Lapselle säästäminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
En mä usko että henkilökohtaisesti olisin 18-vuotiaana rahoja laittanut mihinkään turhaan, mutta se nyt riippuu ihan ihmistyypistä. Mulla on aina ollut säästökohde ja se, että palkka onkin tilillä ei ole koskaan tarkoittanut että se kaikki olisi käytettäväksi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun mielestä nykyään kun pankit tiukentaneet lainahanoja ja asuntojen hinnat on karanneet käsistä on suorastaan aika surullista arvailla millainen tilanne esim 10-15v päästä on.. Saattaapi pohjilta ponnistavan lapsen olla ihan turha haaveilla esim oman kämpän ostamisesta tosi pitkään aikaan, ehkäpä hän sitten arvostaa rahaa enemmän kun on joutunut pakosta asumaan vaikkapa vuokralla 10v ennen kuin säästöt riittää omarahoitukseen ;)

Mun mielestä nykyään kun pankit tiukentaneet lainahanoja ja asuntojen hinnat on karanneet käsistä on suorastaan aika surullista arvailla millainen tilanne esim 10-15v päästä on.. Saattaapi pohjilta ponnistavan lapsen olla ihan turha haaveilla esim oman kämpän ostamisesta tosi pitkään aikaan, ehkäpä hän sitten arvostaa rahaa enemmän kun on joutunut pakosta asumaan vaikkapa vuokralla 10v ennen kuin säästöt riittää omarahoitukseen ;)

Omarahoitus (noilla säästöillä) plus vanhempien takaus, niin luulisi onnistuvan. 10 vuodessa voi "hukata rahaa" vuokraan esim. yhden yksiön hinnan verran.

Itse en vaan jotenkin ymmärrä tuota lapselle rahan säästämistä. Siinähän sä säästät rahaa lapselle samalla, kun sijotat/talletat rahaa pahan päivän varalle mutta perheen yleiseen käyttöön. Sitä annettua rahaa kun ei parikymppinen arvosta kuitenkaan niin paljon, kuin itse omalla työllä tienattua. Lapsilisäkin on lapsen hoitoon liittyviin kuluihin juuri tarkoitettu, ei ylimääräisenä rahana mitä antaa sitten yhtenä pottina täysi-ikäiselle. En siis yhtään ihmettele tuota lahjaverotusta.
On iso asia opettaa nuori ottamaan vastuuta ja tekemään oikeita ratkaisuja. Joillekin se saattaa olla iso homma, kun joutuukin tekemään sen oman puhelimen ja kämpän eteen töitä, eikä raha tipukkaan enää vanhemmilta. Jos raha jostain ulkoa tarjotaan, saattaa tuo raha-asioissa vastuunotto vaan viivästyä ja haitata kehitystä.

Mitä omassa kaveripiirissä huomannut, juurikin kaveri joka on nuoresta pitäen saanut satasia lahjaksi ja lapsilisät tilille (josta tietysti hyvissä ajoin kerrottu ) - on rahankäytöllisesti kaikista leväperäisin ja ei nykytilanteessa varmaan yhtään varakkaampi kuin muut (tai minä itse) jotka on itse omat autot ja pelit ostaneet. Myöskin hieman huvittavaa rahoilla/omistuksilla rehvastelua sivusta seurannut, kun nuorena jo kovasti rahaa ilmatteeksi saanut.
Kyllähän tuota näkee muuallakin, kun esim. veljeksistä nuorimmalle on antaa vähän enemmän rahaa taskuun, niin johan onkin tuhlaajapoika eikä samanlaista arvostusta rahanarvoon/omaisuuteen.

Imo kaikista paras, kun ne rahat käytetään siihen hetkeen mitä perhe tarvitsee vaikka matkailuun/harrastuksiin tai sitten säästöön osakkeisiin/rahastoon.
Tämän välttämiseksi paras olisi, jos tuo säästöpotti onnistuttaisiin pitää lapselta salassa. Ja sitten kun jälkikasvu esimerkiksi viimeistä vuotta opiskellessaan ja pyristellessään valmistumisen, pienen opintotuen, työnhaun ja epävarman tulevaisuuden kanssa, helpottaisivat rakkaat vanhemmat yhtäkkiä tilannetta paljastamalla, että hänelle on valmistumislahjaks isi ja äiti säästäneet käsirahan ensiasuntoon.

Vaan peukku niille vanhemmille jotka sen neljännesvuosisadan onnistuvat säästön salaamaan :D

Mikähän sitten olis hyvä ikä antaa lapselle kertyneet säästöt, osa kun pistää kaiken haisemaan vielä viiskymppisenäkin kun saa perintönä "vanhempien säästöjä" :)

Omalle kohdallekkin sattunee ihan kohtuullinen perintö sitten joskus 30 vuoden päästä ja kyllä se on jo sijoitettu kaikkeen "ei välttämättömään" :D

Tämän välttämiseksi paras olisi, jos tuo säästöpotti onnistuttaisiin pitää lapselta salassa. Ja sitten kun jälkikasvu esimerkiksi viimeistä vuotta opiskellessaan ja pyristellessään valmistumisen, pienen opintotuen, työnhaun ja epävarman tulevaisuuden kanssa, helpottaisivat rakkaat vanhemmat yhtäkkiä tilannetta paljastamalla, että hänelle on valmistumislahjaks isi ja äiti säästäneet käsirahan ensiasuntoon.

Vaan peukku niille vanhemmille jotka sen neljännesvuosisadan onnistuvat säästön salaamaan :D

Näkisin että salassapitämällä riski rahojen hummaamiselle on huomattavasti suurempi kuin se että pienestä pitäen kertoo säästämisen tarkoituksesta ja tavoitteellisuudesta. Vrt. suurin osa lottomiljonääreistä on PA 5v sisällä voitosta vs. rikkaat suomenruotsalaissuvut. Ottaa vaikka mukaan sijoitusmaailmaan kun ikä alkaa olla kypsä ja opettaa vähän rahamarkkinoista ja rahastojen osakkeista yms. että saa mielenkiintoa asiaan. Tämä on sitä vastuullista rahankäyttöä ja sen opettelua - ei salailu.

Toki aina on mustia lampaita jotka tuhoaa kaiken vaikka mitä tekisi, mutta sille ei voi oiken mitään. Yksi keino varmistua ettei kaikki rahastot/talletukset katoa heti 18v taivaan tuliin on että antaa pienen (riittävän) summan säästöistä heti käyttöön ja lopuille hankkii esim. rahatoista paperiset osuustodistukset ja laittaa ne vaikka omaan tallelokeroon. Ilman näitä osuustodistuksia rahastoja ei pysty oikein millään myymään (tai hankaloittaa sitä niin paljon ettei ainakaan mielijohteesta salaa voi rahoja saada käyttöön). Katsoo sitten tilannetta uudestaan vuosittain tai miten näyttää vastuullisuus kehittyvän koska voi osuustodistukset luovuttaa.

Omarahoitus (noilla säästöillä) plus vanhempien takaus, niin luulisi onnistuvan. 10 vuodessa voi "hukata rahaa" vuokraan esim. yhden yksiön hinnan verran.

Paljon enemmän 18v nuori menettää pitkällä tähtäimellä "ankkuroitumalla" johonkin tiettyyn paikkaan omistusasunnolla. Tuossa iässä kuitenkin muutetaan paljon opiskeluiden, töiden, puolisoiden jne perässä kotimaassa sekä ulkomailla. Kaikissa yliopistokaupungeissa on tarjolla opiskelijoille edullisia vuokrakämppiä, joille ei nykyisellä hintatasolla omistuskämpät pärjää mitenkään.
Lisäksi jos pelkona on, että käteen annetut säästöt menee viinaan ja autoihin niin siinä sentään pahin mahdollinen lopputulos on persaukisuus. Ilman mitään talousosaamista hankittu velkakämppä voi viedä huomattavasti rumempaan lopputulokseen.

Paljon enemmän 18v nuori menettää pitkällä tähtäimellä "ankkuroitumalla" johonkin tiettyyn paikkaan omistusasunnolla. Tuossa iässä kuitenkin muutetaan paljon opiskeluiden, töiden, puolisoiden jne perässä kotimaassa sekä ulkomailla. Kaikissa yliopistokaupungeissa on tarjolla opiskelijoille edullisia vuokrakämppiä, joille ei nykyisellä hintatasolla omistuskämpät pärjää mitenkään.
Lisäksi jos pelkona on, että käteen annetut säästöt menee viinaan ja autoihin niin siinä sentään pahin mahdollinen lopputulos on persaukisuus. Ilman mitään talousosaamista hankittu velkakämppä voi viedä huomattavasti rumempaan lopputulokseen.

Eipä nuo kt asunnot ihan hirveän huonoja kohteita ole kai ikinä olleet varsinkin jos on mahdollisuus asua itse jossain muualla esim halvassa opiskelu kämpässä.

Omalla luokalla oli useampi kellä oli asunto kotipaikkakunnalla ja vuokrallahan nuo olivat.

Eipä nuo kt asunnot ihan hirveän huonoja kohteita ole kai ikinä olleet varsinkin jos on mahdollisuus asua itse jossain muualla esim halvassa opiskelu kämpässä.

Omalla luokalla oli useampi kellä oli asunto kotipaikkakunnalla ja vuokrallahan nuo olivat.

Opintotuen tulorajat paukkuu tuolloin vaan helpommin ja kuitenkaan vuokratuloja ei saa päivittäisen elämisen rahoittamiseen vaan menee lainanlyhennyksiin. Ei hyvä yhtälö ellei kämppä ole velaton.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielenkiintoinen tredi. Itsellä tässä tuli muutamat jutut mieleen. Kun se lapsi täyttää 18-vuotta on hänellä on täysi oikeus kaikkiin rahoihinsa. Millä sen voi pimittää tai estää lapsen omien rahojen käyttämisen. Ei mitenkään minun mielestä. Toinen juttu on lapsen nimiin ei voi lainaa ottaa eli se asunnon ostaminen täytyy hoitaa niin että lapsen säästöt voi käyttää siihen ja sen lisäksi vanhemmat ostavat sen rahoitettavan osan asunnosta ja ottavat sen lainan itselleen. Tämän jälkeen asunnosta täytyy tehdä paperit missä asuntoa voidaan luovuttaa lapselle joskus myöhemmin lahjaveron kera tai sitten omistusoikeuden siirtoa pikkuhiljaa lahjaveron puitteissa.

Itse olen tuon asunnon oston kannalla ennenkuin lapsi täyttää 18-vuotta. Tietenkin pitää huomioida opiskelupaikka kunta ja jne..

Lisäksi en usko että siihen rahan käyttöön voi muu vaikuttaa kuin sen ihmisen vastuullisuus (tottakai kasvatus on osa sitä). Joskus ihmiset tekee virheitä ja niistä opitaan ja kaikkea et voi, etkä osaa huomioida.

Mielenkiintoinen tredi. Itsellä tässä tuli muutamat jutut mieleen. Kun se lapsi täyttää 18-vuotta on hänellä on täysi oikeus kaikkiin rahoihinsa. Millä sen voi pimittää tai estää lapsen omien rahojen käyttämisen. Ei mitenkään minun mielestä. Toinen juttu on lapsen nimiin ei voi lainaa ottaa eli se asunnon ostaminen täytyy hoitaa niin että lapsen säästöt voi käyttää siihen ja sen lisäksi vanhemmat ostavat sen rahoitettavan osan asunnosta ja ottavat sen lainan itselleen. Tämän jälkeen asunnosta täytyy tehdä paperit missä asuntoa voidaan luovuttaa lapselle joskus myöhemmin lahjaveron kera tai sitten omistusoikeuden siirtoa pikkuhiljaa lahjaveron puitteissa.

Itse olen tuon asunnon oston kannalla ennenkuin lapsi täyttää 18-vuotta. Tietenkin pitää huomioida opiskelupaikka kunta ja jne..

Lisäksi en usko että siihen rahan käyttöön voi muu vaikuttaa kuin sen ihmisen vastuullisuus (tottakai kasvatus on osa sitä). Joskus ihmiset tekee virheitä ja niistä opitaan ja kaikkea et voi, etkä osaa huomioida.

On rahastoja joissa olet itse omistajana ja lapsi edunsaajana, eli voit itse päättää miten rahaa jaetaan ulos.
On tilejä joissa voit määritellä vapautumisen esim vuoteen 2030.

Tota kun on tullut nyt funtsittua niin varmaan melkein paras systeemi olisi se että pitäisi rahastot omissa nimissään ja auttaisi lasta sillon kuin siltä tuntuu. Jos iskee paska säkä ja mukulasta tulee vaikka narkkari niin sitten voikin pitää massit itsellä, lisäksi tuolla pystyisi minimoimaan aika hyvin veroja.

On rahastoja joissa olet itse omistajana ja lapsi edunsaajana, eli voit itse päättää miten rahaa jaetaan ulos.

Tota kun on tullut nyt funtsittua niin varmaan melkein paras systeemi olisi se että pitäisi rahastot omissa nimissään ja auttaisi lasta sillon kuin siltä tuntuu. Jos iskee paska säkä ja mukulasta tulee vaikka narkkari niin sitten voikin pitää massit itsellä, lisäksi tuolla pystyisi minimoimaan aika hyvin veroja.

Rahastoja ei kannata ostaa sillä perusteella minkälaisia kuvioita ne mahdollistaa vaan sillä perusteella millä maksimoidaan tuotto ja minimoidaan kulut. Yleensä noissa säästöhenkivakuutuksissa yms. on törkeät kulut verrattuna tuottoon ja parempi on itse rakentaa se este. Aikaisemmin tuossa kerroin siitä osuustodistusten ottamisesta. Ilman osuustodistuksia rahastoja ei voi myydä.

Muistakaa että jos lapsen nimissä säästätte niin niitä rahoja ei (laillisesti) voi pahan päivän tullen käyttää puskurfina esim. perheen elatukseen, jos tulee jotain takapakkeja. Ne varat on lapsen omaisuutta. Lisäksi jos lapsen omaisuus ylittää 20k€ niin pitää alkaa tekemään edunvalvonnan vuositilejä maistraattiin yms. hässäkää.

Rahastoja ei kannata ostaa sillä perusteella minkälaisia kuvioita ne mahdollistaa vaan sillä perusteella millä maksimoidaan tuotto ja minimoidaan kulut. .
Seligsonilla on mahdolisuus avata lapsen nimiin ihan normi rahastoja normi kuluilla. (veikkaan että nordnetillä on samat mahdollisuudet).

Toi 20k€ on kyllä paha, edelleen vahvistuu fiilis että pitäisi tilit omilla nimillään ja sitten kun aika on sopiva niin "lainaisi" lahjottaisi lapselle rahaa. tuolla pystyisi ainakin kontrolloimaan sen ettei rahastot samantien menisi auton / viinan ostoon.

Lapsellehan voi täysi-ikäiseksi tultuaan siirtää rahaa täysin laillisesti elinkustannuksia maksamalla ja tuon 4ke/3v -säännön puitteissa. Tällöin pysyy itsellä kontrolli rahoista, jos lapsi ei osaakaan niitä olla tuhlaamatta ja toisaalta hätätapauksessa on paljon helpompaa, jos rahat on omassa taseessa eikä lapsen.
Tietysti tuossa on riskinä, että mikä on lapsen motivaatio käydä töissä/opiskella jos isi/äippä maksaa kaiken?

Lahjoittamalla lapselle rahaa pienestä pitäen osakerahastoihin laitettavaksi verot voi välttää käyttämällä rahastojen myynnissä '1000e vuodessa' -sääntöä joka nollaa verovelan ainakin suurimmalta osin. Tuossa tietysti sitten riskinä, että rahat menee viinaan ja autoihin, mutta toisaalta todennäköisempää että lapselle saa opetettua pitkäaikaisen säästämisen hyödyt.

Valmiiksi strukturoituja tuotteita käyttäessä kannattaa yleensä huomioida korkeat kulut. Lisäksi jos papereihin on kirjattu, että lapsi saa rahat vasta 25-vuotiaana niin millä ehdoilla ne vapautuvat aiemmin?

Valmiiksi strukturoituja tuotteita käyttäessä kannattaa yleensä huomioida korkeat kulut. Lisäksi jos papereihin on kirjattu, että lapsi saa rahat vasta 25-vuotiaana niin millä ehdoilla ne vapautuvat aiemmin?

Aiemmassa elämässä kysyin nordeasta tätä skenaariota 2004 tai 5, eivät osanneet sanoa suoraan montako % summasta joutuu maksamaan ns uudelleenrahoitus maksua mutta käytännössä jäi sellainen kuva että halpaa se ei ole ja voipi hyvin käydä niin että sijoitetut rahat olisi ollut aivan sama säilyttää tyynyn alla JOS joutuu tyhjentämään tilin ennakkoon.

Me (ja isovanhemmat) siirrellään lasten tileille pieniä summia ja sitten kun on tarpeeksi, ostetaan osakkeita. Itse olen sitä mieltä että nämä ovat asuntorahoja, toivoisin etteivät joutuisi päivääkään asumaan vuokralla. Ei ole kyllä yhtään mietitty miten käytännössä toimitaan sitten kun sen aika koittaa.

Lisäksi kun jaksaisi, voisi käydä tekemässä S-Pankissa rahastosäästösopimuksen niin että bonukset menisi sinne. Nämä sitten lapsille myös.

Eli silloin kun olet omistaja ja lapsi edunsaaja. Lapsi maksaa lahjaveron siinä vaiheessa kun lapsi saa rahat itselleen. Joo tuo tilin vapautuminen voi olla hyvä ratkaisu, mutta oletko varma ettei sitä voi keskeyttää tietyin syin? Tämä täytyy selvittää.

Maistraatin ilmoitusvelvollisuus on tosiaan noussut 20K€ ennen oli 15K€. Meillä tuo raja on mennyt jo yli. Pitää vissiin alkaa soittelemaan jonnekkin....

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom