Kuinka usein vaihdat? Meillä menee yksivuotiaalla kesto 3-4 tuntia ennen kuin rupee vuotaa yli. Toki kertikset menee pitempään, mutta onko sitten enää lapsen iholle hyväksi, jos pitää märkää vaippaa pitkiä aikoja.
Kestoja joutuu vaihtamaan noin 1,5-2h välein. Ei tuolloin vielä tule yli, mutta iho on ihan märkä. Vaipan ihoa vasten oleva materiaali on joissakin vaipoissa semmosta, kuin Fuzzyissä ja osassa kuivaliinakangasta. Sama juttu molempien kanssa. Tytöllä on vielä atooppinen iho, niin se ärtyy pissasta aika herkästi. Tosin kertiksien kanssa iho pysyy vaipan sisällä todella hyvänä, ainoa lähes ihottumavapaa alue koko tytössä
. Kertiksiä vaihdetaan noin 3-4h välein viimeistään. Riippuu tosin monesta asiasta. Jos tietää, että kohta (tunnin-kahden sisään) vaihdetaan vaippa kuitenkin, niin sitten tulee laitettua kesto. Kertikset imee todella hyvin ja vaikka vaippa olis täys, niin iho on silti lähes kuiva. Kakkavaipat tietysti vaihdetaan aina heti, oli vaippa ja tilanne mikä tahansa.
Ei voi laittaa ilmavasti koriin eikä voi laittaa vesiämpäriinkään (vaikka olisi etikkaa seassa hajuja lieventämässä)
Näin sanoo tämä kestoaktiivi. Molempia kokeiltu ja törkee lemu himassa. Kokeilin myös sellaista hienoa vaipparoskista, mutta se ei ollut kovin kätevä, kun kestot jäi aina siihen mekanismiin jumiin. Nyt on käytössä Ikeasta ostettu sellainen metalliämpäri, jossa on kansi. Pysyy hajut sisällä eikä tarvitse mitään huuhtelurumbaa tehdä. Meillä on myös käytössä päiväkodissa sellainen kosteustiivis vaippapussi, joka pitää myöskin hajut tosi hyvin sisällään. Sellaista voisi kotonakin käyttää.
Joo, oli multa hiukan yleistystä sanoa, että kaikkien kestoilijoiden luona haisee
. Mutta moni noudattaa just noita ilmavasti koriin tai vesiämpäriin -kikkoja ja ei tuu meillä onnistumaan. Toivottavasti en lannistanut kenenkään kestoiluajatuksia sillä. Hyvähän se on, jos jaksaa tuota tehdä :thumbs:. Ja tehdään meilläkin, ei vaan ihan täydessä mittakaavassa.
Sen sijaan hyviä puolia verrattuna kertiksiin: ei tule roskaa. Vitsit mä vihaan roskakasoja ja kertisvaipat haisee ihan hirveältä joka kerta, kun niitä joutuu käyttää.
Roskan määrän pienenä pitäminen on hyvä juttu. Onko jossain jotain laskelmia, että kuinka paljon roskaa noista oikeasti tulee? Siis niinkuin suhteutettuna kaikkeen roskaan, mitä kotitalouksista tulee vs. teollisuuden jätteet jne? Mä oon välillä vähän skeptinen noita juttuja kohtaan, kun on lähipiirissä jätealan asiantuntijoita ja olen ymmärtänyt, että esim bioroskien kerääminen on enemmän semmonen omatuntojuttu, kuin oikea ympäristöteko. Riippuu tietysti minkälaisessa laitoksessa roskat käsitellään (kaasujen talteenotto jne).
Mä taas en haista noita kertisvaippoja mitenkään
. Mutta se on varmaan taas se tottumiskysymys. Meillä käytetään Liberoa, kun se imee mun mielestä hyvin ja siinä ei oo ilmeisesti niin paljon kemikaaleja, kuin esim Pampersissa, joka saa tytön ihon joskus punottamaan.
Toi hajuihin tottuminen on muuten jännä. Reissuilla ollaan käytetty niitä vauvojen kosteuspyyhkeitä. Ne toksuu hyvin miedosti, mutta mä yhdistän sen tuoksun pyllyn pyyhkimiseen, kun sitä niillä on tullut eniten tehtyä. Jos sitten joskus on siivonnut käsistä tai naamasta niillä esim ruokailun jälkiä, niin mun mielestä kädet ja naama haisee sen jälkeen pyllylle, vaikka tiedän niiden haisevan sille kosteuspyyhkeelle :D .
Meillä on nyt yövaipan kanssa pieni ongelma, että pitää tehdä vähän hankintoja, että saadaan toimimaan yökestoilu taas. Tuo lapsi on ihan tajuton pissakone öisin. Ensi yönä laitan kertiksen. Katsotaan auttaako. Tää nimittäin itkeskelee aika paljon varsinkin aamuöisin. Tänäänkin ollaan herätty klo 5 *silmät ristissä*
Joo, noi yöt on hankalimpia. Kaverin muksun vaipat on jo puolitoistavuotiaasta asti olleet aamulla lähes kuivat. Ei oo meidän tytöllä vielä mitään mahiksia tommoseen. Aina on jalassa suurin mahdollinen vaippa, joka ei oo liian iso ja just riittää.