Laitteistot? Minkälaista jengillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
itsellä tavoitteena niissä tilanteissa kun räpsäisen pokkarilla kuvan että nätin kymppikuvan saa teetettyä tarvittaessa. siihen joku 1.6 croppi alkaa olla "vähän" ylimitoitettu. saa ampua täysillä isoilla aukko ihan auki ja eroa ei ainakaan herkästi huomaa siihen ISO100 putken parhaiten piirtävällä aukolla räpsyyn. Järkkärikuvista jokaisen pitäisi olla potentiaalinen 20x30 -printti. kunhan tyttöystävä saa valittua kuvat jotka tahtoo paperikuviksi, pitää testata joku kuvanprinttauspalvelu ja katsoa millaista jälkeä tulee parista esimerkkikuvasta. sen jälkeen ei olisi kaukaa haettua että parhaat otokset tilaisi juurikin 20x30cm koossa vaikkapa kansioon tjsp tasaisin väliajoin.

Ihan vaan omasta kokemuksesta voin sanoa, että on järkkärin räpsykuvatkin parempia kuin pokkarin räpsyt(joku Samsung). Lisäksi vielä se, että pokkareissa harvemmin sitä peräänkuuluttamaani laajaa päätä mitä juuri lähikuvauksessa tarvitaan.

Kokeile yksi mökkireissu järkkärin kanssa niin en usko, että petyt.

Kuvanlaadusta tässä on kyse. Ainakaan minua ei pokkarin tuotos miellytä jos sitä vertaa järkkärin kuvaan ja eron kyllä huomaa väreissä ja tarkkuudessa jo kymppikuvissa. Mitä huonommat olosuhteet niin sitä enemmän on eroa järkkärin hyväksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota itekin todennut et jopa kymppikuvakoossa tulee selkeää eroa järkkärin ja pokkarin välille, puhumattakaan sit isommista kuvista. Pokkareissa "laaja pää" loppuu useasti siihen 32-35mm nurkille(ja jos laaja pää jatkuu pidemmälle niin useimmiten vääristymät monta kertaa hirveämmät kuin mitä samaan kuvakulmaan yltävä järkkärin kittilasi tuottaa), joka ei vaikkapa normaalissa suomalaisessa kaupunkikämpässä riitä kovinkaan monen ihmisen kuvaamiseen.

kokeilehan vääntää siihen hopeakuulaan kertatarkennus päälle, voi olla että se tarkennuksen apuvalo ei toimi jatkuvalla tarkennuksella
 
Tuota itekin todennut et jopa kymppikuvakoossa tulee selkeää eroa järkkärin ja pokkarin välille, puhumattakaan sit isommista kuvista. Pokkareissa "laaja pää" loppuu useasti siihen 32-35mm nurkille(ja jos laaja pää jatkuu pidemmälle niin useimmiten vääristymät monta kertaa hirveämmät kuin mitä samaan kuvakulmaan yltävä järkkärin kittilasi tuottaa), joka ei vaikkapa normaalissa suomalaisessa kaupunkikämpässä riitä kovinkaan monen ihmisen kuvaamiseen.

kokeilehan vääntää siihen hopeakuulaan kertatarkennus päälle, voi olla että se tarkennuksen apuvalo ei toimi jatkuvalla tarkennuksella
testailin niin se apuvalohan tarkoittaa sitä vitun ärsyttävää salaman räpsyttelyä. olishan siinä prkl se lamppukin joka vilkkuu kun otetaan ajastimella kuvaa....

kai sit pitäis skarpata ja ruuvailla aina kittiputkea kiinni välillä niin tulis ehkä käytettyäkin..
 
testailin niin se apuvalohan tarkoittaa sitä vitun ärsyttävää salaman räpsyttelyä. olishan siinä prkl se lamppukin joka vilkkuu kun otetaan ajastimella kuvaa....

kai sit pitäis skarpata ja ruuvailla aina kittiputkea kiinni välillä niin tulis ehkä käytettyäkin..

Nikonissa on käytössä juuri toi lamppu eikä sentään salamaa käytetä apuvalona.

Ruuvaat kittiputken kiinni ja katot mitä saat sillä viikonloppuna aikaiseksi vs. pokkari.

Kertatarkennusta nyt kannattaa muutenkin käyttää. Eihän muuten voi tarkentaa yhteen kohtaan ja sen jälkeen vielä rajata kuvaa uudelleen.
 
Kertatarkennusta nyt kannattaa muutenkin käyttää. Eihän muuten voi tarkentaa yhteen kohtaan ja sen jälkeen vielä rajata kuvaa uudelleen.

Minä taas välillä käytän jatkuvaa tarkennusta juuri sen takia, että voin tarkentaa yhteen kohtaan ja sen jälkeen rajata kuvan uudelleen. Ei huku fokus kun kameran asento vähän muuttuu tai kuvaaja huojahtaa sentin jonnekin päin.
 
Minä taas välillä käytän jatkuvaa tarkennusta juuri sen takia, että voin tarkentaa yhteen kohtaan ja sen jälkeen rajata kuvan uudelleen. Ei huku fokus kun kameran asento vähän muuttuu tai kuvaaja huojahtaa sentin jonnekin päin.
Eikö se tuossa tilanteessa tarkenna uudelleen ja samalla hukkaa sen mihin olit alunperin tarkentamassa?

Eli jos haluat esimerkiksi tarkentaa kuvan reunassa olevaan kohteeseen. Silloin ei voi olla jatkuva tarkennus päällä.
 
Ei kun se luulee, että kohde liikkui ja seuraa sitä. :D Eihän se aina onnistu mutta fokusvalosta huomaa kyllä jos tarkennuspiste vaihtui.

Eli vaatii sen, että kohde on jossain tarkennuspisteessä? No itse käytän pelkästään keskimmäistä tarkennuspistettä ja harvemmin kohde on siinä. Eli tarkennan ensin ja sitten sommittelen kuvan. Eli vähän kuten vanhalla filmikameralla kuvaisi.

Varmasti tuo on kätevää jos kuvaa liikkuvaa kohdetta. Harvemmin sitä tulee itse tehtyä ja onhan silloin tarkentaminen vaikeaa.
 
Eli vaatii sen, että kohde on jossain tarkennuspisteessä? No itse käytän pelkästään keskimmäistä tarkennuspistettä ja harvemmin kohde on siinä. Eli tarkennan ensin ja sitten sommittelen kuvan. Eli vähän kuten vanhalla filmikameralla kuvaisi.

Jup, kyllä kohde pitää tarkennuspisteeseen saada mutta D300:ssa niitä on riittävästi. Itsekin tosiaan tarkennan yleensä keskimmäisellä pisteellä ja sommittelen sitten uudelleen, mutta tuo jatkuvan tarkennuksen "trikki" tukee tätä toimintaa aika hyvin silloin kun on vaara että kameran asennon muuttuminen siirtää terävyysaluetta.

Edit: Pienillä aukoilla ja/tai suurilla kuvausetäisyyksillä tällaiseen ei tosiaan tarvitse tai edes kannata turvautua. Onpahan vain hauska vaihtoehto tarkennuspisteen valinnalle. ;)
 
Canonin 1000D tuli ostettua tänään. Nollasta aloitellaan opettelua ja hieman täydennystä pitäisi vielä saada laukun, ehkä lisäakun ja muistikorttien muodossa. Arkkitehtuurin / maisemakuvauksen parissa tulen varmasti viihtymään eniten. Minkälaisella uudella putkella kannattaa pakettia alkaa myöskin jossain vaiheessa täyttelemään? Runko luulis ainakin riittävän aloittelijasta harrastelijaksi ja vähän pidemmällekkin.

Kuvanlaatu vetää hiljaiseksi verrattuna Ixus 60 :rock:
 
arkkitehtuurit ja maisemat huutanevat jotain ~20-30mm polttoväliä tuolla rungolla?

jos meinaat että et päivitä ikinä täyskennoiseen (5D&1D) niin valikoimaa on vaikka kuinka. (tokina 11-16/16-50 esim) mutta perusvarma on ostaa prime 28/2.8 tai jotain lähistöltä. 50mm on yleensä cropissa ihan liian ahdas mainitsemiisi kohteisiin.
 
Tuli käytyä rajalassa joten päivitystä kalustoon:

Sigma 10-20mm
Slikin tripod
Tamracin reppu mihin mahtuu runko,muutama obiska ja läppäri

Entuudestaan: Nikon D90, 35mm f1.8 nikkor, tamron 18-200mm,akkukahva,SB-400 salama

Eikähän nyt näillä mennä hetkenaikaa ja opetellaan kuvaamaan..
 
Kait otit 1000D:n vakaajalasilla? Ovat näköjään jostain varaston pohjilta kaivaneet vanhoja vakaajattomia noihin kitteihin. Iso ero kuvanlaadussa vakaajalliseen.

IS-kittilinssi on kuvanlaadultaan ihan passeli eikä pyöristymää ihan mahdottomasti tule laajassakaan päässä. Valovoima on vaan kehno, joten kunnollinen jalka kannattaa hommata heti aluksi. Tuolla pääsee kyllä harjoittelemaan.
50mm on yleensä cropissa ihan liian ahdas mainitsemiisi kohteisiin.
On kyllä, mutta henkilökuviin, joissa halutaan kohde irrottaa taustasta, aika varma valinta. 50mm f/1.8 lähtee käytettynä noin 50€:llä ja uutenakin alle satasella. Bokeh ei ole mitään pehmeintä kermaa, mutta ihan kohtalaisia kuvia saa tuollakin. Hinta/(kuvan)laatu-suhteeltaan hyvä. Budjettikuvaajan pakko-ostos. Sisällä sillä ei pysty kuvaamaan.
 
50mm f/1.8 lähtee käytettynä noin 50€:llä ja uutenakin alle satasella. Sisällä sillä ei pysty kuvaamaan.

Kauhea yleistys. :D Tarkoitat varmaankin, että sillä ei pysty ottamaan ryhmäkuvia opiskelijayksiössä tms.? Sellaiseen viiskymppinen on croppikennossa aika ahdas, mutta sopii se minusta aika moneenkin sisäkäyttöön erit. valovoimansa ansiosta. Kolmivuotias tenava mahtuu parin metrin päästä kuvatessa croppikamerallakin kuvaan ihan kokonaan, isommista voi ottaa potretteja ja onhan niitä sisätilojakin aika monen kokoisia.
 
arkkitehtuurit ja maisemat huutanevat jotain ~20-30mm polttoväliä tuolla rungolla?

jos meinaat että et päivitä ikinä täyskennoiseen (5D&1D) niin valikoimaa on vaikka kuinka. (tokina 11-16/16-50 esim) mutta perusvarma on ostaa prime 28/2.8 tai jotain lähistöltä. 50mm on yleensä cropissa ihan liian ahdas mainitsemiisi kohteisiin.
Croppikennolla jos haluaa laajempaa kuvaa niin 10-25 vois olla sopiva skaala. Kittilinssin 18mm ei riitä aina.
 
Jos oikein virallisesti kuvattaisiin arkkitehtuuria, niin se on 35mm kiiinteä ja panoraamapää. Tosin kuvien värkkääminen vie aikaa, mutta sitten ollaan siinä 'luonnollisessa' kuvassa.

Sitten taas kun kuvataan laajoja kuvia pienissä tiloissa, tehdään tila näyttämään isommalta. Tämä tukee mainoksissa esim. talovalmistajaa, joka tekee useata eri kokoa samasta talosta ja tietenkin se isoin on se mitä halluttaisiin myydä.

Mutta, parastahan ois PC-E/TS-E putki ja panoraamapää.

Omasta kalustosta/kuvaushistoriasta tuli tehtyvä blogiin hivenen syvempi juttu ja jatkunee jossain vaiheessa.
 
Tilasin Nikon D60 järjestelmäkameran lisäherkkuineen. Kyseessä on elämäni ensimmäinen "järkkäri" ja muutaman eri arvostelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että kamera varmasti riittää meikäläisen räpsyille. Olen aloittelija/harrastelija näissä piireissä. Paketti sisältää:

# NIKON D60 -kamerarunko
# NIKKOR 18–55 mm -objektiivi
# Nikon SB-400 -salama (arvo 170,-
# Sandisk-SDHC-muistikortti 4 Gt (arvo 25,-)
Lisäksi seuraavat Nikon-palvelut: • Valokuvauskoulutus, 2 h (arvo 50,-) • Kameran kennon puhdistus, mahdolliset ohjelmistopäivitykset ja pintojen tarkastus (arvo 300,-)

Nämä kaikki siis piirun alle 700 euroa.

:thumbs::down::confused:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom