Laihdutus ja lihakset, ruokavalio?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin liityinpä mäkin pakkotoistoon vihdoin :) Sain tossa just personal trainerilta kaksjakosen ohjelman, jossa ohjelma vaihtelee joka kerta niin että mennään perusvoimalla, kestovoimalla tai kiertoharjoitteluna. Ajattelin 3-4 kertaa viikossa käydä jos mahdollista. Ongelmana on vaan oikutteleva niska/hartia-alue sekä polvi. Spinningissä aloitin nyt 2 kertaa viikossa käymään. Mitäs mieltä tällaisesta viikko ohjelmasta?

Olen hyvin kärsimätön ihminen ja haluaisin nopeasti tuloksia. Tarkoitus olisi laihtua noin 4-5 kiloa ja saada sitä lihasta. Onko ihan mahdoton yhtälö samaan aikaan? Strategiset mitat 171cm 68kg ja naispuolinen ihminen siis :).

Nyt päästäänkin varsinaiseen kysymykseen. Miten sitten jokapäiväinen ruokailu kannattaa hoitaa? En voi syödä viljaa ja hedelmiä. Tietysti gluteenittomia tuotteita voin hyvin syödä. Olisiko kellään antaa laihdutusta ja lihaksia silmällä pitäen jonkinlainen esimerkki viikosta miten kannattais syödä? Kokemusta on karppaamisesta ja kalorien laskemisesta jne jne mut tätä en nyt osaa, joten help :o Ja jos tällanen ketju on jo jossain ni sori.....

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Siis teet viikossa 3-4 punttia vaihtuvilla sarjapituuksilla ja 2 spinningiä. Ihan jees ohjelma, jos tuntuu että ehdit palautua treenien välissä. Pidä esim. kerran kuussa kevyt viikko, jollon teet vaan jotain kävelyä, joogaa yms. niin kroppa saa välillä lepoakin.

Safkapuolesta täällä on jo noin miljoona ketjua, mutta lyhyesti: Alottelijan on mahdollista samaan aikaan polttaa rasvaa ja kasvattaa lihaksia. Tällöin kuitenkaan vaassa ei välttämättä näy mitään eroa, eli kannattaa tarkkailla ennemmin peilikuvaa ja tuloskehitystä salilla. Syö proteiinia 130-140g päivässä, rasvaa noin 70g ja loppu energia hiilihydraateista. Sun kannattanee syödä jotakuinkin kulutuksesi verran tai inasen (parisataa kaloria tms.) alle. Kannattaa käyttää alkuun jotain ruokapäiväkirjaa, jotta saat em. lukemat oikein, ja sitten kun tuntuu että alkaa mennä jo annoskoot mutulla, voit lopettaa laskemisen.

Mä oon kanssa gluteenittomalla ruokavaliolla, ja mun safkat (jos olis leikisti myös toi hedelmärajoitus) näyttää about tältä: aamulla rahkapurkki tai jugurttia marjoilla ja lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, lounaaksi esim. kanakastiketta ja riisiä ja salaattia oliiviöljyllä, välipalaksi taas rahkaa tai jugurttia marjoilla, treenin jälkeen palkkari veteensekoitettavasta jauheesta, iltaruuaksi esim. lohta ja uunissa paahdettua bataattia ja muita juureksia. En väitä, että tää on mitenkään täydellinen ruokavalio, mutta yks mahdollinen malli suunnilleen samankokoselta naisihmiseltä. :D

Zone-sarja -42%
Olet vasta saanut ohjelman ja aloittanut käymään spinningissä... Kokeile kuukausi tuolla tahdilla ja seuraa onnistuuko ihan mutkitta? Ei kannata ahnehtia jos aloittaa melko nollasta(?) eikä kuulosta kovin hyvältä tuo kaikkimullehetinyt-ajattelu. Kannattaa aloittaa rauhallisesti ja lisätä liikuntaa vähitellen. Lisäksi kannattaa satsata aika paljon lihashuoltoon: Venyttelyä ja putkirullausta ajan kanssa (lepopäivänä), kevyesti ja valmistavasti/palauttavasti myös ennen ja jälkeen treenin. Alku- ja loppuverryttelyjä ei kannata skipata. Jos on varaa niin käy välillä hierojalla. Itse rupesin käymään pari vuotta sitten hierojalla, on parantanut elämänlaatua ja treeneistä palautumista todella paljon. Paskalla lihashuollolla ja ykskaks korkealla treenimäärällä voi tulla nopeasti seinä vastaan.

Marilta jo hyvät ruokavinkit tulikin. Rahkaa jos et ole tottunut syömään niin ota alkuun sitä vaikka puolikas purkki jogurtin ja marjojen seassa. Rahkan voi korvata hyvin herallakin tai jos hera ei käy, niin löytyy esim. riisiproteiini. Leivät ja makaronit/pastat/riisit aina mielummin tummana ja sinun tapauksessa gluteenittomana. Ruuasta nyt ei kannata liikaa ottaa stressiä kunhan huolehtii siitä että syö RUOKAA eikä esim. karkkia. Pari päivää kun tarkkailee syömisiään ja katsoo että tulee suurinpiirtein 1g rasvaa per painokilo, 2g proteiinia per painokilo ja hiilareilla voi sitten säätää kokonaiskalorit miinuksille, kunhan olet ensin selvittänyt paljonko kulutuksesi on.

Pyri pysyviin muutoksiin jos haluat pysyviä tuloksia.

Olen ennen kyllä käynyt spinningissä, mutta oli sen verran taukoa, että kunto päässyt laskemaan....Tiedän kokemuksesta, että jos en noudata suht tarkkaan mun liikuntasuunnitelmia niin mun motivaatio saattaa lässähtää ja alan aatella et joo ihan sama sitten meenkö salille vai en ja sitten kaikki jää.... Pakko ois saada noi salijutut tehtyy 4 kertaa viikossa koska pt lupasi sillä tuloksia, tottakai jos esim polveen sattuu(hieman polviongelmia mulla) niin en tee kyykkyjä, että kuuntelen kyllä kroppaani. Spinning saattaa jäädä yhteen kertaan viikossa ainakin näin aluksi, koska haluaisin viikossa ehkä kuitenkin sen 2 lepopäivää. Mutta tuleeko sitten liian vähän tuota hikiliikuntaa....Kunto ei tuolla taida nousta :eek: Spinningiin ei varmaan kannata mennä heti suoraan salin jälkeen vai kannattaako? Alkuverryttely/venyttely on mulle aika vierasta, kyllä otan lämpöä esim juoksumatolla 5-10minuuttia. Jonkinlaiset loppuvenyttelyt teen kotona, koska asun lähellä salia.

Juu ja kiitos ruokavinkeistä :) Tykkään rahkasta joten sitä menee kyllä melkein joka päivä :)
Ja nyt oon alkanut ottaa myös heti salin jälkeen palautusjuoman, kyllä on oikeesti parempi olo kun sellasen vetää heti naamariin....

Jos sulla on vihlotteleva kipu polvessa liikkuessa, niin sulla on joku vaiva jonka nimeä en nyt juuri muista.

Se laukaisee mulla enimmäkseen kestävyyslajeissa (2-5) tuntia ja sen jälkeen joutuu oottaa vikon et palautuu kunnolla. Muuteskin kun ojennan polvia, niin niistä kuuluu ihmeellisiä luun ääniä.

Se kipu tulee jostain tietyistä liikkeistä myös voimatreeneissä. Olen saanut kivun lähtemään treenissä veks käyttämällä kaikissa seteissä tiukat kankaiset polvituet. Lisäksi en ojenna enää polvia suoriksi ala tai yläasennossa. Seuraavana päivänä en ole enää huomannut kipua.

Kestävyystreeneistä olen luopunut kokonaan. Pahinta oli armeijassa, jossa ei oikee voinnu levätä ja jouduinkin lintsaa loppuleirit polviongelmien takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom