Löylykisat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja akke
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä noitten päänahkojen otto on saunassa niin hienoa ,
kun pistetään äidin pojat ottamaan vähän juoksu askelia pois lauteilta .
:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä äidinkielikin on niin hienoa, kun pistetään äidinpojat opettelemaan suomen kieltä.

Ai saunaan ? Aiheenahan on löylykisat ,eikä äidinkieli . :lol:

No helvetti! Otetaanko löyly kisa ja katsotaan lähteekö mun pää nahka vai jäätkö sinä vaikeroimaan vasen kives pussi kipeänä.;)

No helvetti! Otetaanko löyly kisa ja katsotaan lähteekö mun pää nahka vai jäätkö sinä vaikeroimaan vasen kives pussi kipeänä.;)

niko3 sanoi:
Mun mielestä noitten varvien otto on saunassa niin hienoa ,
kun pistetään äidin pojat ottamaan s**** polvillaan lauteilla .

:kuola: Ei hitto ,kyllä on jutut :D

Aika valopäitä nää useasti vanhat jäärät jotka istuu täyden vesisaavin kanssa lauteelle joissakin uimahallin saunassa ja alkaa kiskoa sitä vitun vettä sinne kiukaalle ihan urakalla, siinä sitten muut joutuu korvat rullalla kärvistelemään kun yks virtahepo nakkkaa napullisia toisensa perään kiville. Seuraavan kerran heitän sen norsun sieltä saunasta munasillaan suoraan altaaseen rypemään.

Näitä valopäitä tulee aina välillä vastaan. Löylyvammainen terrorisoi saunallista ihmisiä. Jos tuollainen saunaan sattuu samaan aikaan, niin ei minulla ole mitään ongelmaa huomauttaa kyseiselle henkilölle asiasta. Pari kertaa olen jopa käynyt ottamassa napon pois kun ei ole järjen ääntä uskottu.

Itse ollessani kauhan varressa pidän löylyn sellaisena, että noin puolet saunojista joutuu painamaan päätä alas ja noin puolet istuu normaalisti. Löylykisat on sitten erikseen, mutta ne eivät yleensä sovi julkiseen saunaan.

Kyllä tuo niin helvetiltä näyttää että vois tulla kiire ulos melko pian, just sellanen kuiva ylikuuma sähkösauna jossa kosteusprosentti on jotain -70%... Nahka alkaa rullaantuun jo pelkästä katsomisesta. Puoli litraa on kyllä melkosen paljon vettä kerralla.

sauna06.jpg

kuva: http://www.saunaheinola.com/

edit:

samoilta sivuilta lainattua

"Idea löylykilpailujen järjestämisestä syntyi Heinolassa sen jälkeen, kun kovista löylyistä pitävä miesjoukko piti epävirallisia kilpailuja Heinolan uimahallin yleisessä saunassa. Haastajia näihin epävirallisiin kilpailuihin saapui muualtakin päin Suomea.

Ongelmia ja tunteiden kuumenemista syntyi, kun useat pahaa-aavistamattomat uimahallikävijät huomasivat olevansa tahtomattaan keskellä kilpailua - saunan kuumimmassa paikassa..."

Kyllä tuo niin helvetiltä näyttää että vois tulla kiire ulos melko pian, just sellanen kuiva ylikuuma sähkösauna jossa kosteusprosentti on jotain -70%... Nahka alkaa rullaantuun jo pelkästä katsomisesta. Puoli litraa on kyllä melkosen paljon vettä kerralla.

sauna06.jpg

kuva: http://www.saunaheinola.com/

edit:

samoilta sivuilta lainattua

Uskomattoman keskittynyt ilme tolla vaalealla veikolla tossa (nro 6), asenne kohallaan, eikä hikipisaraakaan. Vai kattooko se tota kiuasta kun näyttää vettä valuvan että ei saatana, ei jumalauta enää sitä vettä sinne kiukaalle...

Näitä valopäitä tulee aina välillä vastaan. Löylyvammainen terrorisoi saunallista ihmisiä. Jos tuollainen saunaan sattuu samaan aikaan, niin ei minulla ole mitään ongelmaa huomauttaa kyseiselle henkilölle asiasta. Pari kertaa olen jopa käynyt ottamassa napon pois kun ei ole järjen ääntä uskottu.

Itse ollessani kauhan varressa pidän löylyn sellaisena, että noin puolet saunojista joutuu painamaan päätä alas ja noin puolet istuu normaalisti. Löylykisat on sitten erikseen, mutta ne eivät yleensä sovi julkiseen saunaan.

On niita päinvastaisiakin dillejä yleisissä saunoissa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=445481&postcount=21

Siis tuota saunaa lehtilukusaliksi luulevaa tarkoitan.

Kyllä se oma sauna olisi paras sauna, itselleni sauna on tärkeä rentoutumisen muoto ja kerrostalon saunavuoro ei aina sitä rentoutumista suo. Nykyään vanhusten valitusten takia siellä on liian vähän lämpöä, eli kun muutaman kerran heittää vettä, jää vesi lillumaan kivien pinnalle. Tällöin ei saa sitä mahtavaa kuumaa aaltoa aikaiseksi ollenkaan. Toisaalta liian kuuma ei ole sekään hyvä, silloin ei pysty rentoutumaan ja minusta se kisailu yleisissä sopii lähinnä teinien ja myöhäisteinien munanmittaus kisoihin.

Hämärää kun nää vanhukset on kesällä +50C bussissa popliinitakit ja karvahatut päällä mutta sitten saunan taas pitää olla vain hiukan lämmitetty. :D No, sen siitä saa kun aineenvaihdunta on tasoa faaraon muumio.

Kova saunamies Juha Mietokin osallistui Heinolan MM-kisaan ja
totesi ,että ammattilaisten hommaa(oli muistaakseni 5min).
Kaverin kanssa oltiin kisoja katselemassa ja vieressä oli vanhempi mies joka pystyi hengitystä katsomalla sanomaan kuka lähtee seuravaksi lauteilta pois.Mies esittäytyikin maailmanmestari Timo Kaukosen isänä.
Tässä lajissa hengittäminen on tärkeintä en kyllä tiedä oikeaa tapaa.
Rasvakerrostakin olisi hyvä olla laihat sieltä lähtee ensimmäisenä.
Kisaajia kun katteli niin korvat,olkapäät ja nenä ainakin on kärventynyt ensimmäisen asteen palovammoja.
Sinnehän voi mennä .Tänä vuonnahan on juhlavuosi 10v.
Laittakaahan pakkiksen paita päälle ,että tunnistaa (saunassa sitä vaan ei saa pitää).
Itse lähtisin ,mutta nenän limakalvot on niin ohuet ettei kestä kuumuutta(seli seli).
Ja suomalaiset on maailman kovimpia saunojia -ruotsalaisista ei ole edes kunnon vastusta.

Muistaakseni ite tuli oltua joskus 115 asteisessa saunassa yhden porukan kanssa. Heitettiin eka kauha löylyä ja koko sauna tyhjeni noin viiteen sekunttiin. Oli se kyllä niin helvetillinen tunne kun tuntu että nahkat kääriytyy selästä rullalle. Pientä huudon poikasta lähti porukasta siinä saunasta ulostautumisen aikana. Oisko sitä vettä menny litran verran kiukaalle siinä.

Joskus radiossa haastateltiin tuon kisan jotain järjestäjää joka painotti, että kyseessä ei ole mitkään saunomisen mm-kisat. Kyseessä on löylyn ottamisen kilpailut, jolla ei ole mitään tekemistä saunomisen kanssa.

Samassa hän mainitsi, että kiukaana käytetään muistaakseni 12kW kiukaita, ettei löylyt loppuisi kesken.

Hän myös kertoi jutun Saksalaisista jotka olivat halunneet osallistua kisoihin ja pyysivät tarkat piirustukset saunoista ja tilasivat kiukaan. Kun he olivat rakentaneet oman harjoitusympäristön ja testanneet sitä muutaman kerran, niin Suomeen tuli ihmettelevä sähköposti, että miten ennätykset ovat niin vaatimattomia? He olivat kuulemma hyvin lähellä niitä ilman sen kummempaa treenaamista. Järjestäjät kysyivät, että heittivtkö he vettä kiukaalle, niin kuin säännöissä sanotaan? Noh, parin viikon päästä taas tuli mailia, että helvetin hullut! :D

www.saunaheinola.com

Morjens foorumilaiset! Pakko oli rekisteröityä ja kertoa muutamia faktoja saunakisaan liittyen, jos vaikka saattaisitte innostua.

Eli tänä vuonna kisaan on tulossa ennätysmäärä osallistujia. Tällä hetkellä ilmoittautuneita osallistujamaita on mukana 16 ja 135 kilpailijaa. Ilmoittautumisia otetaan vielä vastaan, joten määrä senkun kasvaa. Veikkaisin, että mukaan tulee noin 155 kilpailijaa, 20 eri maasta. Ulkomaalaisten osuus tällä hetkellä 56%.

Kiukaana saunassa on 18Kw:n Harvian kiuas. Saunaan mahtuu kerralla kuusi kisailijaa.

Miesten sarjassa ei yhdeksän vuoden aikana ole nähty kuin kolme mestaria. Ahti Merivirta Helsingistä voitti ensimmäisen kisan ja sen jälkeen Leo Pusa Helsingistä on voittanut nejästi ja Timo Kaukonen Lahdesta neljästi. Kaukonen on hallitseva mestari.

Kisassa ei pärjää pelkällä kovalla nahkalla. Hengitys on ensisiaisen tärkeä asia kovan kuumuudensiedon lisäksi. Hengityksen tulisi olla mahdollisimman tasaista ja rauhallista. Istuma-asennon mahdollisimman vakaa, ilman turhia liikkeitä. Hengitykseen liittyy myös hapenottokyky. Mitä pidemmälle kilpailuerä menee, niin sitä vähemmän happea saunasta löytyy. Hapen vähentyessä hyvä hapenottokyky (vrt. hyvä peruskunto) on tärkeää.

Ei siis yllätys, että Leo Pusa on harrastanut aikoinaan triathlonia ja Timo Kaukonen treenaa joka kesä lenkkeillen ja pyörää polkien.

Vaikka löylykisat helposti mielletään samaan kategoriaan näiden muiden "hullujen" kesätapahtumien kanssa, niin kisailu on mitä totisinta urheilua. Kilpailuerän aikana pulssi nousee parhaimmillaan 200 lyöntiin minuutissa.

Mainittakoon vielä, että jokainen kilpailija toimittaa ennen kisaa järjestäjille lääkärintodistuksen terveydentilastaan. Humalassa kilpailu on kiellettyä. Kisan aikana paikalla on myös EA-ryhmä ja lääkäri, joten turvallisempaa tämä touhu on kun suomalaisten miesten kesken vietetty saunailta. Vaikkapa Sukarin mökillä...

Hienoa saatiin faktaa peliin! :rock:

Hengitetäänkö noissa kisoissa nenän, suun vai kummankin kautta? Tai sit se itselleen paras tekniikka pitää itse löytää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom