Laihduttaakko vai kasvattaakko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dikheed
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Olen ensimmäistä kertaa kirjoittamassa ja haluaisin kysyä pari kysymystä ennen kuin aloitan treenauksen.

Tavoitteena olisi saada vähän lihasmassaa luiden ympärille ja six pack kesäkuuhun mennessä. Onko tavoitteeni yhtään realistisia?

Tällä hetkellä painoni on 65 ja pituus 175. Tollasilla pihdeillä, kun mittaan mahasta, niin se kertoo, että mun rasvaprosentti on n. 20%. Ei välttämättä kovin tarkka lukema, mutta on sentään suuntaa-antava.

Olen ymmärtänyt, että ei kannata keskittyä laihduttamiseen ja lihasmassan kasvattamiseen samaan aikaan, koska se vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Eli kannattaisiko minun alussa lähteä laihduttamaan ylimääräiset läskit pois vai ruveta kasvattamaan lihasmassaa? Ymmärrän, että en ole kovin hyvin määritellyt paljonko lihasmassaa haluaisin lisää, joten tähän voi olla vaikea vastata.:)

Jos tavoitteesi on pelkästään ensi kesässä, niin ehdottomasti ensin massaa ja sitten dieetti. Oot muuten jo pikkuisen myöhässä ensi kesää ajatellen, mutta kyllä tuossa nyt muutaman kuukauden ehtii jumpata ja sitten muutaman viikon kiristellä. Ei kannata kyllä ihmeitä enää odotella, vaan kääntää katse jo seuraavann kesään myös. Pelkän six packin saat jo pelkästään sillä kun laihdutat rasvaprosentin tarpeeksi alas.

tavoittesi ovat täysin realistisia ja oikein suunnitellulla treenillä ja ruokailulla tulet varmasti pääsemään niihin.

läskiä sulla tuskin on hirveästi. jos lihaksia on vähän niin se vähäkin läski näyttää paljon löysemmältä ja roikkuvammalta kun alla ei ole lihasta tuomassa muotoa. lähde kasvattamaan lihaksia, älä kuitenkaan vedä mieletöntä määrää kaloreita koska sitten joudut laihdutteleen niitä pois että ehdit kesäkuntoon.

No ainakin tuo rasvaprosentti on perseellään. Itselläni on nyt rasvaprosentti tuon ~20 ja olen muutaman sentin lyhyempi ja 25 kiloa painavampi... Eikä 20% rasvoilla tarvitse mitään pihtejä huomatakseen että mahaa on.

Oma mielipiteeni on että lisää proteiinipitoista ruokaa naamariin ja kovaa punttitreeniä 1/2-jakoisella ohjelmalla. Sanoisin että kunnolla tsemppaamalla olet ihan eri näköinen jamppa kesäkuun alussa eikä tarvitse edes laihdutella.

Itse alottasin -500kcal dietti+puntti ja kattelisin miten kroppa alkaa reagoida. Jos olet aloittelija niin lihat säilyy tai ainakin lihakset hermottuu ja nivelet tottuu.

Diettaa ensin vaikka 4-8vk, että pääset siistiin kuntoon. Sitte alat +500kcal plussille niin lihaa tulee kivasti, koska dietin jälkeen aina homma rokkaa. Jos nostat sun rasvas 20 -> 25% niin et kerkee millään enää maltilla dietata ja varmasti kovalla dietillä poltat kaikki lihat.

Kiitoksia nopeista vastauksista.

Päätin, että karsin eka noi läskit tosta päältä ja sitte, kun alkaa six pack hahmottumaan, niin alan kasvattamaan lihaksia.

Laskeskelin, että tässä olis noin 20 viikkoa aikaa ennen kesää eli kai toi mitenkään mahdotonta ole. Ainakin itsestä tuo kuulostaa pitkältä ajalta.

Toi rasvaprosentti minkä noilla pihdeillä mittasin saattaa kyllä olla aivan pielessä. Toi on muovinen Accu Measure ja sillä mitataan vain yhdestä paikasta eli ei välttämättä kovin luotettava. Mutta jos se antaa joka kerta saman virheen, niin ainakin siitä näkee sen onko rasvat vähenemässä vai kasvamassa:)

Olisko mitään muita käytännöllisiä ja helppoja tapoja mitata tuota rasvaprosenttia luotettavasti?

Onko kolme kertaa viikossa punttisali ja lenkillä käynti tarpeeksi?
Esim. MA, KE, PE-> Salille ja TI, TO, LA-> Lenkille.

Tosin heikoin lenkki mun kohdalla taitaa olla toi ruokapuoli, koska olen aika käsi ton suhteen. Noitten kaloreittein kanssa näprääminen on aika tuskallista. Mulla on kyllä yksi laihdutuskirja (Burn The Fat, Feed The Muscle), jossa on hyviä neuvoja ton ruoan suhteen ja yleisesti ottaen vähä kaikesta.

tavoittesi ovat täysin realistisia ja oikein suunnitellulla treenillä ja ruokailulla tulet varmasti pääsemään niihin.

läskiä sulla tuskin on hirveästi. jos lihaksia on vähän niin se vähäkin läski näyttää paljon löysemmältä ja roikkuvammalta kun alla ei ole lihasta tuomassa muotoa. lähde kasvattamaan lihaksia, älä kuitenkaan vedä mieletöntä määrää kaloreita koska sitten joudut laihdutteleen niitä pois että ehdit kesäkuntoon.
Juurinäin ja tee vatsoja vaikka semmonen 200-1000 päivässä niin parantaa hieman tahtia.:rolleyes:

Juurinäin ja tee vatsoja vaikka semmonen 200-1000 päivässä niin parantaa hieman tahtia.:rolleyes:

jos ei kuitenkaan heitetä niitä vitsejä, kaikki ei välttämättä tiedä ettet ole tosissasi. vatsalihakset on lihakset siinä missä muutkin joten joku 200-1000 vatsaa päivässä on täysin väärä tapa jos niitä yrittää kasvattaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos et ota selvää ruokapuolesta, voit unohtaa koko harrastuksen, jos siis meinaat jotai näkyvää saada aikaseks. Käytä hakua ja lue.

22h on palautumista, kasvamista/kiristymista, par tuntia vaan treeni+aerobinen, mieti sitä mihin panostat.

Nyt on kuntoilua melkein puolitoista viikkoa takana ja puoli kiloa on lähtenyt.:) Rasvaprosenttikin näyttäisi vähän tippuneen.
Olen ruvennut pitämään excelillä taulukkoa syömisistäni ja pyrin päivässä syömään 2000 cal, jonka jaan viiteen ateriaan. Tuo 2000 cal olisi 300 cal miinuksella laskujeni mukaan.
Pitäisikö tuota kalorimäärää vielä tiputtaa enemmän, jotta läskit lähtisi? Vai rupeaako aineevaihdunta kärsimään siitä? Ja pidetäänkö tuo kalorimäärä miinuksella koko viikon vai nostetaanko se välillä +-0?

Nyt on kuntoilua melkein puolitoista viikkoa takana ja puoli kiloa on lähtenyt.:) Rasvaprosenttikin näyttäisi vähän tippuneen.
Olen ruvennut pitämään excelillä taulukkoa syömisistäni ja pyrin päivässä syömään 2000 cal, jonka jaan viiteen ateriaan. Tuo 2000 cal olisi 300 cal miinuksella laskujeni mukaan.
Pitäisikö tuota kalorimäärää vielä tiputtaa enemmän, jotta läskit lähtisi? Vai rupeaako aineevaihdunta kärsimään siitä? Ja pidetäänkö tuo kalorimäärä miinuksella koko viikon vai nostetaanko se välillä +-0?

Mailaas mulle toi sun käyttämä exel taulukko, vois kokeilla itekki selvitä 2000 cal/pvä

donatello999@hotmail.com

Jatka vaan samaa rataa, joka päivä se -300kcal niin hyvä tulee. Ei kannata hommia muuttaa jos ne toimii.

Mailaas mulle toi sun käyttämä exel taulukko, vois kokeilla itekki selvitä 2000 cal/pvä

donatello999@hotmail.com

Lähetin sulle ton taulukon, mut rupesin siis vasta tekemään tota maanantaina.

Sulla voi ihan hyvin olla toi kaloritarve jotain ihan muuta.
Näin mä laskin ton ittelleni:

370+(21.6 * lihasmassa)=X

tuo vielä kerrotaan kuinka aktiivinen olet

1.2 liikut vähän
1.55 harrastat liikuntaa 3-5 viikossa
1.9 Rankkoja treenejä joka päivä

Mulla toi meni näin:

370+(21.6 * 51.52)=1482.832

1482.832*1.55=2298.3896=>2300cal

Mulla on ainakin joku askelmittari joka (muka) mittaa rasvaprosentin.
Se saanoo mulla n. 20% ja oon kyllä uskonu tähän asti, mutta kun noita muitten juttuja lukee niin en tiiä kyllä yhtään uskoako vaiko eikö...

Kun palikat masusta erottuu jotenkuten ja käsivarsistakin verisuonet pystyy tosi hyvin näkemään.

No ainakin tuo rasvaprosentti on perseellään. Itselläni on nyt rasvaprosentti tuon ~20 ja olen muutaman sentin lyhyempi ja 25 kiloa painavampi... Eikä 20% rasvoilla tarvitse mitään pihtejä huomatakseen että mahaa on.

Oma mielipiteeni on että lisää proteiinipitoista ruokaa naamariin ja kovaa punttitreeniä 1/2-jakoisella ohjelmalla. Sanoisin että kunnolla tsemppaamalla olet ihan eri näköinen jamppa kesäkuun alussa eikä tarvitse edes laihdutella.

Se 25kg taitaa olla suurimmaks osaksi ihan muuta kuin läskiä? :rolleyes:

Mulla on vähän sama juttu.. Nyt mulla on massahankinta reeniohjelma ja on jo tullut hieman tulosta. Aattelin kesällä saaha sit läskit pois lihasten päältä, eli oisko sit hyvä sellanen et kävis lenkillä pari kertaa viikos ja salilla tekis sitte vähän pitempiä sarjoja ja polkis sitä kuntopyörää vähä kauemmin. Sillee et lihakset kummiski säilys mut sais läskit pois vaikka ei niitä nyt hirveesti ookkaa. :D

Back
Ylös Bottom