Lajivalinta mielisairaita hoitavalle naiselle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Tämä osio onkin minulle vähän vieraampi, kuten kamppailulajit yleensäkin.

Mutta asiaan, tuttuni on n. 40 vuotias nainen ja hän työskentelee mielisairaiden parissa jonkinlaisessa avohoitolassa. Siellä on myös vakivaltaisia tapauksia ja työ on alkanut tuntumaan ajoittain jopa vaaralliselle. Hän rupesikin puhumaan, että jo oman pään takia olisi mukava aloittaa joku itsepuolustus laji. Mikään Karate tai Taekwondo nyt ei luonnollisesti tässäkohtaa paras mahdollinen ole, vaan hakusessa olisi luonnollisemmin joku hallintaotteita ja irroittautumisia sun muita sisältävä laji.

Pistäkääpä tulemaan hyviä ehdoituksia. Ja mainittakoon vielä, että hän asuu Helsingissä, joten varmasti sitä tarjontaakin löytyy.

Jujutsu. Tietääkseni siinä reenataan enemmän lukkoja ja hallintaotteita, kuin muissa kamppailulajeissa. Tyylisuunnaksi kun valitsee jonkun nykyaikaisen ja realistisen, kuten esim. brassijujutsun tai hokutoryun, niin tuskin menee pahasti pieleen.

Oikeassa olet siinä, että mikään iskuihin ja potkuihin painottuva laji ei ole järkevä tuommoisen duunin vaatimusten kannalta. Tietääkseni moni poliisi, vartija ja vanginvartijakin reenaa jonkunlaista jujutsua. Krav Maga voisi muuten olla hyvä, mutta siinä ei ehkä reenata niin paljon lukkoja ja hallintaotteita, kuin jujutsussa.

Kai ko nainen jo punttireenaa? Lihasmassa ja voima nimittäin auttaa tuommoisessa hommassa ehkä vielä hallintaotteitakin enemmän, luulen mä.

Pevelius varmaan tarkoittaa hermopistetekniikoihin perustuvia/hyödyntäviä lajeja, joita ovat olleet periaatteessa kaikki alkuperäiset lajit ennen länsimaistamista. Ryukyu-kempo ja Kyusho aiki jutsu esimerkkinä nykyisistä.

http://www.kyushojutsu.com/

En itse kaihtaisi esimerkiksi Judoa tms. lajeja vastaavassa tilanteessa.

KePa sanoi:
Krav Maga

Ei ehkä kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto. Lajissa kun on kyse, että puolustaudutaan
kaikilla keinoilla. En usko, että voi potilasta potkasta munille tai tökkiä silmiin. ;)

Ihan sama kunhan joutuu vääntämään tosissaan itseään vahvempien kanssa -> Tottuu painimaan isojen miesten kanssa ja huomaan ettei se niin kamalaa ole. Ja väärät mielikuvat omasta ylivertaisuudesta katoaa.

BJJ, Judo, (shootfighting), jujutsu.... voisi olla minun lista. Eikö monissa judo seuroissa ole alotus ryhmiä aikuisväestölle, niin aloitus kynnys on matalammalla kuin jossain vapaaotteluseurassa.

Submission Wrestling. Tuollaisissa laitoksissahan se menee yleensä siihen, että väännetään maassa, kun potilas saa agressiokohtauksen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ryu kuy kempo karate(en oo varma menikö oikein), taek won do (tai siitä kopioidut lässykkä versiot) tai juuri sitten tämä lähes kaikille sopiva ja ainoastaan siihen itse tilanteeseen painottuva krav maga

Huomatkaa että kyseessä on 40 ikäinen naishenkilö jolle tuskin sopii nuo lukkopainit ja jujutsut. Henkilön taustasta en tiedä tarkemmin (liikunnallisuus ja esim vetreys) jonka takia suosittelen kovasta tuota Krav magaa.
Tottahan on ettei potilasta kohtaan saa käyttäytyä väkivaltaisesti edes tilanteessa jossa itse potilas on väkivaltainen vaan pyrkiä hallitsemaan henkilöä mahdollisimman "hellästi". Kukaan ei käske potkimaan munille ja tökkimään silmiin vaikka niitä harjoittelisikin. Krav maga on siitä hyvä että siinä otetaan huomiioon myös muu ympäristö "actionin" aikana ja pidetään oma selkä suojattuna, pyrkien tilanteista irti.
Tilanteet voivat olla hyvinkin sekavia (kokemuksesta kerron; töissä mielisairaalassa) joten suosittelen kovasti edes jotakin itsepuolustuslajin aloittamista jotta edes perusirtautumiset osaisi.
Mitenkä on työpaikan puolesta tapahtuva koulutus; Luulisi että jonkin sorttista koulutusta on jos joutuu työskentelemään "mielisairaiden" parissa. Työpaikkana luultavasti on Hesperia Helsingissä missä luulisi olevan jotain koulutusta...

Mike sanoi:
LOL, ei tosiaankaan. Judo, tai jiujutsu olis kova.
Olis se hauska näky kun 40 vuotias, liikuntaa ennen harrastamaton mamma alkaa vetämään heitto- ja mattorumbaa. No, eihän esim jujutsussa ensimmäiseen vuoteen niitä heittoja opetella, eikä sen puoleen paljoa niitä lukkoja eikä vapautumisiakaan. Kokemus kertoo, että pitkäjänteisyys tällaisilla saattaa riittää siihen alkeiskurssiin todetakseen, että paskan möivät, en osaa vieläkään mitään.

Tällaisissa duuneissa toimiville vedetään räätälöityjä kursseja eri saleilla. Pääasiassa kravmaga -seurat ovat näitä kuulemma järjestäneet, tiedän varmasti Espoon Kravmagan jätkien vetäneen vastaaville kursseja.

Tää on hyvä myytti, ettei kravmagassa ole juuri muita tekniikoita kuin kenkä munille tai sormet silmiin :rolleyes:

Nage sanoi:
onko kravmagassa muuten joitain muitakin tekniikoita kuin munille potkiminen ja silmiin tökkiminen ? :rolleyes:

On siinä esim. lyöntejä jotka ovat hyvin samankaltaisia kuin nyrkkeilylyönnit, mutta nyrkkeilijä ei osaa lyödä niitä kadulla, mutta magaaja osaa. ;)

Nage sanoi:
Hmm... onko kravmagassa muuten joitain muitakin tekniikoita kuin munille potkiminen ja silmiin tökkiminen ? :rolleyes:

Kyllähän noita on... Pitää muistaa että "oikeassa" elämässä ei ole tappelu tilanteessa tuomaria keskeyttämässä matsia ja palkintona voi olla oman hengen pitäminen, joten kaikki on sallittua... Mitä teet on täysin itsestä kiinni ja seurauksetkin on kannettava itse.
Kyllä minä oman/läheisen terveyden ja hengen pidän vaikka se vaatisi hyökkäävän henkilön silmien survomisen takaraivoon asti... :wall:

Ai te luulette että krav magassa ei ole yläikärajaa, mutta judossa esim on?

Hyvä myytti, että judo ja jiujitsu on pelkästään heittoja.

Tommy gun:

Kuinka usein sulla tulee hengenvaarallinen tilanne? Ja ihan tosissaan, luuleeko täällä jengi, että sormien tunkeminen silmiin vaatii jonkun Krav maga koulutuksen? Käsi ylös ne jotka uskoo, että jossain vaiheessa elämää tunkevat sormet toisen aivoihin? Siinä on vähän saatanan iso kynnys että noin tekee ja jos tilanne sitä vaatii, niin mä sanon ihan suoraan, sun krav magalla ei ole vittuakaan tekoa silloin, sä toimit silloin täysin primitiivisen toimintamallin mukaan ja kaikinkeinoin kykenet selviytymään.

Mike sanoi:
Ai te luulette että krav magassa ei ole yläikärajaa, mutta judossa esim on?

Hyvä myytti, että judo ja jiujitsu on pelkästään heittoja.

En tarkoita etteikö noita voisi harrastaa (judoa itsekin harrastaneena pitemmän aikaa) mutta kyseisessä tilanteessa oppimisen ja sisäistämisen kannalta on parempiakin ja nopeammin opittavia lajeja kuin judo ja jiujitsu.

Tommy Gun sanoi:
Huomatkaa että kyseessä on 40 ikäinen naishenkilö jolle tuskin sopii nuo lukkopainit ja jujutsut. Henkilön taustasta en tiedä tarkemmin (liikunnallisuus ja esim vetreys) jonka takia suosittelen kovasta tuota Krav magaa.
Tottahan on ettei potilasta kohtaan saa käyttäytyä väkivaltaisesti edes tilanteessa jossa itse potilas on väkivaltainen vaan pyrkiä hallitsemaan henkilöä mahdollisimman "hellästi". Kukaan ei käske potkimaan munille ja tökkimään silmiin vaikka niitä harjoittelisikin. Krav maga on siitä hyvä että siinä otetaan huomiioon myös muu ympäristö "actionin" aikana ja pidetään oma selkä suojattuna, pyrkien tilanteista irti.
Tilanteet voivat olla hyvinkin sekavia (kokemuksesta kerron; töissä mielisairaalassa) joten suosittelen kovasti edes jotakin itsepuolustuslajin aloittamista jotta edes perusirtautumiset osaisi.
Mitenkä on työpaikan puolesta tapahtuva koulutus; Luulisi että jonkin sorttista koulutusta on jos joutuu työskentelemään "mielisairaiden" parissa. Työpaikkana luultavasti on Hesperia Helsingissä missä luulisi olevan jotain koulutusta...

Jonkinverran on jonkinlaista salihajoittelua vuosien varralla tehty, tätähän jo Iivilikin kyseli. Mutta mistään sen suuremmista ja tosissaan tehtävästä salitreenistä ei voi puhua.

Ja fyysinen kunto on varmasti ihan normi "sohvaperuna" naista kovempi, enkä mä usko, että joku jiujitsu mikään ihan mahdoton olisi ja onkai niitäkin aloitusryhmiä varmaan erilaisia. Krav maga oli itseasiassa yksi minkä hän itse otti esiin, ilmeisesti joku miespuolinen duunikaveri oli suositellut. Itellä tuli mieleen just jiujitsu ja hapkido.

Eli lisää ideoita ja keskustelua asiasta otetaan vastaan. ;)

Onk Judossa yläikäraja?

Sanotaan näin, ettei se nelikymppinen mamma niissä duuneissaan välttämättä tarvii niitä heittoja. Kun nämän karsitaan esim HR jujutsusta, niin ollaan lähellä ongelman ratkaisua.

Sormilla lyöminen on muuten vaikeaa, olisitte kuullet huudon kun juniorit harjoittelivat tätä punttisalin säkkiin ja yksi kokeili voimalyöntiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom