Itse en vaan jotenkin ymmärrä tuota lapselle rahan säästämistä. Siinähän sä säästät rahaa lapselle samalla, kun sijotat/talletat rahaa pahan päivän varalle mutta perheen yleiseen käyttöön. Sitä annettua rahaa kun ei parikymppinen arvosta kuitenkaan niin paljon, kuin itse omalla työllä tienattua. Lapsilisäkin on lapsen hoitoon liittyviin kuluihin juuri tarkoitettu, ei ylimääräisenä rahana mitä antaa sitten yhtenä pottina täysi-ikäiselle. En siis yhtään ihmettele tuota lahjaverotusta.
On iso asia opettaa nuori ottamaan vastuuta ja tekemään oikeita ratkaisuja. Joillekin se saattaa olla iso homma, kun joutuukin tekemään sen oman puhelimen ja kämpän eteen töitä, eikä raha tipukkaan enää vanhemmilta. Jos raha jostain ulkoa tarjotaan, saattaa tuo raha-asioissa vastuunotto vaan viivästyä ja haitata kehitystä.
Mitä omassa kaveripiirissä huomannut, juurikin kaveri joka on nuoresta pitäen saanut satasia lahjaksi ja lapsilisät tilille (josta tietysti hyvissä ajoin kerrottu ) - on rahankäytöllisesti kaikista leväperäisin ja ei nykytilanteessa varmaan yhtään varakkaampi kuin muut (tai minä itse) jotka on itse omat autot ja pelit ostaneet. Myöskin hieman huvittavaa rahoilla/omistuksilla rehvastelua sivusta seurannut, kun nuorena jo kovasti rahaa ilmatteeksi saanut.
Kyllähän tuota näkee muuallakin, kun esim. veljeksistä nuorimmalle on antaa vähän enemmän rahaa taskuun, niin johan onkin tuhlaajapoika eikä samanlaista arvostusta rahanarvoon/omaisuuteen.
Imo kaikista paras, kun ne rahat käytetään siihen hetkeen mitä perhe tarvitsee vaikka matkailuun/harrastuksiin tai sitten säästöön osakkeisiin/rahastoon.