Laihduttaminen?

Joo, pikaisen puhelinkeskustelun jälkeen todettakoon, että mm. Mary Enig Yhdysvalloissa on tutkinut asiaa paljonkin. Suomessa käsittääkseni Veikko Wallin (ilmeisesti tupla-weellä) on saman alan ihmisiä. Siitä vaan kirjastoon :)

Mutta jos nyt jotain raameja asiaan hahmottelisin, niin kyseessä on edelleen se, että jos nyt ajatellaan kylmäpuristettua kasviöljyä, esim. oliiviöljy, niin käsittelytapa on "hellävarainen" ja hyvät antioksidantit säilyvät. Koostumus on totaalisen erilainen kuin normaalissa "kultarypsissä", levitä iholle niin huomaat extra virginin imeytyvän mutta kultarypsin jäävän kalvoksi pintaan.

Näiden kuumakäsiteltyjen kultarypsien yms. ongelma on se, että kuumapuristuksessa käytetään mm. liuottimia, jotka muokkaavat huomattavasti molekyylirakennetta, nimenomaan vetysidoksia. Lisäksi kun ko. öljystä tehdään levitettä, joudutaan margariini-prosessissa poistamaan mm. hyödyllinen lesitiini. Tuloksena on siis hyvin pitkälle synteettinen tuote. Haittavaikutuksia tutkitaan jatkuvasti, mm. aineenvaihduntaperäisten sairauksien osalta. Esim. allergioilla näyttäisi ainakin olevan yhteyksiä asiaan.

Nykykäsityksen mukaan luonnolliset tuotteet, mm. voi, ovat ihmiselle koostumukseltaan edullisempia.

Tätä enempää en tästä asiasta jaarittele, mutta tosiaan, asia ei ole aina niin että kevyt = hyvä tai että kasvipohjainen = hyvä. Energiasisältö taas on eri asia kuin terveellisyys. Ja sen tekijän voi kompensoida määrää vähentämällä :thumbs:

Vinyylipommi sanoi:
Joo, pikaisen puhelinkeskustelun jälkeen todettakoon, että mm. Mary Enig Yhdysvalloissa on tutkinut asiaa paljonkin. Suomessa käsittääkseni Veikko Wallin (ilmeisesti tupla-weellä) on saman alan ihmisiä.
Kyseisen naisen mukaan kasvisrasvat ja transrasvat, eikä tyydyttyneet rasvat, aiheuttavat syöpää ja sydänsairauksia. Tätä nyt en ihan purematta niele... http://www.westonaprice.org/book_reviews/know_your.html

Veikko Wallinista ei taasen löydy mitään, joten tuskin on mitään merkittävää tutkimusta saanut koskaan pihalle.

teemupii sanoi:
Kyseisen naisen mukaan kasvisrasvat ja transrasvat, eikä tyydyttyneet rasvat, aiheuttavat syöpää ja sydänsairauksia. Tätä nyt en ihan purematta niele... Siis ei kai voi sanoa että kasv...akia. Se kai on tuttu juttu jo vuosien takaa?

Vinyylipommi sanoi:
Siis ei kai voi sanoa että kasvirasvat? Yleensä keskusteluissa on tapana sekoittaa kasvirasvat sinänsä ja kasviöljyt - jälkimmäisessä on kasvirasvoja enemmän tai vähemmän käsitellyssä muodossa ja se on käsittääkseni se ratkaiseva juttu.
Hyvä huomio. Jutussa puhuttiin vegetable oils eli siis öljyistä, eikä margariineistä. Siis oikea muoto on että kasvisöljyt ja transrasvat ovat haitallisempia kuin tyydyttynyt rasva.

Vinyylipommi sanoi:
Eihän kevyttuotteilla saa esim. paistaa karsinogeenisten ominaisuuksien takia. Se kai on tuttu juttu jo vuosien takaa?
Nehän palaa ja syntyy näitä PAH-yhdisteitä, mutta itse rasvaosassa ei ole mitään mikä estää paistamisen.

Juu, mutta margariini tehdään juuri "vegetable oils" -tavarasta edelleen jalostamalla.

"Kovia rasvoja muodostavat C12-C16 pituiset tyydyttyneet rasvahapot ja kolesteroli. Teollisesti tuotetuissa elintarvikkeissa on hyvin usein trans-rasvahappoja, eli ne ovat epäterveellisiä, vaikka kyseessä olisi kasvisrasva. Kaikkein eniten tyydyttyneitä rasvahappoja on kasvikunnan tuotteessa, kookosrasvassa, peräti 85%. Maitorasvassa kovien rasvojen osuus on 65% ja naudanlihan rasvasta se on 40%."

- Minilääkis Tv-sarjan sivut -

Vinyylipommi sanoi:
Juu, mutta margariini tehdään juuri "vegetable oils" -tavarasta edelleen jalostamalla.

"Kovia rasvoja muodostavat C12-C16 pituiset tyydyttyneet rasvahapot ja kolesteroli. Teollisesti tuotetuissa elintarvikkeissa on hyvin usein trans-rasvahappoja, eli ne ovat epäterveellisiä, vaikka kyseessä olisi kasvisrasva. Kaikkein eniten tyydyttyneitä rasvahappoja on kasvikunnan tuotteessa, kookosrasvassa, peräti 85%. Maitorasvassa kovien rasvojen osuus on 65% ja naudanlihan rasvasta se on 40%."

- Minilääkis Tv-sarjan sivut -
Margariineissa on transrasvoja 1%, joten pitää syödä aika kovasti ennen kuin tuolla on terveydelle mitään merkitystä. Hyvin muuten valittu tuo kookosrasva vertailuun. Osoittaa vaan että mihin suuntaan kirjoittaja on kallistunut. Nykyiset margariinit on pääsääntöisesti tehty rypsiöljystä.

Tässä on juuri tuon Mary Enigin ja toisen tyypin kirjoittava artikkeli, miksi tyydytteneet rasvat ovat parempia http://www.mercola.com/2002/aug/17/saturated_fat1.htm

Luonnollisesti kohtuus kaikessa -metodi on terveellisen elämän kannalta oleellinen asia. Haitallisempiakin aineita varmasti elimistöön saamme aivan liian monesta lähteestä. Kevytlevitteiden / kuumakäsiteltyjen öljyjen maltilliseen käyttöön kukaan tuskin suoranaisesti kuolee.

Kuitenkin on muistettava, että synteettinen on synteettinen ja luonnonmukainen on luonnonmukainen. Lisäksi suuret virrat koostuvat pienistä puroista ja teollisuuden mielikuvamarkkinointi jyrää. Uskoo ken tahtoo.

Itse käytän hyvin vähän kevytlevitteitä - en käytä juuri voitakaan, enkä myöskään rypsiöljyä (toki ravintolaruoassa on aina jotain näistä ainakin jonkin verran, sille ei mitään voi, eikä ole tarkoitus hifistellä mitenkään). Nämä olen omassa taloudessani korvannut lähes täysin extra virgin oliivilla. Lisäksi otan päivittäin annoksen kalaöljyä.

Syömisiin! :thumbs:

Tuli tänään kokeiltua vähän lenkkeilyä, ei tullut mitään. Yksinkertaisesti liikaa massaa miehellä. Vaihdoin aaamulenkit aamukävelyyn. Tunti päivässä 5-6 viikossa (sunnuntai on lepopäivä) aamuisin tyhjällä vatsalla. katsellaan ja tunnustellaan miten tämä tästä lähtee.

- Tinke-80

Viimeksi muokattu:
Kuviokellunta ois varmaan mukavaa. Ponttoonit omasta takaa, mutta mitä mieltä olette. Onko tunti kävelyä päivässä 6 kertaa viikossa liikaa/liian vähän/kävely ei ole kuntoilua...? Eihän toi tunnin kävely nyt oikein minkäänlaista kunnon liikuntaa ole, mutta pakko lähteä pienin askelin. Kunhan nyt jonkun verran tukee tuota kuntosali-treenausta. Kaiken takanahan mulla on läskin vähentäminen kehosta, ei lihaksien rakentaminen. Uinnin aloittaisin, mutta uimataito on aika olematon.

- Tinke-80

Kävely on liikuntaa siinä missä juoksukin. Kummatkin kuluttavat energiaa, toinen enemmän ja toinen vähemmän. Kävely voi olla jopa parempi ratkaisu aluksi kuin juoksu, sillä syke ei saisi olla kuitenkaan sinulla yli 140 aerobisessa harjoittelussa. Eli lenkillä pitää pystyä puhumaan kaverin kanssa. Jos hölkässä syke nousee liian korkealle on kävely ehdottomasti aluksi paras vaihtoehto.

Ja kun alat harjoitella juoksemista niin hyvä lähtö on 20 min kerrallaan. Mitä parempi lämpö alla (taas se mun 10 min kuntopyöräily kevyellä vastuksella) sitä helpompaa juokseminen on. Venyttelyt pyöräilyn jälkeen. Samoin lenkin lopuksi.

Kyllä siinä kehittyy, usko pois. Itse olen aina ollut tosi huono juoksija ja kuitenkin olen nyt vaimon kannustuksella treenannut sitäkin puolta. Aluksi (n. kuukausi sitten) kaksikin kilometriä oli tuskaa, nyt viimeksi eilen painelin vaimon kanssa melkein setsemän kilsaa, viimeistä vielä aika tiukasti kiristäen. Tuolloin kuukausi sitten en olisi uskonut moiseen pystyväni. Parhaaksi rytmitykseksi olen kokenut sen, että lenkki-ilta on punttipäivää edellisenä päivänä (puntteja on 2-3 viikossa, siis joka kolmas päivä). Puntin jälkeen sitten on lepopäivä, mikä tarkoittaa 2-3 lepoa viikossa.

Aloita nyt se kävely vaikka neljällä kerralla viikossa ja tunnustele miltä tuntuu. Maltti on valttia laihduttamisessa - mitä hitaammin laihdut sitä helpompaa on pysyä tuossa alentuneessa painossa. Ota huomioon että et ole aloittamassa mitän "kuuria" vaan tavoitteena on oltava pysyvä elämänmuutos. Näin ollen voin omalla vaatimattomalla elämänkokemuksellani sanoa, että vaatii melkoista itsekuria vetää kuusi aamukävelyä viikossa mouruavalla mahalla... Itse teen seuraavasti kun lenkkipäivä (ilta) koittaa. Syön normaalin lounaan työpaikalla klo 11.00 ja kotiin päästyäni n. klo 16.30 teen "smoothien", eli sellaisen luonnonjogurtti-rahka-ananas-banaani-lese -juoman, n. 4-5 dl. Kippaan tämän kitusiini ja odottelen parisen tuntia. Parin tunnin kuluttua mahasta on suuremmat mössöt valahtaneet pois ja kuitenkin energiaa on mukavasti varastossa. Lenkin jälkeen vedän palautusjuoman ja tästä n. puolentoista tunnin päästä jonkinlaisen iltapalan, jossa hedelmiä, raejuustoa etc. Tälläkin systeemillä pääsee kevyesti alle kalorikulutuksen, tarvittaessa. Tosin itse en ole enää laihiksella vaan yritän vakioida painoani (joka tuntuu edelleen laskevan). Tosin myönnän, että pienikin aineenvaihdunnan tehostuminen on aina merkinnyt minulle laihtumista ja tämä on todella yksilöllistä.

Monia muitakin mielipiteitä on varmasti, mutta ajattelin kertoa tässä omia kokemuksiani, koska joka kerta kun onnistuu jossain (esim. lenkkitavoitteessa) tuntuu niin saakelin hyvältä. Varsinkin kun itse on ollut juuri sellainen että "ei tuu mitään" -tyyppi.

Kun paino on korkealla niin juokseminen on aika tuskaa. Kävely, pyöräily, uinti ja hiihto on jees, koska eivät rasita niveliä niin paljoa. Kannattaa myös laihduttaessa pyrkiä ns. hyötyliikuntaan eli jos sinulla ei ole liian pitkä matka töihin, kouluun niin kävele taikka pyöräile sinne. Sama salireissuilla ja vaikka kaupassa käynnillä. Tuon kun saa tavaksi niin sitä paljoa asiaa miettimättä tulee helpostikkin päälle tunti aerooppista päivässä :)

Tinke-80 sanoi:
Kuviokellunta ois varmaan mukavaa. Ponttoonit omasta takaa, mutta mitä mieltä olette. Onko tunti kävelyä päivässä 6 kertaa viikossa liikaa/liian vähän/kävely ei ole kuntoilua...? Eihän toi tunnin kävely nyt oikein minkäänlaista kunnon liikuntaa ole, mutta pakko lähteä pienin askelin.

Heh, tuo ponttooni -vaikutus pitää paikkaansa. Laihdutuksen jälkeen on ollut hankalampi kellua paikallaan verrattuna massa-mauri -aikaan :D

Mutta asiaan.

Kyllä kävely on hyvää liikuntaa kuten jo muissa viesteissä on mainittu. Itse pudotin painoa aamuaerobisella ensin pyöräilemällä, sitten kävellen ja voi sitä tunnetta kun juoksin 5 km ilman keskeytystä... Koetin myös juoksua enemmänkin, mutta totesin reippaan kävelyn itselleni sopivammaksi, juokseminen haittasi ainakin minulla jalkatreeniä. Nykyään vaikka en diettaakaan, niin teen 2 kpl 50 min. aerobista viikossa tehokkaasti kävellen treenin välipäivinä.

Tinke-80 sanoi:
Kunhan nyt jonkun verran tukee tuota kuntosali-treenausta. Kaiken takanahan mulla on läskin vähentäminen kehosta, ei lihaksien rakentaminen. Uinnin aloittaisin, mutta uimataito on aika olematon.

Kyllä laihtumista ajetellen tuo aerobinen on suuremmassa osassa kuin kuntosali, varsinkin tavoitteesi huomioiden. Kuntosali on silti erittäin hyvä lihas/peruskunnon takia ja kyllähän niitä lihaksia on aina mukava olla.

Harjoittelemalla uimisenkin oppii, rohkeasti vaan uimaan. Uinti rentouttaa kummasti punttisalilla rääkättyjä lihaksia ja on myös tehokasta liikuntaa.

Ravinnosta vielä sen verran, että mikäli juot paljon maitoa, vähennä sitä tai korvaa kokonaan vedellä ja ota kalsiumit pillereistä ja proteiinit muista lähteistä. Esim. kevytmaidossa on enemmän kaloreita kuin keskioluessa.

nimimerkki "Ei yksi olut päivässä dieettiä kaada"

Tinke-80 sanoi:
Joku fiksu voisi kertoa kannattaako kuntosali-treenien jälkeen vetää vielä puoli tuntia kuntopyörällä/soutu-laitteella? On tullut kaksinaisia mielipiteitä asiasta. Tarkoitus olisi lähinnä pudottaa painoa.

- Tinke-80

Kannattaa.

Back
Ylös Bottom