Löytyiskö erämaahan muuttajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu
Kumma miten viljelyä pidetään välttämättömänä elinehtona. Sinänsä esimerkiksi potun kasvattaminen on todella yksinkertaista ja helppoa, niin että se riittää vuodeksi viidelle henkilölle. Eikä tarvi edes kovin suurta plänttiä. Sellaisen alueen kyntää päivässä parilla miehellä. Varastointia varten toki tarvii rakentaa maakellari, ja sen tekeminen taasen vie jo aika tovin aikaa. Se on kyllä totta, että jos lihaa haluaa niin joka päivä täytyy metsällä tai kalalla käydä ellei yhtenä päivänä saa suurempaa saalista.

Sanoisin kyllä, että hyvin onnistuu. Nälkä voi piinata vähän väliä, ja varmasti kova vitutus. Jos tuo olisi mahdotonta, niin eipä nyky-yhteiskuntaa olisi olemassa. Itse en lähtisi. Sen verta pullamössö olen, että näistä nyky-ajan mukavuuksista en helpolla luovu. Vain sen takia, että pääsisi elämään erämaaelämää.

Edit. Huomasin asiavirheen, ja poistin sen. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei viljely elinehto ole, mutta jos ei viljele, niin on elättävä keräilytaloudella, koska liha ja kala eivät tarjoa kaikkia terveelliseen elämään tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita.
Keräilytalous taas tarkoittaa vaeltavaa elämäntapaa ilman pysyviä asumuksia, koska luonnon antimet on nopeasti kulutettu loppuun yhdestä paikasta. Eli asuinpaikkaa on vaihdettava säännöllisin väliajoin.

Luulen että tällaisen homman toteuttamisen esteet on enemmänkin psykologisia kuin fyysisiä. Kyllähän siellä saariston erämökissäkin luulisi ihmisen pärjäävän ihan hyvin, mutta aika paatunut pitää olla että sellaista haluaisi tehdä loppuikänsä. Voi vaikka miettiä miksi ihmiset ylipäänsä asuvat niinkuin nykyään asuvat, isoissa kaupungeissa lähellä toisiaan. Olisikohan sillä jotain tekemistä ihmisen perusluonteen kanssa? Kaupunki on aika lailla ihanteellinen asuinolosuhde suurimmalle osalle normaaleja ihmisiä, koska sen lisäksi että se mahdollistaa fyysisesti hyötyjen jakamisen, kaupunki tarjoaa henkisesti ihmisille turvaverkkoja joilla pysyy kasassa eikä hajoa itteensä. Ainoa minkä voisi kuvitella pitävän jotain muutaman ihmisen erämaakommuunia pystyssä olisi joku pakottava normi kuten uskonlahko jossa on selvä johtaja jota palvotaan ja vaikkapa odotetaan tuomiopäivää. Sellaisiahan nämä elämäntapaintiaanit sitten olivatkin...

Sanotaanko, että Suomen riistakannoilla... kalastus on fiksumpaa =)
Kylmää ryöstökalastusta verkolla joen poikki. Hirvieläin se on porokin, jos nälkä yllättää. Sitten tulee nuo välttämättömät taloudelliset tarpeet, patruunat, verkot jne. Jotain pitää myydä, jossain pitää käydä, jotta nuo saa käsiinsä... ei maailmasta voi eristäytyä totaalisesti.

Niin ja riistaa ei todellakaan hankita puhtaasti metsästämällä, kyllä siellä ansa jos toinenkin lojuu maastossa, joita käydään sitten säännöllisin väliajoin kokemassa. Tietenkin sen minkä luonnosta saat, sillä metsästät... vois vaan kiviveitsen ja -kirveen kanssa tulla äkkiä moraa ja Fiskarssin muovikirvestä ikävä ja kun oot sillä kivien välissä terotetulla leppäkeihäällä sohinut hirvisonnia 2h kuoliaaksi, tulis Tikka mieleen hyvin äkkiä :D

Ainakin hauskoja vastauksia teiltä sillon tällön saa. :D
Varmasti oon paljon amatöörimäisempi tässä vaiheessa, kun siinä riittävän täydessä valmiudessa ja vasta sitten ne varsinaiset suunnitelmat tehtäis. Tällä hetkellä on sen takia ehkä vaan tää mun idealismi näkyvissä.
Se yks ryhmä jonka mainitsin aikoo mennä weediä sinne kasvattamaan. :D Mitäköhän helvettiä siitäki tulee.

Niin kauan siellä tuskin elettäis, että terveys vitamiinien ja kivennäisaineiden puutoksen takia kärsis (hedelmiä siellä olis, me ei minnekkää suomimettään mentäis) ja ne joita huvittaa pidemmän ajan kuluttua lähtee kotiin niin eipä sitä kukaan estäis. Joku hätäviestin voitais turvallisuusintoilijoita varten ottaa mukaan. (Kunhan ne poistujat vietäis eka tarpeeks kauan leiristä, niin ei semmosen käyttämisestä ois niin paljon haittaa).

Itse olen sitä mieltä, että muutama onnellinen vuosi siellä, jonka jälkeen kuolema noutaa olisi huomattavasti parempi, ku 30 normivuotta. Sitä paitsi semmonen 500 vitamiini pilleriä ei ois älyttömän vaikeeta ottaa mukaan per nuppi (niitä ei tuskin syötäis kerran päivässä), en tosin muista kauan ne säilyy ja jos nyt mennään paikkaan, josta pääsee tarvittaessa ihmisten ilmoille niin ehkä oiski parempi tuoda sitä rahaa mukaan siltä varalta, että varustukset kuluu puhki ja ei pysty riittävän hyviä itse rakentamaan. Mutta kummasti ne intiaanit selvii ilman fiskars kirveitä ja kivääreitä ja kyllä siinä vaiheessa kun varustukset on loppuunkäytetty luulis jo olevan jotain kokemusta ja selviytymistaitoja. Itse meinasin kiväärin tilalta ottaa modernin taljajousen mukaan, niin ei ammukset hevillä lopu ellei kaikki nuolet mee rikki.

onko ketään vielä muistuttanut matolääkkeistä ?

Ja nyt kun alkaa jo rahakin tulla keskusteluun ja mahdollisuus päästä ihmisten ilmoille niin alkaa kuulostaa sentään vähän paremmalta "maailmanlopun " seikkailulta.

Kuinkas tarkka seulonta on mukaanlähtijöille,ettei "vittumaisia idiootteja" pääse livahtamaan joukkoon?

Kyllä puskaintiaaneillakin on nykyään kunnon työkalut. Ei ne tyhmiä ole, että jotain kivikirveitä käyttäisivät.
Ja tuommoset taljajouset muuten nimenomaan vaativat jatkuvaa huoltoa ja varaosia.
Aattelitko talon rakentaa vai teltassa kenties asua?
Oletko koskaan käynyt esimerkiksi viidakossa?

Itse lupaudun mukaan 60 vuoden päästä, jos elän :rock:

Nyt on vielä elämä edessä näin alle kakskymppisenä :dance:

Ainakin hauskoja vastauksia teiltä sillon tällön saa. :D
Varmasti oon paljon amatöörimäisempi tässä vaiheessa, kun siinä riittävän täydessä valmiudessa ja vasta sitten ne varsinaiset suunnitelmat tehtäis. Tällä hetkellä on sen takia ehkä vaan tää mun idealismi näkyvissä.
Se yks ryhmä jonka mainitsin aikoo mennä weediä sinne kasvattamaan. :D Mitäköhän helvettiä siitäki tulee.

Niin kauan siellä tuskin elettäis, että terveys vitamiinien ja kivennäisaineiden puutoksen takia kärsis (hedelmiä siellä olis, me ei minnekkää suomimettään mentäis) ja ne joita huvittaa pidemmän ajan kuluttua lähtee kotiin niin eipä sitä kukaan estäis. Joku hätäviestin voitais turvallisuusintoilijoita varten ottaa mukaan. (Kunhan ne poistujat vietäis eka tarpeeks kauan leiristä, niin ei semmosen käyttämisestä ois niin paljon haittaa).

Itse olen sitä mieltä, että muutama onnellinen vuosi siellä, jonka jälkeen kuolema noutaa olisi huomattavasti parempi, ku 30 normivuotta. Sitä paitsi semmonen 500 vitamiini pilleriä ei ois älyttömän vaikeeta ottaa mukaan per nuppi (niitä ei tuskin syötäis kerran päivässä), en tosin muista kauan ne säilyy ja jos nyt mennään paikkaan, josta pääsee tarvittaessa ihmisten ilmoille niin ehkä oiski parempi tuoda sitä rahaa mukaan siltä varalta, että varustukset kuluu puhki ja ei pysty riittävän hyviä itse rakentamaan. Mutta kummasti ne intiaanit selvii ilman fiskars kirveitä ja kivääreitä ja kyllä siinä vaiheessa kun varustukset on loppuunkäytetty luulis jo olevan jotain kokemusta ja selviytymistaitoja. Itse meinasin kiväärin tilalta ottaa modernin taljajousen mukaan, niin ei ammukset hevillä lopu ellei kaikki nuolet mee rikki.
Juu onnee yritykselt, mut jotenki ei toi teksti oikeen vakuuta:rolleyes:
Helvetin mielenkiintost tosiaan ajatusleikkina, mut tollasen toteuttamisesta tuskin tulee mitaan! Mieti kuinka helvetisti saat ottaa tavaraakin mukaan, enta juomavesi meetko jostain lammesta juomaan vai otaks sen verran pullovetta et vuoden pari parjaa:D Pelkan paikan loytaminen on jo aivan saatanan vaikeeta uskoisin!

Juu onnee yritykselt, mut jotenki ei toi teksti oikeen vakuuta:rolleyes:
Helvetin mielenkiintost tosiaan ajatusleikkina, mut tollasen toteuttamisesta tuskin tulee mitaan! Mieti kuinka helvetisti saat ottaa tavaraakin mukaan, enta juomavesi meetko jostain lammesta juomaan vai otaks sen verran pullovetta et vuoden pari parjaa:D Pelkan paikan loytaminen on jo aivan saatanan vaikeeta uskoisin!

Jos kattoisit vähänkin noita realistisia selvitymisohjelmia, niin tietäisit, että juomavettä löytää joka maailman kolkasta, jossa on vihreitä kasveja ja sadevettä voi kerätä. Vähän huonompilaatusen veden puhdistukseen on keksitty keittäminen ja afrikkalaisille tarkotetut puhdistuspillit sunmuut.

Mutta kummasti ne intiaanit selvii ilman fiskars kirveitä ja kivääreitä ja kyllä siinä vaiheessa kun varustukset on loppuunkäytetty luulis jo olevan jotain kokemusta ja selviytymistaitoja. Itse meinasin kiväärin tilalta ottaa modernin taljajousen mukaan, niin ei ammukset hevillä lopu ellei kaikki nuolet mee rikki.

No sä et kyllä ole mikään intiaani.Tuo viimenen lause on kun jonkun pikkukakaran pähkäilyä.

Hankala mennä sanomaan mitään kun ei tunne mutta voisi olla ihan asiallista että kävisit vaikka lääkärille juttelemassa noista sun matka-aikomuksista ensin ennen kuin lähdet minnekkään. Siis lähinnä viitaten tohon sun edellä mainitsemaan idealismiisi.

Yleistymään päin tuollainen sivilisaatiokritiikki, enkä yhtään ihmettele.

Harva saa tässä systeemissa muuta kuin katteettomia lupauksia menestyksestä, ikäänkuin se edes olisi se joka meidät tekisi onnelliseksi. Uskoisin että ne avaimet onneen ovat nykyihmisellä pohjimmiltaan samat kuin ihmisillä vuosisatoja sitten.

Mm. John Zerzan on kirjoittanut mielenkiintoisia tekstejä sivilisaatiosta.

On tuollainen nomad elämä mahdollista mutta edellyttää hyviä sosiaalisia taitoja, kädentaitoja, riittävän heterogeenistä porukkaa, riittäävää valmistautumista, monitaitoisuutta, monitaitoisuus minusta parempi termi kuin monialaisuus. sillä uskoakseni tuollaisessa keräilytaloudessa ei ole tarjoitus määritellä olemista samoilla ehdoilla kuin nykyisessä...

Kyllä tästäkin jotain rakentavaa keskustelua saa aivan varmasti aikaan, hämmentää välillä se et parikymppiset täälläkin huutelee vähällä kokemuksella uskomuksiiaan julki. Täytyy antaa ajatukselle siivet vaikka ei se oma valinta olekaan.

Onko koskaan mitään uutta luotu tai löydetty sillä että pidetään tiukasti kiinni vanhasta eikä uskalleta kurkata rajan yli.

P.S. Allekirjoittanut ei ainakaan hetkeen ole muuttamassa pois kaupungista.

Nyt on vielä elämä edessä näin alle kakskymppisenä :dance:

Joo kyl mäkin taidan koittaa mun tsäänssit täällä sivistyksessä ihmistenkeskellä ennemmin kun tollasen pää pilvissä olevan johtamalla erä reissulla.

Taisit missata sen englanninkielisen kohdan, jossa sanoin etten oo välttämättä mikään johtaja. Se päätetään ryhmän kesken. Ryhmänkerääjä oon kyllä varmasti ja siten se millanen ryhmä syntyy riippuu kyllä vähän musta. Varmasti haluisin jonkun erämaaexpertin johtajaks mielummin.

Taisit missata sen englanninkielisen kohdan, jossa sanoin etten oo välttämättä mikään johtaja. Se päätetään ryhmän kesken. Ryhmänkerääjä oon kyllä varmasti ja siten se millanen ryhmä syntyy riippuu kyllä vähän musta. Varmasti haluisin jonkun erämaaexpertin johtajaks mielummin.

Joo se meni näköjään ohi.Mitä jengi veikkaa ett mihin tää kundi päätyy 6kk sisällä?

Jos kattoisit vähänkin noita realistisia selvitymisohjelmia, niin tietäisit, että juomavettä löytää joka maailman kolkasta, jossa on vihreitä kasveja ja sadevettä voi kerätä. Vähän huonompilaatusen veden puhdistukseen on keksitty keittäminen ja afrikkalaisille tarkotetut puhdistuspillit sunmuut.

Voithan Terpan ottaa sellaisia projekteja näin alkuun, että koetat selvitä kotimaan mettissä mahdollisimman pitkään tietyllä budjetilla, vaikka 500 eurolla. Luulen että jos kuukauden-pari vietät metsässä niin se antaa vähän perspektiiviä koko hommaan, ja vähintäänkin arvokasta kokemusta tulevan varalle. Joku metsästyskin on sellainen homma ettei se ihan "tuosta vaan" tapahdu, ja vielä vaikeampaa jos jollakin jouskarilla meinaat mettästellä. Jossakin oli just juttu kivääreistä jouseen siirtyneestä pariskunnasta, joilla meni vuosi saada ensimmäinen jänis, vaikka aikaisempaa metsästyskokemusta olikin.

Moderneja retkeilyvarusteita kuten teltta, makuupussi ja marjanpoimurit sun muut mukaan ja rakentelet ittellesi laavut sitten keskelle valtion mettää. Semmoiselle etäisyydelle että jos jotain tarvii niin kauppa on sitten päivän-parin tarpomisen päässä, ei tarvi heittää projektia kesken pikkuasian takia. Tuollainen puolivilli eläminen on siitä hyvä malli, että voi täydentää elämistään makaronilla ja kauraryyneillä, ja jos jää riistat saamatta niin purkkiruoalla paikkaa tilannetta tuon budjetin turvin. Sitten kun rahat ja ruoka loppuvat niin aika suunnata sivistystä kohti. Jokainen reissu opettaa jotakin uutta, ja voi sitten seuraavan reissun aina tehdä vähän pidemmäksi kun tietää miten homma toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom