Laihtuminen

Yleiset suositukset nyt ei aina kuitenkaan täyttä faktaa ja totuutta ole. Kyllä uskosin että koko maailman väestöstä useampi syö kerran päivässä. Tuo suhteellisen moni tais vähä liian harhaanjohtava olla, pahoittelut siitä! Ja voi kyllä kertoa ettå kun nyt olen OMAD tyylillä syönyt kerran päivässä sen n. 3k kaloreita vielä plant based tyylillä nii ei ton jälkeen enää näläkää oo enne seuraavaa päivää. Toki riippuu mihi ittesä totuttaa ja mistä tykkää. Ja onko päätä olla ahmimatta. Ja kuulun varmana johonki marginaaliin mutta opettelua ja aikaa tämä on vaatinu.
Tottakai oppii ja kuten mainittu niin kaikki ei sovi kaikille ja joku jollekkin, onhan se intermittentkin useille vaikeaa alkuun mutta helppoa kun tottuu.
Itse kuulun niihin jotka vain tykkää syödä usein mutta vähän, toisaalta mun iltapala on tosi pieni ja askeettinen jota moni saattaisi ihmetellä.
Sitäkään ei tiedosteta että vaikka rahka tai hera tai pieni munakaskin voi olla välipala, lähinnä se määrä ratkaisee minusta siinä ja laatu eli hyvää prodea sopiva määrä.
E: ja niillä yleisillä suosituksilla voi joskus pyyhkiä annelia mutta yleensä sopii suurimmalle osaa väestöä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perusteletko enemmän? Oletko kuullut OMAD (One Meal A Day) tyylistä jota suhteellisen monikin harrastaa. Toki taas onko lihaksenkasvatukseen optimaalista niin tuskin. Sitä voi muussakin ajatuksessa syödä kuitenkin.
Jos ja kun puhutaan urheilevista ihmisistä, niin tuskin löytyy ainuttakaan kuka syö vain kerran päivässä. Ei siinä olisi mitään järkeä. Toki jostain kehitysmaasta voi löytyä ihmisiä jotka syövät kerran päivässä heinäsirkan jos saavat kiinni.

Jo 2000 kcal ahdettuna yhteen ateriaan on määrällisesti aika paljon jos sen haluaa toteuttaa monipuolisesti. Puhumattakaan miehistä joiden kaloritarve on isompi - varsinkin treenaavista miehistä. En tiedä onko sitten parempi ahtaa itseensä kerran kaksi päivässä tolkuton määrä ruokaa ja olla ähkyssä pari tuntia kuin että ripottelee sitä ruokaa tasaisemmin pitkin päivää eikä tarvitse ähkyillä.

Jos tuossa on kaikki mitä syöt, on hyvin yksipuolinen ruokavalio. Puuttuu vihannekset,hedelmät,kasvikset ja hyvät rasvat joitain mainitakseni(y)
Joo siis tosiaan unohdin kirjottaa että 10g tulee öljyä annokseen ja vihanneksia noin 200g aterialla.

Jo 2000 kcal ahdettuna yhteen ateriaan on määrällisesti aika paljon jos sen haluaa toteuttaa monipuolisesti. Puhumattakaan miehistä joiden kaloritarve on isompi - varsinkin treenaavista miehistä. En tiedä onko sitten parempi ahtaa itseensä kerran kaksi päivässä tolkuton määrä ruokaa ja olla ähkyssä pari tuntia kuin että ripottelee sitä ruokaa tasaisemmin pitkin päivää eikä tarvitse ähkyillä.
Niinpä. Voi vain kuvitella millainen bubble gut -ongelma pro-bodauksessa olisi, jos kaikki sielläkin olisivat OMAD-linjalla.:LOL:

Tärkeämpi pointti on tietysti vaikutus suorituskykyyn, joka ei voi olla optimaalinen OMADilla, vaikka gurut väittäisivät mitä.

Tärkeämpi pointti on tietysti vaikutus suorituskykyyn, joka ei voi olla optimaalinen OMADilla, vaikka gurut väittäisivät mitä.
Onkohan omadilla tutkittu proteiinisynteesihommia? Proteiinisynteesihän käynnistyy kun kerralla nautitaan tarpeeksi proteiinia ja omadilla se on vain yksi kerta, kun taas useammin syömällä saa monta proteiinisynteesiboostia päivän mittaan. Joo, sehän voi olla, että omadilla se yksi boosti on voimakkaampi ja kestää pidempään, mutta näin äkkiseltään on kyllä vähän vaikea uskoa, että nettovaikutus olisi sama.

Onkohan omadilla tutkittu proteiinisynteesihommia? Proteiinisynteesihän käynnistyy kun kerralla nautitaan tarpeeksi proteiinia ja omadilla se on vain yksi kerta, kun taas useammin syömällä saa monta proteiinisynteesiboostia päivän mittaan. Joo, sehän voi olla, että omadilla se yksi boosti on voimakkaampi ja kestää pidempään, mutta näin äkkiseltään on kyllä vähän vaikea uskoa, että nettovaikutus olisi sama.

Noissa pätkäpaastoissa käsittääkseni se luontasen kasvuhormoni erityksen herkkyys ois se juttu minkä avulla ois tuloksia saatu aikaa. En taas ite mikää asiaa tutkiva tohtori oo mut voisin veikata et toi kasvuhormoniherkkyys "korvais" sitä proteiinisynteesiä

Koska on noin paljon ylipainoa, niin tehokkaasti saa painon tippumaan VLCD- tai AKCD-dieeteillä joissa syödään n. 600 kaloria/vrk, elimistö menee ketoosiin, energiatasot nousee ja näläntunnetta ei esiinny.

Tuo OMADin yksi boosti ei itse asiassa ole voimakkaampi tai kestä pidempään. Maksimaalisen vaikutuksen MPS:ään saa 20-40 gramman proteiiniannoksella ja sen teho lopahtaa joka tapauksessa 2-3 tunnin päästä.

Täällä Danny Lennonin hyvä artikkeli aiheesta:

View: https://medium.com/@dannylennon/researchers-point-to-the-optimal-protein-dose-timing-distribution-to-maximize-muscle-e95c0ab570b0

Jos siis haluat maksimoida lihaskasvun, syö useita suurehkoja proteiiniannoksia päivässä.
Noissa pätkäpaastoissa käsittääkseni se luontasen kasvuhormoni erityksen herkkyys ois se juttu minkä avulla ois tuloksia saatu aikaa. En taas ite mikää asiaa tutkiva tohtori oo mut voisin veikata et toi kasvuhormoniherkkyys "korvais" sitä proteiinisynteesiä
Kasvuhormonilla ei mitään tuloksia saa aikaan. Yleinen harhaluulo.

Kasvuhormonilla ei mitään tuloksia saa aikaan. Yleinen harhaluulo.
En ota kantaa saadaanko vai ei, mutta ajatellaanpa niin, että vaikka saataisiinkin, niin mitä se lohduttaa vaikka olisi elefantin kasvuhormonitasot ellei proteiinisynteesi salli lihasten kasvua.

Laihtumisessa ei kuitenkaan ole mielestäni _useimmiten_ tärkeintä miettiä lihaskasvatuksen maksimointia, vaan laihtumista; en usko että OMADILLA on mitään ihmevoimia vaan että jotkut ihmiset voivat sillä tavoin tehdä laihtumisesta itselleen kaikkein mielekkäintä ja siten onnistua paremmalla todennäköisyydellä. Laihtumisessa onnistuminen on kuitenkin pitkällä tähtäimellä niin monella elämän (ja treenaamisen) osa-alueella erittäin merkityksellistä, että ajattelen olevan tärkeintä turvata se ensin ja miettiä optimaalista kokonaisuutta sitten. Proteiinibuustien määrä päivän aikana (laihdutettaessa) on aika nippelitietoa siihen nähden miten paljon hyötyä on laihtua ”tavalla tai toisella” (toki terveydestä huolehtien).

Jos puolestaan on sellainen psyykkinen kone joka pystyy mihin vain tahdonvoimalla niin on varmaan kokonaisuuden kannalta fysiologisesti parempiakin juttuja kuin omad :) suurimmalla osalla se laihtuminen vaan sakkaa siellä korvien välissä ja sen takia menisin itse laihtumisessa mieluummin sen mukaan millä prosessista tulee siedettävämpää. Ite en välitä omadista vaikka sen toinkin esiin yhtenä mahiksena, mutta joku saattaa tykätä. Ite oon huomannu helpoimmaks itelleni olla syömättä mitääb pari pv viikossa ja vetää muuten kulutuksen mukaan. Ei varmaan optimaalisin vaihtoehto fysiikan kannalta mutta turvaa paremman onnistumisprosentin minun kohdallani ollen siten pitkässä juoksussa myös fyysisesti tavallaan se paras.

Jengi ressaa aivan liikaa asioista jotka on täysin marginaalisia tai niiden vaikutuksesta suuntaan tai toiseen ei ole takeita ja lisäksi suurin osa näiden murehtijoista on sellaisessa kondiksessa ettei näillä asioilla olisi edes suurta merkitystä ulkonäöllisesti tai mitenkään muutenkaan.
Mulle rasvanpoltto on aivan naurettavan helppoa ilman nälkää ja vaikka voimatasot hiukan putoaakin niin ei se ole katastrofi ja natuilla tapahtuu muutenkin kaikkea ikävää oli metodi sitten mikä tahansa.

Mä aloitin laihduttamisen kesäkuun lopulla. Lähtötilanne 79,7kg. Nyt 75,8kg. Vatsanympärys 98->93. Yksinkertaista, ei tartte poppakonsteja. Syö vain kaikkea vähemmän. Yhden välipalan jätin pois, syön nyt 5krt/pvä. Yöllä pyrin olemaan 12h syömättä. Uskon tuohon että ruuansulatuskin tarvitsee lepoa.
Monipuolistin myös ruokavaliota entisestään. Aloitin työmaaruokailun, joka päivä saa erilaista ruokaa sen ikuisen evässalaatin sijaan.
Lisäproteiinia en syö kuin palarina treenin jälkeen. Banaanin kera.

Ja tässä on huomioitavaa myös se, että olen aina ollu helppo lihomaan. Rasvan poltto ollut pirun vaikeaa. Nyt 50-kymppisenä hitaasta aineenvaihdunnasta huolimatta tämä onkin helppoa. Kun ei yritä mitään kummallisuuksia. Syö vain vähemmän. Terveellistä ja laadukasta ruokaa.

90C430F0-C889-4512-8B46-EA8D5D2361D4.jpeg

Ite oon laihtunu 10kg täs muutaman kuukauden sisällä tekemällä seuraavat toimenpiteet:
-Roskaruoka pois/minimiin
-Karkit pois/minimiin
-Leipä pois/minimiin
-Napostelua vain esim kurkuilla/porkkanoilla/tomaateilla
-Ne vähät limut/energiajuomat mitä juon, valitten sokerittomat versiot

Aamu ja iltapalaks:
80g kaurahiutale
250g rahka
100g kaloriton mehukeitto
50-100g sokerittomia pakastemarjoja (viinimarjoja, mustikkaa, mansikkaa jne)
10g rypsiöljy
Rasvatonta maitoa
2rkl sugarel/stevia/canderel

Kaikki tämä blenderiin ja soosiks vaan ja ääntä kohti.
Aamupalana erittäin hyvä, pitää nälän kauan pois. Lisäks otan berocan jossa l-arginiinia seassa ja synefriinikapselin sellaisenaan. Synefriini oikein hyvä kapseli sillä se vähentää nälän tunnetta. Ei tuu syötyä liikaa ja töissä ollessa tulee muutenkin pitkiä välejä ilman ruokailumahdollisuutta niin ei oo sit yhtä tuskaa ku ei oo kamala nälkä. Kivennäisvedellä pärjää oikein hyvin kunnes saa ruokaa.

1-2 normaalia lämmintä kotiruokaa päivässä järkevät annokset. Keittokasviksia, salaattia, lihaa, perunaa, makaroonia jne jne. Ei mitään valmispaskaa/eineksiä.

Tähän sekaan ku sotkee 10km pyöräilyä (5km per suunta) töihin ja 3-4krt punttisalia viikkoon ni hyvin on paino tippunu. Nyt on tosin saavutettu se piste kun paino ei enää tahdo tippua ilman ruuvin extra kiristämistä. Kuvittelin tiputtavani painon johonki 65kg mutta se taitaa tarkoittaa myös lihasten sulattamista. Totesin että vuosien saatossa on tullut lihasta sen verran että alle 70kg pääseminen on silkkaa hulluutta. Näkyvää fläsää ei enää ole kuin pienien jenkkakahvojen muodossa jotka neki pienenee kokoajan joten.. kokeilen päästä 70kg tienoolle ja sit kattoa mitä tekee.

Edit: ja tän lisäks naukkailen pitkin päivää mutantin bcaa juomaa. Toimii

Se olis tavoite alitettu, 74,8kg aamupaino. Asetettava uusi koska en tajunnutkaan paljonko mussa on läskiä. Vyötärö nyt 92,5cm.
Ilmeisesti tän projektin jälkeen tullaan huomaamaan että 2 vuoden ja 4 kk treenillä ei lihasmassaa ole saatu juuri lainkaan! :LOL:

070AAAE5-DDFB-4529-A58E-6AEED391E256.jpeg

Se olis tavoite alitettu, 74,8kg aamupaino. Asetettava uusi koska en tajunnutkaan paljonko mussa on läskiä. Vyötärö nyt 92,5cm.
Ilmeisesti tän projektin jälkeen tullaan huomaamaan että 2 vuoden ja 4 kk treenillä ei lihasmassaa ole saatu juuri lainkaan! :LOL:

katso liitettä 156404
Ihan mielenkiinnosta millanen pituus ja millasia tuloksia treenissä? Melko paksu vyötärö tuohon painoon:).

^173cm lyhyt. Rasva kertyy mulla vyötärölle. Kai kaikki. :whistle: Vyötärö kai muutenkin paksu, ei tuota silavaa enää kauheita ole ja silti vielä yli 90cm.
Treenitulokset on ihan ok omasta mielestä, olin todella heikko kun aloitin. Heikko edelleen mutta on kehitystä voimassa tapahtunut.
Mähän aloitin treenaamisen olkapään takia, kuntoutusta. Sit jäin koukkuun.
Olkapään takia en ole esim penkkiä tehnyt laisinkaan alussa. Penkannu reilusti alle vuoden.
Tämän hetken maksimit:
-penkki 92,5
-kyykky 110
-mave 160

En muista mitkä oli aloitustasot, ois pitäny laittaa ylös.:sneaky:
Mutta todella alhaiset.

Voimatasojen nosto mulla on lähinnä tavoitteena. Ykkösenä tietenkin oman terveyden ylläpito.

Mulla alkoi treenauksen kanssa laihduttelu ja halusin vatspalikat näkyviin. Alle 70kg:ssa vasta jotain ja alin paino oli muistaakseni 64,9kg. Pituus 176. Lihasta on aina vähemmän kuin mitä itse luulee. :unsure:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom