Lajin valinta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
1. Onko potkunyrkkeily harrastuksena kovin kallis?

Harrastusmaksut riippuvat täysin seurasta ja ovat yleensä välillä 100-500€/vuosi. Varustepaketti maksaa 150-250€. Joillakin seuroilla on lainata varusteita, mutttei läheskään kaikilla.

2. Oppiiko potkunyrkkeilyssä myös puolustamaan itseään hyvin, jos joku korsto käy päälle?

Pienikokoinen ja taitava ottelija voittaa ison taviksen mennentullen ja palatessa. Tälle tasolle pääseminen vaatii kuitenkin hemmetisti treenaamista eikä kuntoharrastelu 2krt/vko tee miksikään baarin kuninkaaksi. Ja ainahan voi saada nekkuunsa jos joutuu yllätetyksi, on kännisstä tms. vaikka olisi miten kova.

Potkunyrkkeily ei ole kuitenkaan mikään optimilaji, jos itsepuolustus kiinnostaa. Siihen on omat lajinsa kuten krav maga ja defendo, jotka on suunniteltu ihan sitä varten. Vähän sama asia kuin että painonnostajan kimppuun käyminen ei ehkä ole hyvä idea, muttei kukaan treenaa painonnostoa puolustaakseen itseään nakkikiskan jonossa.

3. Aiheuttaako potkunyrkkeilyn harrastaminen jotain vaivoja (polvet menee paskaks ym...) vai onko kaikinpuolin ihan turvallinen harrastus?

Mikään urheilu ei ole kaikinpuolin turvallista ja kilpaurheilijat ovat jatkuvasti jostain hajalla. Toisaalta urheilijat sairastavat paljon taviksia vähemmän. Tyypillisimpiä vammoja ovat raajojen ruhjevammat. Idea ei ole se, että on jatkuvasti luita poikki jne. koska silloin ei voi treenata eikä kehitykään.

4. Voiko ottelu harjoituksissa loukata itsensä pahoin, vai käytetäänkö niissä suojuksia (esim. semmosia topattuja säärityynyjä tai vastaavia), jolloin ei koske kuin toinen potkaisee vaikka kylkeen? Onko otteluharjoitukset muutenkin sillein "alhaisemmalle volyymilla" vai ihan sillein, että saa pieksää toista ihan kunnolla kuhan vain sääntöjä noudattaa?

Suojia käytetään, mutta vaikka olisi useammat suojat päällekkäin, niin se sattuu ihan hemmetisti jos osaava kaveri pääsee kenkäämään vaparin kylkeen. Sparriharjoittelua on monenlaista mutta tarkoitus olisi että kovempaa vedetään vasta kun taidot on sillä tasolla että suojaaminenkin onnistuu. Tietysti jos alkaa riehumaan, niin varmasti jossain vaiheessa saa takaisin sitä mitä tilaa.

5. Potkunyrkkeily on varmasti myös hyvä laji kunnonkin suhteen?

Kyllä.

6. Onko potkunyrkkeilyssä pääosassa enemmän potkut kuin lyönnit? Oppiiko ylipäänsä lyömään mitenkä kovasti? Ovatko lyöntiharjoitteet aika pitkälle samanlaisia kuin nyrkkeilyssä?

Lyönnit ovat potkunyrkkeilyssä yleensä tärkeämmät kuin potkut jos pitää valita. Varsinainen juttu on kuitenkin siinä, että yhdistetään molemmat. Eli esim. lyönneillä hämäten pelataan avopaikka potkuille. Lyöntiharjoittelu on samantyyppistä kuin nyrkkeilyssä, mutta niihin yhdistetään potkujen käyttöä.

Ei ole. Jotain pientä siellä oli, mutta ei kuitenkaan sen vertaa että sitä voisi harrastaa kunnolla.

Käy vaikka se intti jos kohta oot menossa ja sitten vaan johonkin lajin peruskurssille mikä tuntuu parhaimmalta, painista aina nyrkkeilyyn.

jos mahdollista niin hakeudu sotilaspoliisiksi, siellä varmaan saattaa oppia jtn kamppailulajeihin sopivia niksejä?

Ite oon nyt Spollena ja lajitaustana reilu puolivuotta lukkopainia ja kevyttä vaparia, niin se itsepuolustus ja kuljetus/voimankäyttö otteet tuntuu tosi vaisuilta. Mutta on toki hommassa toimivia ja tärkeitä ihmiselle joka ei ole kamppailua harrastanut. Spollena olemisen hyvät puolet kamppailun kannalta on lähinnä se että sotilaspoliiseihin kerääntyy paljon kamppailun harrastajia, esim. omalla kurssillani on nyt edustettuna han-mo-do, thai-nyrkkeily, potkunyrkkeily, normi nyrkkeily, judo, ju-jutsu, BJJ, lukkopaini ja vapari... Eli on porukkaa minkä kanssa treenata sillon kun aikaa on!

Ite oon nyt Spollena ja lajitaustana reilu puolivuotta lukkopainia ja kevyttä vaparia, niin se itsepuolustus ja kuljetus/voimankäyttö otteet tuntuu tosi vaisuilta. Mutta on toki hommassa toimivia ja tärkeitä ihmiselle joka ei ole kamppailua harrastanut. Spollena olemisen hyvät puolet kamppailun kannalta on lähinnä se että sotilaspoliiseihin kerääntyy paljon kamppailun harrastajia, esim. omalla kurssillani on nyt edustettuna han-mo-do, thai-nyrkkeily, potkunyrkkeily, normi nyrkkeily, judo, ju-jutsu, BJJ, lukkopaini ja vapari... Eli on porukkaa minkä kanssa treenata sillon kun aikaa on!

Ite tammikuussa spolleksi kuulemma menossa vaikka ei paljoa huvittaisi. Tää kuitenkin piristi vähän mieltä:D. Pystyttekö kuinka paljon treenata noita lajeja sielä?

Ite tammikuussa spolleksi kuulemma menossa vaikka ei paljoa huvittaisi. Tää kuitenkin piristi vähän mieltä:D. Pystyttekö kuinka paljon treenata noita lajeja sielä?

Riippuu todellapaljon viikosta että miten kerkee painimaan. Nyt kun olen AUKssa niin vapaa-aikaa ei juurikaan ole. Aikasemmin ehti hyvin käymään iltasin vääntämässä, ja kohtahan toi aukki loppuu... heinäkuuussa...

Eikö siellä AUK:issa tai RUK:issa kerkee mitään salilla käydä tai vastaavaa? Onko siellä iltasinki jotain oppitunteja vai liikutaanko niissä muuten vaan niin paljon ihan "talon puolesta" ettei roppa jaksa enää kuntosali treeniä illalla? Juostaanko RUK:issa ja AUK:issa paljon tai liikutaanko, kuten sillä alokaskaudella (silloin kait juostan ja liikutaan paljon, jos olen oikein ymmärtänyt)?

Täälläkin olisi uusi harrastus etsinnässä. Luin ketjun läpi, mutta en löytänyt yhtään samanlaista kysymystä, joten päätin uskaltautua kirjoittamaan itse... Kynnys aloittaa mitään uutta on aika iso, koska olen 18-vuotias tyttö, jolla on pituutta se puolitoista metriä. Harrastan tällä hetkellä taekwondoa ja squashia, aiempaa kokemusta mm. jalkapallosta ja jääkiekosta paljon. Myös lihaksiani yritän vahvistaa ahkerasti ja lenkkeilen minkä ehdin. Intoa siis riittää.

Olen ensi syksynä muuttamassa Kuopioon, joten kaikki vanhat harrastukset jäävät. Taekwondoa aion jatkaa (olen vihreällä vyöllä, jos se mitään kenellekään merkkaa) jos vain sopiva seura löytyy. Kamppailulajit kuitenkin kiinnostavat ja haluaisinkin ehkä ottaa siihen rinnalle tai sen tilalle jonkin toisen lajin. Tykkään ihan älyttömästi tatamiharkoista, joissa väännetään ja painitaan, joten laji voisi olla jotakin siihen suuntaan. Esimerkiksi BJJ kiinnostaisi tosi paljon. Ongelmaksi taitaa vain muodostua kokoni? Harkkaparin löytäminen taitaisi olla aika kiven alla, ja isokokoisemmilta tulisi varmaan paljon merkitseviä katseita.

Onko minun mitään järkeä edes haaveilla BJJ:n tai vastaavan lajin aloittamisesta? Sisukkuutta ja kunnianhimoa kyllä löytyy, itseluottamus on vain vähän hukassa. Jos haaveeni on turha, mikä voisi olla minulle sopiva laji?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

No kun muistetaan mihin spolleja koulutetaan, niin ehkä se antaa hieman vihjeitä koulutuksen sisällöstä. Eli spollejen tehtävä on toimia kohteiden suojaajina ja vastaosastoina vihollisen joukoille. Eli erilaiset rakennetulla alueella tapahtuvat taistelut ovat aika suuressa osassa niissä todellisissa tehtävissä, joten sitä tietenkin harjoitellaan. Se rauhan aikana nähtävä portilla seisominen on aivan toisarvoista touhua, joten siihen tarvittavia taitoja ei painoteta mitenkään erityisemmin. Spollekin keskittyy ampumaan vihollisia, eikä vedä niitä pihalle millään RNC:llä.

Onks toi GB gymin nyrkkeily puoli kuinka tasokas? Ite yritän etsiä nyrkkeily seuraa pääkaupunkiseudulta ja toi ois lyhyiden kulkumatkojen päässä. Lajissa ei järjestetä peruskurssia vaan alkeet opetetaan vapaaottelun, thainyrkkeilyn tai potkunyrkkeilyn peruskurssilla (sivujen mukaan). En ole ennen harrastanut mitään itsepuolustus-/kamppailulajia, mutta jääkiekkoo, sählyä, kuntosalia ym. kikkailua niin on kunto kummiskin iha hyvä. Hinta ois 450 euroo vuodelta (sis. jäsenyyden) ja mahdollisuus ois 3 viikossa treenata (tosin kolmaspäivä on joku avoinpystysparri mihin saa osallistua: vaparit, thaikut ja potkutki). Se nyt tässä päällimäisenä kummiskin on kun siellä sivuilla lukee, että GB gymin nyrkkeilyn lajiharjoitukset on pääsääntöisesti tarkoitettu lajissa kilpaileville, niin riittääkö mun taso siellä? Itselläni ei ole mitään halua edes lähteä kilpailuihin, vaan nyrkkeilyä ajattelin harrastaa vaan kuntoilun ja itsepuolustuksen merkeissä, niin onko siellä sit minkälaisia tysoneita otteluharjoituksissa? Vai olisiko teillä ehdottaa mulle jotain minulle sopivampaa seuraa? Hinnaltaan toi GB on varmaan aika keskitasoa? Tarmon nyrkkeilyn sanottiin olevan aika huono vaihtoehto muilla keskustelupalstoilla puolestaan.

GB:n nyrkkeilyä vetää Antti Latva-Kyyny, joka kirjoittaa tännekin paljon nimimerkillä "aidan". Hän osaa varmaan paremmin kertoa, soveltuvatko treenit sinulle. Antti itse on ihan hyvätasoinen nyrkkeilijä ja ainakin minä uskaltaisin suositella hänen oppejaan.

Misten minä hänet täällä voisin tavoittaa?

Misten minä hänet täällä voisin tavoittaa?
Nämä kyssärit kannattaisi aina kohdistaa suoraan kyseiseen seuraan, niin saa helpoiten ja varmimmin tietoa.
Nyrkkeily on GB:llä ihan tukilajin asemassa, eikä aktiivisesti nimenomaan nyrkkeilyä treenaava saa touhusta treenien vähyyden vuoksi kovin hyvin irti. Suosittelisin sun tapauksessa ihan jotain nyrkkeilyseuraa jonne pääsee mukaan peruskurssin kautta. Helsingin nyrkkeilyseura on ainakin hvyä vaihtoehto, treenaavat Stadikalla. Peruskursseista en osaa sanoa. http://www.nyrkkeily.net/

Toinen vaihtoehto on tulla GB:lle potku- tai thainyrkkeilyn pk:lle ja treenata sen jälkeen kaikkia pystylajeja ristiin rastiin. Kuntoilumielessä matkassa olevalle ihan hyvä vaihtoehto. Treeneissä ei yleensä satu, ainakaan jos osaa vähän suojata ja väistellä.

Pistä lisäkyssärit gb:n mailiin, löytyy kotisivuilta: www.gbgym.com

Vaatimaton mielipiteeni: GB:n boxaus sopii erinomaisesti sunnuntai-boxareille. Sopivasti tekniikkaa ja reilua sparria. Kickari ja thaikku-harrastelijoille sopii kuin nyrkki silmään. Antti vetää hyviä treenejä!
Kilpa-boxereille on sitten omat seuransa.

Kiitoksia sinulle!

Niin siis sillä 450 euron vuosimaksulla saa jos olen oikein ymmärtänyt niin käydä ihan minkä lajien treeneissä GB:llä tahansa kunhan on lajiin perustuva peruskurssi käyty? Eikös kickboxingeihin, thaiboxingeihin ja noihin pidä kuitenkin hommat jonkinlaisia lisenssejä ja vakuutuksia liitoilta, niin eikös se tule aika kalliiksi tällein opiskelijalle? Sori nää nyt tuli vielä tähän.

Kiitoksia sinulle!

Niin siis sillä 450 euron vuosimaksulla saa jos olen oikein ymmärtänyt niin käydä ihan minkä lajien treeneissä GB:llä tahansa kunhan on lajiin perustuva peruskurssi käyty? Eikös kickboxingeihin, thaiboxingeihin ja noihin pidä kuitenkin hommat jonkinlaisia lisenssejä ja vakuutuksia liitoilta, niin eikös se tule aika kalliiksi tällein opiskelijalle? Sori nää nyt tuli vielä tähän.
Joo niiden lajien treeneissä voi harjoitusmaksulla käydä, joissa pysyy mukana. Esim. vapaaottelun peruskurssin jälkeen voi käydä periaatteessa kaikkien salin lajien treeneissä, kun perusteet pitäisi olla silloin hallussa. Jos aloittaa ihan nollista, niin ei kannata ehkä heti maksaa tuota vuosimaksua, vaan joku lyhyempi kausi. Valtaosa aloittelijoista kun lopettaa kamppailun ensimmäisen parin viikon aikana.

Jos harrastaa kamppailu-urheilua niin kannattaa olla jokin vakuutus siltä varalta, että treeneissä sattuu jotain (nilkka/polvi pyörähtää tms.). Harjoittelun kattava vakuutus ei välttämättä ole hirveän kallis. Pistä mulle sähköpostia tai pirauta jos haluat joskus tulla pyörähtämään salilla katsomassa treenejä.

Ok. Tota vielä joudun semmosta kysymään koska en löytänyt nettisivuilta tähän asiaan tietoa. Niin kun siellä hinnoissa on silleen, että 31.5 - 1.8 ajan hinta on vain 70 euroa, niin loppuuko GB:ltä sit ohjatut harkat esim. heinäkuussa vai onko tona koko aikana ohjattuja harkkoja ollenkaan? Harmillista on myös se, että näköjään seuraava potkunyrkkeilyn peruskurssi alkaa vasta ensi elokuussa ja olen silloin jo armeijassa eli tää harrastus vierähtää näköjään vuodella eteenpäin :/. No onha tässä vielä salibandy kautta jäljellä :P, mutta intin jälkeen varmasti tulen sinne treenailee sillä mm. Sali-ohjelmassakin touhu on näyttäny mielenkiintoiselta ja koukkuunhan siihen ohjelmaankin ollaan jääty . Joo ja nyt en enää kysele täällä sulta enempää vaan laitan tosiaan sulle sitä meiliä sit ihan omaan sähköpostiin tai soitan, mutta eipä minulla kyllä enää oikeestaan kysymyksiä tästä olekaan.

Kiitoksia vielä noista vastauksista kysymyksiini.

Ok. Tota vielä joudun semmosta kysymään koska en löytänyt nettisivuilta tähän asiaan tietoa. Niin kun siellä hinnoissa on silleen, että 31.5 - 1.8 ajan hinta on vain 70 euroa, niin loppuuko GB:ltä sit ohjatut harkat esim. heinäkuussa vai onko tona koko aikana ohjattuja harkkoja ollenkaan?
Kesäkaudella on treenejä juhannukseen asti ja sitten alkaa heinäkuun loppuun kestävä tauko ohjatuista treeneistä. Siis jos nyt muistan oikein, viime kesänä meni muistaakseni noin. Riemukasta palvelusta armeijan harmaissa, kyllä sitten reservissäkin ehtii vielä kamppailemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom