Laiheliini kaipaa apua treenin aloittamiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sl44vi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei kaikille!

Kuluneen viikonlopun aikana siskollani oli eräs hänen kavereisteistaan kylässä. Minä satuin myös olemaan käymässä vanhemmillani, joten ikään kuin pakosta "tutustuin" tähän tyttöön.
Meillä synkkasi hyvin. Monien sattumien (jotkut enemmän tai vähemmän itseni järjestämien) kautta päädyimme viettämään aikaa kahdestaan melkoisen paljon. Tyttö oli nätti, hauska ja muutenkin todella fiksulta vaikuttava. Sanalla sanoen mukavaa seuraa.
Illalla siskoni ja hänen viehättävä kaverinsa päättivät lähtä uimaan. Yllätyin melko paljon kun tämä tyttö, olkoon tässä tekstissä vaikkapa Anna, pyysi minua mukaan. Olin tietenkin tyytyväinen, ylpeä itsestäni, että sain TAAS hommattua itselleni melko helposti potentiaalisen tutustumisen arvoisen kohteen.
Harmikseni onnistumisen tunnetta kesti vain ne tavanomaiset 10 sekuntia. Sitten tajusin (kuten tavallista) miksen pääse enää etenemään kuvailtua tilannetta pitemmälle.
Väitin olevani kiireinen, soitin nopeasti eräälle kaverilleni ja päädyimme kurvailemaan ympäri landea. Siskoni meni ystävänsä kanssa kahdestaan uimaan. Minulla oli hauskaa... Mutta olin siltikin pettynyt.

No miksen pääse enää etenemään pitemmälle? Nätti tyttö pyytää kanssaan uimaan. Missä vika?

Olen LAIHA. Tai vähintäänkin hoikka. Mittani ovat tätä nykyä 185cm/65kg, ikää 18 vuotta. Pääsen suhteellisen usein ja melko helposti edellä kuvailtuihin tilanteisiin, (luultavasti vain pärstäni ja suuni ansiosta) mutta EN USKALLA VIEDÄ MITÄÄN PIDEMMÄLLE, HOIKKUUTENI TAKIA. Pelkään tyttöjen reaktioita, kun/jos he näkisivät minut alasti, tai edes ilman paitaa. Kukaan ei ole konkreettisesti sanonut mitään, voi olla että useimpia ei edes haittaisi laihempi kaveri, (ehtiihän sitä iän myötä lihoa luonnollisestikin) mutta minulla on ikävä päähänpinttymä että kukaan tyttö ei kelpuuta minua ennen kuin olen hankkinut vähän lihasta, tai edes lihaa.
No, joku voisi sanoa että vika on pääni sisällä. Tavallaan se on tottakin. Mutta yksi asia on varma, ja se on se että kunnollista tyttöystävää en uskalla ottaa ennen kuin olen saanut hieman lihaa varteeni. (yhden yön känniset sekoilut erikseen). Olen miettinyt tarkasti suuniteltua kilojen lisäämistä jo jonkin aikaa, mutta tämä viimeinen tapahtuma sai minut päättämään että NYT ON AIKA SIIRTYÄ SANOISTA TEKOIHIN.

Löysin täältä pienellä etsiskelyllä jo melko kattavan ravintoselostuksen.

n. 3500 kcal bulkkiesimerkki by Hekottaja:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Kyseiseseen esimerkkiin ei vissiin ole sisällytetty juomisia, joten runsaalla maidonkulutuksella saa kalorit nousemaan lähemmäs 4000 (ellen nyt ole ihan väärin ymmärtänyt) joka on kyllä enemmän mitä olen päivittäin tottunut syömään. Tällä pitäisi painon siis jo nousta.

Nyt kysymyksiin: 1. Kannattaako noudattaa tätä ohjetta niin kauan kunnes painon huomaa nousseen jonkin verran, ja sitten vasta mennä salille? (en ole salilla siis ennen juurikaan käynyt) Vai pitäisikö salille rynnätä saman tien kun aloittaa lihotuskuurin?
2. Olisiko jollain tätä foorumia käyttäneistä joskus ollut melko sama tilanne kuin minulla. Eli normaalilla ruokavaliolla ei juurikaan lihaa kerry. Jos olen oikein ymmärtänyt niin laihan ei kannata salilla käydä, tulee vain paha mieli kun rahaa palaa
ja tuloksia ei synny koska ei juuri ole mitään mistä lihasta voisi muodostua.
3. Olen muodostanut johtopäätöksen että näkyvien tulosten vienti vie ainakin vuoden. Onko johtopäätökseni oikea?
4. Kannattaako välttää muuta liikuntaa (kävelyä yms.) jotta paino nousisi nopeammin?
5. Onko realistista odottaa 20kg painonnousua per. 1 vuosi?
6. Rytmittäkö salilla käynti elämäänne? Nyt olen ollut oikeastaan koko kesän töissä (hoitotyötä) ja vuorotyön "ansiosta" olen koko ajan melko väsynyt koska nukkumaanmenoni ovat olleet kaikkea muuta kuin säännöllisiä.
7. Pääasiallinen tavoitteeni ei ole hankkia alfauroskroppaa, vain painoa, mutta myös muualle kuin vatsaan. Onko tällöin okei käydä välillä myös mäkkärissä?
8. Onko painon nostajilla erilaiset treenit kuin painon pudottajilla? (siis nyt en puhu ruokavaliosta vaan salitreeneistä)

Elikkä siinä ne kysymykset, mitä olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut. Olisi kiva jos saisin vähän vastauksia, sekä kokeneilta että vähemmän kokeneilta salillakävijöiltä.

Kiitos jo etukäteen!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1. Kalorilaskuri.fi, tuo on hyvä ohje ja sitä kannattaa käyttää. Tuonne kalorilaskuriin laitat päivän syömiset ja juomiset ja kirjaat ylös, niin näet että kaloreita tulee tarpeeksi. Heti salille, ja kunnolla syömään. Salilla kannattaa käyttää jotain hyvää perusohjelmaa niinkun Starting Strenght tai Golden6. Oot tämmönen aika samanlainen keppi kun minä 181/70 (tosin pahempi :D).

2. Tulee kyllä tuloksia ainakin aluksi, koska hermosto kehittyy. Ilman syömistä, et kuitenkaan välttämättä saa näkyvää lihasta kauheasti.

3. Itse oon käyny 4kk salilla, ja painoa tullut +2kg lisää. Oon siis futari, joten ei tarvii mikään älyttömän kookas ollakkaan. Tosiaan siis ulkonäkö on menny aivan älyttömästi parempaan suuntaan, ennen olin tosi luisevan näkönen, mutta nyt lihasta näkyy selvästi, ja kaveritki sanonu että on kyllä tullu tosi paljon kehitystä. Voin vaan odotella mitä ens vuonna on edessä :)!

4. Itse liikun ihan normaalisti (eli siis älyttömästi), fudista nelisen kertaa viikossa ja tähän päälle kaikki muu liikunta, jota mulla oikeasti tulee tosi paljon. En usko, että on hidastanu kehitystä koska syön kyllä sen +3000kcal päivässä, jonka kyllä varmaan kulutankin kaiken, ja sen takia en ole ton enempää lihonut :D

5. On, jos syöt paljon :hyvä: Semmonen 8-10kg vuodessa on kuitenki suht helposti saavutettavissa, ilman että läskiä tulee näkyviin ollenkaan.

6. Salilla käyn ite silloin kun jaksan kerkeen, välillä aamulla, välillä illalla, kerran jopa keskellä yötä ! :D

7. On, eikä haittaa. Itekki tulee käytyä mäkkärissä se 2-3krt kuukaudessa. Eihän se mäkkisafka terveellistä oo, mutta ihan hyvää :dance:

8. On, koska tavoitteet on ihan erit.

No, tuossapa tuli vastaukset, mitä treeniin ja ravintoon tulee, mutta luulen, että ongelmasi on jossain ihan muualla. Hyvällä ulkonäöllä saa varmasti helpommin naisia, mutta saa olla aika pinnallinen tyttö kyseessä, jos antaa pakit siimojen vuoksi. Sitä paitsi on lukemattomasti naisia, joiden mielestä hoikka mies näyttää lihaskimppua paremmalta.

Väärinkäsitysten korjaamiseksi: Ensinnäkin, lihas ja liha ovat sama asia. Painoa saa pääasiassa kahdessa muodossa, lihaksessa ja läskissä. Ulkonäkösi tuskin läskiä keräämällä paranee. Jos uskot, että ratkaisu todellakin on ulkonäön muuttaminen, niin kovaa treeniä ja paljon ruokaa, ja keräät muutakin kuin ison mahan. Toisekseen, lihas muodostuu ravinnon proteiinista, ei varastorasvasta.

Nykyisen ylipainoepidemian aikana ole vain tyytyväinen, että olet hoikka! :) Siitä on hyvä lähteä treenaamaan ja syömään hyvin ja riittävästi. Mitään karkkia ja mättöä ei missään nimessä kannata ruveta ahmimaan, läskiä on sitten paskamaista yrittää polttaa ja jos liian nopeasti lihot, saat vain uusia rasvasoluja. Toisaalta jos perusruokavalio on kunnossa toki aina välillä voi jotain roskaruokaakin syödä, kunhan ei tule tavaksi. Mutta älä kiloja kilojen vuoksi haali, vaan urheile, liiku ja syö hyvin, ja hanki ne kilot lihaksena.

Hanki joku kokenut vanhempi traineri sinulle tekemään saliohjelman ja neuvomaan syömisessä. Näin opit heti oikeat tekniikatkin. Ekat pari kuukautta ota iisimmin, että hermosto ja kroppa tottuu uuteen tekemiseen.

Mutta älä nyt ihmeessä painosi vuoksi kivoja tyttöjä pois aja! Minä ainakin pidin ja pidän vieläkin hoikista miehistä, ja ei ne tytöt varmaan sun kanssa viihtyis, jos eivät tykkäisi. Eli turhaan myös stressaat, olet hyvä juuri sellaisena. Mutta salillakäynti on kivaa, ja onhan niitä lihaksia kiva saada ja terveyttäänkin edistää. Tsemppiä ja rohkeutta!

Heh, älä turhaan murehdi mitään 20 kilon kasvamista vuodessa! :) sen takaan että jos niin paljon ja nopeasti kasvat niin luultavasti kyllä läskiäkin näkyy ja tuntuu. Et sä silläkää vielä mikään pullero ois mutta I tell you what: koska koet ton hoikkuuden korostuneesti ongelmana niin tunnet luissas että se kompensoituu ku siitä vaan pyrkii kauas vastakkaiseen suuntaan. Mutta älä lähde höntyilemään; tiedätkö miltä näyttää noin 75 kilonen mies jolla on pienehkö rasvaprosentti ja joka on nimenomaan keskittyny lihaksen keräämiseen sen sijaan että nostaa nopeasti vaan painon ylös? -no varsin lihaksikkaalta näyttää, ihan no homo, siinä rupeet jo kelpaamaan varsin pinnallisilleki tytöille. Mutta elä semmosiin päin kahto ollenkaan, jos löydät kivoja tyttöjä joiden kans viihdyt ni tuskin syytä häpeään ois oikeesti muutenkaan. Mut kyl mä sun paineet ymmärrän, melko normaalia nykyään.
Yllätyt kun huomaat miten vähän tarvit KILOJA siihen että näytät jo paljon vähemmän "laihalta", ja vaikket pitäskään kiirettä "isoks" kasvamisessa ni lihasta saat kyllä vuodessakin jo niin paljon että luulisi sun saavan sitten jo vähän hengähtää ja viitsiä riisua paitaa selvinpäinkin.

Heh, älä turhaan murehdi mitään 20 kilon kasvamista vuodessa! :) sen takaan että jos niin paljon ja nopeasti kasvat niin luultavasti kyllä läskiäkin näkyy ja tuntuu. Et sä silläkää vielä mikään pullero ois mutta I tell you what: koska koet ton hoikkuuden korostuneesti ongelmana niin tunnet luissas että se kompensoituu ku siitä vaan pyrkii kauas vastakkaiseen suuntaan. Mutta älä lähde höntyilemään; tiedätkö miltä näyttää noin 75 kilonen mies jolla on pienehkö rasvaprosentti ja joka on nimenomaan keskittyny lihaksen keräämiseen sen sijaan että nostaa nopeasti vaan painon ylös? -no varsin lihaksikkaalta näyttää, ihan no homo, siinä rupeet jo kelpaamaan varsin pinnallisilleki tytöille. Mutta elä semmosiin päin kahto ollenkaan, jos löydät kivoja tyttöjä joiden kans viihdyt ni tuskin syytä häpeään ois oikeesti muutenkaan. Mut kyl mä sun paineet ymmärrän, melko normaalia nykyään.
Yllätyt kun huomaat miten vähän tarvit KILOJA siihen että näytät jo paljon vähemmän "laihalta", ja vaikket pitäskään kiirettä "isoks" kasvamisessa ni lihasta saat kyllä vuodessakin jo niin paljon että luulisi sun saavan sitten jo vähän hengähtää ja viitsiä riisua paitaa selvinpäinkin.
Täyttä asiaa! Itellä oli statsit 191cm 73kg viime marraskuussa ja nytten on 77kg. Mitä kuvia olen katsonut niin onhan siinä huima ero ja naiset pitää varmaan jo nytten kroppaani ''reenattuna''.
Mutta näin Sl44ville elämän ohjeena ''Disregard women, acquire aesthetics''. Eli älä reenaa naisten takia!

Mul ei muuta sanottavaa ku se että mikä toi 15 g öljy on? puhutko nyt jostain kalaöljyistä tai jostain vai vedätkö oikeesti jotain Ruokaöljyä paljaaltaan? Ja kysyn koska huomannu et monet tekee tosta syömis hommasta niin saatanan kivuliasta ja vaikeaa. Mitää pelkkää öljyä tarvii vetää ku voi syödä ruokaa mikä sisältää öljyä ja näin nauttia samalla ja saada aivan samat hyödyt. Ja jotenki pisti silmään et ootkohan laskenu noi energiaarvot ihan kohilleen? siis voi olla et oon vaa väsyny mut jotenki laskin ettei tulis noi paljoa. Niin ja jokaisel omat tavotteensa mut josset peilikuvastas tykkää ni kasvata luonnetta ja hanki itseluottamusta. Toki salilta sitäki voi saada,mut oisha se iha terveellistä olla tyytyväinen itteensä vaikkei oliskaa salilla käynykkää.

Tuo ei ole aloituspostaajan ruokavalio vaan otettu tuosta yhdestä FAQ-ketjusta suoraan. Veikkaan että tuo 15g öljyä tarkoittaa jotain perus rypsi- tai oliiviöljyä ruokalusikallinen tai pari. Ja kyllä tuosta nuo kalorit tulee, olen joskus itse laskenut ja noudattanutkin tuota ruokavaliota. Alkaa vaan nuo kaurahiutaleet tökkimään aika nopeasti, 4 desin setti on aikamoinen annos (ainakin aloituspostaajan painoiselle), ja se kahdesti päivässä plus muut hötöt päälle.

typerää jos multa kysytään. öljyt ruoasta eikä mitää öljyn ryystämistä. ei tää oo niin vaikee harrastus et pitää eriksee vetää XD. aivan varmasti pääsee helpommalla ku vaan syö ihan normisti mutta tarpeeksi ja terveellisesti. tosin emmä mikää jumala ole, juokoot vaikka tuopillisen rypsiöljyä jos kokee kannattavaksi.

Mutta jos ruokailu koostuu vähärasvaisesta lihasta, esim. kalkkunasta, kanasta tai tunasta ja hiilihydraatit tulevat puurosta sekä vaikka riisistä, niin mistä sä tuosta saat rasvaa(etenkään ns. hyvää), jos et öljyn kanssa pelleilystä?

Kuten sanoin: sit varmaan pitää juoda pintti öljyä jos ruoastaan ei sitä löydä. en tiedä kuinka paljo sitä ny pitäs ryystää, mut tonnikalaa mm. myydään öljyssä.

Itse en todellakaan joisi mitään öljyä, hyi.

Sitä öljyn laatua tuossa haettaneen takaa, rypsiöljy ja oliiviöljy ovat hyviä ja terveellisiä rasvoja, käsittääkseni esim tonnikalan öljy on aika surkealaatuista (ja kallista verrattuna rypsäriin) . Mutta kuten sanoit, jos ei halua tehdä tästä liian vaikeaa niin kyllähän ne rasvat ja kalorit saa helposti vaikka pekonista, täysmaidosta ja sika-nauta jauhelihasta. Noita tuli yhteen aikaan paljon syötyä ja nousihan se paino mutta homman terveellisyys alkoi epäilyttää ja nyt yritän syödä enemmän hiilaria.

Kannattaa muistaa et tyytymättömyys omaan vartaloon ei välttämättä lähde vaan treenaamalla vaan siinä on usein jotain syvempää, mikä pitäis käsitellä erikseen. Bodaus / kehon muokkaus on sellanen harrastus vielä et ku lähdet sitä harrastamaan ni oot ikuisesti "tuomittu pienuuteen" etkä oo koskaan ihan niin iso kun haluaisit. Halu kehittyä on myös se tekijä, jonka avulla jaksaa säännöllisesti treenata.

Itsekin aloitellessani olin 183cm/65kg eli kylkiluut paistoi kauniisti. Oon tajunnu, että laihuus silloin johtui lähinnä perseellään olevasta syömisestä. Viikonloppusin tuli syötyä joku kolme ateriaa + jotain sipsiä tai karkkia ja aamupalaksi paahtoleipää :face: Luulin tietysti myös että en geneettisesti vaan osaa kerätä massaa, mutta tämäkin oli tietysti täysin väärin, sillä kun laittoi syömisen kuntoon ja treenin kuntoon niin lihasta alkoi kertyä. Aloitin 18-vuotiaana ja nyt 21-vuotiaana paino on 77-78 kg (korkeimmillaan 83 kg, toki silloin enemmän rasvaa). Voiman hankkiminen on aina ollut vähän muita hankalampaa, mutta lihasta tulee onneksi ihan hyvin.

En sullekaan suosittele mitään 4000 kcal sikabulkkia (jossa kasvisten saanti koostuu purkkiananaksesta ja mehukeitosta), mutta suosittelen kuitenkin syömään paljon, pitämään treenin simppelinä (paljon raskaita perusliikkeitä: penkki, kyykky, mave, leuanveto, pystypunnerrus) ja ottamaan asioista mahdollisimman paljon selvää mm. täältä pakkikselta. Tsemppiä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse voin kyllä samaistua aloituspostaajan tilanteeseen. Minä olen aina ollut langanlaiha, yläasteella mitat taisivat olla pahimmillaan 180cm/50 kiloa. Jonkun verran kovikset tönivät ja haukkuivat luurangoksi ja ties miksi, mutta sen vakavammalta kiusaamiselta kuitenkin vältyin. Aloin kuitenkin yläasteen aikana käydä kuntosalilla, ja nopeasti paino nousi 60 kiloon, vaikka treeni ja varsinkin syöminen olivatkin ihan täysin päin honkia. 10 kilon lihaskasvun jälkeen (rasvaa tuossa ei juuri tullut) enää ei riittänytkään sinnepäin syöminen ja vähän niin ja näin treenaaminen, vaan jumitin vuosia tuossa 60 kilon painossa eivätkä tulokset nouseet. Syytin geenejäni ja valitin, kuinka en kasva, vaikka syön kuin sika. Totuus oli loppujen lopuksi sama kuin aina, eli luulin syöväni paljon, mutta vasta kunnollinen tutustuminen netin kalorilaskuriin ja oikeasti sen 3000-4000 kalorin päivittäinen syöminen lähti kuin lähtikin nostamaan painoa ja samoiten treenituloksia. Söin kaikkea mahdollisimman kaloripitoista. Join päivässä litratolkulla täysmaitoa, söin kourakaupalla maapähkinöitä, join lisäravinnepirtelöitä ja söin päälle perus kotiruokaa. Varmaankin noin 60% päivän energianastani tuli rasvasta. Myös kroppaan alkoi kertyä rasvaa tässä vaiheessa. Nostin painon tuolla sikabulkilla 74 kiloon, jonka jälkeen rupesi epäilyttämään, että tuollaisen rasvamäärän mättäminen ei voi olla terveellistä. Yritin korvata rasvakaloreita hiilareilla, mutta se ei vaan onnistunut, psyyke ei enää riittänyt syömään riittävästi kaloreita hiilareista ja proteiineista. Paino rupesi tippumaan ja tällä hetkellä, 27-vuotiaana, mitat ovat 182cm/68kg. 12 vuodessa riisitikusta harjanvarreksi on vähän surullinen kehityskaari, mutta yritän olla sitä ajattelematta. Epätoivoinen massankeruu jatkuu edelleen. Matkan varrella olen oppinut sen, että lihominen on minunkin kohdallani vain silkkaa matematiikkaa plus- ja miinuskalorien kanssa.

Ongelma vaan on siinä, että 12 vuoden pakkosyöminen ja kalorien ja painon perään kyttäys vuorokaudet ympäri ei ole tehnyt psyykkisesti kovin hyvää. Käyn nyt toista vuotta psykiatrin juttusilla asian tiimoilta, kun meinaan palaa loppuun siihen, että aamulla heti herätessä on pakko väkisin saada ruokaa vaikkei mitään mene alas, kavereita ei kerkeä näkemään päivän aikana, ettei ruoka-aikataulut kuse, eikä öisin saa nukuttua, kun on illalla pakko vetää niillä viimeisillä kaloreilla itsensä niin ähkyksi että tekee pahaa. Yritän oppia hyväksymään itseni tällaisena ja yritän hyödyntää pitkää, hoikkaa vartaloani parempien harrastusten parissa, esimerkiksi potkunyrkkeilyssä.

Itsetuntoni on tällä hetkellä huono, muttei nyt katastrofaalinen. Vaikka olenkin todella hoikka, olen lihaserottuvuuteeni tyytyväinen ja maastaveto ja kyykkytulokset ovat jossain 100 kilon paremmalla puolella, penkkimaksimi 85 kiloa. En niitä tuloksia tällä rungolla osaa hävetäkään. T-paidassa tai paidatta liikkuminen ihmisten ilmoilla riippuu vähän päivästä, välillä ahdistaa, välillä ei.

Mutta tosiaan, kyllä se paino nousee, kunhan vaan pidät huolta siitä, että ihan oikeasti syöt riittävästi, ainakin sen 500 kaloria yli kulutuksen. Tarvitset siihen luultavasti kalorilaskurin apua. Ja salilla isoja perusliikkeitä. Mutta omaa tarinaani esimerkkinä käyttäen, koitahan olla varovainen tuolla polulla. Se, ettet ole itseesi tyytyväinen tuollaisena ja itsetuntosi on heikko, on aika huono lähtökohta, ja voi olla, että vaikka saisitkin painoa ja lihaksia, se ei yllättäen ratkaisekaan ongelmiasi eikä tuo hyvää mieltä. Älä myöskään päästä sitä massankeräystä hallitsemaan elämää liikaa, muuten vain poltat loppuun itsesi henkisesti ennemmin tai myöhemmin. Tsemppiä! :)

Itse voin kyllä samaistua aloituspostaajan tilanteeseen. Minä olen aina ollut langanlaiha, yläasteella mitat taisivat olla pahimmillaan 180cm/50 kiloa. Jonkun verran kovikset tönivät ja haukkuivat luurangoksi ja ties miksi, mutta sen vakavammalta kiusaamiselta kuitenkin vältyin. Aloin kuitenkin yläasteen aikana käydä kuntosalilla, ja nopeasti paino nousi 60 kiloon, vaikka treeni ja varsinkin syöminen olivatkin ihan täysin päin honkia. 10 kilon lihaskasvun jälkeen (rasvaa tuossa ei juuri tullut) enää ei riittänytkään sinnepäin syöminen ja vähän niin ja näin treenaaminen, vaan jumitin vuosia tuossa 60 kilon painossa eivätkä tulokset nouseet. Syytin geenejäni ja valitin, kuinka en kasva, vaikka syön kuin sika. Totuus oli loppujen lopuksi sama kuin aina, eli luulin syöväni paljon, mutta vasta kunnollinen tutustuminen netin kalorilaskuriin ja oikeasti sen 3000-4000 kalorin päivittäinen syöminen lähti kuin lähtikin nostamaan painoa ja samoiten treenituloksia. Söin kaikkea mahdollisimman kaloripitoista. Join päivässä litratolkulla täysmaitoa, söin kourakaupalla maapähkinöitä, join lisäravinnepirtelöitä ja söin päälle perus kotiruokaa. Varmaankin noin 60% päivän energianastani tuli rasvasta. Myös kroppaan alkoi kertyä rasvaa tässä vaiheessa. Nostin painon tuolla sikabulkilla 74 kiloon, jonka jälkeen rupesi epäilyttämään, että tuollaisen rasvamäärän mättäminen ei voi olla terveellistä. Yritin korvata rasvakaloreita hiilareilla, mutta se ei vaan onnistunut, psyyke ei enää riittänyt syömään riittävästi kaloreita hiilareista ja proteiineista. Paino rupesi tippumaan ja tällä hetkellä, 27-vuotiaana, mitat ovat 182cm/68kg. 12 vuodessa riisitikusta harjanvarreksi on vähän surullinen kehityskaari, mutta yritän olla sitä ajattelematta. Epätoivoinen massankeruu jatkuu edelleen. Matkan varrella olen oppinut sen, että lihominen on minunkin kohdallani vain silkkaa matematiikkaa plus- ja miinuskalorien kanssa.

Ongelma vaan on siinä, että 12 vuoden pakkosyöminen ja kalorien ja painon perään kyttäys vuorokaudet ympäri ei ole tehnyt psyykkisesti kovin hyvää. Käyn nyt toista vuotta psykiatrin juttusilla asian tiimoilta, kun meinaan palaa loppuun siihen, että aamulla heti herätessä on pakko väkisin saada ruokaa vaikkei mitään mene alas, kavereita ei kerkeä näkemään päivän aikana, ettei ruoka-aikataulut kuse, eikä öisin saa nukuttua, kun on illalla pakko vetää niillä viimeisillä kaloreilla itsensä niin ähkyksi että tekee pahaa. Yritän oppia hyväksymään itseni tällaisena ja yritän hyödyntää pitkää, hoikkaa vartaloani parempien harrastusten parissa, esimerkiksi potkunyrkkeilyssä.

Itsetuntoni on tällä hetkellä huono, muttei nyt katastrofaalinen. Vaikka olenkin todella hoikka, olen lihaserottuvuuteeni tyytyväinen ja maastaveto ja kyykkytulokset ovat jossain 100 kilon paremmalla puolella, penkkimaksimi 85 kiloa. En niitä tuloksia tällä rungolla osaa hävetäkään. T-paidassa tai paidatta liikkuminen ihmisten ilmoilla riippuu vähän päivästä, välillä ahdistaa, välillä ei.

Mutta tosiaan, kyllä se paino nousee, kunhan vaan pidät huolta siitä, että ihan oikeasti syöt riittävästi, ainakin sen 500 kaloria yli kulutuksen. Tarvitset siihen luultavasti kalorilaskurin apua. Ja salilla isoja perusliikkeitä. Mutta omaa tarinaani esimerkkinä käyttäen, koitahan olla varovainen tuolla polulla. Se, ettet ole itseesi tyytyväinen tuollaisena ja itsetuntosi on heikko, on aika huono lähtökohta, ja voi olla, että vaikka saisitkin painoa ja lihaksia, se ei yllättäen ratkaisekaan ongelmiasi eikä tuo hyvää mieltä. Älä myöskään päästä sitä massankeräystä hallitsemaan elämää liikaa, muuten vain poltat loppuun itsesi henkisesti ennemmin tai myöhemmin. Tsemppiä! :)
Itselläkin oli tuota luuloa nuorempana, että voi syödä mitä vaan eikä liho, harrastin toki urheilua myös todella paljon. Aloin sitten salitreenin ohessa syynäillä vähän tarkemmin mitä ja kuinka paljon tulee syötyä ja kappas noin puolessa vuodessa tarttui runkoon noin 7kg ,eikä rasvaa ole juurikaan tullut suhteessa lisää. Mittaa löytyy noin 175cm ja paino on menny siitä 63 tienoolta 70huippeille, taitaa hieman päälle olla nykyään, että kyllä se siitä lähteen kun panostaa hommaan!

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom