L-Tyrosiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,
bongasin että tyrosiinia syödään ihan lisäravinteenakin. Onko missään tietoa siitä, voiko tyrosiinin lisäravinnekäyttö altistaa kilpirauhasen liikatoiminnalle?

Tämä valmiste voisi todellakin toimia tehokkaana rasvanpolttajana/aineenvaihdunnan lisääjänä, mutta onko käyttö turvallista? Tiedän jonkun verran kilpirauhasen liikatoiminnasta, sen lääkityksestä ja siihen liittyvistä oireista, joten hieman arveluttaisi kokeilla tyrosiinin lisäravinnekäyttöä, mutta toisaalta jos aine olisi ns. turvallista niin varmasti myös toimisi...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinnostaisi tietää myös, jos joku on ainetta jo pidemmän aikaa syönnyt, että miten on "palautuminen" käytön jälkeen mennyt? Onko ollut mikäänlaisia oireita mistään? Onko tullut väsymystä tai onko paino jatkanut putoamista?

Dieetillä tuntuu lisäävän noradrenaliinin määrää ja auttanut mukavasti rasvanpoltossa, voin ainakin itse suositella. :)

Itselläkin käytössä

tyrosiinia laillisena valmisteena ja otan aamulla tyhjään vatsaan. En ole kyllä huomannut kehon reagoivan millään tavalla. Tosin määrät ohjeen mukaisia. Olen seurannut vierestä apteekkituotteen käyttöä ja täytyy sanoa, että TAPAHTUI!!!!! Vai onkohan kehoni jo niin kyllästetty, että hukuttamiseen tarvitaan 300 kg sementtiä jalkoihin.

Onkohan tämän nykyisen tuotteen käyttöön jotain ohjeita...määrä, ajankohta, imeytymistä tehostavia aineita!!!

Niin, siis kilpirauhasen liikatoiminassa kilpirauhanen alkaa tuottamaan holtittomasti, eli täysii!, tyroksiinia. Tämä kiihdyttää ihmisen aineenvaihduntaa ja nostaa sykettä, voi johtaa myös vakaviin sydänoireisiin ja kammiovärinään jne.

Kun kilpirauhasen liikatoimintaa lääkitään (tyreostaateilla), ei lääke poista jo kiertoon erittynyttä tyroksiiniä vaan ainoastaan estää/hidastaa kilpirauhasen toimintaa. Jo kierrossa olevan tyroksiinin poistuminen kestää 1-2kk jonka jälkeen potilaan olotila yleensä kohenee.

"Tyroksiinin muodostumisessa tarvitaan erityisesti tyrosiinia ja jodia. Tyrosiini on aminohappo, jota tarvitaan myös mm. dopamiinin valmistuksessa"

Eli onko kellään tietoa, lisääkö tällainen lisäravinteena käytetty tyrosiini oikeasti kilpirauhasen tyroksiini tuotantoa? Jos lisää, niin palautuuko tämä tuotanto ns. normaalille tasolle käytön jälkeen vai onko vaikutus pitkäaikaisempi?

"Onkohan tämän nykyisen tuotteen käyttöön jotain ohjeita...määrä, ajankohta, imeytymistä tehostavia aineita!!!"

No en tiedä, mutta ihan mutulla voisin veikata jodin syömisen auttavan tai tehostavan vaikutusta. Vai onko valmisteessa jodia jo mukana?

Mutta sanon suoraan että tämän tuotteen toimiessa, ronkkii se sellaista osa-aluetta joka säätelee todella tärkeitä elintoimintoja ja vaikka teho olisikin taattu, niin en kyllä menisi kilpirauhasen toimintaa sotkemaan. Varsinkaan liikatoiminnan puolelle...

En tiedä tyroksiinista, mutta Pubmedistä luin ainakin tutkimusta, jonka mukaan runsas tyrosiinin nauttiminen (olisiko ollut 9g) päivä, lisäsi stressihormonien tuotantoa 25 %. On siis mahdollista, että tyrosiinin määrä on rajoittavana tekijänä joidenkin hormonien muodostumisessa. Huomattakoon kuitenkin, että elimistön itsesäätelyjärjestelmä (negative feedback) yleensä tasaa nousut varsin nopeasti (ellei tätä sitten tietoisesti estetä kemiallisesti, esim ECA). Siksi olisi aika vaikea kuvitella, että tyroksiinitkaan pääsisivät pomppaamaan kattoon, mutta vaikeahan tuota on sanoa, ennen kuin asiasta näkee tutkimuksia.

Jodiahan on muuten lisätty ruokasuolaan. :)

Ps. Itse olen syönyt pari kuukautta tyrosiinia 8g päivässä dieetin tukena, ja vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa ;)

Onkos l-tyrosiinista enempää käyttökokemusta? Käsittääkseni pitäisi olla piristävä vaikutus, onko näin?

Fenyylialaniinia taasen kehutaan kovasti adrenaliinin erityksen laukaisijana, mutta siitähän pitäisi tulla kehossa tyrosiinia ja vaikutus perustuu siihen.. Vai kuinka?

l-tyroksiini syntyy l-fenyylialaniinista (ei pitäisi olla piristävää vaikutusta) joka kiihdyttää aineenvaihduntaa, MUTTA lisää ravintoaineiden imeytymistä suolessa. Eli voi olla huonokin asia...

Sekoitatte nyt tyrosiinin ja tyroksiinin. Tyrosiini on aminohappo ja tyroksiini on kilpirauhashormoni. Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Sekoitatte nyt tyrosiinin ja tyroksiinin.

Käytät väärää pronominia. ddp89 sekoittaa. ;) Tai sitten hänellä vain vahingossa tullut tuo k kirjain tuonne väliin.

Tyrosiini on aminohappo ja tyroksiini on kilpirauhashormoni. Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ja niillä pitäisi nimenomaan olla tekemistä keskenään, koska:
"Biologisesti se (l-tyrosiini) on tärkeä myös, koska se on kilpirauhashormonien (tyroksiini eli tetrajodityroniini ja trijodityroniini), melaniinin (ihon väripigmentti) ja katekoliamiinien (dopamiini, noradrenaliini ja adrenaliini) prekursori eli esiaste.

lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyrosiini

Se mitä ddp89 sanoi tyrosiinin syntymisestä fenyylialaniinista on totta.
Mutta se mitä yritin tuossa kuukausi takaperin hieman kaivella, oli se, että onko sillä tyrosiinilla TAI fenyylialaniinillä käyttökokemusten mukaan piristävää vaikutusta? Tai vaikutusta aineenvaihduntaan? Eli siis käytännössä sitä, että vaikuttaako se käytännössä kuinka huomattavasti kilpirauhashormonien (mm tyroksiinin) eritykseen.

Eli kokemuksia!!:)

Missäs vaiheessa päivää toi kannattais ottaa? aamulla? ennenn reeniä?

Itse myös ostamassa Tyrosiinia. Suunnitelmana ottaa aamulla tyhjään vatsaan ja ennen treeniä & sekä pari tuntia treenin jälkeen. Voipi olla, et uni ei tule silmään jos ottaa liian myöhään. 6g/ päivässä n. 3.5h välein, myös lepopäivinä.

Osaako joku kertoa miksi minua alkaa väsyttämään l-tyrosiinin nauttiminen?
Tai oikeastaan tulee sellaiset kunnon väsyneet silmät.

Yksi teoria on että kroppa käyttää sen vain dopamiinin tuottamiseen ja dopa ilman noradrenaliinia tuottaisi väsymystä..

Iteki ottanu niin lähinnä rupee väsyttään. En ota enää laturissa enkä aamulla. Liekö turha aine. Vai otanko liikaa jos 2-3g.

Ite oon käyttänyt annostuksella yksi tabu (500 mg) päivässä. :D

Ite oon käyttänyt annostuksella yksi tabu (500 mg) päivässä. :D
Tein tästä aineesta juuri turhaan aloituksen, kun vanhempikin ketju löytyi :oops:

Onko sulla ollut yöhikoilua kun käytät l-tyrosiinia? Olen myös käyttänyt l-tyrosiinia pitkään joka aamu ja osasin yhdistää sen mahdollisesti inhaan yöhikoiluongelmaani, joka siis välillä on niin paha että herään yöllä lakanat ihan märkänä :(

Äkkiä tosin löysin netistä jutun jossa l-tyrosiinia suositeltiin vaihdevuosista johtuvan yöhikoilun vähentämiseen :confused: mutta ei mulla nyt vielä 37-vuotiaana kai vaihdevuodet voi olla ja hikoilua on ollut jo pari kolme vuotta ja menkatkin tosi säännölliset.

Testatkaa ottaa tyrosiinia ja kofeiinia ennen treeniä. Itse testaillut hieman eri annoksilla ja 2-3g tyrosiinia + 200 mg kofeiinia tuntuu toimivan hyvin.

Tein tästä aineesta juuri turhaan aloituksen, kun vanhempikin ketju löytyi :oops:

Onko sulla ollut yöhikoilua kun käytät l-tyrosiinia? Olen myös käyttänyt l-tyrosiinia pitkään joka aamu ja osasin yhdistää sen mahdollisesti inhaan yöhikoiluongelmaani, joka siis välillä on niin paha että herään yöllä lakanat ihan märkänä :(

Äkkiä tosin löysin netistä jutun jossa l-tyrosiinia suositeltiin vaihdevuosista johtuvan yöhikoilun vähentämiseen :confused: mutta ei mulla nyt vielä 37-vuotiaana kai vaihdevuodet voi olla ja hikoilua on ollut jo pari kolme vuotta ja menkatkin tosi säännölliset.

Ei ole ollut. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom