustaan. Ainakin mun mielestä tuolla isien ketjussa on usein hyvinkin kiinnostavia aiheita, kuten esimerkiksi nyt tämä lainaamani alla oleva, joka on meilläkin ajankohtainen. Mimmen puolella keskustelu taas rajaa isien kommentit pois, joten yleinen puoli sopii tähän tarkoitukseen parhaiten.

Mitenkäs teillä hoidellaan sellainen kasvatuksellinen kysymys, kun meidän 2,5 vuotias on nyt alkanut mottaileman äitiä. Isää ei lyö, ainakaan vielä. Olen nähnyt useita vanhempia, jotka vaan tyynesti koittavat torjua mottailua ja eivät reagoi siihen rangaistuksella.

- Lisääkö mottaamisesta seuraava rangaistus lapsen vihaa ja pahentaa tilannetta?
- Miten siihen olisi hyvä reagoida, sillä emme aio ko. käytöstä sallia?

Mainittakoon vielä, että mottailua lapsi ei ole oppinut meiltä, edes luunappia ei lapselle meillä ole annettu. (tästä nykykasvatuksesta ilman fyysistä kuritusta olen hieman eri mieltä, mutta näillä nykysäännöillä nyt mennään).

Kasvatustieteellinen vastaus:
"Kahden, kolmen vuoden iässä reaktiotapa on hyvin fyysinen, aggressio synnyttää vaistonvaraisen väkivaltareaktion. Lapsi tarvitseekin jo nyt aggressiokasvatusta: lempeää rajoittamista ja esimerkinomaisen mallin, miten aggressiontunnetta saa ilmaista, sekä mallin siitä, miten puoliaan saa pitää. Pettymyksiä tulee väistämättä siitä, etteivät aikuiset salli kaikkea ja joka paikkaan ei voi mennä. Sen sijaan, että kiellon ja rajoituksen jälkeen lapsi jätettäisiin vaille vaihtoehtoa, hänen huomionsa kannattaa kiinnittää johonkin uuteen asiaan." Lähde: Aggression portaat -kirja.

Tietty tässä tulee se kysymys, missä tilanteissa mottaamista ilmenee. Onko se juurikin siitä, mitä tuossa pätkässä puhutaan eli kun tulee kieltoa tai rajoituksia niin mennään ja mottastaan? Sallia sitä ei kannata missään nimessä. Se on karhunpalvelus kaikille.

En tiedä, kuinka hyvin rangaistus toimii noin pienelle lapselle, koska hän ei välttämättä ymmärrä rangaistuksen tarkoitusta. Toinen kysymys on se, että mikä se rangaistus olisi. Ainakin voisi aloittaa siitä, että kieltää tiukasti ja rajoittaa lasta niin, ettei väkivaltainen käytös jatku (esimerkiksi ottaa kädestä kiinni tai pitää sylissä tiukasti ja hellästi).

Kuinka kauan teillä muilla on kestänyt, että nuo keinot auttavat? Meidän pikkuneitokainen 1v 9kk nimittäin harrastaa tuota läpsimistä. Olen yrittänyt käyttää tuota Hipan neuvomaa tapaa, että kielletään napakasti ja sitten huomio kiinnitetään muualle. Päiväkodissä käyttävät jäähyä, mutta mä en saa sitä toimimaan tytön kanssa. Läpsiminen on vähentynyt mun mielestä tuolla kielto + huomio muualle kombolla, mutta ei ole loppunut. Välillä turhauttaa, kun tuntuu, että puhuis seinälle ja tyttö oikein katsoo silmiin ja jatkaa läpsimistä. Siksi huomion kiinnittäminen muualle kai auttakin (napakan kiellon jälkeen tietysti).

