Laihtuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronkelo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 16-vuotias miehen alku,pituuteni on 192cm ja painoni n.117kg. Olen noin kuukauden käynyt taas salilla (3xviikossa) ja kerran viikossa spinning tunnilla (kyllä olen mennyt nolona jopa sinne). Paino oli aluksi 118.5kg eli pudotusta kuukaudessa huimat 1,5kg...Miten tämä on mahdollista? Olen syöynyt tämän kuukauden todella terveellisesti (perusannos on raejuustoa,kasviksia,lihaa,maitoa) ja todellakin pienentänyt annoskokoja huomattavasti. Mitään turhia asioista en ole todellakaan tässä kuussa syönyt. Sanoisin kalorien olleen noin 2500kcal päivässä. Kertokaa mitä minun pitää vielä tehdä, että jotain oikeasti tapahtuisi?...

Kiitos jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No worries, oikeaan suuntaan ollaan menossa, ei se rasva hetkessä haihdu. Lisää vaikka lyhyitä kävelylenkkejä ohjelmaan tai muuta kevyttä liikuntaa, ei mitään rankkaa vaan miellyttävää missä syke o vähän koholla. Sulla o käsissä koko loppuvuoden projekti vähintäänkin ni chillisti vaan parantamaan liikuntamääriä ja syömisiä.

Kuten edellä mainittiin, lisää ohjelmaasi lenkkeilyä. Jos haluat oikeasti painoa alas, käy 3x viikossa lenkillä ja kerran viikossa salilla, jos sinne välttämättä haluat.

Alottelin kanssa laihduttamisen 1,5kk sitten. VHH-ruokavaliolla aika pitkälti menty ja niin pienillä kaloreilla etten viitsi edes mainita ettei tule kaikilta noottia, toimii itsellä joka tapauksessa niin miksipä muuttamaan. Salilla on tullut käytyä oikeastaan joka päivä, sen lisäksi 5x7h ruumillista duunia/vko ja noin tunnin pyöräilyt siihen joka päivä. Paino pudonnut 126kg:sta 106:een kiloon, olo erittäin pirteä ja palautuminen salitreenistä tapahtuu myös ihmeellisen nopeasti vaikka ruokavalio onkin niukka, proteiinit kyllä riittää päivän tarpeisiin koska ruokavalio koostuu pitkälti raejuustosta, tonnikalasta,maitorahkasta, kananmunista, broilerin paistisuikaleista ja sitten tietenkin perus vihreät vihannekset eli pavut, pinaatti ja parsakaali. Tammikuun alun jälkeen juomana pelkästään vesi välillä fun lightia lorautellut sekaan ja kahvia kupillinen aamua, sokeria sekaan riippuen onko menossa salille. Yleinen neuvo tuntuu aina olevan se että hissuksiin pitäisi laihdutella sillä -500kcal päivävauhdilla, mutta ainakin oma kroppa on tottunut miltei heti näihin tapoihin mitä olen itse käyttänyt ja kiloja onkin lähtenyt sitten oikein urakalla. Ainoa ongelmahan tässä on se että kun näin laiha oli viimeksi joskus kuusi vuotta sitten, niin rahaa palaa uusiin vaatteisiin aivan pirusti kun ei enää housut pysy jalassa:D

Aloita vaikka siitä, että lasket kalorit ja kirjotat ylös syömiset (rehellisesti). Tämän jälkään raportoit tänne ja saat parempaa apua.

Kulutuksesi on 3997 kcal - Mies, 16 vuotta, 192 cm, 117 kg

Tollanen on siis kalorilaskurin mukaan salipäivänä.

Normiruuat:
-Jälkiuunipalat (6kpl) 500kcal, Arkijuustoa päälle (n.360kcal),margariini (180kcal),rasvaton maito (1l) 330kcal,kruunusekoitus (330g) 90kcal,raejuusto (200g) 160kcal,broilerin rintafilee (300g) 503kcal,kouluruoka (Satunnainen)n.500kcal,omena (225g) 77kcal. Vettä päälle noin 2,5litraa per päivä. Laskujeni mukaan tuosta tuli se 2770 kaloria ja todellakin laskettu jopa ehkä hieman yläkanttiin... Eikö tolla muka pitäisi laihtua, oon lukenu aika paljon, että jo sillä, että muuttaa ruokavalion varsinkin noi paljon miinuksille pitäisi laihtua, jopa ilman suurta aerobista? 3997-2770= -1227kcal per päivä salipäivänä. Normipäivänä:Kulutuksesi on 3486 kcal - Mies, 16 vuotta, 192 cm, 117 kg eli silloinkin -700kcal per päivä. Mistä kiikastaa.

Kiitos muuten jo vastauksista! Olen ajatellut liikunnan lisäämistä, mutta kuukauden sisällä tuohono alkaa ainakin kerran viikossa kuulua vielä se jalkapallo, joka minulle on kyllä mukavan rankkaa. Voisinko käydä esimerkiksi joka toinen päivä salilla vain polkemassa kuntopyörää n.45min? Kuulostaa kyllä aika paljolta jo sillon toi liikunta.

Kunnioitusta sinulle, että olet päättänyt tehdä asialle jotain ja alkaa laihduttaa. Itse olen samoja ikäluokkia kuin sinä, mutta pituutta on 175cm. Painoin noin 2 vuotta sitten 96 kiloa, eli oltiin melkeinpä samoissa asemissa kuin sinä nyt, koska olen lyhyempi. Kuitenkin vuosi tuosta eteenpäin painoin sen 65, ja nyt paino on suunnilleen tuo sama, mutta lihaksia on tullut. Älä anna missään nimessä periksi, kun nyt olet aloittanut. Huomaat painon laskiessa, että tämähän on ihan kivaa hommaa ja kiinnostut mitä luultavammin vielä enemmän liikkumaan. Itse en miettinyt projektin aikana oikeastaan yhtään laihtumista vaan jotenkin se oli itsestäänselvyys ja hyväksyin että elän nyt näin ja en voi sille mitään. Tuona aikana elin ehkä liiankin terveellisestä ja olin kaikista mahdollisista herkuista erossa, ja tuli siinä samallakin semmoinen 9kk herkkulakkokin vedettyä :D. Mieti sitä kaikkea mitä saavutat painon putoamisella: Voit ottaa paitasi pois rannalla ja muualla ilman että häpeät sitä, tai voit pitää saunaillan tyttöjen kanssa ilman, että sinulla on epävarma olo. Voit mennä kauppaan ja oikeastaan valita ihan minkävaan vaatteen. Motivaation syntyy tälläisistä pienistä asioita ja buustaa itseään kun saavut koko ajan lähemmäksi tavoitettasi.

Varoitan, että mummot, papat, sukulaiset ja muut tulevat toistamaan niin helvetin monta kertaa, että oletpa laihtunut ja itselläni ainakin vähän ärsytti se, mutta oli se silti sen arvoista :)

Annan kaiken tukeni sinulle, ja nyt et anna periksi vaan vedät loppuun saakka!!

Kiitos todella paljon tuestasi! Terveellisesti syöminen ainakin tuntuu itselle todella hyvältä, kun on syönyt pari vuotta eineksiä ja helvetisti karkkia ja limsaa. Karkin ja limsan aijon jättää lopullisesti elämästäni. Ja olisin iloinen, kun kehtaisin edes olla t-paita päällä yleisissä paikoissa :S. En aijo luovuttaa todellakaan, mutta pahalta tuntuu, kun vain puoltoista kiloa lähtenyt kuussa. Kiitos vielä kannustavasta vastauksestasi! Ja onnea saavutuksestasi.

Kulutuksesi on 3997 kcal - Mies, 16 vuotta, 192 cm, 117 kg

Tollanen on siis kalorilaskurin mukaan salipäivänä.

Normiruuat:
-Jälkiuunipalat (6kpl) 500kcal, Arkijuustoa päälle (n.360kcal),margariini (180kcal),rasvaton maito (1l) 330kcal,kruunusekoitus (330g) 90kcal,raejuusto (200g) 160kcal,broilerin rintafilee (300g) 503kcal,kouluruoka (Satunnainen)n.500kcal,omena (225g) 77kcal. Vettä päälle noin 2,5litraa per päivä. Laskujeni mukaan tuosta tuli se 2770 kaloria ja todellakin laskettu jopa ehkä hieman yläkanttiin... Eikö tolla muka pitäisi laihtua, oon lukenu aika paljon, että jo sillä, että muuttaa ruokavalion varsinkin noi paljon miinuksille pitäisi laihtua, jopa ilman suurta aerobista? 3997-2770= -1227kcal per päivä salipäivänä. Normipäivänä:Kulutuksesi on 3486 kcal - Mies, 16 vuotta, 192 cm, 117 kg eli silloinkin -700kcal per päivä. Mistä kiikastaa.

Kiitos muuten jo vastauksista! Olen ajatellut liikunnan lisäämistä, mutta kuukauden sisällä tuohono alkaa ainakin kerran viikossa kuulua vielä se jalkapallo, joka minulle on kyllä mukavan rankkaa. Voisinko käydä esimerkiksi joka toinen päivä salilla vain polkemassa kuntopyörää n.45min? Kuulostaa kyllä aika paljolta jo sillon toi liikunta.

Voi olla että syöt ehkä liian vähänkin. Kuitenkin suosittelen vetämään tuolla määrällä vielä vaikka viikon tai pari ja jos ei vieläkään ala tippumaan niin sitten nosta kaloreita hiukan. Vaikka 200 kcal/päivä

Kiitos todella paljon tuestasi! Terveellisesti syöminen ainakin tuntuu itselle todella hyvältä, kun on syönyt pari vuotta eineksiä ja helvetisti karkkia ja limsaa. Karkin ja limsan aijon jättää lopullisesti elämästäni. Ja olisin iloinen, kun kehtaisin edes olla t-paita päällä yleisissä paikoissa :S. En aijo luovuttaa todellakaan, mutta pahalta tuntuu, kun vain puoltoista kiloa lähtenyt kuussa. Kiitos vielä kannustavasta vastauksestasi! Ja onnea saavutuksestasi.

Hyvä että olet jättänyt karkit ja limsat pois, niistä tulee helposti valtava määrä sokeria = nopea hiilihydraatti. Pyri myös välttämään vaaleita leipiä ja normi pastaa. Korvaa ne vaikka tummalla leivällä (Jälkiuunileipä tai REAL täysjyväleipä), täysjyvä riisi, tumma pasta.

Treenaa punttia 3 x viikkoon ja tee noiden treenien yhteydessä vaikka 30 min kevyttä aerobista. Lisäksi punttitreenien välipäivinä n. 60 min aerobinen harjoite, vaikka ylämäkikävelyä juoksumatolla.

Älä ota stressiä painon putoamista, treenin alussa lihaksiin kertyy enemmän nestettä ja paino nousee helposti vaikka fläsä alkaa palamaan. Kirjaa ennemminkin ylös vyötärön ympärys aamulla herättyäsi. Yritä tiputella painoa n. -500 kcal /päivä vajeella, jolloin painon pitäisi pudota n. 0,5 kg/viikko.

Kiitos taas kummallekkin vastauksista! Olen syönyt viimeaikoina todella vähän tuota pastaa,riisiä tai perunaa. Eli yrittänyt sitäkin vähentää huomattavasti ja täysjyvää kaikki mahollinen jos syön. Ja selvä alan tekemään noita aerobisia osioita aina salilla tästä lähin myös. Pahinta tässä on se, että kaverit bilettää ja ryyppää ja ite pitäs pidättäytyä oikeastaan kaikesta hauskasta paitsi tietenkin salista :D.

Miksi yritätte tunkea puntti treeniä niinkin paljon kuin 3 kertaa viikossa? Tehokkain ja yksinkertaisin tapa polttaa rasvaa on kävely tai kevyt hölkkä. Toki punttia voi tehdä kerran viikkoon, mutta sun tavotteethan on nyt tällä hetkellä ensisijaisesti tuossa rasvanpoltossa?

En kyllä näe tuossa juuri järkeä... Tottahan tuo on, mutta lihasmassan kasvatus kannattaa tehdä vasta kun on painoa saanut putomaan. Sitten kun aletaan olemaan suht hyvissä mitoissa painon suhteen, kannattaa punttia lisätä ja alkaa hankkimaan lihasta ja kiinteyttämään. Laihdutuksen alkuvaiheessa on tärkeämpää saada se paino putomaan hyvillä tuloksilla, ja se tapahtuu aeroobisella harjoittelulla. Eli kuten aiemmin on mainittu, lenkkiä ja ruokavalio kondikseen, punttia kerran viikkoon. Jos haluaa pudottaa painoa, 3x viikkoon salilla on turhaa.

Salin avulla haluan nimenomaan pitää yllä lihasmassaa etten menettäisi näitäkin vähiä :S. Ruokavalio on kondiksessa eli vaan tuo lenkki puuttuu, joten lisään siis tuota aerobista.

Suurin osa ihmisistä laihtuu ihan silläkin että jättää kaiken turhan pois ruokavaliosta (alkoholi, karkit, pullat) ja pyrkis korvaamaan nopeita hiilihydraatteja hitailla. Päälle sopivissa määrin aerobista liikuntaa ja punttia, syömiset voi muuten pitää melko normaalina ja nälkää ei tarvitse potea. Kerran viikossa vaa'alle ja painon suunta pitkässä juoksussa laskeva. Kalorien tarkka laskeminen ja syömisen liika tarkkailu tuottaa helposti stressiä mistä ei ole hyötyä dietillä, mitä parempana yleisfiilis pysyy sitä todennäköisemmin onnistuukin.
Tosissaan bodaavilla diettaaminen tietenkin on enemmän rakettikirurgiaa kun tavoite on isossa kuvassa eri.
Voit ihan huoletta myös kerran tai parikin kuussa lähteä kavereiden kanssa ulos tai mäsäyttää jotain. Vedä vaikka vähän pitempi lenkki sinä päivänä niin omatunto ei soimaa yhtä pahasti, aineenvaihdunta tuosta jokatapauksessa lähtee käyntiin paremmin ja voi jopa auttaakin laihduttamisessa, kunhan kokonaiskulutus muuten on miinuksella :)

Pyydät terkkaria laittamaan sut verikokeisiin ja tarkastat kilppari arvot, jos ne on viitearvojen alasuuntimassa niin lääkitys päälle.. lähtee ne läskit paremmin.. oi 1,5kg selittyy joko sillä että olet ikäsi puolesta sen verran testoissa että 3 x viikossa treenaaminen tuottaa lihaskehitystä enemmän kuin läskiä kerkee sulaa.. tai sitten sulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Niin tai näin.. onnea projektiisi. Älä turhaan kuuntele mitään lässyttäjien mielipiteitä.. 3 kertaa viikossa kovaa treenaaminen on 16-vuotiaalle "lastenleikkiä" eikä sen himmaamiselle ole yhtään hyvää syytä, keksin montakin syytä lisätä kolmeen ainakin yksi lisää, olet sen ikäinen että palautuminen on parhaimmillaan ja kehitystä tulee nopeasti. Voit huoletta myös jättää menemättä kun muut menee dokailemaan.. terve elämäntapa kannattaa just alkuinnostuksessa virittää niin pitkälle kuin vaan itse pystyy.. käy sitten rilluttelemassa kun "laiskaliha" ei enää hylly ja lölly eiks je.

Jos haluaa pudottaa painoa, 3x viikkoon salilla on turhaa.

Miten eroaa 500kcal kulutus salilla ja 500kcal kulutus lenkillä? Jos esimerkiksi otetaan pari harjoitetta mitkä mittasin sykemittarilla. Mittasin kerran jalkatreenin kulutuksen sykemittarilla ja sain jonku vajaa 400Kcal. Siihen jos olisin ottanu vaikka kuntopyörää vartin alkuun nii oltas tuolla viidessäsadassa. Sitte myös mittaan yleensä juoksulenkit. Tommonen ~6 kilsan lenkki kuluttaa sen 500kcal myös.

Millä perusteella kulutan enemmän tuolla lenkillä?

Miten eroaa 500kcal kulutus salilla ja 500kcal kulutus lenkillä? Jos esimerkiksi otetaan pari harjoitetta mitkä mittasin sykemittarilla. Mittasin kerran jalkatreenin kulutuksen sykemittarilla ja sain jonku vajaa 400Kcal. Siihen jos olisin ottanu vaikka kuntopyörää vartin alkuun nii oltas tuolla viidessäsadassa. Sitte myös mittaan yleensä juoksulenkit. Tommonen ~6 kilsan lenkki kuluttaa sen 500kcal myös.

Millä perusteella kulutan enemmän tuolla lenkillä?

Periaatteessa tuossa kulutat enempi salin kautta, koska palautumiseen menee energiaa enempi kuin lenkkeilyn osalta. Lenkkeilyn hyvät puolet ovat että sitä on heleppo tehdä lähtemällä ulos ovesta, ja se ei ole palautumisen kannalta niin vaativaa jos pitää suht kevyenä eli sopii hyvin punttailun seuraksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom