Lanneranka röntgen-lausunto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitkään selkävaivoja kärsineenä lääkäri passitti röntgeniin, josta tällainen lausunto:

Lordoosissa aavistuksen oikenemaa.
5 lumbaalityyppistä nikamaa, joissa ei traumaattista, eikä lyyttisdestruktiivista muutosta, ei nikamasiirtymiä.
S1-nikamassa spina bifida occulta.
Nikamaväleissä L1/2 ja L3/4 niukkaa ja L4-S1 kohtalaisen reilua diskusdegeneratiivista madaltumaa.
Päätelevyillä L1/2 ja L4-S1 vähäisiä degeneraatiomuutoksia.
Ei selkeämpää fasettiartroosia.
SI-nivelissä ei aktuellia.

Voisiko joku ystävällisesti hieman suomentaa tuota.

Suomennan lääketieteellisesti merkittävimmät : nikamaväleissä on eriasteista välilevyjen kulumasta johtuvaa madaltumaa. Päätelevyissä eli nikaman ylä- ja alapinnalla myös vähäistä kulumaa. Pikkunivelet eli fasettinivelet ok. Luulen, et tossa L4-S1 pitäis olla L5-S1 eli ns. presakraaliväli ja tässä siis edellä mainittua kulumaa. Mitään pahanlaatuista löydöstä (kasvaimia) ei ole. Spina bifida occulta on sikiökauden kehitys"häiriö", yleensä oireeton sattumalöydös. Lannerangassa on ihan perusterveelläkin ihmisellä eli käytännössä kaikilla jonkinlaista kulumaa. Siksi lannerangan diagnostinen arvo on aika vähäinen, lähinnä poissulkee karkeasti kasvaimet, murtumat ym selkeät muutokset. Eli ota yhteyttä hoitavaan lääkäriin selän suhteen, jos edelleen vaivaa, hän pystyy suhteuttamaan nuo löydökset oireisiisi.

Ja ps. muillekin, kyllä lääkärit kertoo mielellään ihan kysyttäessä nämä suomennokset eli en itse haluais kauheasti tulkita, koska löydökset pitää aina suhteuttaa oireisiin :)

Kiitos tuhannesti! :) Eihän tuo nyt sit ihan hirveeltä kuulostanut.
Sain vain sellaisen käsityksen hoitavalta lääkäriltä, et "näin nuorella" ei pitäis olla selkä tuollaisessa kunnossa.
Tais olla lääkäri ihan yhtä pihalla kuin minäkin.

Toki nuo kulumat ikään suhteutettuna kertovat jotain esim. siitä, "kuormittuuko" ranka jotenkin poikkeavasti. Esim fysioterapialla tätä kuormitusta voi sitten korjata enemmän normaaliksi, esim lihaksia kohentamalla ja ryhtiä korjaamalla. Mutta tosiaan en enempää kommentoi, kyllä se lekuri varmasti kuitenkin tietää, mitä selälle kannattaa tai ei kannata tehdä. :) Stressaantua ei kuitenkaan pelkästään tuon lausunnon perusteella tarvitse :)

Joo, ihan tyytyväinen oon kyllä kyseiseen lääkäriin, tutki itse ja määräs sentään verikokeisiin ja tuohon röntgeniin, sekä sain lähetteen fysikaaliseen :dance: aikaisemmat ovat vaan tokaisseet, että sää syöt aika paljon noita lääkkeitä ja sit lykänneet uuden burana-reseptin käteen.
Ja tänään, tai oikeastaan jo eilen kävin fysioterapeutilla, hieman käsitteli selkää ja sain jumppaohjeet :) perjantaina uudestaan, joten eiköhän se tästä iloksi muutu :)

Kiitos Gemini82 :hyvä:

Eipä kestä, hyvältähän tuo suunnitelma kuulosti :)

Magneettikuvista sain seuraavan lausunnon:

5 lumbaalimuotoista nikamaa. Nikamakorpukset ovat korkeudeltaan säilyneet. Lordoosi on oiennut. Conus on L1-tasolla, distaalinen medulla ja cauda ovat tavalliset. Ei spinaalistenoosia.

L1-5 diskukset ovat tavalliset. Ei prolapseja, ei neuraalirakenteiden kompressioita. Fasettinivelet ovat tavalliset. L5-S1 diskus on kuivunut ja madaltunut. Siinä on laakeaa posteriorinen lähes prolapsitasoinen protruusio joka ei neuraalirakenteita komprimoi. Alkavaa spondyloosia, fasettinivelet ovat tavalliset.

SI-nivelet ovat tarkkarajaiset, leveydeltään säilyneet. Ei sakroiliittiin viittaavaa periartikulaarista hohkaluuödeemaa.

Oliko täällä osaavia, jotka osaisivat kääntää tuon suomeksi? :) Kiitti.

Alin välilevy kulahtanut, ei mitään merkittävää.

Olipa nopea vastaus. Kiitos!

Menin siis fysiatrille alaselkäkivun takia, jota jatkunut noin puoli vuotta. Hän antoi mukaan lähetteen magneettikuvaukseen. Kesken kuvauksen n. 10 min kohdalla hoitaja tuli kysymään, että kumman kuvan mä nyt haluan kun lähetteessä on maininta lannerangan kuvauksesta, mutta mä itse laitoin kyseisen lääkäriaseman lomakkeeseen ennen kuvausta, että "toispuoleista alaselkäkipua".. eli haluanko lannerangan vai selän kuvauksen? En osannut vastata ja hoitaja sanoi, että kaksi kuvaa maksaa tuplasti ja toisesta en saa Kela -korvauksia. En osannut vastata ja hän sanoi, että tekee molemmat yhdellä hinnalla kun se lanneranka ehdittiin jo kuvata. Sain mukaan CD levyn, jossa ilmeisesti on molemmat kuvat. En tiedä vielä koska en omista laitetta, jossa on CD asema. Tuon ylläolevan lausunnon sain heidän omilta sivuilta. Eli lausunnon antanut lääkäri antoi lausunnon vain lannerangan kuvasta, eikä selkäkuvasta ollenkaan.

Mun pitää nyt sitten kiikuttaa tämä CD lähetteen antaneen fysiatrin näytettäväksi, jotta hän voi analysoida selkäkuvan (ellei hänellä sitten ole pääsy kyseisen lääkäriaseman tietokantaan).

Mutta kaiken kaikkiaan kummallinen keissi. Oliko fysiatri laittanut lähetteeseen väärän koodin? Olisiko pitänyt kuvata selkä, eikä lanneranka? Menin siis ja valitin vasemmanpuolista alaselkäkipua. Kipu tulee pakaran yläosan kohdalta hyvin paikallisesti. Hoitaja nimittäin sanoi, että ehkä se lääkäri laittoi väärän koodin, jos kerran selkä piti kuvata. Meni jotenki pasmat sekasin kun makasin siinä putkessa, enkä tiennyt mitä vastata. Jos siitä lannerangan kuvasta selvisi alimman välilevyn kulahtaminen, niin mitä siitä selkäkuvasta voi löytyä ja mikä funktio sillä on tässä tapauksessa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä se alin välilevy kuuluu selkärankaan eikä sillä ole mitään merkitystä, kummalla koodilla tuo kuvantamistulos on saatu.

Okei. Thanks. Sen verran osasin googlailla, että prolapsitasoinen protruusio on vapaasti suomennettuna välilevytyrä tasoinen välilevypullistuma. Tuollako tarkoitetaan sitä "kulahtanutta"? Mitä tolle voi tehdä? Jatkaa salitreenejä ja elämää normaalisti? Kuuluuko välilevytyrän / -pullistuman oireisiin selvästi vain vasemmanpuoleinen paikallinen kipu pakaran yläpuolella? Ja tätä jatkunut nyt puolisen vuotta. Jatkuvasti olen tätä kuntouttanut erilaisilla liikkuvuusharjoitteilla, jotka omt fyssari mulle ohjeisti. Pitääkö vaan toivoa, että ajan kanssa menee ohi? Jännä kun omt fyssari, kiropraktikko (ei olisi ehkä kannattanut käydä manipuloitavana ennen magneettikuvia) ja fysiatri kaikki sanoivat, että vasen lonkka paljon jäykempi kuin toinen ja kaikki epäili, että SI nivelessä häikkää. Nyt kuitenkin magneettikuvat osoittaa, että välilevyn pullistumaa? Jalkoihin tämä kipu ei kuitenkaan säteile.

Viimeksi muokattu:
Okei. Thanks. Sen verran osasin googlailla, että prolapsitasoinen protruusio on vapaasti suomennettuna välilevytyrä tasoinen välilevypullistuma. Tuollako tarkoitetaan sitä "kulahtanutta"? Mitä tolle voi tehdä? Jatkaa salitreenejä ja elämää normaalisti? Kuuluuko välilevytyrän / -pullistuman oireisiin selvästi vain vasemmanpuoleinen paikallinen kipu pakaran yläpuolella? Ja tätä jatkunut nyt puolisen vuotta. Jatkuvasti olen tätä kuntouttanut erilaisilla liikkuvuusharjoitteilla, jotka omt fyssari mulle ohjeisti. Pitääkö vaan toivoa, että ajan kanssa menee ohi? Jännä kun omt, kiropraktikko ja fysiatri kaikki sanoivat, että vasen lonkka paljon jäykempi kuin toinen ja kaikki epäili, että SI nivelessä häikkää. Nyt kuitenkin magneettikuvat osoittaa, että välilevyn pullistumaa? Jalkoihin tämä kipu ei kuitenkaan säteile.

Lainaus tuolta ylempää: "L5-S1 diskus on kuivunut ja madaltunut. Siinä on laakeaa posteriorinen lähes prolapsitasoinen protruusio joka ei neuraalirakenteita komprimoi."
Ts. ei paina hermoon se protruusio, joten ei selitä oireita. Näistä pullistumista, välilevyn madaltumista ja kulumista tms. ei kannata välittää, koska niitä alkaa olla eri asteisia kaikilla 30-vuotiailla jo, kun kuvataan. Jos selvästi painaa hermoa, sitten kannattaa välittää ja tyypillisesti kons. hoito ellei ns. hätämerkkejä ole näkyvissä tai muuta, joka vaatisi leikkausta. Mutta tuon lausunnon perusteella ei selitä sun vaivaa. Kannattaa jatkaa treenejä, jotka ei kuormita selkää lisää.

Lainaus tuolta ylempää: "L5-S1 diskus on kuivunut ja madaltunut. Siinä on laakeaa posteriorinen lähes prolapsitasoinen protruusio joka ei neuraalirakenteita komprimoi."
Ts. ei paina hermoon se protruusio, joten ei selitä oireita. Näistä pullistumista, välilevyn madaltumista ja kulumista tms. ei kannata välittää, koska niitä alkaa olla eri asteisia kaikilla 30-vuotiailla jo, kun kuvataan. Jos selvästi painaa hermoa, sitten kannattaa välittää ja tyypillisesti kons. hoito ellei ns. hätämerkkejä ole näkyvissä tai muuta, joka vaatisi leikkausta. Mutta tuon lausunnon perusteella ei selitä sun vaivaa. Kannattaa jatkaa treenejä, jotka ei kuormita selkää lisää.

Mikähän tässä sit voi olla? Olisiko tuosta kuvasta selvinnyt, jos SI nivelessä on vaivaa? Tämä vaiva kun on jatkunut jo puoli vuotta. Etenkin istuminen pitkään tekee kipeää. Tunnen sen kivun eri asteisena aikalailla koko ajan. Välillä en tunne mitään, mutta 90 % ajasta tunnen sen jatkuvasti. Joku selityshän tälle on oltava?

Omt ja kiropraktikko molemmat halusi manipuloida selkää ja molemmille annoin luvan. Toivottavasti ei ainakaan pahentanut. Ei kumpikaan käsittely ainakaan auttanut.

Mikähän tässä sit voi olla? Olisiko tuosta kuvasta selvinnyt, jos SI nivelessä on vaivaa? Tämä vaiva kun on jatkunut jo puoli vuotta. Etenkin istuminen pitkään tekee kipeää. Tunnen sen kivun eri asteisena aikalailla koko ajan. Välillä en tunne mitään, mutta 90 % ajasta tunnen sen jatkuvasti. Joku selityshän tälle on oltava?

Omt ja kiropraktikko molemmat halusi manipuloida selkää ja molemmille annoin luvan. Toivottavasti ei ainakaan pahentanut. Ei kumpikaan käsittely ainakaan auttanut.

Voi hyvinkin olla pullistuman syytä. Ei sen tarvitse välttämättä komprimoida hermoa aiheuttaakseen oireita. Yleisin oire toki on säteily unilateraalisesti, eli toiselle puolelle raajaan joko polven yläpuolelle pysähtyen tai aina jalkapohjaan asti kulkien. Mutta joskus voi aiheuttaa tällaista sentraalista, heijastetyyppistä pakotusta. Eikä kuvantaminen valitettavasti autuaaksi tee, vasta patologi pystyy kertomaan oliko se pullistuman vika vai ei. Keskitytäänpä oirekuvaan siis.

Sinänsä paikallinen kipu voi johtua melkein mistä lähialueen ongelmatiikasta tahansa. Siksipä ovat hankalia. SI:n syyttely on "nykytrendi", kuitenkin aniharvoin osallinen. Ympäröivät pehmytkudokset yleensä saavat tällaista aikaan, esim. pakara(t), lanneselän ojentajat ja syvemmät lantionseudun pienet lihakset, jotka tuon kierron stabilaattoreina ovat, minkä liikerajoituksestakin mainitsit.

Hoito? Itse lähtisin pehmytkudosten kautta liikkeelle, koska yleisin syy ja "helpoin" hoitaa. Onko lanneselkää hierottu rasvarin toimesta mitenkä? Ehdottaisin 2* viikkoon pakaroiden seudun ja lanneselän käsittelyä ja kevyttä aerobista liikuntaa + alaraajojen sekä rangan liikeratoja aktiivisesti läpikäyden. Jos ei auta, suunnataan katse passiivirakenteelle, eli sinne itse rankaan. Tässä suosittelen joko MDT tai Maitland-terapiaa (fyssari toteuttaa ja ohjaa).

Diagnooseja ei tehdä yleensä pelksätään kuvasta tai labroista, eli pitäs tietää tarkemmin ja tutkia. Sitä varten sulla on se fysiatrikäynti vielä tulossa, et kokonaisuus hahmottuu :)

Voi hyvinkin olla pullistuman syytä. Ei sen tarvitse välttämättä komprimoida hermoa aiheuttaakseen oireita. Yleisin oire toki on säteily unilateraalisesti, eli toiselle puolelle raajaan joko polven yläpuolelle pysähtyen tai aina jalkapohjaan asti kulkien. Mutta joskus voi aiheuttaa tällaista sentraalista, heijastetyyppistä pakotusta. Eikä kuvantaminen valitettavasti autuaaksi tee, vasta patologi pystyy kertomaan oliko se pullistuman vika vai ei. Keskitytäänpä oirekuvaan siis.

Sinänsä paikallinen kipu voi johtua melkein mistä lähialueen ongelmatiikasta tahansa. Siksipä ovat hankalia. SI:n syyttely on "nykytrendi", kuitenkin aniharvoin osallinen. Ympäröivät pehmytkudokset yleensä saavat tällaista aikaan, esim. pakara(t), lanneselän ojentajat ja syvemmät lantionseudun pienet lihakset, jotka tuon kierron stabilaattoreina ovat, minkä liikerajoituksestakin mainitsit.

Hoito? Itse lähtisin pehmytkudosten kautta liikkeelle, koska yleisin syy ja "helpoin" hoitaa. Onko lanneselkää hierottu rasvarin toimesta mitenkä? Ehdottaisin 2* viikkoon pakaroiden seudun ja lanneselän käsittelyä ja kevyttä aerobista liikuntaa + alaraajojen sekä rangan liikeratoja aktiivisesti läpikäyden. Jos ei auta, suunnataan katse passiivirakenteelle, eli sinne itse rankaan. Tässä suosittelen joko MDT tai Maitland-terapiaa (fyssari toteuttaa ja ohjaa).

Hmm.. interesting. Mulla kyllä vasen lonkka / lantio on selvästi jäykempi. Erilaisissa harjoitteissa huomaan, että vasen puoli kiristää enemmän, eikä ole yhtä taipuisa. Tuskin siis on sattumaa, että vasen puoli on kireä ja vasemman pakaran yläpuolella on kipeä. Olen yrittänyt jo kuukausia tehdä erilaisia lonkan liikkuvuusharjoitteita. Olen alkanut myös venyttelemään takareisiä ja pakaroita enemmän ja enemmän. Mutta edelleen vasen lonkka on selvästi jäykempi.

Mitä tarkoitat tällä: "2* viikkoon pakaroiden seudun ja lanneselän käsittelyä"? Hierontaa vai ihan manipulointia?

Diagnooseja ei tehdä yleensä pelksätään kuvasta tai labroista, eli pitäs tietää tarkemmin ja tutkia. Sitä varten sulla on se fysiatrikäynti vielä tulossa, et kokonaisuus hahmottuu :)

5 kertaa kävin omt fyssarilla, pari kertaa hierojalla ja kerran kiropraktikolla. Kaikki tuntuivat osaavan hommansa, mutta silti selkä edelleen oireilee. Tosin kipuleveli on laskenut siitä mitä se oli alussa, mutta nyt se on pysynyt stabiliina noin 4 kuukautta. Ei ole pahentunut, eikä vähentynyt. Fysiatrille varasin soittoajan kuvien analysoimiseen ja luotan nyt siihen, että hän osaa ottaa kopin tästä eteenpäin, että miten tätä nyt lähdetään hoitamaan. Alkaa vähän kyllästyttää jo.

Hmm.. interesting. Mulla kyllä vasen lonkka / lantio on selvästi jäykempi. Erilaisissa harjoitteissa huomaan, että vasen puoli kiristää enemmän, eikä ole yhtä taipuisa. Tuskin siis on sattumaa, että vasen puoli on kireä ja vasemman pakaran yläpuolella on kipeä. Olen yrittänyt jo kuukausia tehdä erilaisia lonkan liikkuvuusharjoitteita. Olen alkanut myös venyttelemään takareisiä ja pakaroita enemmän ja enemmän. Mutta edelleen vasen lonkka on selvästi jäykempi.

Mitä tarkoitat tällä: "2* viikkoon pakaroiden seudun ja lanneselän käsittelyä"? Hierontaa vai ihan manipulointia?

Hierontaa nimenomaan tarkoitin. Usein se vaatiikin monta käsittelykertaa, jos on päässyt kroonistumaan ongelmat. Puhutaan siis >10 käyntikerrasta esim. hierojalla, eli säännöllisyys tosi tärkeää.

Manipulointi menee sinne rangan segmentteihin. Sinänsä vaikuttavaa näyttöä on, mutta ei oikeastaan poista sitä ongelmaa kokonaan. Ja suurimmassa osassa tapauksissa vertauskuvalliset "lukot" avautuvat pitkäjaksoisella mobilisoinnilla (tässä tapauksessa hieronnalla) ja jäävät "auki".

Fysiatrikin on vähän hankalan paikan edessä, kun ei ole ihan hirveän vakavasta vaivasta kyse. Tällä tarkoitan siis sitä, että esim. fysioterapialla on vahva näytön aste ko. oireiden hoidossa ja suosittelee tod. näk. jatkamaan sitä. Fysiatri voi jotain blokadia pistää sinne rankaan (eli koittaa puuduttaa se presakraaliväli, ihan testimielessä) tai määrätä akupunktiota sähkön kera, muuten tuskin ottaa kantaa sen kummemmin.

Edit: Googlaahan vielä FAI-syndrooma ja lueskele hoito-ohjeista. Voi olla myös tämä taustalla.

.

Tuo olis metkaa ymmärtää, miten rakenne (protruusio), joka ei paina hermoa eli ei komprimoi tuntoaistimuksia välittävää rakennetta, kuitenkin aiheuttaa nimenomaan tuntoaistimuksia eli tässä oireita.

Mun selkäkivut alkoi aikoinaan hyvin samankaltaisilla oireilla eli vasemmanpuoleisella paikallisella kivulla pakaran yläpuolella joka paheni istuessa ja muutenkin pitkään samassa asennossa ollessa. Sittemmin kipu on levinnyt myös oikealle puolelle ja keskelle mutta lievittynyt samalla. Mutta tässä tapauksessa ainakaan ei ole ajan myötä itsestään parantunut vaikka aikaa on kulunut 10 vuotta. Kuvattu ei ole, koska työterveyslääkärin sanoin: "kaikilla keski-ikäisillä istumatyön tekijöillä on selkä kipeä ja sen kanssa täytyy vaan opetella elämään".

Back
Ylös Bottom