Laihasta lihaksikkaaksi

Moi, tulin nyt ekaa kertaa etsimään apua treenaamiseen. Elikkä olen 16 vuotias poika (tänä vuonna 17) ja haluaisin muuttua vähän lihaksikkaammaksi, koska olen kuullut sen verran ittuilua kavereilta että olen siima. En ole oikeastaan ennen treenannut. Leukoja ja punnerruksia teen aina joskus ja 12 kilon käsipaino löytyy jota käytän joskus hauis tankona. Salille en ehkä ihan heti halua mennä koska se ei välttämättä ole mun juttu tai ei ainakaan vielä. Painan tosiaan jonku vähän alle 60kg ja olen noin 174 pitkä (jotain sinnepäin). Joten neuvokaas miten saan lihasta.
IMG_20170320_174139.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mee sinne salille ja rupee syömään. Simple as that. Treeniohjelmaksi Arnoldin Golden Sixi, Starting Strenght tai Elaston 2-jakoinen (löytyy foorumilta). Naamaan perusterveellistä kotiruokaa silleen että paino lähtee nousemaan. Ei tää oo vaikeeta...

Kyllä jonkinlaisella kotitreenilläkin voi lihasta kasvattaa, mutta puntti olisi tosiaan oikotie onneen (jos sellainen olisi). Riittävästi kaloreita ja proteiinia sekä tasapainoinen kuntosaliohjelma säännöllisesti ja riittävän usein suoritettuna on ehdottomasti se keino, millä saat parhaat tulokset. Voima kasvaa alussa nopeastikin, mutta lihaskasvun kanssa pitää olla pitkäjänteisyyttä.

Ymmärrän turhautumisen laihuuteen. Siitä kärsii moni nuori mies, jolla luontaisesti hoikka rakenne, mutta haluaisi lihaksikkaan olemuksen. Itse olin tuon ikäisenä vielä pidempi ja laihempi. Itse asiassa aloittajan fysiikka näyttää minusta oikein hyvältä ja kehityskelpoiselta. Kyseessä ei ole mikään laihaläski, vaan sixpäck orastaa ja hauiksessakin näkyy vähän pattia. Hartiat eivät ole mitenkään kapeat eikä lantio leveä. Tuohon on hyvä alkaa rakentaa pihviä pikkuhiljaa.

Sanot ettei sali ole sun juttu, ainakaan vielä? Jos viittaat siihen että pitäisi ensin hankkia massaa niin ei pidä paikkaansa. Itse ainakin teininä mietin ettei niin laihana vielä viitsisi sinne mennä. Mutta siellähän sitä massaa nienomaan hankitaan. Tosin jos pituuskasvusi on vielä selkeästi kesken ja viittaat siihen, niin sitten voi olla eri asia. Kyllä salitreenin voi silloinkin mielestäni maltilla aloittaa, kun välttää liian raskaita rautoja.

Eli salille mars, kolme kertaa viikossa lienee hyvä määrä alkuun. Perusliikkeitä kuten kyykky, leuanveto, penkki. Yllä mainittu golden six on varsin hyvä treeniohjelma alkuun. Ja sitten sitä MALTTIA, jota ei voi liikaa korostaa. Panosta oikeanlaiseen suoritustekniikkaan niin vältyt loukkaantumisilta. Varsinkin kyykky kannattaa opetella kunnolla, aluksi ihan omalla painolla tai pelkällä tangolla tehden. Itse en 16 vuotiaana kukkakeppinä jaksanut edes 40 kilolla tehdä tarpeeksi syviä kyykkyjä, mutta vähempää ei kehdannut tankoon laittaa kun kaveri jaksoi. Älä tee samaa virhettä, vaan nöyrästi alussa painojen suhteen. Ruokavaliona puhdasta perusruokaa, jossa tarpeeksi proteiinia, eikä liikaa kovia rasvoja. Tärkeää on säännöllinen ruokailu, noin viisi ateriaa päivässä.

Jos haluat samantien oikeille raiteille, niin ota heti valmentaja. Esim. Markku Tikka ottanee uusia valmennettavia, miehellä oma ketju kilpailijat ja bodyjuorut -osiossa. Hyvän valmentajan ohjeilla joudut vähemmän tekemään asioita yrityksen ja erehdyksen kautta.

Viimeksi muokattu:
Jos salille ei halua mennä niin himatreeneissä punnerruksissa jalat ylös tuolille tms. ja reppu selkään, leukoihin kanssa reppu selkään. Käsipainolla voi tehdä vipunostoja sivulle, pystypunnerruksia ym. paljon toistoja hartialiikkeissä ok. Vatsoja kannattaa veivaa, niihinkin lisäpainoa. Pistoolikyykkyä tms. jaloille. Syö enemmän kun teet enemmän/raskaammalla painolla ja proteiini pitoista.

muista, että se ero siiman ja normaalin välillä on teininä muutama kilo lihasta, sen saa treenaamalla jonkin aikaa ja syömällä. tosiaan enemmän ravintoa. kaikki on sanottu, yksinkertaista koti- tai salitreeniä.

Kyllä se lihas sieltä tulee kun luotat siihen tekemiseen. Tässä langassa on ihan hyviä ohjeita. Kannattaa tsekata scoobysworkshop, sieltä löytyy hyviä treeniohjelmia aloittelijoille. Generaattorilla saat rajattua sen mihin treenikalustoon sinulla on pääsy.

Itse lähdin aikoinaan treenaamaan 67 kiloisesta kokovartalonarusta (183cm pituutta) ja ihan pelkällä kotitreenillä säädettävillä käsipainoilla ja leuanvetotangolla ym kehonpainoliikkeillä lihasmassan kasvamaan n. 1.5 vuodessa 10 kiloa. Sittemmin olen siirtynyt salille ja paino huitelee 90 kilossa toisen 1.5 vuoden jälkeen ilman että rasvat ovat paria prosenttiyksikköä enempää noussut.

Kyllähän se vaan niin on, että kaikki lihaksikkaat on oppineet tykkäämään siitä prosessista myös, eli jos salista ei tuu sun juttu niin ei välttämättä lihaksistakaan. Tosin niitä kyllä tulee monessa muussakin lajissa.

Mä oon käynyt 30 vuotta salilla enkä ole vieläkään oppinut tykkäämään siitä. No ei ole kyllä tullut lihaksiakaan. Suunta on ollut ennemminkin laihasta lihavaksi. :)

Sehän on säännöllistä itselläkin, että treenaamaan mennessä ei ole kiinnostus välttämättä tapissaan, mutta monesti se rupeaa salilla löytymään, ja viimeistään treenin päälle on kyllä hyvä olla.

Mitä tuolla on jotain puhetta valmentajista, niin ei kai sentään 16-vuotiaan kundin, joka vähän haluaa lisää lihasta, kannata mitään bodausvalmentajaa ensimmäisenä ottaa, vaan yrittää nyt ensimmäisenä löytää joku mielekäs liikuntamuoto, ja päästä vähän ensin alkuun koko hommassa. Niin kuin tässä on sanottukin jo, niin kroppa kyllä muokkaantuu aika monessakin lajissa, kun syö ja ylipäätään rupeaa tekemään jotain säännöllisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom