Joskus ja aika monestikin sitä itse sijoittaisi erilailla kilpailijoita kuin tuomarit tai osa heistä, niin fysiikkakierroksilla kuin vapareillakin, vaikka kaikki tekisivätkin sen säännöissä sanotuilla kriteereillä. Se vain menee niin, eikä se tarkoita sitä - niin kauan kuin sääntöjä noudatetaan - ,että joku olisi oikeassa ja joku väärässä. Loppujen lopuksi, vaikka edelleenkin sääntöhin perustuen, kyseessä on silti subjektiiviset fysiikkaihanteet ja "vapari-ihanteet".
Kuten T 101 tuolla sanoi, 50-50 sääntöä kun ei voi ns. laskea, niin se tulee vaan simppelisti kokonaisuudesta, jossa huomioidaan sekä fysiikka että vapari. Minun mielestäni tämä tarkoittaa sitä, että ylivoimaissti paremmalla fysiikalla ei voidan hävitä huonommalle fysiikalle vaparissa. Jutustelin asiasta erään tsekkituomarin kanssa (IFBB), ja hän sanoi, että helppo ajatella niin, että jos on kuusi finalistia, ja sulla on Finalisti A sulla ykkösenä fysiikassa, niin käytännössä tarkoittaa sitä, ettei vaparissa tämä kilpailija voisi sijoittua neljännen, viidennen ja kuudennen taakse. Vastaavasti kuudennella sijalla fysiikassa oleva ei voisi sijoittua kolmen sakkiin vaparissa. Tämä tietenkin todella karkea "tulkinta" , mutta eräänlainen kuitenkin liene ko. 50% - 50% säännöstä. Vaparin ydinidea lienee se, että kilpailijalla on 60sek aikaa vapaavalintaisilla (ok, pakollisten lisäksi) poseerauksiilla saada oma fysiikka näyttämään niin hyvältä kuin mahdollista. Ei se siis TODELLAKAAN ole mikään koreografia kisa, niinkuin moni ja ilmeisesti sinäkin Kerttu ajattelet. Eipä sillä, välillä ovat jotkut tuomaritkin näyttäneet menevän siihen ansaan, että kyseessä olisi Let's dance-karsinnat. Ei, kyllä siellä arvostellaan ja pitäisi arvostella edelleen sitä fysiikkaa. Siksi en ikinä ole ymmärtänytkään näitä Shake ass yms. lavalla ollaan ja hengaillaan vapareita, joilla kieltämättä onkin viihdearvoa. "And to be a good poser is not an ability to shake ass, it is an ability to show your package in a way which make your physique look as good as possible during every single nanosecond you stand on stage. To pose well is to highlight your strenghts as much as possible and hide the flaws in a really smart way. To be a good poser is simply to show your physique with the best way you can. It is to choose the poses and posing techniques which fit you and your physique best. "
Ei mun mielestä tuomarit tehneet tuossa yhtään mitään väärää. Vento oli kuitenkin selvästi ykkönen fysiikassa. Hyvä koreografia Emman vaparissa silti, hienoa.
Ja kyllä noviiseillekkin annetaan mahdollisuus. Jos oikeasti oikeasti on paras //vitun hyvä/ niin kyllä se sitten tuloksissa oikeudenmukaisesti näkee.
Näin minä asian näkisin.