Laihtuminen

Moro olen 19-vuotias ja mulla olis nyt alkamassa diettaaminen olisin apua vailla siinä että kun mulla on ruoka valio yleensä tälläinen
Aamu: Puuro 100g , rahka 250g
Päivä: Kanaa 150g Riisiä 100g treenin jälkeen 150g
ilta: Puuro 50g, rahkaa 250g

Että paljon minun pitäis vähentää esim riisin/makaroonin syömistä? vai vähennänkö vain annosten kokoa?

Teen yleensä 45min kävely lenkin ja siihen salitreeni mutta tosiaan eri päivinä.
Jos joku osais auttaa tässä olisin kiitollinen nimittäin ennen en ole tehnyt diettaamista paino 102kg Pituss 178cm

Lataa sulamo ja kirjaa sinne syömisesi. 5e/kk ja saa samalla hyvän arvion perusaineenvaihdunnasta. Tuollainen reilu 1500 kcal kuulostaa aika vähältä, mikäli oikein ruokasi ymmärsin (mitä 150g salin jälkeen?) eikä siinä sivussa mene välipaloja yms.

Lataa sulamo ja kirjaa sinne syömisesi. 5e/kk ja saa samalla hyvän arvion perusaineenvaihdunnasta. Tuollainen reilu 1500 kcal kuulostaa aika vähältä, mikäli oikein ruokasi ymmärsin (mitä 150g salin jälkeen?) eikä siinä sivussa mene välipaloja yms.
Joo siis 150g riisiä ja 150g kanaa salin jälkeen muuten se on 100g riisiä ja 150g kanaa

Lue jokusenkymmentä sivua jotain tän palstan isoista yleisistä dieettiketjuista? Saat näkemyksiä puolin ja toisin ja monia eri näkökulmia myös asioista joita et oo vielä hoksannu miettiäkään. Se fiksun laihtumisen kaava on kaikille normijanpoille suht sama ni tietoa kyllä piisaa alkuun valmiiks. :)

Jos tuossa on kaikki mitä syöt, on hyvin yksipuolinen ruokavalio. Puuttuu vihannekset,hedelmät,kasvikset ja hyvät rasvat joitain mainitakseni(y)

Ensinnäkin opettele syömään 4-5 kertaa päivässä.
Sulta puuttuu tuosta välipala ja toinen lämmin ateria.

Syö aamulla munakas, saat hyvin proteiinia päivään. Sen voi tehdä illalla valmiiksi. Kyytipojaksi vielä vaikkapa voileipä.
Lounaaksi joku normaali ruoka, puolet lautasesta vihanneksia/salaattia, neljäsosa sitä lihaa ja neljäsosa perunaa/riisiä tms.
Välipalaksi vaikka purkki rahkaa mehukeitolla ja joku hedelmä.
Päivällinen kuten lounas.
Iltapalaksi se puuro, sekaan vaikka 100-150 gr raejuustoa ja marjoja.

Tuo mitä laitoit, on liian vähän ruokaa sulle. Opettele ensin syömään säännöllisesti 3-4 tunnin välein, sun aineenvaihdunta pysyy käynnissä tuolloin.Voit ruveta laihtumaan vaikka vain ruokaa lisäämällä. Sitten kun oot pari viikkoa syönyt noin, niin sitten voi arvioida mitä tehdään seuraavaksi. Jos paino jo tippuu, pysytään tässä, jos ei niin mietit sitten jatkoja (yleensä ruuan lisäämistä).

Ensinnäkin opettele syömään 4-5 kertaa päivässä.
Sulta puuttuu tuosta välipala ja toinen lämmin ateria.

Syö aamulla munakas, saat hyvin proteiinia päivään. Sen voi tehdä illalla valmiiksi. Kyytipojaksi vielä vaikkapa voileipä.
Lounaaksi joku normaali ruoka, puolet lautasesta vihanneksia/salaattia, neljäsosa sitä lihaa ja neljäsosa perunaa/riisiä tms.
Välipalaksi vaikka purkki rahkaa mehukeitolla ja joku hedelmä.
Päivällinen kuten lounas.
Iltapalaksi se puuro, sekaan vaikka 100-150 gr raejuustoa ja marjoja.

Tuo mitä laitoit, on liian vähän ruokaa sulle. Opettele ensin syömään säännöllisesti 3-4 tunnin välein, sun aineenvaihdunta pysyy käynnissä tuolloin.Voit ruveta laihtumaan vaikka vain ruokaa lisäämällä. Sitten kun oot pari viikkoa syönyt noin, niin sitten voi arvioida mitä tehdään seuraavaksi. Jos paino jo tippuu, pysytään tässä, jos ei niin mietit sitten jatkoja (yleensä ruuan lisäämistä).

Voitaisko jo unohtaa toi 4-5krt päivässä ja aineenvaihdunnan käynnissäpitäminen.
Kolme kertaa riittää, kun syö riittävästi kerralla.

Sikäli tuo Poppiksen ohje syödä 4-5 krt päivässä on varsin pätevä kun katsotaan aloittajan ruokailuesimerkkiä. Kun ollaan noin pielessä arjen syömisen kanssa niin helpoin korjaus on syödä säännöllisesti 3-5 tunnin välein.

Aloittajalle vielä neuvoksi että kasvikset mukaan, toinen kunnon ateria riisistä/pastasta ja kanasta/lihasta ja välipalaksi leipä lisukkeilla tms. Siitä se alkuun lähtee ja samalla voi opetella laskemaan energiasisältöä ja määritellä itselle tarvittavat määrät. Hirveän pitkään et ole noin voinut syödä tai sitten sitä oikeaa ylipainoakaan ei juuri voi olla.

Yksikin kerta riittää jos syö tarpeeksi.

Tämäpä just. Vesi kyllä pitää sitä aineenvaihduntaa käynnissä ja on muuten samalla parhain laillinen rasvanpolttaja.

Kyllä menee metsään jos alle kolmen aterian menee safkailut!

Perusteletko enemmän? Oletko kuullut OMAD (One Meal A Day) tyylistä jota suhteellisen monikin harrastaa. Toki taas onko lihaksenkasvatukseen optimaalista niin tuskin. Sitä voi muussakin ajatuksessa syödä kuitenkin.

No tuskimpa turhaan lähes kaikki huippu urheilijat syö ne 4-6 ateriaa päivässä. Jollon ideana antaa tasaisesti ravintoa pitkin päivää mieheen. Monen käsityksen mukaan näin paras. Oon kyllä lukenut protskupoolista, jollon vois kerralla napata enemmän protskua säilöön.. itse uskon hyvää ravintoa pisin päivää tasasin annoksin, jos ei muuta niin vointikin pysyy parempana :)

Perusteletko enemmän? Oletko kuullut OMAD (One Meal A Day) tyylistä jota suhteellisen monikin harrastaa. Toki taas onko lihaksenkasvatukseen optimaalista niin tuskin. Sitä voi muussakin ajatuksessa syödä kuitenkin.
Kuinkahan moni harrastaa muka yksi ruokailu päivässä juttua? Melko marginaalitouhua varmasti koska ei kovinkaan moni harrasta edes intermitten fastingiä.
Ja tämän hetken yleinen suositus on se 4-6 ateriaa päivässä jolloin on tasaisesti kylläinen eikä tule niin herkästi ahmimista.

En tiedä onko liian vähän ruokaa aloittajalla mutta koko huomioon ottaen hieman siltä kuulostaa, toisaalta jos on samanlainen kuin minä että jos tietyssä pisteessä pitää saada painoa alas niin pitää mennä alle 2000kcal.
Toisaalta kun sitten otetaan ne aivan ja ihan kaikki mitä on suuhun laitettu päivässä niin sieltä löytyy niitä litra maitoa yms. juttuja joista tuleekin äkkiä kaloreita.

Vittu koitin poistaa koko viestin. Sovellan itse matalahh dietissä.. otan vaan siis hiilaria ennen salia vähän enämpi, muuten hyvin vähän. Kovin yksinkertaista, kuten laihduttaminen yleensä: syö vähemmän kun kulutat! :))

Kuinkahan moni harrastaa muka yksi ruokailu päivässä juttua? Melko marginaalitouhua varmasti koska ei kovinkaan moni harrasta edes intermitten fastingiä.
Ja tämän hetken yleinen suositus on se 4-6 ateriaa päivässä jolloin on tasaisesti kylläinen eikä tule niin herkästi ahmimista.

En tiedä onko liian vähän ruokaa aloittajalla mutta koko huomioon ottaen hieman siltä kuulostaa, toisaalta jos on samanlainen kuin minä että jos tietyssä pisteessä pitää saada painoa alas niin pitää mennä alle 2000kcal.
Toisaalta kun sitten otetaan ne aivan ja ihan kaikki mitä on suuhun laitettu päivässä niin sieltä löytyy niitä litra maitoa yms. juttuja joista tuleekin äkkiä kaloreita.

Yleiset suositukset nyt ei aina kuitenkaan täyttä faktaa ja totuutta ole. Kyllä uskosin että koko maailman väestöstä useampi syö kerran päivässä. Tuo suhteellisen moni tais vähä liian harhaanjohtava olla, pahoittelut siitä! Ja voi kyllä kertoa ettå kun nyt olen OMAD tyylillä syönyt kerran päivässä sen n. 3k kaloreita vielä plant based tyylillä nii ei ton jälkeen enää näläkää oo enne seuraavaa päivää. Toki riippuu mihi ittesä totuttaa ja mistä tykkää. Ja onko päätä olla ahmimatta. Ja kuulun varmana johonki marginaaliin mutta opettelua ja aikaa tämä on vaatinu.

Back
Ylös Bottom