Laiha läski

Arvon pakkotoistajille porkkanaa. Miten saadaan tämmöinen laiha läski hyvään kuntoon.

Olen siis 20-vuotias 178 senttiä matala ja 67 kiloa kevyt. Mitoista voisi päätellä, että olen pelkkää pulkannarua koko mies, mutta kummallista kyllä tuo 67 kiloa ei ole jakautunut tasaisesti, vaan kaikki se on jakautunut perin kummallisesti suoraan mahaan. Olen siis kynäniska jolla on pömppömaha.

Miten saada pulkannarusta miehen näköinen; ilman että maha kasvaa entisestään? Olen aina treenannut hiukan (joskin ilman varsinaisia tuloksia) ja nyt armeijan loputtua olen käynyt salillakin sellaiset puoli vuotta, tehden mitä nyt mieleen tuleepi. Järjetöntähän se on, mutta onhan sentään jotain tullut tehtyä. Nuita aloittelijoiden treeniohjelmia olen täältä lukenu, yrittänyt raapustella paperille ja noudattaakin viime viikkoina; pientä kehitystä on havaittavissa, mutta maha ei ole kadonnut minnekään.

Miten saadaan nyt mies kondikseen? Mitä pitäisi syödä treenin ohessa jotta leveyttä tulisi lisää, mutta maha ei paisuisi? Mitä liikkeitä tuon pienen pömppiksen katoamisen eteen olisi tehtävä?
Täältä kyllä löytyy aloittelijoille bulkki- ja diettiohjeita, mutta mitä tällaiselle laihalle läskille? Sellaiselle joka tahtoo mahastaan eroon, mutta muualle massaa. Vaikuttaa mahdottomalta yhtälöltä.

Vittuilkaa ja auttakaa, kiitän.

Ei se mikään mahdoton yhtälö ole, mitä todennäköisemmin tässä on klassillinen laihan ihmisen näkökulma, eli koska siinä vatsassa ei ole mitään lihaksia niin se näyttää pömppö vatsalta, eli safkaa vaan koneeseen ja kunnon treenaamista juuri noilla alettelijoiden ohjelmilla. Tärkeintä on että saat tarpeeks proteiinia 2g/painokilo ainakin. Ja sitten hyviä rasvoja ja hiilareita muiden kalorien täytteeks. Tällä hetkellä sun täytyy vaan luottaa siihen että kun se paino nousee lihaksen muodossa niin se pömppö siitä vatsan kohdalta häviää kyllä.

Samaa mieltä kuin edellinen. Unohda siitä pömpöstä stressaaminen aivan kokonaan vähäksi aikaa, rupea treenaamaan kunnolla jonkin toimivan ohjelman kanssa ja syö mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Vaikka puolen vuoden päästä kun vilkaiset sitä mahaasi peilistä, niin hämmästyt.

Joo, ei siitä kannata stressata ja tuo on ihan yleistä olla semi-läski. Eli siis laiha + maha samassa paketissa.

Ruokavalio kuntoon ja reeniä siihen päälle niin hyvä tulee. Ja kuinka ollakkaan se on nopeasti tasoittunut. Näin ainakin kävi itsellä kun laitoin asiat kuntoon.

Mullakin oli aikoinaan tuo ongelma (ja kavereilla myös) ja siitä syntyikin termi 'semi-läski'. Pohdittiin, että jos mahaa on, niin silloin sen pitäisi olla niinkuin Tony Sopraano maha, että pystyisi piettään hawajipaitoja :)

Ei uskoisi, että siihen 1,5 vuoden takaisin olevaan minääni (172 ja 60 kg) mahtui edes sellainen maha. Aina olin veljeksistä se "paksuin" vaikka painokin vain tuon verran. Vedin vuoden bulkin, jossa keräsin sen +10kg massaa ja nyt olen tiputtanut 5. Paremmaltahan se vatsa nyt näyttää, olenkin alkanut miettiä, jos tuo maha onkin pelkkää nahkaa. Sama se, kun ei jaksa häiritä.

Ja sen mitä muut eijoo vielä sanonu niin, sitten esim vuoden päästä kun oot saanu jo vähän sitä lihasta kerättyä ja vatsankin seudulle jotain lihaksia, niin voit dietata ne ylimääräiset pois josne vielä paljonkin vituttaa. Vatsa näyttää samoilla rasvoilla aina huonommalta laihalla, kuin sellasella jolla on jo jotain lihaksia siellä alla. Ne pitää sen paremmmin fitissä.

Käytännössä sulla ei ole oikein muuta keinoa kuin ensin bulkata ja rakentaa lihasta ja sen jälkeen huolehtia sen mahan saamisesta pois. Tai toisinpäin, mutta suosittelisin tätä, koska laihtuminen on paljon helpompaa kuin lihaksen saaminen. Muutenkin läski on pirun paljon kevyempää kuin lihas, minkä takia just kevyeenkin kroppaan mahtuu se pömppömaha jos ei ole lihaksia. Jeps. Mulla on ihan sama tilanne. Päätin olla välittämättä rasva%:sta ja keskittyä voiman saamiseen, niin kyllä se siitä.

Luulisin, että paljon tekee siihen vatsan olemukseen nuo syvät vatsalihakset ja yleisemminkin koko keskikropan lihakset. Eli alaselkä ja kyljet niiden vatsojen ohella kans kuntoon!

Laitteilla sitä vatsaa on minun mielestä kovin hankala reenata kunnolla ja suosittelisin vahvasti muunlaisia keskikropan treenejä (vatsarutistukset ilman tukea lisäpainoilla, dragon flagit, voimapyörä, jalkojen nostot (jalat suorina ja pirun hitaasti) puolapuilta roikkuen, istumaan nousut jalat tuettuina isoilla lisäpainoilla, erilaiset staattiset pidot joihin hankaluutta esim raajojen liikutuksella tai tasapainolaudalla, salkkunosto jne jne..). Juurikaan ylimääräistä ei tuohon 67kilon elopainoon voi mahtua, joten laihduttamistarvetta tuskin on.

Eli ihan normaalisti raskaita perusliikkeitä siellä salilla ja sitten sitä keskikroppaa.. monipuolisesti, vääntäen, kääntäen, kiertäen, staattisia, dynaamisia, vinoja, suoria.. välillä pidempää sarjaa ja välillä lyhyempää (tämä sit sen muun ohjelmaan mukaan kausittain). Vatsoja voi varsin helpolla tehdä kotonaankin kerran pari viikossa salikäyntien lisäksi.

Sitten omaa mutuilua tuosta syömisestä.. jos muuten liikkuu niin 2g protskua/painokilo/vkr on aika vähän.. mutta itsehän sen huomaat mikä on riittävä määrä. Seuraa niitä syömisiä äläkä falskaa siinä ruuan määrässä!! JOKA päivä pitää mennä VÄHINTÄÄN tuo 2g/painokilo. Peili ja vaaka kyllä kertoo rehellisesti ne tulokset.

Jeps, täällä ollaan aika samoilla linjoilla tosin olen aika pitkä 188cm ja painoa on 78kg
Läski tuntuu kertyneen vatsaan joka ilmenee pömppömahana, pakaroihin joka ei todellakaan näytä kovin hyvältä :) sekä reisiin..
Lihaksistoltani olen mallia kukkakeppi.

Kun tähän nyt on tullut kiinnitettyä huomiota niin olen katsonut syömisiäni, syön vähemmän kuin kulutan, mutta toisaalta se on mennyt lähinnä kituuttamisen puolelle...

Saliharjoittelemisen olen jo aloittanut ja juoksua olenkin harrastanut jo lähes vuoden verran. 3-4krt/vko mutta näillä menetelmillä tätä ruhoa ei ole saatu korjattua.

Nyt alkaisi oikeasti olla hyvät neuvot paikallaan että saisi tähän ruhoon vähän ryhtiä. Onko nyt kyse siitä että ruokavalio oikeasti kuntoon? Jos näin niin olisiko esimerkkejä laittaa mistä voi katsoa mallia? Saliharjoittelussa aikomus siirtyä tuohon "Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle " mikä tällä foorumilla onkin.

Että näin täälläpäin..

Läski tuntuu kertyneen vatsaan joka ilmenee pömppömahana, pakaroihin joka ei todellakaan näytä kovin hyvältä :)
Kun tähän nyt on tullut kiinnitettyä huomiota niin olen katsonut syömisiäni, syön vähemmän kuin kulutan, mutta toisaalta se on mennyt lähinnä kituuttamisen puolelle...

Saliharjoittelemisen olen jo aloittanut ja juoksua olenkin harrastanut jo lähes vuoden verran. 3-4krt/vko mutta näillä menetelmillä tätä ruhoa ei ole saatu korjattua.

Nyt alkaisi oikeasti olla hyvät neuvot paikallaan että saisi tähän ruhoon vähän ryhtiä. Onko nyt kyse siitä että ruokavalio oikeasti kuntoon? Jos näin niin olisiko esimerkkejä laittaa mistä voi katsoa mallia? Saliharjoittelussa aikomus siirtyä tuohon "Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle " mikä tällä foorumilla onkin.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Tossa toi ikivanha suuntaa antava (alempana oleva) ruokavalio bulkkiin. Voidaan olla eri mieltäkin jostain noista mut runko on hyvä ja siitä hyvä lähteä.

Tossa on edellä ollut noita perushyviä vastauksia mitä näihin threadeihin on jaeltu et vois niitäkin lukea. :) En tajua et miks ihmeessä siis kituutat, sitte sä tyhmältä näytät kun vedät ittes ihan kepiksi. Tolle pituudelle todella vähän painoa... Treenit kuntoon, safkapuolta kuntoon, ja pluskaloreille. Se pömppis palaa todennäköisesti takaisin kun alat lihasta koittamaan, sitten ollaan taas paniikissa.

Eli kuten edelliset varmaan tuhanteen kertaan kirjoitti, lihasta vaan tavoittelemaan. Ellet sitte meinaa loppuelämääs miinuskaloreilla olla. Ei sitä läskiä tuu niin perkeleesti vaikka pelottaakin, treeniä vaan ni se siitä.

Ja sitten kun alkaa salilla ahkeroimaan, niin ryhtikin saattaa parantua siinä sivussa ja sitten ollaankin jo siinä pisteessä, että automaattisesti aletaan "imemään" napaa selkään kiinni.

Tosin en tiedä onko muilla tähän vatsalihasten jännittämiseen taipumusta (tarkoitan arkielämässä). Minulla ainakin kun olen toimistotyössä, niin tulee imettyä vatsaa aikalailla vähän väliä.

Ajattelen tässä ääneen vaan itsekseni:

Henkisesti kannattaa varautua siihen, että jos suunnittelee dieetti-bulkki-sykleillä hoitavansa asian kuntoon, käy mitä suurimmalla todennäköisyydellä niin, että täyden syklin jälkeen paino/vyötärönympärys-suhde on vain entistä huonompi eli lihakset häipänneet ja maha vähintään tallella. Intervallit voisi toimia jos niitä jaksaisi tehdä.

Henkisesti kannattaa varautua siihen, että jos suunnittelee dieetti-bulkki-sykleillä hoitavansa asian kuntoon, käy mitä suurimmalla todennäköisyydellä niin, että täyden syklin jälkeen paino/vyötärönympärys-suhde on vain entistä huonompi eli lihakset häipänneet ja maha vähintään tallella. Intervallit voisi toimia jos niitä jaksaisi tehdä.

Ai, mä oon käsittänyt että se olis just järkevämpi tehdä asia kerrallaan, ja että jos pyrkii pitämään painon samassa niin sitten ei ainakaan saa lihasta saati menetä rasvaa?

Noin käy jos lähtee tekemään, sen takia se pitää suunnitella kunnolla. Ei täällä turhaan sanota että laskee kalorit ja kulutuksen. Jos asiat hoitaa paskasti niin aivan varmasti käy noin.

Henkkoht se on myös ikäkysymys, "teidän ikäisenä" eli kun Mohiz ja Crrc ootte nyt 21 ei mulla ollut mitään mahaa (joskin olin kaikin puolin äärimmäisen laiha), en osaa ihan tarkkaan sanoa minkä ikäisenä (26+ ?) alkoi sitten vaan väkisin kertyä tohon ja on hitonmoista yrittää päästä eroon.

E: mittarissa nyt siis 32

Henkkoht se on myös ikäkysymys, "teidän ikäisenä" eli kun Mohiz ja Crrc ootte nyt 21 ei mulla ollut mitään mahaa (joskin olin kaikin puolin äärimmäisen laiha), en osaa ihan tarkkaan sanoa minkä ikäisenä (26+ ?) alkoi sitten vaan väkisin kertyä tohon ja on hitonmoista yrittää päästä eroon.

E: mittarissa nyt siis 32

Esim. minä oon laihtunut keväästä 30kg tuplaten voimani useimmissa liikkeissä ja saaden näkyvästi lihasta. Jos oisin tiennyt että dieettaamisessa ja bulkkaamisessa käy noin kuin sanot, niin olisin pysynyt siellä 100 kilon painossa. ;) Nyt yritän bulkata. Pointti: kyllä se onnistuu.

Itsellä täysin sama tilanne kun ketjun aloittajalla, lukuunottamatta että en ole noin 6kk harrastanut perjaatteessa mitään liikuntaa, viisasta tiedän kyllä...
Aloitin kyllä vuoden -09 liikkumalla ahkerasta (3kert/vk salilla sekä 3kert/vk potkunyrkkeilyä) mutta jostais syystä noin 4kk jälkeen innostus lopahti täysin. Suurinpana syynä tähän oli varmasti kunnon treeni ohjelman puute, salilla kun olin niin juoksin kuin päätön kana laitteesta toiseen.

Itse olen siis tällä hetkellä 177cm ja 68kg. Lihaksia ei ole omasta mielestäni yhtään ja pömppis maha löytyy. Huomenna olisi tarkoitus soittaa paikallisella kuntosalilla toimivalle kuntosaliohjaajalle koskien henkilökohtaista kuntosaliohjelmaa.
Lisäksi olen ostanut kotiin voimapyörän jolla olisi tarkoitus yrittää treenailla 3kert/vk, kyseisen laitteeen on ainakin omasta mielestäni keksinyt itse Saatana, sen verran tuskaista on tuolla treenaaminen (polvillaan ja seinää vasten ettei mene liian pitkäksi muuten tulee mahalasku) mutta ottaa todella hyvin vatsaan!

Jos nyt tämän vuoden saisi aloitettua ja ennenkaikkea jatkettua hyvää treenaamista verrattuna viime vuoden täydelliseen epäonnistumiseen....

Jos kaikki menee putkeen niin voin vastata tähän topikkiin miten itse sain mahan pois:dance:

Jahas, pientä päivitystä:

Tilanne on hieman kummallinen. Ohjelmien kanssa on plärätty ja salilla käyty. Leveyttäkin on tullut. Parhaana osoituksena siitä on muijan kommentti leventyneestä selästä!

Mahan tilanne on kuitenkin kummallinen: nyt tuolta paidan alta löytyy vatsalihakset ja pömppis. Eli komean "fourpackin" alla pällistelee tuo perkeleen pömppis. En ymmärrä miten olen tämän nyt sitten tähän kuntoon saanut; olen kuitenkin yrittänyt tehdä tasaisesti erilaisia vatsalihasliikkeitä. Neuvoja?

Back
Ylös Bottom