Hei! Olen tässä nyt parin vuoden sisään laihduttanut 30kg ja haluaisin laihtua vielä noin 10kg. Olen siis 168cm pitkä ja painan nyt 78kg, painoin ennen 108kg. Olen käynyt joskus muutamia kuukausia säännöllisesti salilla mutta en näe oikein syytä käydä. Laihduttaminen ja lihaksen hankkiminen kun eivät oikein sovi tehtäväksi yhtä aikaa (näin minulle on kerrottu). Syön terveellisesti ja harrastan mahdollisimman paljon aerobista liikuntaa; kuntonyrkkeilyä, juoksua, pyöräilyä ja sauvakävelyä. Kannattaako salilla käyminen aloittaa tosissaan "kiinteytymis mielessä" vasta sitten kun on lopettanut laihduttamisen vai jo nyt? En koe olevani hirveän läski mutta haluaisin saavuttaa tuon normaalipainon.
Kiitos vastauksista!
Miksein salilla voisi käydä, jos on haluaa laihduttaa? Mitenkähän fitnesskisaajat sitten laihtuvat sekä kiloissa, mittaneuhassa että silmissä, jos kerran salitreeni on juuri se tärkein treenimuoto laihdutettaessa? Enkä nyt halua kenenkään vertaavan itseään fitnesskilpailijaan, saati heidän dieettiinsä mutta periaatehan on sama.
Se on kyllä totta, että painossa ei välttämättä tapahdu samanlaisia (suuria) muutoksia, jos laihduttaa niin, että käy myös salilla. Mutta luultavammin oikeanlaisella salitreenillä kehonkoostumus ja kehonkuva muuttuvat timmimmiksi, kun kehossa on enemmän lihasmassaa. Aerobinen liikunta on toki laihduttaessa tärkeää järkevissä määrin mutta kyllä lihaskuntoharjoitteluakin tarvitaan, jo ihan terveyden ja jaksamisen kannalta. Jos haluat pitkänaikavälin vaikutuksia ja liikunnallista elämäntapaa, suosittelisin aerobisen lisäksi lihaskuntotreeniä. Ei sali ole ainoa paikka, jossa sitä voi tehdä. Kotona tai lihaksuntotunneillakin saa jo tuntumaa ja varmasti kehittymistä lihaskuntoharjoittelussa. Samalla voi rauhassa oppia lihasuntoliikkeet esimerkiksi tangolla ja/tai käsipainoilla, joita voi sitten hyödyntää omin päin joskus salitreenissä.
Minun mielestäni jo pari lihaskuntotreeniä viikossa on ihan hyvä ylläpitävä ja myös kehittävä määrä, jos ei ole varsinaisia lihaksenkasvatustavoitteita vaan pikemminkin tavoitteena on pysyä kunnossa. Kuinka paljon harrastat aerobista? Voithan yhdistää lihaskunto- ja aerobisentreenin, jos se on ajallisesti mielekkäämpää. Esimerkiksi tämä käy noilla lihaskuntotunneilla, joissa on sekä aerobista että lihaskuntoa tai sitten omatoimisesti pyöräilemällä salille tai salilla ja tekemällä lihaskuntotreenin. Jos ja kukn otat lihaskuntoharjoitteluita mukaan ohjelmaan, täytyy hiukkasen nipsaista niistä aerobisista että saat myös aikaa levolle.
Tsemppiä treeniin ja nyt vain miettimään mielekkäistä lihaskuntoharjoituksia!