Löytyiskö erämaahan muuttajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin täällä kovin kauaa pyörin. En yritä sen enempää ketään vakuuttaa, vaan juttelen muuten vaan tästä teidän kans, koska on tääl pari hyödyllistä postiakin ollu. Ne jotka oikeesti saattais tulla, ois jo ottanu yhteyttä emaililla, vaikkei varmoja oiskaan.

Jees, onnea yritykseen. Vaatii kyllä rohkeutta toteuttaa. Enikeis, kyllä siinä äitiä tulee ikävä kun vastoinkäymiset alkavat. Ensimmäinen haava joka alkaa mätiä ja nousee kunnon kuume ja lähin sairaala ziljoonaan kilometrin päässä ei ole kauhean mukava yhtälö. Kantsii kattoo sit mitä sakkia otat mukaas, joku isompi kaveri todennäkösesti syö sut siinä vaiheessa ku ruoasta on pulaa ja susta on enemmän vaivaa kuin hyötyä. No joo, kyllä sitä on varmaan helpompiakin tapoja viettää aikaa luonnossa ja kokea jännitystä/seikkailuja.

Aika rajulta vaihtoedolta kuullostaa, mutta silti nostan hattua jo heti idealle.
Tässä keskustelussa on esitetty monta syytä miksei tälle retkelle pitäisi lähteä, tai miksei se tulisi onnistumaan, mutta ainaikin omasta mielestäni suurin osa näisä syistä on tavalla tai toisella keksittyjä eivätkä siksi kuulu tähän keskusteluun.
Itse olen niin kiinni kaikessa kunnallistekniikan tarjoamissa mahdollisuuksissa, etten voi edes ajatella tällaista elämää, jota ketjun aloittaja hakee.
Mutta silti haluaisin, varsinkin ketjun aloittajalle, tuoda esiin mielipiteeni.
Itselläni erämaan kutsun taltuttaa vanhempieni omistuksessa oleva "mummon mökki", jossa ei ole sähköä (vielä), joten siellä ollessa voi olla rauhassa. Kauppa on kuitenkin 10 km sisällä, joten aivan eristyksessä sielläkään ei pääse olemaan.
En kirjoita tätä sen takia, että hakeutuisit kauppojen lähettyville, vaan että ottaisit huomioon koko ryhmän tarpeet.
Uskon että tilanteesi vaatii pidempää aikaa "sivilisaation ulkopuolella" kuin minulla ehkä koskaan, mutta sinun tulee myöskin muistaa se, ettet koskaan tee päätöksiäsi vain itseäsi varten.
Moni muukin on tässä ketjussa tarjonnut omia ohjeitaan, joten valitse niistä omasi.

Minusta tuollaiseen eristymiseen ei olisi.

Itse lähtisin mieluummin esimerksi luostariin, jota täällä jo ehdotettiin, ja täsmennyksenä Buddhalaiseksi munkiksi alkuun nyt vuodeksi, jos tuollainen kiinnostaisi. Siinä saisi ainakin uutta perspektiiviä ja sitä asteekkista elämää.

Itse lähtisin mieluummin esimerksi luostariin, jota täällä jo ehdotettiin, ja täsmennyksenä Buddhalaiseksi munkiksi alkuun nyt vuodeksi, jos tuollainen kiinnostaisi. Siinä saisi ainakin uutta perspektiiviä ja sitä asteekkista elämää.
Nyt kun tätä ketjua olen tässä lukenut, niin käsittääkseni ei ole kysymys mistään "kokeilusta", joten nuo luostarit voi tästä keskustelusta jättää pois.
Jos joku haluaa elää eristettyä elämää luostarissa, se järjestynee helpommin.
Ja vaikka en yleensä keskusteluihin osallistu enkä mitää varsinkaan provoa, pitää sanoa että Babloolla on iän puolesta aika heikot lähtökohdat osallistua tämän threadin tunnelmaan...

En Terpan oikein ymmärrä pointtiasi. Haluat eristäytyä, mutta kuitenkin haluat mukaasi joukon sen lajin yksilöitä, joista haluat eristäytyä, ymmärsinkö oikein? En ole päänsisustieteen asiantuntija, mutta juttusi kuulostaa lähinnä siltä että olet nykyisessä elämässäsi jo niin eristäytynyt että harvat ihmiskontaktit tuottavat sinulle tuskaa. Sulla saattaa olla entisiä tai nykyisiä tuttuja, jotka edustavat ominaisuuksiltaan sellaista mallia, jota sinun on helppo lähestyä, ja jonka seurassa tunnet hyväksyntää. Toivot sitten että kaikki olisivat samanlaisia, ja kun olet ilmeisesti todennut toiveesi toivottomaksi, yrität kerätä sen toivomasi ihmistyypin edustajia mukaasi "eristäytymään".

Oireesi ja niiden syntyperä taitavat olla sulle itsellesikin selvät, mutta ratkaisua haet mun mielestä aivan väärästä suunnasta. Voisiko olla niin että tässä tapauksessa ongelma ei piile sua ympäröivässä yhteiskunnassa ja niissä ihmisissä, vaan sussa itsessäsi?

Tietysti sullakin on vapaa tahto ratkaista ongelmasi parhaaksi katsomallasi tavalla, mutta ootko ottanut huomioon, että ne ihmiset ketkä hakeutuvat eristykseen muusta maailmasta, tekevät sen hyvin monista eri syistä? Jotkut haluavat pois kaupungin melusta ja päättävät tehdä sen kerralla radikaalimmin, toiset katsovat syntyneensä täysin väärälle vuosisadalle ja hakeutuvat elämään askeettisesti. On varmasti niitäkin jotka ovat mieleltään niin järkkyneitä että eivät löydä enää tilanteestaan muuta ulospääsyä, kuin eristäytymisen tai itsemurhan. Tarkoitan viimeisellä porukalla myös sinua, juttujesi mukaan.

Kun kaikki edelliset ihmisryhmät sitten kokoontuvat ja lähtevät yhdessä hakemaan eristäytymistä, syntyy tilanteessa AIVAN VARMASTI tismalleen samanlaisia ristiriitoja, joita osa tästä ihmisjoukosta ovat lähteneet eristykseen pakenemaan. Kemioiden mennessä sitten ristiin siellä jossakin, on tuloksena jotain katastrofin ja suuren tragedian väliltä. Pakeneminen enää on mahdotonta ja ongelmanratkaisukyky olematon, ongelmia kun tähän saakka on totuttu vain pakenemaan . Ehkä siis ne ongelmat olisi syytä ratkaista täällä yhteiskunnassa, jossa apua sitä hakevalle on tarjolla aina enemmän kuin avuntarvitsija arvaakaan.

Jos kaipaat Terpan rauhaa ja yksinäisyyttä niin mitä jos alkajaisiksi lähtisit parin viikon reissulle vaikka Lapin jänkhille? Otat kohteeksi vaikka Suomen ja Norjan rajamaaston. Lupaan että siellä et taatusti kohtaa ainuttakaan ihmiselävää. Ja jos kohtaat, niin he eivät halua kohdata sinua. Tähän aikaan vuodesta siellä saa ensituntuman hyönteisominaisuuteen, joka lämpimissä maissa on taatusti ikävämpi. Mukaan lyöt parin viikon retkimuonat, kartan, kompassin ynnä muuta tuikitarpeellista kuten hyvät kengät. Tarkoituksena ei ole kurjuuden maksimointi tai selviytyminen, vaan puhtaasti ensikosketus isolaatioon.
Ongelmilla on tapana palautua oikeaan mittakaavaansa kun kompensaationa on satoja neliökilometrejä erämaata, yllään helevetin kokoinen universumi.

Alkajaisiksi hanki käsiisi vaikka eräkirjailija Seppo Saraspään teoksia. Ukko elää koiriensa kanssa erakkoelämää Inarijärven rannalla ja on hyvä esimerkki siitä mitä eristäytyminen antaa ja ottaa.

Mua vituttaa myös moni muukin asia tässä modernissa maailmassa, mutta noi asiat mitä mainitsin oli ne pääpiirteet. Yksinäisyyttä en kaipaa, enkä sen kummemmin rauhaakaan. Elän jo yleensä rauhallisessa kylässä. Kyllä mä tässä vielä samalla mietin vaihtoehtoja viel sen matkustavan nomad vaihtoehdon lisäks, kun rupee vaikuttaa siltä, että jos en mee niiden weedin polttajien joukkoon, niin en sais tarpeeks porukkaa kasaan (vaikka helvetin monella foorumilla oon jo kyselly).

Itse ajattelin ostaa 10-20ha tontin Etelä-Virosta, johon vetäydyn ruokkimaan kanoja kevytsavitaloni kuistilta.

Tuommoinen 5 hengen porukan elättäminen luonnon antimilla ei varmasti ole yksinkertainen homma, käytännössä pitää olla pyytämässä ruokaa koko ajan. Eikä se riitä että syödään riistaa ja kalaa, ihminen tarvitsee paljon muutakin elääkseen. Pitäisi osata mm. viljellä maata.
Ei nyt liioitella... Esim Kalaharin autiomaan metsästäjä-keräilijä busmannit käyttää viikoittain aikaa keskimäärin 12-19 tuntia ja niiden keskimääräinen päivittäinen ruoka sisältää 2140 kaloria ja 98g protskua.

okei toisaalta nää kaverit tietää mitä tekee...

Edit. tietysti ruuankäsittely vie lisää aikaa vielä tuohonkin mutta pointti on, että järjetön työmäärä on täysin legendaa...

Ehdottaisin ekokylään muuttamista.
Mä en halua mitään idunpurijahippejä häiritsemään mun grillijuhlia. Vai kohdistuuko ylimielisyytesi kevytsavitaloon? Betoninvalmistus tuottaa 30% maailman hiilidioksidipäästöistä, kun taas puu-ja kevytsavitalo on ns. hiilinielu. Vai pidätkö omista hiilidioksidipäästöistä huolehtimista viherpiiperryksenä?

Mä taas ehdottaisin treenaamaan penaa ja haukka ja ottaa palautukseen sustaa ja decaa.

Oskulta löytyy kyllä ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan :dance2: Putosin.....

Jotenkin tuli itselle kanssa sellainen olo että ketjun aloittaja ei ole ihan täysin loppuun asti suunnitellut asioita, tuollaiselle retkelle ei kannata lähteä millään "musta tuntuu" asenteella. Varsinkaan jos ajatuksissa on ollut vielä jotain itsemurha juttuja sun muita, itse uskoisin että tuohon hommaan vaaditaan erittäin vahva ja tasapainoinen luonne.

Kannattaa kysellä noista varusteista sun muista neuvoa varmasti joiltain seikkailijoilta, siis näiltä jotka valloittavat pohjoisnapoja sun muita. Eiköhän heiltä ihan hyviä neuvoja irtoa vaikka et itse pohjoisnavalle menisikään.

Ei tollanen erämaahan muuttaminen mikään ihmeellinen juttu ole. Minulla oli työkaveri, jonka lähin naapuri oli kilometrien päässä ja kauppaan 30km. Ei erämaassa asuminen tarkoita, etteikö vois käydä kerran kuussa kylillä hakemassa tarvikkeita. Sadat tuhannet ihmiset asuvat päivämatkan päässä lähimmästä naapurista.

Ihan ilman toimeentuloa ei kannata erämaahan lähteä. Voi tulla äitiä, tai lääkäriä, ikävä kun tulee hammassärky tai tyttöystävä synnyttää.

Uusimmassa Suomenkuvalehdessä ois juttua Paraguain metsissä elelevistä suomalaisista. Noista vois ottaa mallia. Vaikka ei nyt ihan extriimiiä olekkaan niin tuokin ois miulle liikaa.
48 Luonnon lapset
Paraguayn suomalaissiirtokunta on yhä elossa.

juttua Apu-lehdessähttp://www.apu.fi/reportaasi/article117423-1.html
Joku ohjelmakin noista on tehty mutta sitä en nyt löytänyt.

Mä en halua mitään idunpurijahippejä häiritsemään mun grillijuhlia. Vai kohdistuuko ylimielisyytesi kevytsavitaloon? Betoninvalmistus tuottaa 30% maailman hiilidioksidipäästöistä, kun taas puu-ja kevytsavitalo on ns. hiilinielu. Vai pidätkö omista hiilidioksidipäästöistä huolehtimista viherpiiperryksenä?
Nyt en siis tajua sanaakaan.. kirjotit mulle vai kenelle?? Mutta joo syö sää vaan niitä lihoja, niiden tuottamilla päästöillä Afrikka vajoaa veden alle kahta kertaa nopeammin.

Suositut

Back
Ylös Bottom