Lisäksi tönii joskus kavereitaan. Tönimiseen puututaan tietysti myös. Yleensä menen kyykkyyn lapsen tasolle, otan napakasti käsistä kiinni, katson silmiin ja kerron, että ei saa töniä, siitä tulee toiselle pipi ja sitten suru (lapselle tuttuja käsitteitä). Kerran leikkipuistossa se tönäisi yhtä poikaa, joka kaatui ja alkoi itkemään. Siitä se on puhunut nyt monta kertaa ja sitä kautta tuntuu, että se on ruvennut tajuamaan, että toista sattuu, kun tönitään. Ehkä tässäkin on siis käännettä parempaan odotettavissa. Lisäksi on noissa tilanteissa yritetty ohjata hyviin kontaktikeinoihin, kuten silittämiseen ja halaamiseen, joita tyttö harrastaa muutenkin. Mutta tässäkin hetkittäin tuntuu, että mikään ei uppoa siihen kaaliin. Onneksi nuo tönimiset on kuitenkin enemmän satunnaisia, mutta silti...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei täähän on hyvä idea! :)

Nimim. Joutuu läpsimään itseään, ettei tunkeutuisi enää isien ketjuun :)

Kyllä se käsistä kiinni pitäminen on meillä toiminut. Heti siirtyy ajatus lyöminen --> prkl, nyt mulla on kädet jumissa. Jos on yrittänyt potkia/sylkeä vielä (mistä ne noi temput oppii??), niin syliin. Ja löpinät tietty päälle. Tönimiseen napakka ei ja jutulle.

Tuo miettimisen/jäähyn toimimattomuus johtuu yleensä vaan siitä, ettei ole tarpeeksi jääräpäinen. Totta kai se lapsi tulee pois sieltä kun tietää (jos tarkoitit sitä hugadelic), että sinne ei joudu takaisin. Tarpeeksi monta kertaa kun vie takaisin niin menee se perille (jos kerran kastematokin oppii kääntymään T-laatikossa toiseen suuntaan).

Kyllä se käsistä kiinni pitäminen on meillä toiminut. Heti siirtyy ajatus lyöminen --> prkl, nyt mulla on kädet jumissa. Jos on yrittänyt potkia/sylkeä vielä (mistä ne noi temput oppii??), niin syliin. Ja löpinät tietty päälle. Tönimiseen napakka ei ja jutulle.

Tuo miettimisen/jäähyn toimimattomuus johtuu yleensä vaan siitä, ettei ole tarpeeksi jääräpäinen. Totta kai se lapsi tulee pois sieltä kun tietää (jos tarkoitit sitä hugadelic), että sinne ei joudu takaisin. Tarpeeksi monta kertaa kun vie takaisin niin menee se perille (jos kerran kastematokin oppii kääntymään T-laatikossa toiseen suuntaan).

Meillä käy usein niin, että läpsiminen jatkuu heti, kun käsistä irrottaa, jos ei kiinnitä huomiota muualle. Välillä jos komentaa oikein tiukasti, niin tyttö alkaa itkemään, eikä enää läpsi vaan pyrkii syliin, mutta mä jotenkin vierastan sitä, että tahallaan itkettäisi. En kuitenkaan anna periksi, jotta välttäisin itkun. Ja tekoitkua ei lasketa itkuksi.

Jäähyllä tyttö ei aina meinaa pysyä, jolloin se palautetaan takaisin jäähylle, mutta sillä toimimattomuudella tarkotin enemmän sitä, että tuntuu ettei se tajua kunnolla sen merkitystä. Eli siinäkin sitten kun on palauteltu takaisin istumaan ja lopuksi on istunut sen ikäänsä vastaavan ajan, ja olis sopimisen paikka, niin läpsiminen jatkuu ja koko homma alusta. Ja jotenkin sen reaktiot on sellasia, että mun mielestä se ei oikein tajua sen merkitystä. Huonosti selitetty, tiedän, mutta näin mä sen reaktiota, eleitä ja ilmeitä tulkitsen. Päiväkodissa taas se kuulema toimii, ja tyttö menee huulet mutrullaan istumaan, kun käsketään ja sopiminenkin menee hyvin. Mutta siellä kaikki muutkin joutuu jäähylle, eli olisko siellä mallioppimisella etunsa. Hirveen montaa kertaa en ole sitä kotona kokeillut, että voi olla syynä sekin.

Jostain just luin, että jäähyjä suositellaan vasta parista vuodesta eteenpäin, joten mä olen ajatellut, että kokeilen noita muita kieltotapoja ja sitten vähän myöhemmin otetaan jäähyt käyttöön. Ja täytyy sillon sitten olla tarpeeksi jääräpäinen siinä palauttamisessa. Supernannyn tekemänä se näyttää niin helpolta :D, mutta pitkää pinnaa vaan, niin kai se joskus oppii.

Nuo kannattaa hoitaa kunnolla ja vaatia nopsaan korvien putkitus jos alkaa tulla jatkuvasti korvatulehduksia. Jos näyttää, että julkisella on parin kuukauden jono putkitukseen niin yksityiselle vaan vaikka maksaakin maltaita. Pitkittynyt korvatulehduskierre kun saattaa vaikuttaa ipanan kielelliseen kehitykseen.

Mä nyt kommentoin tätä täällä, ettei isien ketju häiriinny ;).

Meidän tytöllä oli viime keväänä parin kuukauden korvatulehdus. Se söi siihen kolme antibioottikuuria, mutta ne ei auttaneet. Päästiin sitten nopeasti korvaklinikalle julkiselle puolelle ja siellä oltiin sitä mieltä, että yleensä kannattaa odottaa ainakin kolme kuukautta, ennenkuin putkitetaan. Julkisella oli 6kk jono ja mentiin sitten yksityiselle. Sielläkin oltiin sitä mieltä, että odotetaan vielä pari kuukautta ja katsotaan sitten putkitustarve. Aikoja siis olis ollut. Kysyin niiltä molemmilta lääkäreiltä erikseen, että jos me odotellaan se heidän ehdottamansa aika, niin onko sillä vaikutusta kuuloon/puheenkehitykseen ja he sanoivat, että tuolla ajalla ei ole merkitystä. Kun käytiin kontrollikäynnillä parin kk päästä, oli korvatulehdus parantunut "itsestään". Oltiin kyllä käytetty kosteuttavaa nenäsuihketta (suolaliuosta) ja nuhan iskiessä muutama päivä Nasolinia, jotka tekevät rä'ästä juoksevampaa ja sitä kautta se helpottaa tulehdusta. Ja sillon oli kesä, jolloin noi paranee helpommin, kuin tämmösenä nuhakautena.

Tuttavapiirissä on putkitettu jopa alle vuoden ikäisiä ja putkitus on lopettanut tulehduskierteen. Mutta riippuu tapauksesta, kannattaako kuinka herkästi lähteä putkittamaan. Meillä oireet on olleet aika lieviä, eli lapsi ei ole kärsinyt tulehduksesta. Nukkunut vähän huonommin ja välillä pyrkinyt enemmän syliin, mutta muuten ollut iloinen ja reipas.

Mä nyt kommentoin tätä täällä, ettei isien ketju häiriinny ;).

Meidän tytöllä oli viime keväänä parin kuukauden korvatulehdus. Se söi siihen kolme antibioottikuuria, mutta ne ei auttaneet. Päästiin sitten nopeasti korvaklinikalle julkiselle puolelle ja siellä oltiin sitä mieltä, että yleensä kannattaa odottaa ainakin kolme kuukautta, ennenkuin putkitetaan. Julkisella oli 6kk jono ja mentiin sitten yksityiselle. Sielläkin oltiin sitä mieltä, että odotetaan vielä pari kuukautta ja katsotaan sitten putkitustarve. Aikoja siis olis ollut. Kysyin niiltä molemmilta lääkäreiltä erikseen, että jos me odotellaan se heidän ehdottamansa aika, niin onko sillä vaikutusta kuuloon/puheenkehitykseen ja he sanoivat, että tuolla ajalla ei ole merkitystä. Kun käytiin kontrollikäynnillä parin kk päästä, oli korvatulehdus parantunut "itsestään". Oltiin kyllä käytetty kosteuttavaa nenäsuihketta (suolaliuosta) ja nuhan iskiessä muutama päivä Nasolinia, jotka tekevät rä'ästä juoksevampaa ja sitä kautta se helpottaa tulehdusta. Ja sillon oli kesä, jolloin noi paranee helpommin, kuin tämmösenä nuhakautena.

Tuttavapiirissä on putkitettu jopa alle vuoden ikäisiä ja putkitus on lopettanut tulehduskierteen. Mutta riippuu tapauksesta, kannattaako kuinka herkästi lähteä putkittamaan. Meillä oireet on olleet aika lieviä, eli lapsi ei ole kärsinyt tulehduksesta. Nukkunut vähän huonommin ja välillä pyrkinyt enemmän syliin, mutta muuten ollut iloinen ja reipas.
Meidän 1,5v poika kärsi aikoinaan korvakierteen ja korvat putkitettiin nopeasti yksityisellä. Parin viikon välein tuli 3-4 tulehdusta joten päätös nopeasta putkituksesta oli helppo. Vasen korva oli mennyt jo "liimakorvaksi" joka heikensi kuuloa. Poika ei koskaan valittanut korvia vaan kuume nousi ja oli räkäinen. Voi vaan kuvitella mikä tilanne olisi ollut kuukausien odottelun jälkeen. Putkituksen jälkeen ei ole kertaakaan ollut korvissa mitään tulehdusta.

Meidän 1,5v poika kärsi aikoinaan korvakierteen ja korvat putkitettiin nopeasti yksityisellä. Parin viikon välein tuli 3-4 tulehdusta joten päätös nopeasta putkituksesta oli helppo. Vasen korva oli mennyt jo "liimakorvaksi" joka heikensi kuuloa. Poika ei koskaan valittanut korvia vaan kuume nousi ja oli räkäinen. Voi vaan kuvitella mikä tilanne olisi ollut kuukausien odottelun jälkeen. Putkituksen jälkeen ei ole kertaakaan ollut korvissa mitään tulehdusta.

Joo, tuossa teidän tapauksessa varmasti oikea ratkaisu, kun taustalla oli monta tulehdusta. Samanlainen tilanne oli yhdellä tutulla ja heillä putkitus tehtiin poikkeuksellisesti alle vuoden ikäisenä. Senkin jälkeen putkia piti välillä imeä tyhjäksi, mutta huomattavasti parempi tilanne, kuin alunperin.

Meillä oli vaan toi yksi pitkittynyt tulehdus. Toisessa korvassa oli liimakorvan alkua, mutta ei kuulema mitään sellaista, josta olisi ehtinyt jäämään mitään pysyvää ongelmaa, vaikka odoteltiinkin.

Noi korvatulehdukset on tosi hankalia. Kun sinne korvaan ei itse näe ja oireetkin on lieviä tai muuten vaan epämääräisiä. Tytöllä ei noihin ole liittynyt edes kuumetta, ihan perus nuhaa vaan. Ja kun ton ikäisillä nenä tuntuu vuotavan muutenkin koko ajan. Mutta kerran vaan ollaan käyty "turhaan" tarkistuttamassa korvat, joten jatkossakin täytyy vaan varata aika herkästi, kun vähänkään epäilyttää. Itseasiassa just perjantaina todettiin korvatulehdus. Täytyy toivoa, että paranee antibiootilla.

Ei ole kakarat meillä valittaneet korviaan, nenästä tulevan värin perusteella pitänyt arvailla. Yksityisellä menee kätevästi, lääkärikäynnistä 3 päivää ja putket korviin, molemmilla loppui kuin seinään.

Vinkki vitonen putkitettujen vanhemmille: kannattaa teettää korvaan valetut korvatulpat uintia ja pesuja varten. 35 eur/pari, mutta on hintansa väärti.

Meillä putkitettiin kans nuorimmainen 9kk ikäisenä ja jo toisen korvatulehdukseen jälkeen yksityisellä. Oli jo silloin muistaakseni alkava liimakorva. Samalla poistettiin kitarisat, jotka kuulemma silloisen syksyn limaisimmat olivat. Puolen vuoden päästä vaihdettiin uudet putket kielijänteen leikkauksen yhteydessä ja tämän episodin jälkeen vasta tänä syksynä ensimmäinen korvatulehdus. Herra täyttää nyt siis neljä. Ja täytyy kyllä sanoa, että oli huomattavasti helpompi tuo hoitoon meno sairastamisien suhteen kuin esikoisen kanssa oli. Molemmat meivät siis päiväkotiin 9kk ikäisinä. Eli meillä ainakin onnistunut ratkaisu

Mulla on aikanani ollut korvatulehduskierre ja liimakorva. Mulla huomattiin korvatulehdus vasta kuulotestissä huonontuneena kuulona, kun en oireillut mitenkään sitä tulehdusta ni eipä vanhemmat osanneet arvata.

Nykyään kuulen ihan hyvin. Ei nyt varmaan mikään maailman paras kuulo ole, mutta normaalia tulosta olen kuulotesteissä saanut.

Juu itseasiassa meilläkin tuli nyt sit tän nuoremman herran kanssa tämä korvatulehdus esille tänä syksynä kun vanhempaa käytin lääkärissä kipeen korvan kanssa... pyysin sit siinä samalla lääkäriä kattoon nuoremmankin korvat, ihan vaan varuksi kun vähän nuhanen oli. Vanhempi (6v) jolla edellinen ja ainut korvatulehdus oli ollut 6kk ikäsenä oli korvastansa nyt niin kipeä että itkeskeli yöllä ja nuorempi ei ollu virkkanu yhtään mitään, noh, voitte vaan arvailla kummalla se korva oli sitten lopulta pahemmin tulehtunu

Vinkki vitonen putkitettujen vanhemmille: kannattaa teettää korvaan valetut korvatulpat uintia ja pesuja varten. 35 eur/pari, mutta on hintansa väärti.
Meillä tungettiin korviin niitä oransseja muovailuvahaa muistuttavia mönttejä.

Korvakittiä, joo. Aiheuttaa kuulemma epämukavuuden tunnetta lapsissa. Ei kyllä meillä ollut ongelmaa sen suhteen, mutta on noi silti niin kätevät. Tulee kuitenkin uitua ja saunottua useampi kerta viikossa.

Me otettiin ihan sen takia vaan muksulle vakuutus, kun ei tuolla kunnallisella puolella jaksa jonotella. Mulla on itellä putket ollu korvissa snadina ja muijalla on ollu ihottumaa ja ollu viikkoja allergiasairaalassa. Niiden kokemuksien perusteella isovanhemmat suositteli vakuutuksen ottamista kaiken varalta. Onhan se loppujen lopuks aika kallista, jos ei sitä tarvii käyttää. Sit jos tarvii jotain putkituksia tms alkaa tekee ni toi vakuutus maksaa ittensä vissiin aika nopeesti takas. Vakuutuksen kun ottaa tarpeeks ajoissa ennen muksun syntymää ni siihen ei tuu mitään rajotuksia.

Tähän mennessä meidän ei ole tarvinnu käydä lekurissa ku kerran ja hyvä niin. Sekin meni niin, että kun Lähivakuutuksen omavastuu on 50e/sairaus, niin lekuri makso vissiin 50,30e :D. No mut kuitenki se homma on käyty näyttämässä, et jos siitä tulee vielä jotain ni menee kaikki samaan piikkiin.

Meillä ekasta vakuutuskaudesta jäätiin pikkusen plussan puolelle, kun huomioidaan vakuutusmaksut ja omavastuut. Omavastuu on kiinteä summa vuoden ajalta, mikä oli meille hyvä juttu. Jos olisi ollut omavastuu per sairaus, niin takkiin olis tullut. Ja jos se putkitus olis pitänyt tehdä (mikä oli kuitenkin aika lähellä), niin se olis sitten ollut sen vajaan tonnin tuohon päälle.

Jatkettiin vakuutusta nyt tulevalle vuodellekin ja mietitään, että tarviiko sitä jatkossa. Pelkillä vakuutusmaksujen hinnalla kun käy jo muutaman kerran yksityiselläkin rutiinikäynneillä. Mutta täytyy seurailla tuleeko korvatulehduksia lisää, paheneeko lapsen atooppinen ihottuma tai tuleeko muita ylläreitä. Sikainfluenssankin mahdollisuuden takia pidettiin tuo vakuutus, jos sattuis niin, että tuleekin paha toinen aalto, johon ei rokote auta ja lääkärit on ihan täynnä. Yksityiselle ei meidän ole tarvinnut mennä kuin tuossa korvien putkitusasiassa (jota ei siis loppujen lopuksi tarvinnut edes tehdä), sillä terveyskeskukseen on meillä päässyt aina, kun on ollut tarvetta ja lastenklinikan päivystyksessä ollaan kerran käyty näyttämässä korvia ja puolessa tunnissa oltiin jo ulkona sieltä. Mutta kaikissa kaupungeissa ei ole näin hyvin asiat.

Tulevalle lapselle otettiin myös vakuutus. Sitten myöhemmin jätetään se pois, jos tuntuu, ettei se kannata.

Nyt voin minäkin kirjoitella tänne! Eilen illalla musta tuli pienen tyttövauvan isä. Vauva ja äiti voivat tos hyvin.
Yöllä kun kotiin tulin ei juurikaan unta meinannut tulla, kohta pääsee onneksi takaisin sairaalan katsomaan vauvaa ja äitiä :)
Synnytyskään ei ollut yhtään niin paha mitä kuvittelin.. meni loppujen lopuks ihan helposti.. aattelin että pyörryn heti :D

Nyt voin minäkin kirjoitella tänne! Eilen illalla musta tuli pienen tyttövauvan isä. Vauva ja äiti voivat tos hyvin.
Yöllä kun kotiin tulin ei juurikaan unta meinannut tulla, kohta pääsee onneksi takaisin sairaalan katsomaan vauvaa ja äitiä :)
Synnytyskään ei ollut yhtään niin paha mitä kuvittelin.. meni loppujen lopuks ihan helposti.. aattelin että pyörryn heti :D

Onneksi olkoon :)

ONNEA! :thumbs:

Pidetään tämä ketju ylhäällä ja kysytään, että käyttääkö kukaan kestovaippoja?

Itse olen niihin aikamoisen hurahtanut ja on kestot 24/7 käytössä. Merkkinä on BumGenius 3.0 yhden koon vaipat. Ei paljoa vaippailut ole maksaneet, kun on noita 12kpl ostettu noin 15-17e hintaan kpl (uutena postikuluineen) ja niillä on selvitty jo yli vuoden. Lisäksi on yövaippana DryBees-merkkiset fleecevaipat kokoa L.

Onks muilla kokemusta kestoista ja ennen kaikkea eri merkeistä ja imuista?

Itse kokeilin aikanani FuzziBunzeja, mutta niistä tuli jatkuvasti ohivuotoja.

Kertakäyttövaipat on varalla. Niitä olen ostanut kolme pakettia vuoden aikana yhteensä.

Me ei päästy kestovaippojen maailmaan oikein kiinni. Ollaan yritetty opettaa pojat muutekin mahd. pian potalle. Vanhemman kanssa onnistui erinomaisesti, nuoremman kanssa vähän vaihtelevasti.

Tulee varmasti kalliimmaksi nuo kertavaipat, mutta on ne niin saakelin käteviä kuitenkin.

Mä käytin nuoremman kanssa jonkin aikaa kestovaippoja osittain. Öisin meillä oli aina kertis, koska unet oli muutenkin niin huonoja ja niiden kestovaippojen kanssa kun tuppas kuitenkin sattuun pieniä ylivuotoja. Mut sit kun äippäloma loppu ja alkoi tämä totaalisikuksen pyöritys, ne kyllä jäi kokonaan pois. Tosin meillä nyt ei enää ole vaippapakettien kanssa tarvinnut operoida kohta kahteen vuoteen muutenkaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom