Löylykisat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja akke
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Ei löytynyt haulla yhtää treediä kyseisestä aiheesta, joten pykään sellaisen. Muutaman kerran saunoessa tullut mietittyä näitä löylykisoja, joita tämä hullu pohjoisen kansa pitää. Pienen googlettamisen tuloksena löysin hieman sääntöjä sun muuta pientä tietoa kisoista.

http://k-systems.fi/www/saunaheinola.com/wb/pages/fi/saeaennoet.php

Tuolla on Heinolan MM löylykisoista säännöt. Aika hurjia lämpötiloja siellä näkyy olevan.
Löylynheitto tapahtuu järjestäjien toimesta; lähtö lämpötila n 110º C, 30 sekunnin välein noin 1/2 litraa vettä kiukaalle.
Eli kuuma on.

Minua nuoresta iästä huolimatta tämä laji kiinnostaa ainakin kokeiluhengessä. Joten kysynkin teiltä arvon pakkislaiset vinkkejä, neuvoja, miten näihin voi treenata (vain saunomalla kovaa?) ja ennenkaikkea jos jollain olisi kokemuksia näistä tapahtumista tai muusta kovasta saunomisesta. Lajissa on ilmeisesti hyvä olla pieni "fläsykerros" sen eristävyyden takia(ko)? Keskustelua siis kunnon saunomisesta, ei rentoutumisesta.

Itse voin aloittaa. Eli saunassa kisaaminen jäänyt omalta osalta vain kavereiden/koulutovereiden tasolle. Yleensä, vaikka itse sanonkin, olen viimeisiä lauteilla, ainakin omasta ikäluokastani. :D Saunottua tulee säännöllisesti ja nykyään paljon kovempaa juurikin tuollaiset kisat mielessä. :) Nyt on hyvä kun taas pääsee kunnon rantasaunaan ja saa kesän ajaksi sanoa näkemiin sisäsaunan sähkökiukaalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruotsinlaivoilla on kiva pudottaa ne ruotsalaiset sinne alalauteelle tai suihkuun :D

en tiedä miten ammattimiehet treenaa vai treenaavatko ollenkaan mutta kyllä ne kovimmat taitaa vaan päästä olla sen verran kovia. ne ketä siellä pitkään istuu saavat aikaan jo vesikelloja.

Joo on toi 100 astetta koettu ja se on HELVETIN kuuma, en tajuu ku ne ukot jaksaa istuu siellä helvetissä 110C ja puol litraa vettä kiukaalle.

Minkähänlaisessa saunassa tuolla ollaan? Semmonen pikku koppi vissiin?

Jos ois oikee sauna, eikä mikään hikinen sähkösauna, niin kyllähän siellä istuis varmasti kauemmin...

Vähän morfiinia koneeseen niin sielä on varsin mukava istua :)

Siis jos ollaan oikeassa saunassa eikä missään sähkökopissa niin siellä vasta alkaakin tulla hyvät löylyt sadan asteen jälkeen .

Siis jos ollaan oikeassa saunassa eikä missään sähkökopissa niin siellä vasta alkaakin tulla hyvät löylyt sadan asteen jälkeen .

Jos vastasit minun viestiin, niin tätä just tarkotin. Kun istuskelee oikeessa saunassa, niin siitä oikeesti nauttii, mutta sitten taas tämmöset kerrostaloissa ja rivareissa olevat pikku kopit kuivine löylyineen on luonnollisesti aika perseestä.

Aika henkistä kamppailua nuo kisat ja kivunsietoa testaavia. Puolen minsan välein kun sitä löylyä tulee, niin kyllä siinä kuumat paikat tulee tossa 110º C lämpötilassa. Ja kun pitää pysyä paikalla eikä saa polttaviin paikkoihinkaan koskea. Pumppu pitää olla myös kunnossa, koska joillekin ehkä iäkkäämmille tai vaan väärille ihmisille kova löyly ottaa pumpun päälle ja tekee "häijyä", että varauksella. Ettei kupsahda sinne lauteille.:D

Kyseisen kisan muutamaan otteeseen voittanut (muistaakseni voittanut, ainakin mitaleilla) ainakin saunoo kesäisin Uimastadionilla.
Yleensä porukka lähtee suosiolla pois kun kyseinen äijä tulee saunaan ja saa kauhan käteensä

Kokeilin mökillä huvikseni tuota 110 asteen lämpöä ja heittää se puoli litraa vettä kiukaalle.
Ekojen löylyjen jälkeen oli sellainen ei saatana fiilis- mutta vielä se piti toinen samanlainen kestää. Sitten ei yksinkertaisesti pystynyt olemaan siellä.Olen aina ottanut kovia löylyjä mutta ei helvetti se puoli litraa on jumalaton määrä vettä niin kuumaan saunaan, ja puolen minuutin välein laitettuna hyvä kun ehtii vanha höyry hävitä.
Jostain luin että maksa olisi vaarassa noissa kilpailuissa?

Kokeilin mökillä huvikseni tuota 110 asteen lämpöä ja heittää se puoli litraa vettä kiukaalle.
Ekojen löylyjen jälkeen oli sellainen ei saatana fiilis- mutta vielä se piti toinen samanlainen kestää. Sitten ei yksinkertaisesti pystynyt olemaan siellä.Olen aina ottanut kovia löylyjä mutta ei helvetti se puoli litraa on jumalaton määrä vettä niin kuumaan saunaan, ja puolen minuutin välein laitettuna hyvä kun ehtii vanha höyry hävitä.
Jostain luin että maksa olisi vaarassa noissa kilpailuissa?

Kyllä se maksa joskus kunnon saunareissun
jälkeen huutaa useasti seuraavan päivänkin. Huom. ei luettua tietoa.:)

Kyseisen kisan muutamaan otteeseen voittanut (muistaakseni voittanut, ainakin mitaleilla) ainakin saunoo kesäisin Uimastadionilla.
Yleensä porukka lähtee suosiolla pois kun kyseinen äijä tulee saunaan ja saa kauhan käteensä

Aika valopäitä nää useasti vanhat jäärät jotka istuu täyden vesisaavin kanssa lauteelle joissakin uimahallin saunassa ja alkaa kiskoa sitä vitun vettä sinne kiukaalle ihan urakalla, siinä sitten muut joutuu korvat rullalla kärvistelemään kun yks virtahepo nakkkaa napullisia toisensa perään kiville. Seuraavan kerran heitän sen norsun sieltä saunasta munasillaan suoraan altaaseen rypemään.

Eihän 120 astetta ole edes paha jossain isossa hirsirakenteisessa rantasaunassa jossa puukiuas.
Sitten kun on 70 astetta kerrostalon sähkökopissa niin eihän siellä istu enää mörkökään jos vettä heittelee kiukaalle.

Aika valopäitä nää useasti vanhat jäärät jotka istuu täyden vesisaavin kanssa lauteelle joissakin uimahallin saunassa ja alkaa kiskoa sitä vitun vettä sinne kiukaalle ihan urakalla, siinä sitten muut joutuu korvat rullalla kärvistelemään kun yks virtahepo nakkkaa napullisia toisensa perään kiville. Seuraavan kerran heitän sen norsun sieltä saunasta munasillaan suoraan altaaseen rypemään.

Haha :lol2:

Joo nää on hauskoi tyyppei, nyt harvemmin käyny uimas nii näkyny noita. Tosin ei nää oo mua alas saanut, ei silti tainu sentää näitä kilpahulluja olla. Saattaa olla eri luokkaa kun joku "MM-saunoja" tulee tykittää vettä.

Enemmän mua vituttaa tämmöset mukakovat tyypit, jotka tulee "pudottelemaan" porukkaa. Heittää pari kauhallista ja huutaa kovaan ääneen jollekki kaverille että mäpäs tiputan porukkaa ja jos joku lähtee vaikka uimaan niin tietenkin kauhea huuto että "noni tippuhan se!!" "Joo kyllä nää nyt lähtee! Hahha!" Ois tehny mieli ottaa se kauha ja näyttää miltä tuntuu kun iho käryää. Kuumahan ei ollut yhtää ja tota mesottajaa edeltävä äijä heitti vähän kovempaa settii mutta eipä sekää tuntunu missää.
Täytys joskus mittauttaa omat rajat :D

Ehkä eniten tossahan taitaa merkata se henkinen puoli. Jos mielessä ajattelee että "helvetti mä en kestä tätä" niin ei siinä sitten kestäkään.

e. niinkun Huppe sanoki että kirpasee ehkä enemmän se sähkösaunan löyly; kauheeta rääkkiä. Meillä on tommonen sähkösauna, tosin nyt ostettii laadukas kiuas niin tuntuu ihan erillaiselt kun vanha.

:lol2: Hoho! Jätkä kirjotti just mun ajatukset!

Näitä vitun pellejä näkee tosiaan silloin tällöin, siinä ollaan sitten kovaa miestä kun otetaan niin vitun kovat löylyt että muut joutuu lähtemään pois!:david: Tommosia ääliöitä vois kajauttaa ensin löylykauhalla vasempaan kivekseen ja sitten teljetä se sinne omiin löylyihinsä pariksi tunniksi vesikelloja keräilemään.

Mun mielestä noitten päänahkojen otto on saunassa niin hienoa ,
kun pistetään äidin pojat ottamaan vähän juoksu askelia pois lauteilta .

Tjooh, viimenen kännikisa päätty siihen että löysin itseni taju pois suihkuhuoneen lattialta. Toinen kaveri suihkuttaa vettä naamaan ja toinen meinaa soittaa jo lanssia.

Oli aika :jahas: olo heräillä sieltä lattialta, viimosista kauhallisista ei mitään muistikuvaa. Jääny kisat ton jälkeen vähän vähemmälle.

Voitin :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom