Laikkaripäiväkirjani, 7 vk 5 kiloa.

Kime76 sanoi:
Äijät tarkoittaa, että painonvartijoitten dietti ei ole terveellinen tapa laihduttaa, vaikka kilot sillä putoaakin. Pudottamasi kilomäärä on sisältänyt nesteitä, läskiä ja lihasta. Kuinka paljon olet menettänyt lihasta ja paljonko on lähtenyt läskiä. Syömällä pakkiksen oppien mukaan olisit voinut ja voisit edelleen polttaa läskiä saman verran mutta säästää lihaksiasi. Tärkeintähän ei ole pudotetut kilot vaan se paljonko läskiä on lähtenyt. Koska, jos olet menettänyt paljon lihasta on myös peruskulutuksesi laskenut ja palatessasi normaaleihin ruokailutottumuksiisi läskit tulevat nopeasti takaisin. Näin ei kävisi (tai se tapahtuisi huomattavasti hitaammin), mikäli lihaksen menetys olisi minimoitu oikeanlaisella ruokavaliolla ja liikunnalla.

Kirjoitit aiemmin, että et halua kiduttaa itseäsi luopumalla esim. irtokarkista, jota söit lähes päivittäin. Väitän, että paremmalla ruokavaliolla olisit kiduttanut itseäsi vähemmän, koska sinun ei olisi tarvinnut nähdä nälkää, koska verensokerisi ei olisi heilahdellut yhtä rajusti kuin nykyisellä ruokavaliollasi. Tässä paremmassakaan ruokavaliossa sinun ei olisi tarvinnut luopua irttareista, olisit vain pyhittänyt niiden mättämiselle päivän parissa viikossa tai lievemmän mässypäivän kerran viikossa.

Vastasit tuohon niin hyvin, ettei mun enää tarvitse lisäillä mitään. :thumbs:
edit: Kuin myös Jakob :kippis1:

JSmith sanoi:
Meinasin repiä pelihousuni kun jossain PV:n lehdessä esiteltiin hyvää laihdutustulosta kuvilla joissa oli muija, joka oli kuihduttanut mm. jalkansa ja hanurinsa niin että jalat oli tikut jotka roikkuivat täysin pakarattomasta takapuolesta. Löysää oli silti jäljellä.
sii, kuvailit juuri "laihan läskin". Eli juuri tuo on todennäköisin lopputulos, jos diettaa kuten esim. Wondadog on kertonut diettaavansa.

Toki on hyvä löytää se itselleen sopivin diettimuoto, mutta painotan edelleen sitä, että pitkällä tähtäimellä pysyvä painonhallinta vaatii tietynlaisen elämäntapa ja ruokavalio muutoksen. Jos syö ihan perusruokaa oikeat määrät, oikeassa suhteessa, ja säännöllisin väliajoin, niin sellaista hillitöntä makean himoa ei todennäköisesti enää tule.
Toki välillä on kiva herkutella, mutta ne herkut ei todellakaan saa olla ruokavalion perusta. Kuulostaa siltä, että juuri Points systeemissä moni rakentaa "ruokavalionsa" herkkujen ympärille. Eli syödään herkkuja se ja se pistemäärä, ja loput sitten pelkkää salaattia.

Ja liikunta, se on painonhallinnassa ihan ykkösjuttu. Lihaksilla muotoa kroppaan ja mielekkäällä aerobisella peruskuntoa ylös.
Ja ruuan ystävien kannattaa muistaa sekin fakta, että mitä enemmän sitä lihasta on, sitä enemmän kroppa kuluttaa energiaa, ja sitä kautta SAA myös syödä enemmän. Nam.

Jakob sanoi:
Punttitreeni mukaan vaan, siitä on aina hyötyä!!

tuo 'ruokavalio' on kyllä niin perseellään, että ei sitä ainakaa huonompaan suuntaan enää tuosta saa, joten helppo sitä on ainakin parantaa. :jahas:

Eikä mitää herneitä nessuun, tarkoitus on vaan hieman arvostella noita sun tottumuksia. Itsehän sen kuitenkin päätät mitä syöt ja mitä et.

Juu, en hermostunut, alkuun vaan sävy oli vähän tollanen "noobien-nuijiminen, PV ei voi toimia".. Peili on mulla ollut tärkein vaaka. Ja siksi uskon että se on toiminut, koska rasvaa on lähtenyt, ja lihakset näkyy ihan eri tavalla kuin ennen. Enää on kysymys pintasilauksesta, muuten menen kuikeloksi.
Juurikin tämän takia halusin täältä ammentaa vinkkejä, esim siitä miten nykyistä mulle toimivaa kuuria voisin jalostaa, esim vaihtamalla jotain tuotteita enemmän proteiinipitoisiin, jotka kuitenkin mahtuisivan tuohon kaloriskaalaan. Ja on mulla sellasia viikkojakin etten syö yhtään namia.
Vaikka haulla varmasti löytyy paljon enemmän, voiko joku alkuun antaa pari vinkkiä mistä saa proteiinia?
Pääosin kotona ruokani koostuu nimenomaan perunasta, lihajalosteista (jauheliha, lihapullat, makkara), tummasta leivästä ja kevytleikkeleistä.
Salaatteja syön aina töissä.
Mitkä ruokatuotteet sisältää suhteessa hyvin proteiinia?

vilma-liina sanoi:
sii, kuvailit juuri "laihan läskin". Eli juuri tuo on todennäköisin lopputulos, jos diettaa kuten esim. Wondadog on kertonut diettaavansa.

Kuulostaa siltä, että juuri Points systeemissä moni rakentaa "ruokavalionsa" herkkujen ympärille. Eli syödään herkkuja se ja se pistemäärä, ja loput sitten pelkkää salaattia.

Vaikka tuo nyt oli pelkkä kärjistys, meneekö tuo yksiin sen kanssa, että vaikka syön kohtuusäännölliseen namia, syön 2 lämmintä ateriaa päivässä, tukevan iltapalan, ja mulla ei ole koko ajan sairaalloinen nälkä...
Mulla se on toiminut, siten että olen saanut rasvaa poisTästä on tarkoitus jatkaa ton pikakuurin jälkeen lisäten kaloreita, niitä paljon puhuttuja proteiineja ja lihaskasvatusta.
Joten se painonvartijoista ?

Wondadog sanoi:
Juu, en hermostunut, alkuun vaan sävy oli vähän tollanen "noobien-nuijiminen, PV ei voi toimia".. Peili on mulla ollut tärkein vaaka. Ja siksi uskon että se on toiminut, koska rasvaa on lähtenyt, ja lihakset näkyy ihan eri tavalla kuin ennen. Enää on kysymys pintasilauksesta, muuten menen kuikeloksi.
Juurikin tämän takia halusin täältä ammentaa vinkkejä, esim siitä miten nykyistä mulle toimivaa kuuria voisin jalostaa, esim vaihtamalla jotain tuotteita enemmän proteiinipitoisiin, jotka kuitenkin mahtuisivan tuohon kaloriskaalaan. Ja on mulla sellasia viikkojakin etten syö yhtään namia.
Vaikka haulla varmasti löytyy paljon enemmän, voiko joku alkuun antaa pari vinkkiä mistä saa proteiinia?
Pääosin kotona ruokani koostuu nimenomaan perunasta, lihajalosteista (jauheliha, lihapullat, makkara), tummasta leivästä ja kevytleikkeleistä.
Salaatteja syön aina töissä.
Mitkä ruokatuotteet sisältää suhteessa hyvin proteiinia?

Vähärasvaien alle 7 % jauheliha. Kanan rintapalat. Kananmunassa on myös hyvin proteiinia. Itse erottelen keltuaiset pois. Jos syöt kananmunaa raakana, lorauta sekaan hieman tuoremehua. Kalana esim. tonnikala. Lohi on myös hyvää ja sisältää hyviä rasvoja.

Rahkassa on myös hyvin proteiinia. Ihan hyvän makuiseksi sen saa, kun sekaan lorauttaa esim. Vadelma Fun Lightia. Samaan syssyyn voi mukaan laittaa esim. kourallisen pähkinöitä, jolloin saat terveellisiä rasvoja. Pähkinätikin sisältävät proteiinia ja vain hieman hiilihydraattia.

Raejuusto on kans ihan jees. Hyvää kaikkien ruokien kanssa.

Lisää tietoa ravintoaineista finelliltä.

Heikki sanoi:
Vähärasvaien alle 7 % jauheliha. Kanan rintapalat. Kananmunassa on myös hyvin proteiinia. Itse erottelen keltuaiset pois. Jos syöt kananmunaa raakana, lorauta sekaan hieman tuoremehua. Kalana esim. tonnikala. Lohi on myös hyvää ja sisältää hyviä rasvoja.

Rahkassa on myös hyvin proteiinia. Ihan hyvän makuiseksi sen saa, kun sekaan lorauttaa esim. Vadelma Fun Lightia. Samaan syssyyn voi mukaan laittaa esim. kourallisen pähkinöitä, jolloin saat terveellisiä rasvoja.

Raejuusto on kans ihan jees. Hyvää kaikkien ruokien kanssa.

Jauhelihana olen käyttänyt alle 10% lihaa. 4 krt viikossa kotiruokani on ollut pannulla tehty makkara tai lihapullapyttäri, pystyn heittämällä vaihtaan sen jauhelihakastikkeeseen, samat pisteetkin. Eli tuon teen heti.

Valitettavasti olen niin ronkeli että rahka ja raejuusto ei tule kysymykseen..
Muita vinkkejä? Onko leikkeleissä konkreettisia eroja, vai tarviiko tässä tosiaan ruveta turvautuun pirtelöihin, yök..

Missukka sanoi:
:offtopic: Pähkinöistä. Siis onko ne niitä samoja maapähkinöitä mitä myydään semmosissa isoissa pusseissa? Saako niitä ihan joka päivä syödä? Nami :)

Just noita minä olen käyttänyt. n. 1 dl päivässä. Sisältävät 43 % rasvaa. ks. lisää www.ktl.fi/fineli.

Wondadog sanoi:
Jauhelihana olen käyttänyt alle 10% lihaa. 4 krt viikossa kotiruokani on ollut pannulla tehty makkara tai lihapullapyttäri, pystyn heittämällä vaihtaan sen jauhelihakastikkeeseen, samat pisteetkin. Eli tuon teen heti.

Valitettavasti olen niin ronkeli että rahka ja raejuusto ei tule kysymykseen..
Muita vinkkejä? Onko leikkeleissä konkreettisia eroja, vai tarviiko tässä tosiaan ruveta turvautuun pirtelöihin, yök..

Proteiinipirtelöthän ovat todella hyvän makuisia. NAM! Leikkeleenä käytän itse kana-, kalkkuna- ja häränleikkeleitä. Jauhelihan kanssa kastikkeena olen käyttänyt esim. Dolmico Light -pastakastiketta, joka on ihan hyvää esim. kaurapastan kanssa.

Wondadog sanoi:
Onko leikkeleissä konkreettisia eroja, vai tarviiko tässä tosiaan ruveta turvautuun pirtelöihin, yök..

Jos pirtelöt maistuu tuolle niin sitten jätät ne pois (tai sitten vaihda merkkiä ;)). Muutenkin olisi parempi syödä kunnon ruokaa eikä korvikkeita. Puuro, tumma riisi, tumma pasta, täysjyväleipä. Siinä sinulle hyviä hiilarinlähteitä. Perunat ainakin tuossa sinun mittakaavassa kannattaa jättää pois (glykemia indeksi hakusanaksi niin tiedät miksi).

Leikkeleistä vähärasvaiset mallit mukaan. Lihaa, kanaa, kalaa. Siinä muutamia hyviä protun lähteitä. Eläintuotteista suosi vähärasvaisia, koska ne sisältää tyydyttynyttä rasvaa, jota varmasti saa tarpeeksi. Kala poikkeuksena.

Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, blaahblaahblaa joka päivälle mukaan ja kastikkeeksi jotain öljypohjaista.

Rypsäriä lurautat sapuskan joukkoon, sitten kalaöljyt vielä päälle ja jo alkaa näyttää hyvälle :thumbs:

Niin ja sitten vielä joku monivitamiinitabu +c-vitsku mukaan.

Jakob sanoi:
Jos pirtelöt maistuu tuolle niin sitten jätät ne pois (tai sitten vaihda merkkiä ;)). Muutenkin olisi parempi syödä kunnon ruokaa eikä korvikkeita. Puuro, tumma riisi, tumma pasta, täysjyväleipä. Siinä sinulle hyviä hiilarinlähteitä. Perunat ainakin tuossa sinun mittakaavassa kannattaa jättää pois (glykemia indeksi hakusanaksi niin tiedät miksi).

Leikkeleistä vähärasvaiset mallit mukaan. Lihaa, kanaa, kalaa. Siinä muutamia hyviä protun lähteitä. Eläintuotteista suosi vähärasvaisia, koska ne sisältää tyydyttynyttä rasvaa, jota varmasti saa tarpeeksi. Kala poikkeuksena.

Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, blaahblaahblaa joka päivälle mukaan ja kastikkeeksi jotain öljypohjaista.

Rypsäriä lurautat sapuskan joukkoon, sitten kalaöljyt vielä päälle ja jo alkaa näyttää hyvälle :thumbs:

Niin ja sitten vielä joku monivitamiinitabu +c-vitsku mukaan.

Eli jos karrikoiden, vaihdan perunan ja makkaran/lihapullat tummaan riisiin/pastaan ja 7% jauhelihasta tehtyyn kastikkeeseen, ok?
Sitten normaali-iltapalani on noin 8 siivua ruisleipää, rasvaa, juustoa, kurkkua ja lauantaimakkaraa, tosta kai tarvii vaihtaa vain lauantaimakkara kinkkuun tai kalkkunaan...? Noi mahtuu vielä kaikenlisäksi pisteisiini helpolla...
Kalaa ei juurikaan tuu syötyä.. :(

Wondadog sanoi:
Sitten normaali-iltapalani on noin 8 siivua ruisleipää, rasvaa, juustoa, kurkkua ja lauantaimakkaraa, tosta kai tarvii vaihtaa vain lauantaimakkara kinkkuun tai kalkkunaan...? Noi mahtuu vielä kaikenlisäksi pisteisiini helpolla...
Kalaa ei juurikaan tuu syötyä.. :(

Koita rakentaa päivän ruuat siten, että syöt aamulla hiilihydraattipainoisemmin, ja illalla taas enemmän proteiinipitoista ruokaa.
Hyvä proteiinipitoinen iltapala sinun eineksillä olis esim. usean valkuaisen munakas, jonne voit siivuttaa reilusti 3% tulikukko nakkimakkaraa.
Tulikukon ravintoarvot: 100g sisältää: 3g rasvaa, 21g proteiinia, ja hiilihydraatteja <1g.

JSmith sanoi:
IMO, karkinhimo on pahimmillaan kun syö säännöllisesti.

Kimple sanoi:
Aika erikoinen väite, vaikka sen vain mielipiteenä esitätkin.

käsittääkseni tässä nyt puhutaan karkin jatkuvasta mässyttämisestä, ei tavallisista ruokailuista. karkkia --> verensokrut ylös --> insu --> sokrut alas --> makeanhimo, jne.. juu nou. :)

Mun tuli aiemmin syötyä todella paljon karkkia ja roskaruokaa. Päivän aikana saatto käydä parikin kertaa hesburgerissa mättään mega/kerros-aterian, jonka päälle viä joku 300g irtsareita. Semmonen päivä, ettei syöny jotain roskaruokaa oli aikas harvinainen. Rupes sitten oleen aika pulleessa kunnossa ja innostuin sitten käymään salilla kavereiden kanssa, jotka neuvo liikkeissä jne.

Pakkikseen tutustuin joskus tän vuoden alussa. Ja melkeinpä siitä lähtien on sitten ruokailutottumukset muuttunu melkosesti. Aiemmin aamupalalla söi tyyliin jonkun leivän ja ehkä jotain muroja, nykyään aamupala koostuu nykyään lautasellisesta kaurapuuroo, kalaöljystä ja proteiinidrinkistä. Karkkia ei tee enää edes mieli. Joskus kerran parissa viikossa saattaa mennä jonkinmoinen pussi, mutta se suotakoon. Olo on nykyään todella energinen ja pirteä ja ulkomuoto on muuttunut todella paljon.

Reenaamiseenkin noista "pakkiksen opeista" on ollut todella paljon apua. Reenitaustaa on nyt reilun vuoden verran. Jos vertaa reeniajan ekaa puolivuotista ja tokaa, niin kehitys on ollut aivan eri luokkaa. Viimeisen puolen vuoden aikana kehittynyt huomattavasti enemmän, vaikka yleensä sillon kun aloittaa salilla käymisen niin kehitys on nopeaa.

Suosittelen "pakkiksen ruokavaliota" lämpimästi kaikille! :thumbs:

Kimple sanoi:
Jees ai nou. Juu, varmasti tarkoitus oli kirjoittaa "IMO, karkinhimo on pahimmillaan kun syö karkkia säännöllisesti."

Näin.

Useimmat dieetithän toimivat painon pudottamisessa, ja painonvartijoiden homma on ehkä toimivin nimenomaan painon pudottamisessa (ei rasvan). Hommahan perustuu siihen, että ns. tavallinen ihminen ei jaksa tarkemmin perehtyä ruoka-aineiden ravintojakaumiin ym. sellaisiin, mutta painonvartijat tarjoaa selkeän pistesysteemin, jota tavallinenkin ihminen voi helposti seurata, ja näin ollen dieetistä ei niin helposti lipsuta. Painoa saa pudotettua, dieetin terveellisyys on sitten eri asia.

Jos aiot aloittaa punttisaliharrastuksen tuon dieetin jälkeen, niin olisi kyllä syytä vaihtaa painonvartijoiden ruokavalio ihan johonkin toiseen. Ja väitteeseesi, ettei rahka tai raejuusto tule kysymykseen, niistä saa kyllä varsin maukkaita välipaloja tehtyä vähällä vaivalla. Raejuustoa olen syönyt vaniljajogurtin (hiilareita joo, ja sokeria, ei haittaa minun kohdallani) kanssa. Maistuu mielestäni hyvältä. Rahkasta saa vielä helpommin hyvää, esim. Valion mehukeittoa laittaa rahkaan, niin jopas on herkullista. Halvempi versio on sitten Funlight+rahka, joka myöskin on hyvää.

Kokeileppa ihan vain joskus huviksesi tuota rahkaa tai raejuustoa. Niistä saa nopeasti todella hyvän makusia, en itekkään pitänyt kummastakaan ennen, nykyään uppoaa aamuisin ja iltaisin 200g jompaa kumpaa. Purkki maitorahkaa, funlightiä ja marjoja/omenoita yms. jotain hedelmiä tehosekottimessa sekaisin ja jos makeutta puuttuu niin hieman fun laittia sekaisin vielä. <3 Raejuustoa oon taas vetäny just niinku joku aiemmin sanoi myös jugurtin kanssa tai sitten vaan kaloritonta mehukeittoa.

Back
Ylös Bottom